FOLLOW US

Πολιτισμός

  • «Δεσποινίς Τζούλια» στον ΦΟΜ, γι’ ακόμα τρεις παραστάσεις
Ανατροπή φύλου, τάξης και εξουσίας
Η «Δεσποινίς Τζούλια» «παίζει» τον υπηρέτη της

Μπορεί μια στιγμή να ανατρέψει τα πάντα; Μια στιγμή που θα θεωρούνταν ίσως από τις πιο όμορφες, ερωτική; Να ανατρέψει εξουσίες, να αναποδογυρίσει τάξεις, να ανακατέψει φύλα; Η «Δεσποινίς Τζούλια» του Αύγουστου Στρίντμπεργκ που ανεβάζει ο ΦΟΜ σε σκηνοθεσία Αντρέα Σεφτελή καθηλώνει. Για την πραγματικότητα αυτής της στιγμής, που μοιάζει τέτοια διαχρονικά, αφού το έργο γράφτηκε το μακρινό 1888.

Η «Δεσποινίς Τζούλια» του ΦΟΜ γνώρισε τεράστια επιτυχία γεμίζοντας τον ΦΟΜ στις τρεις πρώτες παραστάσεις. Θα ανεβεί ξανά το ερχόμενο Σάββατο 27, Κυριακή 28 και Δευτέρα 29 Ιανουαρίου στις 9 το βράδυ στον ΦΟΜ, με την Τότα Δρούζα, τον Στράτο Βουγιούκα, και την Ιωάννα Γιαννακού, οι οποίοι έχουν «ξεψαχνίσει» για τα καλά τους ρόλους που υποδύονται. Καταλυτική για την ατμόσφαιρα εκτός από τη σκηνοθεσία και τον φωτισμό η αυτοσχέδια μουσική που παίζει στο πιάνο η Τατιάνα Σβώρου.

Πρόκειται για ένα θεατρικό έργο που έχει αγαπηθεί όχι μόνον από τους Έλληνες σκηνοθέτες και τις διεθνείς θεατρικές σκηνές, αλλά και από το Χόλιγουντ, με τελευταία κινηματογραφική παραγωγή αυτή του 2014, με πρωταγωνιστές την Τζέσικα Τσαστέιν στον ομώνυμο ρόλο και τον Κόλιν Φάρελ στο ρόλο του Ζαν. Ένα βράδυ καλοκαιριού στην ξέφρενη γιορτή των υπηρετών όπου το αλκοόλ ρέει άφθονα, η κόρη του κόμη, Τζούλια, διεγείρει υπερβολικά τον βαλέ του πατέρα της, Ζαν, και τον προκαλεί ουσιαστικά να κάνουν έρωτα. Μόλις αυτό συμβεί, οι ισορροπίες διασαλεύονται και τα φύλα και οι εξουσίες αναποδογυρίζουν.

Πολλές ψυχολογικές αναλύσεις έχουν γραφεί για τη μοιραία Δεσποινίδα Τζούλια. Για τον ερωτισμό της, την επιθετικότητά της, τη διάθεση να παίξει, να αναζητήσει τη γυναικεία της φύση αλλά και να προκαλέσει την ανδρική. Μέσα στο υπόγειο της κουζίνας, σαφής αναφορά στη μήτρα, εκεί όπου όλα «μαγειρεύονται», ένα κορίτσι ταλαιπωρημένο από τη ζωή -έχει μόλις χάσει έναν αρραβωνιαστικό, έχει χάσει με άδοξο τρόπο τη μητέρα της και ζει δύσθυμα με τον στοργικό αλλά απόμακρο πατέρα- αναζητεί μέσω του σώματος και των αισθήσεων διεξόδους.

 
Από αριστερά: η Τ. Δρούζα, η Τ. Σβώρου, ο Στρ. Βουγιούκας και η Ι. Γιαννακού

Το βαθύ γυναικείο ζήτημα

Η Δεσποινίς Τζούλια γράφτηκε το 1888 για να περιγράψει ένα σύγχρονο βαθύ γυναικείο ζήτημα. Σε μια ανάλυση του έργου στην «Καθημερινή» η Μαριαλένα Σπυροπούλου σημειώνει: «Το κορίτσι παλεύει από την πρώτη στιγμή που γεννιέται με βάρη. Διαμορφώνει την πρώτη του σεξουαλικότητα μέσα από τη στενή σχέση με τη μητέρα του για να μπορέσει να περάσει στη σχέση με τον πατέρα και μετά σε έναν άλλον άνδρα. Αλλά και η ίδια η ανατομία της έχει τις επιπλοκές που καθρεφτίζουν τον ψυχισμό της: κόλπος, κλειτορίδα, μαστός, η γυναίκα αναζητεί την ταυτότητά της μέσα από πολλαπλές αντανακλάσεις. Σε μια ιδανική κατάσταση το κορίτσι θα αγαπηθεί από τη μητέρα, δεν θα ενοχοποιηθεί, δεν θα ιδωθεί ως ελλειπτικό υποκείμενο και θα οδηγηθεί στη μη διεγερτική αγκαλιά του πατέρα για να μυηθεί στη σχέση με τον άνδρα. Τι γίνεται όμως με τη Δεσποινίδα Τζούλια; Τι ναυαγεί; Γιατί είναι τόσο διεκδικητική, στα όρια επιθετική; Γιατί παίρνει κάτι που μετά συνειδητοποιεί ότι δεν ήταν αυτό που ήθελε; Γιατί τόσα κορίτσια εκεί έξω βιώνουν εν μέρει μια τέτοια ιστορία; Γιατί η επιθετικότητα είναι μια μετάβαση που δεν ταιριάζει στη γυναικεία φύση;»

Πόσο επίκαιροι είναι οι κλασικοί; Διερωτάται ο Αντρέας Σεφτελής για να σημειώσει: «Η Δεσποινίς Τζούλια απαντά με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο πώς η έννοια του χρόνου χάνει τη σημασία που συνήθως της αποδίδουμε, όταν στο κέντρο της τοποθετείται ο άνθρωπος. Στον πυκνό δραματουργικό καμβά του έργου συναντάμε θέματα, όπως οι σχέσεις των φύλων, οι σχέσεις εξουσίας, ο ταξικός προσδιορισμός, οι θρησκευτικές πεποιθήσεις, ο ερωτισμός, το δίπολο έρωτας- θάνατος… Η Δεσποινίς Τζούλια αποτελεί αντιπροσωπευτικό παράδειγμα μιας θεατρικής γραφής, η οποία γεννιέται από την ανάγκη να προσεγγίσουμε με κατανόηση και σεβασμό το μυστήριο της ανθρώπινης ζωής και των ανθρώπινων συμπεριφορών».

Πληροφορίες ή κρατήσεις θέσεων στο τηλ. 6972 210 895.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Αντρέας Σεφτελής

Μετάφραση: Ρόλαντ Αλεξίου

Δραματουργική επεξεργασία: Στράτος Βουγιούκας, Ιωάννα Γιαννακού, Τότα Δρούζα, Αντρέας Σεφτελής

Μουσικός αυτοσχεδιασμός: Τατιάνα Σβώρου

Κοστούμια, μακιγιάζ, φροντιστήριο: Ιωάννα Ανιτσάκη

Σκηνικά, σχεδιασμός φωτισμών: Αντρέας Σεφτελής

Σκηνικός χώρος: Μισαήλ Φαρσακόπουλος

Φωτογραφικό υλικό: Τέρπος Παπαθεοδώρου

Οργάνωση παραγωγής: Περικλής Μαυρογιάννης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΆΡΘΡΑ
Ετικέτες
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top