Η Λέσβος οφείλει να «εκμεταλλευτεί» την προνομιακή της θέση με τις τρεις πύλες εισόδου

28/05/2022 - 10:00 Ενημερώθηκε 29/05/2022 - 10:04

Η γεωγραφική θέση της Λέσβου, και των άλλων νησιών του ανατολικού Αιγαίου, πάντα από αρχαιοτάτων χρόνων είχε τα θετικά και τα αρνητικά της, ως απόρροια της γεωστρατηγικής θέσης που κατείχε στην ευρύτερη περιοχή και απέχοντας λίγα μόλις μίλια από την μικρασιατική ακτή. Είναι γνωστό ότι η Λέσβος μεγαλούργησε τους προηγούμενους αιώνες, πριν την Μικρασιατική καταστροφή, έχοντας τον κύριο προσανατολισμό των δραστηριοτήτων προς ανατολάς, αφού αυτή ήταν η ενδοχώρα της, δεδομένου ότι η ηπειρωτική Ελλάδα έπεφτε πολύ μακριά. Ηταν πραγματικά στο κέντρο ενός ...κόσμου που είχε τεράστια ανάπτυξη και όπου ο ελληνισμός που ζούσε και στις δυο πλευρές του Αιγαίου, στα νησιά και στα μικρασιατικά παράλια, ευημερούσε και έπαιζε καθοριστικό ρόλο στην κοινωνική και οικονομική ζωή της ευρύτερης αυτής περιοχής. Ηρθε όμως η Μικρασιατική Καταστροφή-φέτος άλλωστε συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη μαύρη αυτή σελίδα του ελληνισμού- για να αλλάξει άρδην την μοίρα αυτού του κόσμου και μαζί και αυτή του νησιού μας που βρέθηκε από τη μια στιγμή στην άλλη, από το κέντρο στο περιθώριο των εξελίξεων να παλεύει για να βρει τα ...πατήματα του στη νέα πραγματικότητα που προέκυψε, όπου η μικρασιατική ενδοχώρα χάθηκε και εκ των πραγμάτων έπρεπε να προσανατολιστεί προς την ηπειρωτική χώρα, ψάχνοντας θέση στη νέα Ελλάδα που διαμορφώθηκε. Η Λέσβος και τα άλλα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, πέρα από το γεγονός ότι είναι τα ακριτικά νησιά της χώρας, τις τελευταίες δεκαετίες αποτελούν και τα ανατολικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ενωσης με την Τουρκία. Με ό,τι αυτό σημαίνει για την ευρύτερη περιοχή και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αφού οι δυο χώρες και οι λαοί τους είναι «καταδικασμένοι» να συμβιώσουν,ως γείτονες! Ειδικά για την περιοχή μας οι επαφές, οι ανταλλαγές και η συνεργασία μεταξύ φορέων και από τις δυο πλευρές του Αιγαίου είναι επιβεβλημένη προς όφελος και των δύο λαών, αφού έχουν να κερδίσουν πολλά από αυτήν την επικοινωνία. 

Δυστυχώς όμως, παρά την όποια βούληση των λαών, οι ελληνοτουρκικές σχέσεις έχουν πολλά σκαμπανεβάσματα, εξαιτίας κυρίως των τουρκικών εμμονών και διεκδικήσεων, που προκαλούν κατά καιρούς εντάσεις και τριβές, που δεν αφήνουν ενεπηρέαστες και τις σχέσεις καλής γειτονίας μεταξύ των δυο πλευρών του Αιγαίου, αποτρέποντας την περαιτέρω ανάπτυξη των πρωτοβουλιών συνεργασίας και ανταλλαγών, που κατά καιρούς λαμβάνονται. Η γειτονική χώρα μπορεί να μην είναι για τη Λέσβο η ενδοχώρα που κάποτε ήταν και απευθυνόταν, αλλά δεν παύει να είναι μια τεράστια αγορά που πάντα έχει ενδιαφέρον και έναν πληθυσμό, ειδικά στα παράλια της, που οφείλει να προσελκύσει τουριστικά, αξιοποιώντας την προνομιακή της θέση. Είναι γεγονός ότι κατά καιρούς έγιναν αξιοπρόσεκτα βήματα προσέγγισης μεταξύ των δυο πλευρών, κυρίως με πρωτοβουλίες από τους αυτοδιοικητικούς και επιμελητηριακούς φορείς της ευρύτερης περιοχής, ωστόσο πολλά από αυτά «πάγωσαν» εξαιτίας των εντάσεων που προέκυψαν μεταξύ των δυο χωρών, που όχι μόνο απέτρεψαν τις περαιτέρω ανταλλαγές και συνεργασίες, αλλά ενδεχομένως να είχαμε και πισωγυρίσματα. Και όντως έτσι συμβαίνει, αν αναλογιστεί κανείς ποιο ήταν το κλίμα μεταξύ των δυο μερών πριν από μερικά χρόνια, αποτέλεσμα ασφαλώς και των εκατέρωθεν προσπαθειών που έγιναν από φορείς και των δυο πλευρών να προσεγγίσουν η μία την άλλη και ποιο είναι τα τελευταία χρόνια, και κυρίως σήμερα. Βέβαια η αλήθεια είναι ότι μεσολάβησαν πολλά γεγονότα, που «δηλητηρίασαν» και τις σχέσεις μεταξύ των δυο μερών, άλλαξαν πολλά και στο εσωτερικό των χωρών, ενώ καθοριστικός παράγοντας ήταν και η πανδημία που εδώ και δυο χρόνια ...έκοψε μαχαίρι τις όποιες επαφές, με το «πάγωμα» των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, μεταξύ των νησιών και των απέναντι ακτών. Η κατάσταση επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο λόγω της προσφυγικής κρίσης και της επιχείρησης «εργαλειοποίησης» του μεταναστευτικού από την τουρκική ηγεσία, που πάντα υπάρχει στο ...τραπέζι από μέρους του Τούρκου προέδρου, προκειμένου να «στριμώξει» την Ελλάδα και μέσω αυτής να εκβιάζει και την Ε.Ε. Οπως φαίνεται να επιχειρείται και τις τελευταίες μέρες με τις συνεχείς παραβιάσεις από ιστιοφόρα και φουσκωτά που προσπαθούν μεταφέρουν παρανόμως πρόσφυγες και μετανάστες στα ελληνικά νησιά, με τις «ευλογίες» των τουρκικών αρχών. Είναι φανερό ότι η «εργαλειοποίηση» του μεταναστευτικού καλά κρατεί για τον Τούρκο πρόεδρο, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά ότι παραμένει απρόβλεπτος παράγοντας, που χρήζει της συνεχούς επαγρύπνησης των ελληνικών αρχών που φυλάσσουν τα σύνορα μας και αποτρέπουν την παραβίασή τους. Δεν παύει ωστόσο όλη αυτή η υπόθεση να αποτελεί ένα «αγκάθι» στις σχέσεις με την γείτονα, που δημιουργεί τριβές και εντάσεις όπως και να έχει!  

Δεν χωρεί λοιπόν καμιά αμφιβολία ότι η Τουρκία παραμένει ένας δύστροπος και απρόβλεπτος γείτονας που πολλές φορές και στο παρελθόν, αλλά και τώρα επί Ερντογάν, επιχειρεί τα όποια εσωτερικά της προβλήματα να τα...εξάγει, βγάζοντας επιθετικότητα κυρίως προς την Ελλάδα, όπως συμβαίνει και αυτόν το καιρό, με τις προκλητικές δηλώσεις κατά του Ελληνα πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, που ρίχνουν λάδι στη φωτιά της αντιπαράθεσης, προκαλώντας περαιτέρω εντάσεις στην περιοχή, που μετά από πολύ καιρό ανυπαρξίας επαφών, επιχειρεί να ξανασυναντηθεί, με πρωτοβουλίες φορέων και από τις δυο πλευρές του Αιγαίου. Και όλα αυτά ενώ είχε προηγηθεί συνάντηση Ερντογάν-Μητσοτάκη με φόντο τον πόλεμο στην Ουκρανία, όπου δόθηκαν εκατέρωθεν διαβεβαιώσεις για να πέσουν οι τόνοι και να διερευνηθούν οι δυνατότητες συνεργασίας σε διάφορους τομείς μεταξύ των δυο χωρών. Στα πλαίσια αυτής της συνάντησης, όπως έγινε γνωστό, επανεργοποιήθηκε για άλλη μια φορά η προοπτική της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σμύρνης με τη Θεσσαλονίκη, κάτι που συζητιέται εδώ και μια δεκαετία περίπου, χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να έχει υλοποιηθεί. Μια ακτοπλοϊκή σύνδεση που φέρνει πιο κοντά την τουρκική μεγαλούπολη των μικρασιατικών παραλίων με την βόρεια Ελλάδα και ενδεχομένως και τη Λέσβο με τους δυο αυτούς προορισμούς, αν αποτελέσει ενδιάμεσο σταθμό, όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός πριν μερικά χρόνια. Πολύ φοβόμαστε ωστόσο ότι η οργισμένη δήλωση Ερντογάν κατά Μητσοτάκη, ως αντίδραση στην επίσκεψη του Ελληνα πρωθυπουργού στις ΗΠΑ και της ομιλίας του στο Αμερικανικό Κογκρέσο, που φαίνεται να ενόχλησε την τουρκική ηγεσία, δεν αποκλείεται να «ξαναπαγώσει» την προοπτική της ακτοπλοϊκής αυτής σύνδεσης, που εδώ και χρόνια αναμένεται. Μακάρι όμως τούτη τη φορά να μη συμβεί, γιατί είναι κρίμα κάθε φορά που ανοίγει αυτό το θέμα, κάτι να προκύπτει που να διαταράσσει τις σχέσεις μεταξύ των δυο χωρών, με «θύμα« μεταξύ των άλλων και αυτήν την ακτοπλοϊκή σύνδεση, που όπως όλοι ομολογούν ανοίγει άλλες προοπτικές στην επικοινωνία και στις μεταφορές μεταξύ των δυο χωρών. 

Ωστόσο, όπως και να έχει, οι «δίαυλοι» επικοινωνίας μεταξύ των φορέων των δυο πλευρών πρέπει να ανοίξουν και να ενισχυθούν, ανεξαρτήτως των όποιων δηλώσεων των κυβερνητικών παραγόντων, που δυστυχώς δεν συμβάλλουν στην βελτίωση του κλίματος και στις όποιες ανταλλαγές και διεργασίες γίνονται. Στην κατεύθυνση αυτή είναι πολύ σημαντικές οι επαφές της Λεσβιακής αντιπροσωπείας, με επικεφαλής τον δήμαρχο Μυτιλήνης Στρ. Κύτελη και με τη συμμετοχή εκπροσώπων διαφόρων φορέων, με τον δήμαρχο της Σμύρνης και άλλους φορείς της τουρκικής μεγαλούπολης, που βρίσκονται σε εξέλιξη προκειμένου να δημιουργηθούν οι αναγκαίες «γέφυρες» επικοινωνίας που πάντα αποτελούσε στόχο πρώτης προτεραιότητας για το νησί μας, στα πλαίσια της προσέγγισης της πολυπληθέστερης αυτής τουριστικής αγοράς. Αλλωστε στη λογική να ρθει πιο κοντά στο νησί μας η περιοχή της Σμύρνης, πολλά προσδοκούσε από την ακτοπλοϊκή σύνδεση Σμύρνης - Θεσσαλονίκης, με ενδιάμεσο σταθμό τη Μυτιλήνης, και τώρα με την ενδεχόμενη σύνδεση της Σμύρνης με τη Λέσβο, μετά τη δημιουργία πύλης εισόδου στο Πλωμάρι. Είναι γεγονός ότι αυτή η «γραμμή», αν τελικά λειτουργήσει, δημιουργεί άλλα δεδομένα στην θαλάσσια σύνδεση της Λέσβου με την ευρύτερη περιοχή της Σμύρνης, γιατί μικραίνει το χρόνο του ταξιδιού και ανοίγεται μια νέα τουριστική αγορά από την οποία προσδοκά να προσελκύσει επισκέπτες τόσο η περιοχή του Πλωμαρίου, όσο και συνολικά το νησί. Βέβαια για να είμαστε προσγειωμένοι, η δημιουργία τέτοιων υποδομών- πέρα από την πύλη εισόδου Σέγκεν στη Μυτιλήνη και στην Πέτρα τα προηγούμενα χρόνια και τώρα στο Πλωμάρι- δεν αρκεί από μόνη της για να καταστεί προορισμός για τους Τούρκους τουρίστες η Λέσβος. Ειδικά όταν υπάρχουν, πέρα από τις εντάσεις στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και υπαρκτές δυσκολίες και προβλήματα στην τουρκική κοινωνία και οικονομία, με κυριότερο την υποβάθμιση της τουρκικής λίρας έναντι του ευρώ. Το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού της γείτονος, μεταξύ του οποίου και η λεγόμενη «μεσαία» τάξη, που τα προηγούμενα χρόνια, ήταν κατά κύριο λόγο οι επισκέπτες των νησιών μας, σήμερα αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες, περιορίζει και τις μετακινήσεις με ό,τι σημαίνει αυτό και για τις επισκέψεις τουριστών από τη γείτονα. Ωστόσο η προσπάθεια προσέγγισης της τουριστικής αγοράς της Τουρκίας και κυρίως των μεγάλων αστικών κέντρων, όπως της Πόλης και της Σμύρνης πρέπει να συνεχιστεί με μεθοδικότητα και καλό σχεδιασμό, γιατί όπως και να το κάνουμε αποτελεί μια προνομιακή αγορά που πρέπει να...κερδίσουμε. Αλλωστε γι αυτό δημιουργήθηκαν οι τρεις πύλες εισόδου στο νησί, για να είναι πιο αποτελεσματική και ευκολότερη η προσέγγιση της τουριστικής αγοράς της γείτονος, που δεν παύει, παρά τα όποια συγκυριακά προβλήματα, να αποτελεί μια δυναμική αγορά για τη Λέσβο στην οποία οφείλουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς του νησιού να «επενδύσουν» συστηματικά για να προσδοκούν και τα ανάλογα αποτελέσματα. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι οι όποιες πρωτοβουλίες θα έχουν και συνέχεια, γιατί αξίζει τον κόπο να εκμεταλλευτούμε την ομολογουμένως προνομιακή μας θέση, έχοντας πλέον και τρεις πύλες εισόδου, που διευκολύνουν την προσέλκυση Τούρκων επισκεπτών, πέρα από τα απέναντι παράλια και από τα μεγάλα αστικά κέντρα της Πόλης και της Σμύρνης, που είναι και το μεγάλο στοίχημα. Για να το κερδίσουμε όμως η επικοινωνία και οι κοινές πρωτοβουλίες θα πρέπει να συγκεκριμενοποιηθούν και να ενταθούν! 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey