Λεσβιακό Βιβλίο 02-01-21

04/01/2021 - 13:38

Γιώργος Χ. Θεοχάρης: Όσα ο αφρός φλοισβίζει. Ανθολόγιο Ελληνικών ποιημάτων, Εκδόσεις Ρώμη, Θεσσαλονίκη 2020, σελ. 350

Ο Γιώργος Χ. Θεοχάρης γεννήθηκε το 1951 στη Δεσφίνα Φωκίδας. Από το 1965 διαμένει στην Αντίκυρα Βοιωτίας. Συνταξιοδοτήθηκε από τη βιομηχανία παραγωγής αλουμινίου, στα Άσπρα Σπίτια Βοιωτίας, όπου εργάστηκε ως τεχνικός μηχανολογικής συντήρησης. Είναι ποιητής. Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ισπανικά και αλβανικά. Δημοσιεύει επίσης δοκιμιακά σημειώματα και κείμενα λογοτεχνικής κριτικής. Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων. Διευθύνει το λογοτεχνικό περιοδικό "Εμβόλιμον" που εκδίδεται στα Άσπρα Σπίτια Βοιωτίας.

Όπως διαβάζουμε στον πρόλογο της παρούσας έκδοσης «πρόκειται για Ανθολογία Ποιημάτων και όχι ποιητών. Αναντιρρήτως δεν ανταποκρίνεται καθόλου στη λογική της γραμματολογίας. Θα λέγαμε με παρρησία ότι δεν είναι καν Ανθολογία, αλλά μία τεράστια ανθοδέσμη φτιαγμένη από εκατοντάδες ξεχωριστά άνθη που μάζεψε με ευαισθησία ο ανθολόγος για να στολίζει καθημερινά το βλέμμα του και το βλέμμα των διαδικτυακών του «φίλων». Δεν χωρίζεται σε θεματικές ενότητες, ούτε σε ποιητικές γενιές. Η έκδοση αφιερώνεται σε όλους τους δημιουργούς που τα ποιήματά τους την συγκροτούν καθώς και στους αναγνώστες της ποίησης. Γιατί, θα λέγαμε, παραφράζοντας ένα στίχο του Τάσου Λειβαδίτη, η ποίηση είναι σαν μια εξομολόγηση, νωρίς το πρωί, σε πρόσωπα που δεν ξέρουμε αν μας ακούνε - κι εμείς συνεχίζουμε να μιλάμε, γιατί δεν έχουμε άλλον τρόπο να αναπνέουμε…».

Στον τόμο βρίσκουμε 500 περίπου ποιήματα γνωστών, βραβευμένων, ακόμη και πρωτοεμφανιζόμενων ποιητών. Δεν χωρίζεται σε θεματικές ενότητες, ούτε σε γενιές. Χρονικά η παράθεση των ποιημάτων ξεκινά από έργα δημοσιευμένα τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα και εκτείνεται μέχρι το σήμερα.

Ενδεικτικά μερικά ονόματα ανθολογούμενων ποιητών: Γιάννης Αγγελάκας, Δημήτρης Αγγελής, Δημήτρης Αθανασέλος, Δημήτρης Αθηνάκης, Βασιλική Αλαφογιάννη, Έφη Καλογεροπούλου, Βικτωρία Θεοδώρου, Ανδρέας Εμπειρίκος, Τζένη Μαστοράκη, Διονύσης Καψάλης, Λουκάς Κούσουλας, Απόστολος Μελαχροινός, Γιώργης Παυλόπουλος, Γιάννης Στεφανάκις, Γιώργος Χρονάς, Γιάννης Υφαντής, Αμαλία Τσακνιά, κά

 

 

Σπύρος Κιοσσές, Ελένη Χατζημαυρουδή: Η λογοτεχνία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ερμηνευτική, κριτική και δημιουργική προσέγγιση των λογοτεχνικών κειμένων (Πρόλογος: Μαρίτα Παπαρούση), Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα 2020, σελ. 425

 

Οι δυο συγγραφείς, ο Σπύρος Κιοσσές και η Ελένη Χατζημαυρουδή έχουν μακρά εμπειρία στον χώρο της εκπαίδευσης και πλούσιο συγγραφικό και διδακτικό έργο.
Όπως αναφέρει και στον πρόλογό της η καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Μαρίτα Παπαρούση, το παρόν βιβλίο ενθαρρύνει τη συνειδητή, στοχαζόμενη ανάγνωση της λογοτεχνίας αλλά και την προσωπική, δημιουργική συναλλαγή με το κείμενο.

Πώς προσδιορίζεται η "λογοτεχνικότητα" ενός κειμένου; Πώς λειτουργεί η μεταφορά, η συνδήλωση, το μέτρο, η ειρωνεία, η φωνή, η εστίαση και η διαγραφή των χαρακτήρων; Τι σημαίνει ερμηνεύω, αποστασιοποιούμαι και μετασχηματίζω δημιουργικά τμήματα ενός κειμένου ή γράφω ένα νέο, δικό μου, κείμενο; Η σύγχρονη προσέγγιση της λογοτεχνίας στο σχολείο προϋποθέτει την καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας και της ευελιξίας. Οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές (ακόμα κι εκείνοι που δυσκολεύονται ιδιαίτερα), αλλά και όσοι ενδιαφέρονται ευρύτερα για τη λογοτεχνία θα βρουν στο παρόν βιβλίο πλούσιο θεωρητικό υπόβαθρο και πλήθος παραδειγμάτων, κυρίως από τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια.

Η φιλόλογος Βαρβάρα Ρούσσου παρουσιάζοντας το βιβλίο στο «oanagnostis.gr» καταλήγει με τα εξής: «ουσιαστικό εγχειρίδιο για φιλολόγους αλλά και για φοιτητές (ίσως ακόμη και με κάποια κεφάλαιά του και για μαθητές) και γενικά όσους επιθυμούν να μυηθούν στη συστηματικότερη ανάγνωση της λογοτεχνίας. Οφείλω να τονίσω ότι το άνοιγμα αυτό στο κοινό δε συνεπάγεται το χαρακτηρισμό της εργασίας ως «λυσάρι», ως εφήμερου δηλαδή βοηθήματος που παράγει τυποποιημένες απαντήσεις σε ορισμένο αριθμό κειμένων, κυρίως αυτών των σχολικών εγχειριδίων, ανακαλώντας μάλιστα βιαστικά και επιφανειακά λεξικά λογοτεχνικά όρων προς επίρρωσιν των απαντήσεων.

Το βιβλίο λοιπόν αποτελεί μια σύζευξη θεωρίας-πράξης και κυρίως στην ορθή δοσολογία, διαρκές αιτούμενο εξάλλου διδασκόντων».

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey