Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό «εργαλείο» για τα νησιά του Αιγαίου, μεταπολεμικά κινδυνεύει…

Πρωτοβουλίες, πριν είναι αργά, για το Πανεπιστημίο Αιγαίου

03/10/2022 - 09:00 Ενημερώθηκε 04/10/2022 - 15:13

Τα νούμερα των εισακτέων, σε ότι έχει να κάνει με τα Τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου που υπάρχουν στην Μυτιλήνη, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποιούνται κατ’ έτος σημειώνουν μία σταθερή αύξηση καταφέρνοντας να αποκρύψουν με τον πλέον ευφάνταστο τρόπο ένα πρόβλημα το οποίο συζητιέται στους κόλπους της ακαδημαϊκής κοινότητας. Γιατί μπορεί ο αριθμός των εισακτέων να αυξάνεται στα «χαρτιά» σταθερά, ωστόσο διαφέρει παρασάγγας από τα νούμερα των εισαχθέντων, δηλαδή εκείνων που θα γραφτούν στα τμήματα που πέρασαν, πόσο μάλλον εκείνων που πραγματικά θα παραμείνουν για να φοιτήσουν. Ενδεχομένως το πρόβλημα αυτό είναι εκείνο που συνηγόρησε, προφανώς, έτσι ώστε οι Πρυτανικές Αρχές να ρίξουν σημαντικό βάρος των ενεργειών τους στην Φοιτητική Μέριμνα.  


Σύμφωνα με τον αντιπρύτανη Διοικητικών Υποθέσεων, καθ. Δημήτρη Παπαγεωργίου, η νησιωτικότητα αλλά κυρίως οικονομικοί λόγοι είναι εκείνοι που κρατούν εν δυνάμει φοιτητές μακριά από τα νησιά - έδρες του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Γι’ αυτό και οι Πρυτανικές Αρχές προσανατολίζονται στο να ενισχύσουν όσο το δυνατόν την Φοιτητική Μέριμνα, εξασφαλίζοντας κατά κύριο λόγο στέγη στους φοιτητές, θέλοντας έτσι να μειώσουν το οικονομικό βάρος που καλείται να σηκώσει μία οικογένεια με παιδιά που σπουδάζουν.  

«Φέτος είχαμε αύξηση κατά 11% του συνόλου του αριθμού εισακτέων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, παρά την εισαγωγή της βάσης και παρά της δυσκολίες του νησιωτικού χώρου. Πλέον με το νέο σύστημα δεν μιλάμε με βάσεις μιλάμε με αριθμούς εισακτέων και παρότι το Υπουργείο δίνει περισσότερες θέσεις από εκείνες που ζητούνται - αυτό ισχύει συνήθως για όλη την Ελλάδα- είχαμε κάλυψη της τάξεως του 75% των θέσεων που μας είχε δώσει το Υπουργείο στο σύνολο του Πανεπιστημίου Αιγαίου» είπε σε δήλωσή του, στο «Ε» ο αντιπρύτανης Δημήτρης Παπαγεωργίου.  

O καθ. Δημήτρης Παπαγεωργίου, Aντιπρύτανης Διοικητικών Υποθέσεων

Η οικονομική παράμετρος και οι συγκοινωνίες είναι τα κυριότερα προβλήματα όπως επισημαίνει ο κ. Παπαγεωργίου. Εξηγεί ότι μεσολαβεί μια θάλασσα προκειμένου να έρθει κάποιος από την ηπειρωτική χώρα για να φοιτήσει σε ένα από τα Τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Δεδομένου ότι τα εισιτήρια χαρακτηρίζονται ακριβά και κάποιες εποχές του χρόνου δυσεύρετα, οι συγκοινωνίες δεν είναι καθημερινές και ότι ο καιρός δεν χαρακτηρίζεται πάντα ιδανικός, όλα αυτά δρουν ανασταλτικά ως προς την επιλογή των τμημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου.  

Στο πρόβλημα των συγκοινωνιών - νησιωτικότητας προστίθεται και ο οικονομικός παράγοντας. «Πλέον οι γονείς επιλέγουν που θα σπουδάζουν τα παιδιά τους με κριτήρια οικονομικά και κοινωνικά (…) Αν σκεφτεί κανείς ότι το 45% περίπου του πληθυσμού κατοικεί στην Αττική και ένας μεγάλος πληθυσμός στην Θεσσαλονίκη πρώτα σε σειρά προτίμησης έρχονται τα τμήματα που βρίσκονται εκεί και έπειτα εκείνα της ηπειρωτικής χώρας που είναι κοντά στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα τμήματα αυτά έχουν σαφώς καλύτερη τύχη ως προς τη ζήτηση από εκείνα του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Αυτό δεν μπορούμε να το διορθώσουμε. Αυτό όμως που προσπαθούμε να κάνουμε σαν Πρυτανική Αρχή είναι να ενεργοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες που έχουμε προκειμένου να χτίσουμε περισσότερες εστίες ώστε να στεγαστούν δωρεά περισσότεροι φοιτητές και φοιτήτριες και να εξασφαλίσουμε ένα σημαντικό κίνητρο». Στο σημείο αυτό αναφορά έγινε στις εστίες που η Πρυτανική Αρχή επιδιώκει να δημιουργήσει στο οικόπεδο του πρώην ΚΥΤ Μόριας , ενώ τόνισε ότι σχεδιασμός υπάρχει και για τα υπόλοιπα νησιά - έδρες του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 

Ο κ. Παπαγεωργίου τόνισε ότι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχει ένα άριστο επίπεδο σπουδών, είναι ανθρωποκεντρικό και αποτελεί ασφαλές περιβάλλον για ένα φοιτητή.  

Μάλιστα το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, στο πλαίσιο προσέλκυσης φοιτητών έχει ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια καμπάνια προώθησης των τμημάτων του. «Στόχος δεν είναι να μπούμε στον Επιστημονικό Χάρτη, διότι σε αυτόν βρισκόμαστε. Στόχος είναι να μπούμε στον χάρτη της ελληνικής οικογένειας».  

Ζήτημα βιωσιμότητας  

Ο Περιφερειακός Σύμβουλος και επικεφαλής της ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Γιάννης Σπιλάνης, κατά το παρελθόν είχε φέρει το συγκεκριμένο θέμα «επιβίωσης» του Πανεπιστημίου στο επίκεντρο. Όπως ο ίδιος είπε στο «Ε» σημασία δεν έχουν οι εισακτέοι, αλλά οι εισαχθέντες και τελικά εκείνοι που θα παραμείνουν για να φοιτήσουν. Παράλληλα τόνισε ότι εξίσου σημαντικό ζητούμενο είναι οι άνθρωποι αυτοί να παραμείνουν στην Λέσβο για να συνεχίσουν την ζωή τους.  

Ο κ. Σπιλάνης τόνισε ότι σημαντικές διαρροές παρατηρούνται και εξαιτίας των μετεγγραφών. Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο κ. Σπιλάνης αρχές του 2021 έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου επικαλούμενος τότε τον νέο νόμο εισαγωγής στα ΑΕΙ. Τότε σημείωνε ότι «ο τρόπος εισαγωγής των φοιτητών στη τριτοβάθμια εκπαίδευση οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην αποψίλωση πολλών τμημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, βάζοντας σε άμεσο κίνδυνο τη βιωσιμότητά του (….) Ο τρόπος εισαγωγής των φοιτητών στη τριτοβάθμια εκπαίδευση οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην αποψίλωση πολλών τμημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου -που ως γνωστό Τμήματά του λειτουργούν σε τέσσερα απ’ τα νησιά της Περιφέρειάς μας- βάζοντας σε άμεσο κίνδυνο τη βιωσιμότητά του, την ίδια στιγμή που δεν τίθενται βαθμολογικά κριτήρια για τα ιδιωτικά κολλέγια τα οποία ως γνωστό έχουν γίνει ισότιμα με τα Δημόσια Πανεπιστήμια». 

Τότε, τον Φεβρουάριο του 2021, ο κ. Σπιλάνης καλούσε Δήμους, Περιφέρεια, Βουλευτές, Πρυτανικές Αρχές, Επαγγελματικούς και Επιστημονικούς Φορείς να ενεργοποιηθούν προκειμένου να παραμείνει ζωντανό - αν όχι να δυναμώσει- αυτό το αναπτυξιακό εργαλείο. Ένα, περίπου, χρόνο αργότερα και επειδή το ζήτημα παραμένει κρίσιμο, ίσως θα έπρεπε όλοι όσοι λένε ότι ενδιαφέρονται για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, να πάρουν πλέον στα σοβαρά το ζήτημα της βιωσιμότητας του Πανεπιστημίου.  

 

 

Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό εργαλείο μεταπολεμικά  

Σε αυτή την επιστολή του ο κ. Σπιλάνης σημείωνε ότι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου αποτελεί το μεγαλύτερο αναπτυξιακό και εθνικό έργο που έγινε στα νησιά μας μεταπολεμικά γιατί: 

  • Ενισχύει τα νησιά μας με εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό που όταν του δοθεί η ευκαιρία μπορεί να συμβάλει στην ουσιαστική υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας όπως για παράδειγμα συμβαίνει με το τμήμα Διατροφής της Λήμνου μέσα από τη συνεργασία του με τις τοπικές επιχειρήσεις.
  • Ενισχύει κοινωνικά, πολιτιστικά και πολιτισμικά τις τοπικές κοινωνίες με νέους ανθρώπους που δίνουν ζωή στα νησιά όλο το χρόνο, ενώ κάποιοι από αυτούς αποφασίζουν να μείνουν εδώ.
  • Συμβάλλει, μέσω των φοιτητών, των γονιών τους και των φίλων τους, στη ζωντανή διαφήμιση των νησιών μας σε όλη την Ελλάδα.
  • Συμβάλει πολλαπλά στην οικονομική τόνωση των τοπικών κοινωνιών.
  • Δίνει την ευκαιρία σε πολλούς νέους και νέες των νησιών μας, από αδύναμες οικονομικά οικογένειες, για σπουδές στη 3οβάθμια εκπαίδευση στον τόπο τους, χωρίς να επιβαρυνθούν με υπέρογκα έξοδα που θα τους έκοβε τα όνειρα.
  • Συμβάλλει τα μέγιστα με το ερευνητικό του έργο και στέκεται αρωγός, όταν του ζητηθεί, στην Αυτοδιοίκηση και την ανάπτυξη των νησιών.

Πέραν των παραπάνω το Πανεπιστήμιο Αιγαίου στα 35 περίπου χρόνια λειτουργίας του έχει λάβει σημαντικές διακρίσεις και απέκτησε αναγνωρισιμότητα στην Διεθνή Ακαδημαϊκή Κοινότητα τόσο για τα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά του Τμήματα όσο και για το ερευνητικό έργο και τις συνεργασίες του στον Ελλαδικό και Διεθνή επιστημονικό χώρο. 

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey