Συνέντευξη του Περιφερειάρχη Κ. Μουτζούρη στο «Ε», με φόντο τα προβλήματα στον οδικό άξονα Καλλονής - Πέτρας

Μουτζούρης: Τα έργα που ανασύραμε από το συρτάρι, θα γίνουν! [Vid]

15/01/2022 - 12:30 Ενημερώθηκε 17/01/2022 - 11:15

Μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Κωνσταντίνος Μουτζούρης στο «Ε» μετά από δύο και πλέον χρόνια θητείας. Σε αυτή έγινε λόγος για το μεγάλο πρόβλημα που εξακολουθεί να βρίσκεται στην επικαιρότητα και δεν είναι άλλο από το μεταναστευτικό και την ύπαρξη δομών στα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Ο Περιφερειάρχης υποστηρίζει ότι η θέση τόσο η δική του όσο και του Περιφερειακού Συμβουλίου δεν έχει διαφοροποιηθεί, ενώ τονίζει ότι η ύπαρξη δομών στα νησιά αντίκειται με τα εθνικά συμφέροντα της Ελλάδος.  

Στον απολογισμό δράσης δεν παρέλειψε να αναφερθεί στους δρόμους Καλλονής - Πέτρας, Μεγαλοχωρίου - Αγιάσου, Σταυρού - Αμπελικού & στη Νότια παράκαμψη της Μυτιλήνης, έργα τα οποία όπως τόνισε ανέσυρε από το συρτάρι. Στον νέο προγραμματισμό έκανε λόγο για τους δρόμους Ερεσού - Σιγρίου & Εφταλούς - Σκάλας Συκαμιάς. Μάλιστα τόνισε ότι «τα έργα αυτά τα προχωράμε έστω και αν έχουν κάποιες δυσκολίες σε ένα Συμβούλιο Επικρατείας ή οτιδήποτε άλλο. Θα γίνουν αυτά τα έργα. Θα το δείτε!» αναφερόμενος, προφανώς στον δρόμο Καλλονής - Πέτρας ο οποίος αντιμετωπίζει προβλήματα τα οποία ανέδειξε η Λαϊκή Συσπείρωση Βορείου Αιγαίου, με ανακοίνωσή της και με την επικεφαλής Αγλαΐα Κυρίτση να υποστηρίζει ότι η Περιφερειακή Αρχή τείνει «να υποβαθμίσει τα προβλήματα τα οποία εάν δεν λυθούν μεθοδικά και νόμιμα, θα οδηγήσουν το σημαντικότατο αυτό έργο στις καλένδες». 

Ο Περιφερειάρχης στις δηλώσεις του τόνισε ότι απάντησε στις διευκρινήσεις που ζήτησε το Ελεγκτικό Συνέδριο και περιμένει την απόφασή του η οποία, όπως εκτιμά, θα είναι θετική. Παράλληλα υποστήριξε ότι τα έργα βάσει σχεδιασμού επρόκειτο να ξεκινήσουν τον Ιανουάριο του 2022 ωστόσο ο προγραμματισμός πήγε πίσω με τις προσφυγές.  

Σε ότι έχει να κάνει με τα προγράμματα ιδιωτικών επενδύσεων που πολλοί έμειναν στην «απέξω» λόγω εξάντλησης κονδυλίων που «πήγαν» για κορονοενίσχυση τόνισε ότι οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να αναμένουν την ερχόμενη προγραμματική περίοδο.  

Ο Κωνσταντίνος Μουτζούρης, ξεκαθαρίζει ότι θα διεκδικήσει και πάλι την Περιφέρεια δηλώνοντας ανεξάρτητος και έχοντας ξεκινήσει ήδη τις διεργασίες του γι’ αυτό το σκοπό.  

Για το Μεταναστευτικό 

2,5 περίπου χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας το μεταναστευτικό εξακολουθεί να προκαλεί ως πρόβλημα εντάσεις παρόλο που τα τελευταία χρόνια είναι εμφανής η βελτίωση της κατάστασης σε σχέση με το 2019. Ποια η δική σας θέση δεδομένου ότι στην επικαιρότητα βρίσκεται το θέμα των κλειστών κέντρων; 

Εμείς αναλάβαμε το φθινόπωρο του 2019. Από τότε έως τον Φεβρουάριο του 2020 είχαμε όξυνση του μεταναστευτικού προβλήματος. Είχαμε στη Λέσβο 25.000 μετανάστες - πρόσφυγες, είχαμε στη Χίο, στη Σάμο 7.000- 8.000. Σήμερα έχουμε στη Λέσβο 2000, στην Χίο 300 και στη Σάμο ανάλογο αριθμό. Άρα είναι προφανές ότι και η στάση που κρατήσαμε, εκείνη της αρνήσεως της εισδοχής και της παραμονής μεταναστών, απέδωσε. Βέβαια τα εύσημα τα δίνουμε κυρίως στην κυβέρνηση που μετά το Φεβρουάριο και γεγονότα της Καραβά άλλαξε τακτική και εφήρμοσε μία πάρα πολύ σωστή τακτική αποτρέποντας εισόδους στα νησιά μας και εκκενώνοντάς τα. Το μόνο θέμα που απομένει είναι εκείνο των δομών. Εμείς σαν περιφερειακό συμβούλιο έχουμε αποφάσεις ομόφωνες στις οποίες δεν δεχόμαστε δομές στα νησιά. Αυτό όχι γιατί δεν έχουμε ανθρωπισμό αλλά επειδή είμαστε σε μία περιοχή γεωγραφικά πολύ επικίνδυνη. Έχουμε καθημερινά απειλές της γείτονος χώρας, έχουμε μία πίεση πάρα πολύ μεγάλη από την Τουρκία. Κατά συνέπεια πιστεύουμε και εγώ προσωπικά πιστεύω ότι η δημιουργία δομών όπως σχεδιαστικά θα γίνουν 3.000 - 4.000 & 5.000 σε εκτάσεις αχανείς εδαφικά που μπορούν να επεκταθούν και να γίνουν όπως η Μόρια - που ξεκίνησε από 2.000 και έφτασε να έχει 20.000 - μπορούν να επεκταθούν και σε αυτό βασίζεται η άρνηση μας. Να έχουμε ένα κέντρο καταγραφής, ταυτοποίησης και αναχωρήσεως του μεταναστών, αυτό μπορούμε να το δεχτούμε για κάποιες εκατοντάδες. Αλλά να έχουμε δομές με ότι εννοεί ο όρος δομή (με οδικά δίκτυα, με γήπεδα κλπ) πιστεύω ότι δεν είναι σωστό - όχι γιατί το λέει ο Μουτζούρης αλλά γιατί εθνικά δεν είναι σωστό, γι’ αυτό και επιμένουμε. Όμως δεν παύουμε να αναγνωρίζουμε το έργο που έγινε στη φύλαξη των συνόρων και στην εκκένωση των νησιών. Και πάω και παρακάτω και λέω ότι η Χίος έχει αυτή τη στιγμή 300 μετανάστες. Ποιο είναι το πρόβλημα να απομακρυνθούν πλήρως αυτοί οι 300, να εκκενωθεί η Χίος και να πάνε αυτοί οι άνθρωποι εκεί που θέλουν να πάνε;  

Ο Δήμος Μυτιλήνης συναινεί στη δημιουργία δομής. Εσείς όχι. Αυτό δεν δημιουργεί σύγχυση στους πολίτες; 

Ο Δήμος Μυτιλήνης είναι ένας σεβαστός Δήμος με εκπροσώπους της λαϊκής θελήσεως. Σέβομαι τις απόψεις του. Η δική μου προσωπική άποψη και του περιφερειακού συμβουλίου είναι αυτή .  

Λέγεται ότι η μη δημιουργία δομής στη Βάστρια οδηγεί στην μονιμοποίηση του Καρά - Τεπέ. Ποια η δική σας άποψη; 

Είναι ψευτοδίλημμα. Είναι δίλημμα για να οδηγήσει τον κόσμο να μιλάει για την Βάστρια. Δεν είναι το δίλημμα ή Καρά Τεπέ ή Βάστρια. Το δίλημμα είναι ή παραμένουν οι μετανάστες ή δεν παραμένουν. Εμείς είμαστε της άποψης ότι πρέπει να αποχωρήσουν οι μετανάστες από την εθνικά επικίνδυνη περιοχή μας.  

«Ανασύραμε παρατημένα έργα» 

Ποια είναι τα σημαντικότερα έργα που αναδείξατε αυτά τα 2,5 περίπου χρόνια; 

Το γεγονός ότι καταφέραμε αυτή τη στιγμή να μην έχουμε εμφανή την πίεση του μεταναστευτικού και να έχουμε τα νούμερα που σας ανέφερα προηγουμένως θεωρώ ότι είναι ένα πολύ μεγάλο έργο που συμβάλλαμε και εμείς. Σε αυτό συμβάλαμε στο να διαμορφωθεί μία σωστότερη πολιτική από την κυβέρνηση η οποία μέχρι το Φεβρουάριο του 2020 είχε παρατήσει το θέμα όπως ήταν και προηγουμένως.  

Από εκεί και πέρα πάρα πολλές είναι οι συμβολές μας. Θέλω όμως να προσθέσω ότι τα ξεχασμένα έργα τα οποία είχαν μπει στο συρτάρι και είχαν ξεχαστεί όπως ο δρόμος Καλλονής - Πέτρας, Μεγαλοχωρίου - Αγιάσου, Σταυρού - Αμπελικού , η Νότια παράκαμψη της Μυτιλήνης είναι έργα που τα ανασύραμε. Ήταν εγκαταλελειμμένα ήταν παρατημένα στην τύχη τους, τα ανασύραμε και με σκληρές προσπάθειες τα βάλαμε στην επικαιρότητα και τα προχωράμε έστω και αν έχουν κάποιες δυσκολίες με ένα Συμβούλιο Επικρατείας ή οτιδήποτε άλλο. Θα γίνουν αυτά τα έργα. Θα το δείτε!  

Πρόσφατα ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα για κάποια προγράμματα ιδιωτικών επενδύσεων που διαχειρίζεται η Περιφέρεια και οι εγκεκριμένες επενδύσεις σε σχέση με τις αιτήσεις που υποβλήθηκαν είναι ελάχιστες. Πέρα από κάποιες διαπιστωμένες αστοχίες που έγιναν κατά την αξιολόγηση ο βασικός λόγος ήταν ότι δεν υπήρχαν αρκετά διαθέσιμα κονδύλια επειδή είχαν αναλωθεί στην ενίσχυση επιχειρήσεων που ζημιώθηκαν από την πανδημία. Υπάρχει περίπτωση να βρεθούν πρόσθετα κονδύλια; 

Όταν προκηρύχθηκαν αυτά τα έργα ήταν τέλος του 2019. Εν τω μεταξύ προέκυψε ο κορονοϊός ο οποίος απομύζησε από όλο το κράτος, από όλη την Ευρώπη τους οικονομικούς πόρους. Διαθέσαμε 42 εκατομμύρια ευρώ για τον κορονοϊό για να ενισχύσουμε επιχειρήσεις. Μοιραία αυτό απορρόφησε χρήματα που προορίζονταν για άλλους λόγους. Αλλά τα χρήματα δεν πήγαν σε έργα πολιτικού μηχανικού, πήγανε σε επιχειρήσεις. Τα προγράμματα ήταν για επιχειρήσεις και τα λεφτά πήγαν σε επιχειρήσεις.  

Πήγαμε στον Υπουργό, Άδωνι Γεωργιάδη, με τους κκ. Αθανασίου, Μυρσινιά, Τατάκη και μας διευκρίνισε ότι οτιδήποτε θέλουμε να κάνουμε να το κάνουμε με το νέο ΕΣΠΑ, γιατί με το παλαιό ΕΣΠΑ έχουμε 130% overbooking και έτσι δεν έχουμε καμία δυνατότητα.  

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να προσθέσω ότι πάρα πολλές προτάσεις και κυρίως και από άλλα νησιά αλλά και από τη Λέσβο ήταν ελλιπής. Οι μελετητές πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί στη σύνταξη των φακέλων.  

Ποια τα επόμενα έργα που δρομολογείτε; 

Αυτό που διαπιστώσαμε στην Περιφέρεια ήταν ότι δεν υπήρχαν μελέτες και έτσι να σας πω ότι μόνο το Δεκέμβριο αναθέσαμε δύο πάρα πολύ σημαντικές μελέτες οδικών έργων. Αναθέσαμε το δρόμο από την Ερεσό για το Σίγρι, γιατί εκεί έχουμε μία νέα πύλη της Λέσβου. Η δεύτερη ανάθεση αφορά τον δρόμο Σκάλας Συκαμιάς - Εφταλούς. Είναι δύο δρόμοι που θα ωφελήσουν τουριστικά τη Λέσβο και να δείτε σε μερικά χρόνια πώς θα έχει αναπτυχθεί όλη αυτή η περιοχή.  

Αυτοδιοικητικές εκλογές  

Έχετε πει ότι επιδίωξή σας είναι να διεκδικήσετε ξανά την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. Θα επιδιώξετε στήριξη από συγκεκριμένα πολιτικά κόμματα δεδομένου ότι είναι γνωστό ότι κινείστε στο χώρο της Νέας Δημοκρατίας; 

Είναι γνωστό, δεν το αρνούμαι, το δήλωσα προεκλογικά ότι έχω την ιδεολογία μου, η οποία ταυτίζεται με το χώρο της Νέας Δημοκρατίας. Όμως οι αυτοδιοικητικές εκλογές, επειδή πιστεύω ότι είναι εκλογές που είναι για όλο τον κόσμο, όλος ο κόσμος πρέπει να αντιπροσωπεύεται. Θα είμαι ανεξάρτητος κι αν μου δοθεί από οποιονδήποτε χώρο ένα χρίσμα θα τους ευχαριστήσω, θα πω με τιμάει, αλλά θα είμαι ανεξάρτητος και πολυσυλλεκτικός με ένα ψηφοδέλτιο -όπως και την άλλη φορά που δείξαμε- που θα περιέχει ανθρώπους από όλους τους χώρους. 

Σήμερα στην Περιφερειακή Αρχή συμμετέχουν σύμβουλοι και από άλλες παρατάξεις, όπως Χριστόφα - Καλογήρου. Θα αποτυπωθεί αυτή η συνεργασία και στις επόμενες εκλογές; 

Είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει πρόσκληση για συνεργασία, είναι δεδομένο ότι θα υπάρξουν συνεργασίες και είναι δεδομένο ότι έχω αρχίσει.  

 

 

Ο δρόμος Καλλονής - Πέτρας θα οδηγηθεί στις καλένδες , υποστηρίζει η Κυρίτση, αν δεν λυθούν «νόμιμα και μεθοδικά» τα προβλήματα που προέκυψαν 

Υποβαθμίζει τις «εκκρεμότητες» του έργου ο Μουτζούρης 

Στην συνέντευξη μας με τον κ. Μουτζούρη τέθηκε ερώτημα και για το ζήτημα που έχει προκύψει με τα προβλήματα στον δρόμο Καλλονής - Πέτρας με τον Περιφερειάρχη να απαντά ότι τα όποια προβλήματα θα επιλυθούν. Βέβαια γίνεται ξεκάθαρο ότι ο προγραμματισμός πάει πίσω με τις προσφυγές των κτηνοτρόφων, υποστηρίζοντας ωστόσο, ότι τα έργα που έχουν προγραμματιστεί να γίνουν, θα γίνουν.  

Στην ανακοίνωση ωστόσο της Λαϊκής Συσπείρωσης και της επικεφαλής της Αγλαΐας Κυρίτση υποστηρίζεται ότι το έργο αναμένεται να οδηγηθεί στις καλένδες. Η κα Κυρίτση επικαλούμενη έγγραφο της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών που κοινοποιήθηκε στην Οικονομική Επιτροπή υποστηρίζει ότι ο Περιφερειάρχης τείνει «να υποβαθμίσει τα προβλήματα τα οποία εάν δεν λυθούν μεθοδικά και νόμιμα, θα οδηγήσουν το σημαντικότατο αυτό έργο στις καλένδες».  

Στις 12 Ιανουαρίου 2022 εκδικαζόταν η υπόθεση για την τιμή μονάδος σε ότι έχει να κάνει με τις αποζημιώσεις λόγω των απαλλοτριώσεων. Σημειώνεται ότι το έργο είναι εθνικής σημασίας και αυτό σημαίνει ότι οι απαλλοτριώσεις μπορούν να εκδικαστούν πιο γρήγορα και τα έργα, κατά συνέπεια, μπορούν να ξεκινήσουν πιο γρήγορα, χωρίς να αναμένεται απόφαση εφετείου σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης κτήματος διαφωνήσει με την τιμή που ορίστηκε και προσφύγει σε δευτεροβάθμιο όργανο. Όταν το έργο είναι εθνικής σημασίας το δικαστήριο μπορεί να μην περιμένει την απόφαση του Εφετείου. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές το δικαστήριο επειδή εκκρεμούσε η προσφυγή των κτηνοτρόφων στο Συμβούλιο της Επικρατείας η οποία εξετάστηκε τον Δεκέμβριο του 2021 αλλά δεν έχει καθαρογραφεί ακόμη η απόφαση όρισε να εξεταστεί στο δικαστήριο το Σεπτέμβριο του 2022. Σε περίπτωση που στο μεσοδιάστημα βγει η απόφαση από το ΣτΕ και είναι απορριπτική για τους κτηνοτρόφους θα οριστεί άμεσα ημερομηνία.  

Στο ερώτημα του «Ε» για το που βρίσκεται η υπόθεση για τον δρόμο Καλλονής - Πέτρας, πώς θα ξεπεραστούν τα προβλήματα & πότε ξεκινούν οι εργασίες η απάντηση του Περιφερειάρχη ήταν η ακόλουθη: 

«Είμαστε στην τελική φάση του έργου Καλλονής - Πέτρας. Η σύμβαση κατασκευής του έργου έχει πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Προέκυψε στην πορεία ότι θα υπάρξει ένα μεγάλο φράγμα που κάποτε θα γίνει στη Λέσβο και ένα κομμάτι του δρόμου θα συμπέσει με τη λεκάνη του φράγματος. Το πρόβλημα αυτό θα επιλυθεί. Ήδη απαντήσαμε στο Ελεγκτικό Συνέδριο και πιστεύω σύντομα θα έχουμε τη θετική άποψη.  

Υπάρχει μία προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας από κάποιους κατοίκους που προφανώς θίγονται οι περιουσίες τους και την Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2022 ήταν τα ασφαλιστικά μέτρα. Για αυτή την προσφυγή το ανώτατο δικαστήριο θα αποφανθεί τι πρέπει να γίνει με το έργο. Εμείς σεβόμαστε τις δικαστικές απόψεις, όμως σαν πολιτικός μηχανικός, δεν παύω να έχω την προσωπική μου άποψη ότι αυτό το έργο πρέπει να γίνει, είναι απαραίτητο στο Βόρειο Αιγαίο γιατί συνδέει την πρωτεύουσα με την πιο τουριστική περιοχή της Λέσβου. Έπρεπε να είχε γίνει αυτό το έργο εδώ και 50 χρόνια.  

Ο σχεδιασμός για να ξεκινήσουν τα έργα - ο δικός μας σχεδιασμός - ήταν γιατί τον Γενάρη 2022, τώρα αναμένται αυτό να καθυστερήσει λόγω του δικαστηρίου». 

Η ανακοίνωση Κυρίτση 

«Η Περιφερειακή Αρχή του κ. Μουτζούρη αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά αδύναμη να πραγματοποιήσει το «ΆΛΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ» που είχε υποσχεθεί προεκλογικά» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Βορείου Αιγαίου, Αγλαΐα Κυρίτση και εκτοξεύει βολές κατά Περιφερειάρχη ο οποίος σε τοπική εφημερίδα είχε δηλώσει «Οι διορθώσεις έχουν ολοκληρωθεί από το Υπουργείο Υποδομών, μετατοπίζοντας τον δρόμο δεξιότερα σε μήκος περίπου 1χλμ»επικαλούμενη έγγραφο της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών που ήρθε σε γνώση της Οικονομικής Επιτροπής την 21/12/2021.  

Στο έγγραφο της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών σημειώνεται μεταξύ άλλων, σύμφωνα με την ανακοίνωση, τα εξής: «Οι μελέτες που απαιτείται να εκπονηθούν για την τροποποίηση των εγκεκριμένων μελετών του οδικού έργου (και επομένως του κτηματολογίου), θα γίνουν με μέριμνα της Υπηρεσίας μας και αφορούν μήκος 4χλμ, κάτι που αναμένεται να συγκεκριμενοποιηθεί το προσεχές διάστημα…» 

Η κα Κυρίτση επικαλούμενη το έγγραφο τονίζει ότι οι μελέτες αφορούν 4χλμ και όχι 1χλμ που δήλωσε ο Περιφερειάρχης. Επίσης επισημαίνει ότι η νέα χάραξη δεν είχε καν συγκεκριμενοποιηθεί μέχρι την 21/12/2021, όπως αναφέρεται στο έγγραφο του Υπουργείου Υποδομών. Ενώ τονίζει ότι το Υπουργείο δεν αναφέρεται σε απλή μετατόπιση του δρόμου, αλλά σε εκπόνηση μελετών οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν γέφυρες, κόμβους, κτηματολόγιο κλπ.  

«Αντί, συνεπώς, να δηλώνει ο κ. Περιφερειάρχης ότι οι «διορθώσεις έχουν ολοκληρωθεί», λες και πρόκειται για αγροτικό δρόμο, οφείλει να ενημερώσει το Περιφερειακό Συμβούλιο και τους κατοίκους της Λέσβου εάν έχει υπογραφεί η Σύμβαση εκπόνησης των νέων μελετών μεταξύ Υπουργείου και μελετητών, ποιο είναι το οικονομικό της αντικείμενο και ποιος είναι ο χρόνος παράδοσής τους» αναφέρει η κα Κυρίτση και προσθέτει: «Πάντως, τα κακά μαντάτα όπως μαθαίνουμε, είναι ότι, η δικάσιμος προσδιορισμού τιμών μονάδας της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης των Ιδιοκτησιών για την κατασκευή του έργου, αναβλήθηκε για το φθινόπωρο, προοιωνίζοντας δυστυχώς το αμφίβολο μέλλον του έργου» αναφέρει η κα Κυρίτση. 

Ερωτήματα & από την ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΠΟΛΙΤΩΝ 

Ερώτημα προς την Περιφερειακή Αρχή Μουτζούρη απευθύνει η ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΠΟΛΙΤΩΝ για τις ενέργειες της πρώτης τόσο ώστε να προχωρήσει το έργο του δρόμου Καλλονής-Πέτρας όσο και για τη χρηματοδότηση των ώριμων και αναγκαίων έργων που χρονίζουν. 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey