Ένας γάμος του Αριστοφάνη με την Commedia και… πολλούς καλεσμένους στο Αρχαίο Θέατρο Μυτιλήνης που αξίζει να αποκατασταθεί

Οι «Όρνιθες» όπως δεν τις είχαμε φανταστεί ποτέ! ΦΩΤΟ: M. MΠΑΚΑΣ - Μ. ΠΑΥΛΗΣ

Οι «Όρνιθες» όπως δεν τις είχαμε φανταστεί ποτέ!

10/07/2018 - 14:46 Ενημερώθηκε 10/07/2018 - 14:57

Είναι το δεύτερο καλοκαίρι που το Αρχαίο Θέατρο Μυτιλήνης υποδέχεται πλήθος κόσμου για τις παραστάσεις τους. Φέτος την αυλαία άνοιξαν οι «Όρνιθες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Σταθόπουλου σε τρεις παραστάσεις που ο κόσμος αγκάλιασε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή. Στα τέλη του Ιουλίου το Αρχαίο Θέατρο θα ξανανοίξει για τις Νεφέλες του Αριστοφάνη από την Ένωση Θεατρικών Πολιτιστικών Σωματείων «Θέσις». Πρόκειται για μια πρωτοβουλία από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου και τον προϊστάμενό της, δρα Παύλο Τριανταφυλλίδη να αναδείξει τη σπάνια ομορφιά του Αρχαίου Θεάτρου, η οποία τυγχάνει τεράστιας ανταπόκρισης και, ίσως είναι και ευκαιρία το υπουργείο Πολιτισμού, υπό την αιγίδα του οποίου γίνονται αυτές οι παραστάσεις να προσεγγίσει πιο στενά αυτή την προσπάθεια, στηρίζοντας την αποκατάστασή του.

 Πίσω στους «Όρνιθες». Και λέμε «τους» Όρνιθες (που σημαίνει πουλιά) και όχι «τις» (που σημαίνει… κότες). «Οι πιο αγαπημένοι, με ταλέντο, διάθεση, έμπνευση και πολλά κουράγια. Γάμος που αξίζει να έχει πολλούς καλεσμένους» έγραφε τις προάλλες το μέλος των «Αστέγων», Φωτεινή Παπανδρέου, η οποία έχει θητεύσει στην Commedia dell Arte του Παναγιώτη Σταθόπουλου, με μεγάλη επιτυχία πριν από αρκετά καλοκαίρια στο Αρχοντικό Γεωργιάδη και στο Πλωμάρι. Και πράγματι είχε δίκιο. Ήταν ένας γάμος επί σκηνής του Αρχαίου Θεάτρου του έργου του Αριστοφάνη με την Commedia dell Arte και πετυχημένος, αλλά και με πολλούς καλεσμένους, τους θεατές που ήρθαν σωρηδόν μικροί και μεγάλοι. Εξάλλου τα εισιτήρια (ήταν με ελεύθερη είσοδο, αλλά οι θέσεις ήταν περιορισμένες) εξαντλήθηκαν από τις πρώτες ημέρες.

Τις μάσκες του Αριστοφάνη επιμελήθηκε η Λένα Τριανταφύλλου, όπως και τα κοστούμια, ενώ τις μάσκες της Commedia ο Camilo Bentancor. Τα κοστούμια κατασκευάστηκαν από ανακυκλώσιμα υλικά και υλικά σωσιβίων των προσφύγων, με την επιμέλεια της Φερενίκης Τσαμπαρλή.

Η αρχαία κωμωδία με την Commedia

Τα κοστούμια και οι μάσκες, κυριολεκτικά αξιοζήλευτα και έδιναν άλλο τόνο στην αρχαία αττική κωμωδία, μαζί με την αυθεντική μουσική του Μάνου Χατζιδάκι από την ομώνυμη παράσταση του Θεάτρου Τέχνης. Ο σκηνοθέτης Π. Σταθόπουλος εξηγεί ότι είναι πολλά τα στοιχεία που χρωστά η Commedia στην αρχαία κωμωδία και πρώτ’ απ’ όλα η λαϊκότητα, οι μάσκες, η ελευθεροστομία, η πολιτική σάτιρα: «Η διαδρομή ξεκινά από τη δωρική φάρσα, τους αρχαιοελληνικούς μίμους, περνά στους βυζαντινούς, και συνεχίζει στην ετρούσκικη φάρσα, τις ρωμαϊκές αττελάνες, ενώ παράλληλα εμπλουτίζεται από την τέχνη των σαλτιμπάγκων, ακροβατών, αφηγητών και περιπλανώμενων θεατρίνων φτάνοντας έως τις πρώτες συγκροτημένες ομάδες ηθοποιών της Commedia στα μέσα του 15ου αιώνα». Και οι χαρακτήρες της ιταλικής κωμωδίας έχουν μεγάλες ομοιότητες με της αρχαίας: Ο τσιγγούνης, ο κομπογιαννίτης γιατρός, ο ψευτοπαλικαράς, ο γερο- εραστής, ο σχολαστικός δάσκαλος, ο φανφαρόνος στρατηγός και κοντά τους οι υπηρέτες - κατεργάρηδες, λαίμαργοι και θρασύδειλοι, αλλά και πιστοί στο συμφέρον του αφέντη τους και το δικό τους. «Θα λέγαμε λοιπόν ότι βάλαμε να παίξουν μαζί στη σκηνή οι παππούδες (χαρακτήρες του Αριστοφάνη) μαζί με τα εγγόνια τους (χαρακτήρες της Commedia).

Στον χορό των πουλιών χόρεψαν οι μαθήτριες από τη Σχολή Χορού Παπάζογλου και τα κοστούμια τους επιμελήθηκε η Γιούλα Κουτσουμπού.

Ο σκηνοθέτης της Commedia, Π. Σταθόπουλος με τη Βίκυ Καραγιάννη που έκανε τις χορογραφίες

Από τις πρόβες στο Αρχαίο Θέατρο Μυτιλήνης.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey