-Η πρώτη (κλειστή) διαβούλευση για την εφαρμογή του μέτρου που (ελπίζεται) ότι θα αντισταθμίσει τον υπό κατάργηση μειωμένο ΦΠΑ, είναι γεγονός -Ο Ν. Σαντορινιός ζήτησε την δυναμική συμμετοχή των παραγωγικών φορέων των νησιών στη διαβούλευση και οι φορείς την αύξηση του προβλεπόμενου κονδυλίου…

Επίσημη «πρώτη» για «μεταφορικό ισοδύναμο»

08/03/2018 - 11:33 Ενημερώθηκε 08/03/2018 - 17:24

Η αμφιλεγόμενη η αλήθεια είναι ως σήμερα, εξαγγελία της κυβέρνησης για την εφαρμογή του περίφημου μεταφορικού ισοδύναμου (ως αντιστάθμισμα της κατάργησης του μειωμένου νησιωτικού ΦΠΑ), αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά, με την πρώτη (κλειστή) διαβούλευση του αρμοδίου Υπουργείου Ναυτιλίας με τους παραγωγικούς φορείς των νησιών να πραγματοποιείται χθες. Η πρόσκληση για συνάντηση του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριου Σαντορινιού στα Επιμελητήρια των θιγόμενων νησιών, έγινε εντός των ημερομηνιών που είχε εξαγγείλει ο ίδιος από τη Λέσβο ότι θα ξεκινούσε η διαβούλευση σχετικά με την εφαρμογή του μέτρου και διεξήχθη σε καλό κλίμα. Με την πλευρά της κυβέρνησης να δείχνει διάθεση να συμπεριλάβει τις προτάσεις και απόψεις των νησιωτικών Επιμελητηρίων και να τους ζητά στο αμέσως επόμενο διάστημα τις εισηγήσεις τους. «Βασιζόμαστε σε σας, στον θεσμικό σας ρόλο και στην εμπειρία σας από την ουσιαστική και χρόνια γνώση σας της τοπικής αγοράς. Περιμένουμε τις προτάσεις σας και τις σκέψεις σας για την καλύτερη εφαρμογή του μέτρου», ήταν χαρακτηριστικά τα λόγια του κ. Σαντορινιού, τονίζοντας πως στόχος του μέτρου είναι να αγγίξει την κύρια αιτία των τιμών (σ.σ. το υψηλότερο κόστος της θαλάσσιας μεταφοράς σε σχέση με τη χερσαία) που καλείται ο νησιώτης και ο επισκέπτης να πληρώνει, αλλά ταυτόχρονα και την κύρια αιτία που εμποδίζει τα τοπικά προϊόντα από το να είναι ανταγωνιστικά σε μεγαλύτερες αγορές. Τα όσα εξαγγέλλει βέβαια ή υπαινίσσεται ότι θα ενσωματώσει στο γενικό μέτρο του «μεταφορικού ισοδύναμου» η κυβέρνηση, εξακολουθούν να θεωρούνται «μαξιμαλιστικά» και λίγο έως πολύ ανέφικτα από τα Επιμελητήρια των νησιών, με την πλευρά πάντως του Επιμελητηρίου Λέσβου (που εκπροσωπήθηκε από τον πρόεδρο του Βαγγέλη Μυρσινιά) να προσπαθεί στη διάρκεια της πρώτης συνάντησης να σπάσει αυτή τη δυσπιστία, ζητώντας το βασικό που μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα: την αύξηση του κονδυλίου που έχει προβλεφθεί για την κάλυψη του μεταφορικού ισοδύναμου και βάσει της εξαγγελίας βρίσκεται στα 50 εκ. ευρώ για τον πρώτο χρόνο, με πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Και το μεταφορικό ισοδύναμο λοιπόν ξαναμπαίνει στην καθημερινότητά μας, ευτυχώς νωρίς, με την πρώτη (κλειστή) διαβούλευση να λαμβάνει χώρα στην Αθήνα έπειτα από πρόσκληση του Νεκτάριου Σαντορινιού. Σε αυτήν συμμετείχαν εκπρόσωποι των νησιωτικών Επιμελητηρίων (Δωδεκανήσου, Κυκλάδων, Έβρου, Μαγνησίας, Χίου, Σάμου, Λέσβου, Ζακύνθου, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς- Ιθάκης) και επιμελητηριακών ενώσεων (ΕΟΑΕΝ, ΕΕΣΥΜ) των νησιών, αλλά και  ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Γιαννέλλης, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Καταναλωτή, Αυλωνίτης Δημήτρης και ο υπεύθυνος του τομέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Δωδεκανήσων Καματερός Ηλίας.

«Δεν πρέπει να θεωρηθεί αντισταθμιστικό του ΦΠΑ»

Τον ΕΟΑΕΝ και το Επιμελητήριο Λέσβου, εκπροσώπησε ο (νέος) πρόεδρος Βαγγέλης Μυρσινιάς και στην τοποθέτησή του τόνισε ότι η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου αποτελεί πάγιο αίτημα τόσο των νησιωτών αλλά και των Επιμελητηρίων, τα οποία μέσα από την εμπειρία και την τεχνογνωσία που έχουν μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην εφαρμογή του μέτρου αυτού. Υπογράμμισε δε, ότι σε καμία περίπτωση, η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου δεν πρέπει να θεωρηθεί αντισταθμιστικό μέτρο και να συνδεθεί με την επικείμενη κατάργηση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. «Πρόκειται για ένα μέτρο που θα αμβλύνει τις αρνητικές επιπτώσεις της νησιωτικότητας, για τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις μέσω, της μείωσης του κόστους μεταφοράς προϊόντων, εμπορευμάτων και κατοίκων», είπε χαρακτηριστικά στη διάρκεια της συνάντησης.

Σαντορινιός: «Να αγγίξουμε την κύρια αιτία των τιμών»

Νωρίτερα ο Υφυπουργός Ναυτιλίας κ. Σαντορινιός ενημέρωσε τους εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων των νησιών για τη λογική του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου που ως γνωστόν θα εφαρμοστεί από την 1η Ιούλη στα 32 νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και από 1/1/2019 καθολικά, σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα και θα επιδοτηθεί μέσω ΠΔΕ. Και ειδικότερα ως εξής: με χρηματοδότηση του μέτρου αυτού με 50 εκ. ευρώ τον πρώτο χρόνο, με προοπτική η χρηματοδότηση να φτάσει το 2019 τα 150 εκ. ευρώ, για να καλύψει όλα τα νησιά και όχι μόνο τα 32 που βγήκαν (ή βγαίνουν οσονούπω) από τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ. 

«Η δική μας Κυβέρνηση θέλει να απαντήσει αποτελεσματικά, άμεσα και δίκαια στην επιβάρυνση που έχει ο νησιώτης από τη Νησιωτικότητα, προσπαθώντας να ζήσει, να προσεγγίσει τις δημόσιες υπηρεσίες και να λάβει τα οφέλη του κοινωνικού κράτους. Βασιζόμαστε σε σας, στον θεσμικό σας ρόλο και περιμένουμε τις προτάσεις σας και τις σκέψεις σας για την καλύτερη εφαρμογή του μέτρου», είπε χαρακτηριστικά ο Υφυπουργός και συνέχισε: «Το ζητούμενο, είναι να βρούμε και να ενισχύσουμε το πραγματικό μέγεθος της επιβάρυνσης του νησιώτη εμπόρου, λόγω της θαλάσσιας μεταφοράς, κόστος που μετακυλύεται τελικά στο καλάθι του νησιωτικού νοικοκυριού. Η πρόταση μας είναι να αγγίξουμε την κύρια αιτία των τιμών - το υψηλότερο κόστος της θαλάσσιας μεταφοράς, σε σχέση με τη χερσαία- που καλείται ο νησιώτης και ο επισκέπτης να πληρώνει τα προϊόντα των νησιών, αλλά ταυτόχρονα και την κύρια αιτία που εμποδίζει τα τοπικά προϊόντα από το να είναι ανταγωνιστικά σε μεγαλύτερες αγορές».

 

Τι είπε ο Μυρσινιάς στη συνάντηση

Το μεταφορικό ισοδύναμο ωστόσο δεν φαίνεται να «ενεργοποιείται» μόνο και μόνο από την επίσημη έναρξη της διαβούλευσης. Αλλά και από το γεγονός πως η κυβέρνηση φέρεται να προσανατολίζεται να συνάψει πρόσθετη σύμβαση με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, προφανώς στην κατεύθυνση να καλυφθούν ολόπλευρα τα ανοικτά ζητήματα της νησιωτικότητας. Από εκεί και έπειτα η δυσπιστία για την επιτυχή εφαρμογή του μέτρου, αλλά και για το κατά πόσο θα αποτελέσει αυτό «πανάκεια» της κατάργησης του μειωμένου ΦΠΑ, εξακολουθεί να υφίσταται. Με τον κ. Μυρσινιά να επισημαίνει τις αδυναμίες που έχουν εντοπιστεί. Ζητώντας πέραν της αύξησης του κονδυλίου για την κάλυψη του μέτρου και το να δοθεί έμφαση στο κόστος της μετακίνησης των νησιωτών.  Πρότεινε ακόμη, να εξεταστεί το ενδεχόμενο η επιδότηση μεταφοράς των επιβατών να επεκταθεί και για τους επισκέπτες, μέτρο που αν εφαρμοστεί θα αποτελέσει κίνητρο για την αύξηση του τουρισμού και ανέφερε ότι ιδιαιτερότητα για τους νησιώτες αποτελεί και το υψηλό κόστος των καυσίμων, το οποίο επιβαρύνει τη λειτουργία των νησιωτικών επιχειρήσεων, αλλά και την καθημερινότητα των κατοίκων.

 

 

Κοινοβουλευτική παρέμβαση Αυγενάκη

 

«Μόνο στις κυβερνητικές εξαγγελίες το μεταφορικό ισοδύναμο»

 

Εν τω μεταξύ με κοινοβουλευτική του παρέμβαση προς τους Υπουργούς Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή, ο βουλευτής Ηρακλείου της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης, κάνει (ξανά) λόγο για εμπαιγμό των νησιωτών για το μεταφορικό ισοδύναμο.

«Πότε προβλέπεται να ξεκινήσει η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου; Υπάρχει βούληση να υιοθετηθεί ένα πιο αποτελεσματικό μέσο εφαρμογής του, που να αντιμετωπίζει ουσιαστικά το πρόβλημα του κόστους των θαλασσίων μεταφορών;», ήταν η πρώτη παρέμβαση του κ. Αυγενάκη, αναδεικνύοντας ειδικότερα και τον προγραμματισμό που υπάρχει για την ανακούφιση  των κατοίκων των νησιών από την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά και για την αντιμετώπιση των θεμάτων που συνεπάγεται η νησιωτικότητα.  

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey