FOLLOW US

Πολιτική

  • Ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Κώστας Μουτζούρης, μιλά στο «Ε» για λιμάνια και αυτοδιοίκηση:
«Ας αγωνιστούμε για να αλλάξει ο ένας δήμος»

Πολλές ειδήσεις μάς δίνει με τη συνέντευξη που ακολουθεί, ο Κώστας Μουτζούρης. Ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής μιλά για τις προοπτικές λειτουργίας των δύο νέων πυλών εισόδου της Λέσβου, σε Πέτρα και Πλωμάρι, για τη διαδικασία νομιμοποίησης των υφιστάμενων λιμανιών, αλλά και για τα νέα έργα, που έχουν ή όχι δρομολογηθεί.

Πολλές ειδήσεις μάς δίνει με τη συνέντευξη που ακολουθεί, ο Κώστας Μουτζούρης. Ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής μιλά για τις προοπτικές λειτουργίας των δύο νέων πυλών εισόδου της Λέσβου, σε Πέτρα και Πλωμάρι, για τη διαδικασία νομιμοποίησης των υφιστάμενων λιμανιών, αλλά και για τα νέα έργα, που έχουν ή όχι δρομολογηθεί.

Λέει ακόμη την άποψή του για το αν πρέπει να γίνουν δημοτικά τα λιμενικά ταμεία, για τη συνεργασία του με τους τοπικούς φορείς, λέει ναι στην πρόοδο του τόπου κι εξηγεί γιατί η αυτοδιοίκηση βρίσκεται ανάμεσα σε συμπληγάδες.

Ο Κώστας Μουτζούρης, χωρίς να αποκαλύπτει επακριβώς τα σχέδιά του για το αύριο, δεν κρύβει πως τον ελκύει η αυτοδιοίκηση και προβλέπει - εκτιμά πως δυστυχώς δεν θα αλλάξει το χωροταξικό. Για αυτό και όπως επισημαίνει, χρειάζεται να αγωνιστεί η Λέσβος για να σταματήσει να είναι ένας δήμος. 

Από Διευθυντής στο Εργαστήριο Λιμενικών Έργων του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, αναλάβατε Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής. Νιώθετε ότι βρίσκεστε σε «γνώριμα νερά»;
«Κατ’ αρχάς να θυμίσω ότι παραμένω ενεργός Καθηγητής στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Ε. Μ. Πολυτεχνείου και Διευθυντής του Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων, με αναστολή διοικητικών καθηκόντων για όσο διαρκεί η θητεία μου ως Γενικού Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής. Μετά τη λήξη της θητείας αυτής θα επανέλθω κανονικώς στο Πολυτεχνείο.
Όντως νιώθω ότι στη Γενική Γραμματεία, στην οποία υπηρετώ, βρίσκομαι σε “γνώριμα νερά”. Σε πολύ γνώριμα. Κινούμαι επί κάποιες δεκαετίες στο χώρο των Λιμενικών Έργων διδάσκοντας το αντικείμενο σε νέους μηχανικούς, μελετώντας και επιβλέποντας λιμενικά έργα, εκτελώντας σχετικά ερευνητικά προγράμματα στο Εργαστήριο, συμμετέχοντας σε Επιτροπές, ενεργώντας ως Ειδικός Τεχνικός Σύμβουλος δημοσίων φορέων, όντας μέλος του Δ.Σ. του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά κ.ά.

Γνωρίζω τους ανθρώπους του χώρου, θέλω να πιστεύω ότι έχω τον σεβασμό και την αναγνώρισή τους. Αυτοί ήταν εξάλλου και οι λόγοι που αποδέχτηκα την πολύ τιμητική πρόταση της Κυβερνήσεως να αναλάβω την συγκεκριμένη θέση. Ελπίζω να δικαιώσω τις προσδοκίες όλων, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες της περιόδου.»

Μικρά λιμάνια, μεγάλοι καημοί

Πόσο δύσκολη υπόθεση είναι η διαχείριση - έλεγχος - εποπτεία, 862 λιμανιών, του συνόλου των ελληνικών λιμένων, όπως τούς έχει καταγράψει ο φορέας σας; «Κάθε λιμάνι και καημός», ή υπάρχουν και περιοχές που έχουν λύσει βασικά ζητήματα σε σχέση με τα λιμάνια τους;
«Είναι αρκετά λεπτή στο χειρισμό της, η διαχείριση και εποπτεία ενός τόσο εκτεταμένου δικτύου λιμένων, όπως αυτό της χώρας μας. Ενός δικτύου που θα ήταν δυσχερές ή σχεδόν αδύνατο να διατηρηθεί σε καλή κατάσταση από οποιαδήποτε χώρα. Τα λιμενικά έργα είναι εν γένει δύσκολα και, κυρίως, ακριβά έργα. Περισσότερο όμως είναι δύσκολα στη χώρα μας, όπου κατορθώσαμε να δημιουργήσουμε ένα τέτοιο πλέγμα χρήσιμων ως αχρήστων ή και ανούσιων νόμων, εγκυκλίων, διατάξεων, το οποίο δημιουργεί ασφυκτικές συνθήκες και συνθλίβει πολλές προσπάθειες και ελπίδες. Ορισμένες φορές νιώθω πανταχόθεν εγκλωβισμένος στο πλέγμα, όπως όλοι εξάλλου σε υποθέσεις τους.

Η έκφραση “κάθε λιμάνι και καημός”, την οποία έχετε χρησιμοποιήσει και κατά το παρελθόν, σε σχόλιο στην εφημερίδα σας, αναφερόμενο σε εμένα, δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα, αν και ο τραγουδοποιός άλλους καημούς είχε κατά νου, όταν την έγραφε! Η καταγραφή των τεχνικών ελλείψεων στους περίπου 110 λιμένες ακτοπλοΐας της χώρας, την οποία διενεργεί και δημοσιοποιεί το Εργαστήριο Λιμενικών Έργων Ε.Μ.Π. ανά ορισμένα έτη, δείχνει το μέγεθος των προβλημάτων στους λιμένες μας. Υπάρχουν πολλές τεχνικές ελλείψεις, οι οποίες επιδεινώνονται από το γραφειοκρατικό πλέγμα, στο οποίο αναφερθήκαμε παραπάνω. Επιπλέον υπάρχουν και οικονομικά συμφέροντα ανά τους λιμένες, τα οποία οξύνουν έτι περισσότερο. Και παρατηρώ ότι οι δυσκολίες αυξήθηκαν προϊόντος του χρόνου, ειδικώς οι γραφειοκρατικές.

Όντως υπάρχουν κάποιες περιοχές στη χώρα μας με λιγότερα και άλλες με περισσότερα λιμενικά προβλήματα. Θα έλεγα η νησιωτική Ελλάδα και δη οι μικρότερες νήσοι έχουν τα μεγαλύτερα προβλήματα. Εκεί πρέπει όλοι να επικεντρωθούμε περισσότερο. Το οφείλουμε στην εδαφική συνέχειά μας.»

Προσωπικά δεν πάψατε να δείχνετε ειδικό ενδιαφέρον για τα λιμάνια του νομού Λέσβου, κι έχετε ήδη ασχοληθεί με το θέμα της νομιμοποίησής τους όπως και με τα προβλήματα που αφορούν στην εξέταση τυχόν υποθαλάσσιων αρχαιοτήτων απ’ την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων. Δώστε μας μια εικόνα της κατάστασης, είναι αντιμετωπίσιμα ή όχι τα προβλήματα;
«Δείχνω και θα δείχνω μεγάλο ενδιαφέρον για όλα τα θέματα του νομού Λέσβου. Είναι φυσικό να αυξάνει το  ενδιαφέρον μου, όταν πρόκειται για θέματα τεχνικών υποδομών της και ειδικώς, όταν πρόκειται για λιμενικές υποδομές, αντικείμενο το οποίο γνωρίζω de profundis. Έχουμε δρομολογήσει  αρκετές παρεμβάσεις σε λιμένες του Νομού Λέσβου, τη Μυτιλήνη, το Πλωμάρι, τη Σκάλα Καλλονής, το Πέραμα, την Πέτρα έως τη Μύρινα. Συντόμως θα φανούν τα αποτελέσματα.

Στη νήσο Λέσβο υπάρχουν καταγεγραμμένες 57 (!) λιμενικές υποδομές σε όλο το μήκος της ακτογραμμής της των περίπου 1.600 χιλιομέτρων. Έχουμε δηλαδή ένα λιμένα ανά περίπου 1.600 κατοίκους και ανά περίπου 28  χιλιόμετρα. Υπάρχουν πολλά θέματα σε ένα έκαστο λιμένα για παρέμβαση και βελτίωση, όπως π.χ. η νομιμοποίησή τους. Βρίσκονται σε διαδικασία νομιμοποιήσεως, είτε από το Δήμο είτε από το Λιμενικό Ταμείο Λέσβου, οι 50 εξ αυτών. Η διαδικασία είναι μακρά και δαιδαλώδης. Απαιτεί ιώβειο υπομονή και επιμονή.

Η Εφορεία Ενάλιων Αρχαιοτήτων στην Αθήνα, στην οποία αναφερθήκατε, είναι μία (και σπουδαιότατη) από τις υπεισερχόμενες υπηρεσίες. Από πρόσφατη συνεργασία μας με την καλή Διευθύντριά της, κ. Σίμωση, προέκυψε ότι έχει ήδη γνωμοδοτήσει για 14 εξ αυτών, σε τρεις περιπτώσεις αρνητικώς.»

Περίοδος προετοιμασίας

Υπάρχουν, πιστεύετε, περιθώρια για να γίνουν νέα μεγάλα λιμενικά έργα, πλην του Σιγρίου και του Αγίου Ευστρατίου, που έχουν δρομολογηθεί; Για παράδειγμα, μπορεί να υπάρξει προγραμματισμός για επέκταση - ενίσχυση του λιμανιού της Μύρινας ή για το νέο λιμάνι Μυτιλήνης στον Καρά Τεπέ, ή εξαιτίας της κρίσης, θα πρέπει να «παγώσει» κάθε τέτοιο σχέδιο;
«Στα μεγάλα λιμενικά έργα, τα οποία έχουν δρομολογηθεί για κατασκευή στο νομό μας, όπως αναφέρατε, θα προσέθετα και την επέκταση των κρηπιδωμάτων στον υφιστάμενο λιμένα Μυτιλήνης. Και θα συμφωνήσω μαζί σας, ότι η ενίσχυση της προστασίας από κυματική δράση του λιμένα Μύρινας, η μεταφορά του εμπορικού - επιβατικού λιμένα Μυτιλήνης στον Καρά-Τεπέ, όπως έχουμε υποδείξει εδώ και πολλά έτη, η ολοκλήρωση των κρηπιδωμάτων στο λιμένα Πλωμαρίου κ.ά., είναι έργα απαραίτητα προς εκτέλεση. Το Εργαστήριο Λιμενικών Έργων Ε.Μ.Π. είναι έτοιμο να συμβάλει αδαπάνως στις μελέτες για τα έργα αυτά.

Οι λιμένες αποτελούν έργα εθνικής σημασίας και ενδιαφέροντος. Η πολιτεία οφείλει να οδηγεί, να χρηματοδοτεί την κατασκευή τους πλήρως ή μερικώς από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, να ασκεί εποπτεία. Οφείλει να προετοιμάζει και να ωριμάζει μελέτες προς υλοποίηση σε οικονομικά καλλίτερες ημέρες. Η χώρα μας κατά το παρελθόν, δεν εκμεταλλεύτηκε προσφερθέντες αφειδώς από την  Ε.Ε. πόρους, διότι δεν διέθετε ώριμες μελέτες.

Τώρα, η περίοδος αυτή, είναι ο κατάλληλος χρόνος να προετοιμαστούμε. Επανειλημμένως έχω πει και στη Δημοτική μας Αρχή, ότι με το μεγάλο δυναμικό αξιολογότατων μηχανικών που διαθέτει, μπορεί να ετοιμάσει μελέτες, οι οποίες σίγουρα κάποια στιγμή θα υλοποιηθούν.»

Οι νέες πύλες εισόδου

Είστε αισιόδοξος πως η προσπάθεια που εκπορεύεται από πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις για τη δημιουργία νέων πυλών εισόδου σε Πέτρα και Πλωμάρι, θα έχει σύντομα θετική κατάληξη;
«Σε μια νήσο των διαστάσεων της Λέσβου με τις κύριες τουριστικές περιοχές της σε μεγάλες αποστάσεις από την κύρια πύλη, τη Μυτιλήνη, επιβάλλεται η ύπαρξη και άλλων πυλών. Από κάθε άποψη και με κάθε κριτήριο, η Πέτρα και το Πλωμάρι ενδείκνυνται για δημιουργία πυλών.

Όμως η διαδικασία για ίδρυση μιας νέας πύλης είναι μακρά και δαιδαλώδης, πολύ περισσότερο όταν λείπει και η απαιτούμενη κτιριακή υποδομή. Επειδή ασχολούμαι έντονα με το θέμα της ιδρύσεως των δύο νέων πυλών της Λέσβου, σας διαβεβαιώ για δύο πράγματα: Αφενός ότι η λειτουργία τους, παρά τις προσπάθειες και τη βούλησή μας, δεν είναι για αύριο και αφετέρου ότι ειδικώς για το Πλωμάρι, δεν είχε ασχοληθεί κανείς σοβαρά. Για την Πέτρα, είχαν καταβληθεί από μακρού χρόνου πολλές προσπάθειες από ανθρώπους, όπως ο κ. Εγγλέζος, και είχε αρχίσει να δρομολογείται η ίδρυση. Τώρα και το Πλωμάρι το θέσαμε σε τροχιά.

Για να απαντήσω στο ερώτημά σας, είμαι αισιόδοξος ότι οι δύο πύλες θα λειτουργήσουν. Ευελπιστώ ότι εντός του 2014 θα είναι σε πλήρη λειτουργία.»

Ένα θέμα που κατ’ επανάληψη θέτει ο Δήμος Λέσβου, είναι γιατί η ευθύνη των λιμανιών του νησιού, όπως έχει γίνει και σε άλλα νησιά, όπως η Λήμνος και η Χίος, δεν περνάει στην αυτοδιοίκηση, εν προκειμένω με τη δημιουργία δημοτικού λιμενικού ταμείου Λέσβου. Είναι λόγοι οικονομικοί ή ποιοι άλλοι, που το Υπουργείο επιμένει να μην εκχωρεί τις αρμοδιότητες;
«Οι Δήμοι είχαν τη νομοθετική δυνατότητα να ζητήσουν και να επιτύχουν την ίδρυση Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου (Δ.Λ.Τ.), εφόσον το έκριναν συμφέρον για τον τόπο τους. Πολλοί το έπραξαν. Άλλοι Δήμοι καθυστέρησαν και άλλοι δεν το θεώρησαν συμφέρον. Ο νόμος για ίδρυση ισχύει ως σήμερα.

Όμως θα πρέπει  να σημειώσω, ότι η ίδρυση Δ.Λ.Τ. μέχρι σήμερα δεν έχει δικαιώσει το εγχείρημα. Διαπιστώνεται ότι πολλοί Δήμοι δεν διαθέτουν την προσοχή, «στοργή» και ενίσχυση στους καταστάντες δημοτικούς λιμένες.

Αναγνωρίζω ότι οι Δήμοι διέρχονται πολύ άσχημη περίοδο από την άποψη της οικονομικής ενισχύσεώς τους από την Πολιτεία, την απόλυση προσωπικού, την εφαρμογή του “Καλλικράτη”. Όμως η διαχείριση και συντήρηση ενός λιμένα, δεν είναι απλή υπόθεση. Απαιτείται εξειδίκευση. Οι πόροι από το λιμένα θα πρέπει να διατίθενται για βελτίωσή του και όχι διοχέτευση σε άλλους σκοπούς ή μισθοδοσίες. Ο λιμένας είναι πολύ πιο σημαντικός από απλή πηγή αντλήσεως εσόδων και μόνον.»  
 
«Ναι στην πρόοδο του τόπου»

Μέχρι τώρα υπάρχει η εκτίμηση πως δεν αντιμετωπίζετε προβλήματα συνεργασίας με τους τοπικούς φορείς, το αντίθετο μάλιστα, επισημαίνεται από όλους η διάθεση συνεργασίας μαζί τους. Θεωρείτε πως έχουν πέσει στην πράξη τα εμπόδια που έβαζαν μέχρι το πρόσφατο παρελθόν, οι κομματικές ταυτότητες;
«Τα τελευταία έξι έτη, ασχολήθηκα ενεργότερα με τα προβλήματα της Λέσβου, περισσότερο με τα τεχνικά και υποδομών, ως εκ της ειδικότητας μου, του Πολιτικού Μηχανικού. Συνεργάστηκα με όλους, όσοι ζήτησαν αρωγή από το Μηχανικό Μουτζούρη, τον Καθηγητή, τον Πρύτανη του Ε.Μ.Π.. Η διάθεση συνεργασίας με όλους τους Λεσβιακούς φορείς, ήταν  και είναι δεδομένη, αποδεδειγμένα. Με όλους ανεξαιρέτως, πέραν ταυτοτήτων, γιατί η πρόοδος της Λέσβου δεν φέρει ταυτότητα. Ο καθένας μας έχει τις πεποιθήσεις του, τα πιστεύω του, την ιδεολογία του. Όμως όταν πρόκειται για την πρόοδο του τόπου, του κάθε τόπου, υπεισέρχονται και άλλες σκέψεις.

Οι στενές κομματικές ταυτότητες εκ των πραγμάτων, τείνουν και στον τόπο μας να διευρυνθούν, να υποχωρήσουν. Παρατηρείται διεύρυνση σκέψεων και αντιλήψεων. Αυτό δεν σημαίνει, και δεν πρέπει να σημαίνει, άρνηση ιδεολογίας. Ναι στην ιδεολογία, όχι στον περιορισμό της σκέψεως. Ναι στην πρόοδο του τόπου.»

Περιμένουν συμπληγάδες…

Πώς βλέπετε το αυτοδιοικητικό αύριο της Λέσβου; Εκτιμάτε πως θα καρποφορήσουν οι ενέργειες - δεσμεύσεις για αλλαγή του χωροταξικού ή θα πάμε και στις επόμενες δημοτικές εκλογές με ένα δήμο;
«Το αυτοδιοικητικό αύριο της νήσου Λέσβου, όπως και πολλών άλλων περιοχών, δεν φαίνεται σήμερα και πολύ ευοίωνο. Σε αυτό συμβάλλουν καθοριστικώς η οικονομική κρίση και η παρατεταμένη ύφεση, που διέρχεται η χώρα.

Η περικοπή κονδυλίων, η μείωση του προσωπικού, η πτώση του ηθικού, είναι σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν δυσμενώς. Ακόμη, η έλλειψη ενδιαφέροντος για τον πολιτικό στίβο από επιτυχημένους ανθρώπους, νέους στην πολιτική, επιδεινώνει τις προοπτικές. Οι σημερινοί αυτοδιοικητικοί στη Λέσβο, σε όλα τα επίπεδα, καταβάλλουν πολλές και φιλότιμες προσπάθειες, αρκετές φορές με επιτυχία, και ειλικρινώς τους συγχαίρω και εκτιμώ.

Όμως κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή να συνθλιβούν από αντικειμενικές δυσκολίες. Να βρεθούν σε συμπληγάδες.»

Δυστυχώς, ένας δήμος

«Στη Λέσβο, οι παραπάνω επιβαρυντικοί παράγοντες επιδεινώνονται από τις μεγάλες γεωγραφικές διαστάσεις του Καλλικρατικού ενός Δήμου και ορισμένα άλλα ιδιαίτερα μας χαρακτηριστικά. Δεν είμαστε η μεγαλύτερη πληθυσμιακώς νήσος με ένα Δήμο, υπάρχουν άλλες δυο νήσοι μεγαλύτερες. Είμαστε όμως η μεγαλύτερη σε επιφάνεια και η πιο αποκεντρωμένη πληθυσμιακώς νήσος. Μία τέτοια αποκεντρωμένη νήσος απαιτεί και αποκεντρωμένη διοίκηση, ακόμα και με την παρούσα κατάσταση του ενός Δήμου. Εκεί πρέπει να στρέψουν την προσοχή οι διοικούντες μας.

Άφησα τελευταίο το σκέλος της ερωτήσεώς σας, το αναφερόμενο στις προβλέψεις μου για τον αριθμό των Δήμων στη νήσο στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές του 2014. Η ενημέρωση που έχω, με τα σημερινά κρατούντα, είναι ότι θα είναι, δυστυχώς, ένας. Ισοπεδωτικώς και αδίκως για τη Λέσβο. Ας αγωνιστούμε για να αλλάξει.»

Αν και πρόωρο, πού θα τοποθετούσατε ευκολότερα τον Κώστα Μουτζούρη, στο τοπικό πολιτικό σκηνικό; Υπάρχει ακόμη «υποβόσκουσα» ή «κραταιά», η αγάπη για την αυτοδιοίκηση ή έχει παραχωρήσει μόνιμα τη θέση της στον έρωτα για τη βουλή;  
«Η ερώτησή σας δεν είναι κατ’ ουδένα τρόπο πρόωρη. Μένει, πάλι με τα σημερινά δεδομένα, μόνο 1,5 έτος έως τις αυτοδιοικητικές εκλογές, για να μην αναφερθώ στις εκλογές για την κεντρική πολιτική σκηνή. Είναι λογικό, δικαιολογημένο και επίκαιρο να διερωτάσθε για τις σκέψεις του Κώστα Μουτζούρη, που εδώ και 2,5 έτη περιτριγυρίζει στην τοπική σκηνή, έχοντας ασκήσει διοίκηση σε υψηλό επίπεδο. Διοίκησε το μεγαλύτερο και κραταιότερο τεχνολογικό Πανεπιστήμιο της χώρας, το Ε.Μ.Π.. Προήδρευσε επί τέσσερις θητείες τη μεγάλη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του. Αγαπά τη Λέσβο και τους ανθρώπους της. Είναι μηχανικός, γνωρίζει από έργα. Μπορεί να προσφέρει στη Λέσβο με τις πολλές τεχνικές ελλείψεις ως αυτοδιοικητικός, σκέψη που τον ελκύει. Όμως στην παρούσα φάση, προσφέρει κεντρικώς, σε ένα τεχνοκρατικό - πολιτικό επίπεδο.»

Ετικέτες
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top