Δημοσίευμα του ethnos.gr για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Σμύρνης-Θεσσαλονίκης, βγάζει εκτός το λιμάνι της Μυτιλήνης και προκαλεί «αναταράξεις»

Υποβολιμαίες «διαρροές» στο ...παρά πέντε, που κρύβουν σκοπιμότητες!

17/07/2022 - 10:00 Ενημερώθηκε 18/07/2022 - 10:40

Φαίνεται να υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης - Σμύρνης και τη δρομολόγηση πλοίου - εκτός από αυτό που έχει εκδηλώσει εδώ και τρία περίπου χρόνια η Levante Ferries- και από την Τουρκία, και τα σχετικά δημοσιεύματα και οι διαρροές, σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη σύνδεση και την ...εμπλοκή της Μυτιλήνης, ως ενδιάμεσου σταθμού δημιουργούν κάποια σύγχυση. «Υπάρχουν Τούρκοι επιχειρηματίες οι οποίοι θέλουν να επενδύσουν στις διεθνείς μεταφορές και ήδη έχουν κάνει κινήσεις και σχετικές κρούσεις για να βάλουν πλοίο στη γραμμή Θεσσαλονίκης-Σμύρνης, ξεκινώντας τα δρομολόγια τους επόμενους μήνες», σύμφωνα με δημοσίευμα στο ethnos.gr που επικαλείται τον Μιχάλη Τριανταφυλλίδη, σύμβουλο ανάπτυξης που φέρεται να σχεδίασε από το 2016 την λειτουργία της γραμμής και οργάνωσε όλες τις συναντήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί για το θέμα μέχρι σήμερα, μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας τόσο σε ανώτατο πολιτικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο. Ο Μιχ. Τριανταφυλλίδης, για όσους τον γνωρίζουν, εδώ και πολλά χρόνια έχει προνομιακή σχέση με την τουρκική αγορά και επαφές με επιμελητηριακούς και επιχειρηματικούς κύκλους της γείτονος και την περίοδο που στη Νομαρχία Λέσβου ήταν ο Παύλος Βογιατζής είχε αναλάβει δράσεις προσέγγισης των δυο πλευρών κυρίως σε ότι αφορά την τουριστική αγορά με αξιοπρόσεκτα αποτελέσματα. Αλλωστε αυτήν την περίοδο τέθηκαν και οι βάσεις για πρώτη φορά προσέλκυσης Τούρκων τουριστών στη Λέσβο σε συνεργασία με τους αυτοδιοικητικούς και τουριστικούς παράγοντες των απέναντι ακτών. Εχει λοιπόν καλή γνώση τι παίζεται, σε ό,τι αφορά τις επιχειρηματικές δράσεις και πρωτοβουλίες της γείτονος και ο λόγος του έχει την αξία του, πολύ περισσότερο για ένα τέτοιο ζήτημα, όπως η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σμύρνης με τη Θεσσαλονίκη, που είχε άμεση εμπλοκή από την αρχή του εν λόγω εγχειρήματος.

Υπάρχουν επιφυλάξεις

Η ακτοπλοϊκή σύνδεση των δύο πόλεων αποκτά ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον δεδομένου ότι ο φόρτος του λιμανιού της Σμύρνης θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο το επόμενο διάστημα μετά και την ολοκλήρωση κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου Άγκυρας-Σμύρνης, μέσω του οποίου αναμένεται να κατευθύνονται φορτηγά από το Ιράκ και το Ιράν , αλλά και από το εσωτερικό της Τουρκίας προς το λιμάνι της Σμύρνης και από εκεί με πλοία με τελικό προορισμό την κεντρική Ευρώπη. Σύμφωνα με το δημοσίευμα του ethnos.gr , εκφράζονται σοβαρές επιφυλάξεις και αμφιβολίες, κατά πόσο τελικά η Levante Ferries θα δρομολογήσει πλοίο στη συγκεκριμένη γραμμή, επικαλούμενο την προηγούμενη εμπειρία με τις πολλές αναβολές, δεδομένου ότι η γραμμή εξαγγέλθηκε 2-3 φορές ότι θα ξεκινήσει , αλλά τελικά αυτό μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί. Η διετής- μέχρι στιγμής- καθυστέρηση δρομολόγησης πλοίου στη γραμμή Σμύρνης-Θεσσαλονίκης, ωστόσο όπως έχει τονίσει η εταιρία, οφείλεται στην πανδημία η οποία πήγε πίσω τον σχεδιασμό της, αν και όπως τονίζεται στο σχετικό ρεπορτάζ, τα συνδικάτα των Τούρκων φορτηγατζήδων σε δύο συσκέψεις που έγιναν για αυτό το θέμα, επισήμαναν ΄ποτι οι εξαγωγές πολλαπλασιάστηκαν μέσα στην πανδημίαΟι τελευταίοι αρνήθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες του ethnos.gr, κάθε πρόταση για διμερή συνεργασία με την ελληνική εταιρία ενώ άγνωστο παραμένει αν υπάρχουν συμφωνίες και με τους εξαγωγείς της Σμύρνης που θα χρησιμοποιήσουν μεταξύ άλλων την γραμμή.

Το «βάρος» σε επιβάτες ή φορτηγά;

Πάντως, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, αυτές τις μέρες ολοκληρώνονται στη Δραπετσώνα οι τελευταίες επισκευές και εργασίες αναβάθμισης του πλοίου «Smyrna di Levante», που προορίζεται για τη συγκεκριμένη γραμμή και σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρίας το πλοίο σύντομα υπόσχεται να ταξιδεύει τους επιβάτες από την κοσμοπολίτικη Σμύρνη στη Νύφη του Θερμαϊκού, αφού όπως έχει γνωστοποιηθεί αναμένεται έτσι και αλλιώς τέλη Ιουλίου , αρχές Αυγούστου να ξεκινήσουν δρομολόγια, εκτός απροόπτου. Να σημειώσουμε ότι το πλοίο δέχθηκε ολοκληρωτική μετασκευή, ευρεία τεχνολογική αναβάθμιση, καθώς και πλήρη αναδιαμόρφωση και ανακαίνιση των εσωτερικών του χώρων. Έχει μήκος 160 μέτρα, ταχύτητα 18 κόμβους και θα μπορεί να μεταφέρει 950 επιβάτες, 60 φορτηγά, ενώ θα διαθέτει και 200 καμπίνες. Πρόκειται, δηλαδή για πλοίο μεταφοράς κυρίως επιβατών και όχι φορτηγών και επί αυτού διατυπώνονται «ενστάσεις» από παράγοντες κυρίως της αγορά της γείτονος που θα ήθελαν ενδεχομένως μεγαλύτεη μεταφορική δυνατότητα σε σχέση με τα φορτηγά. «Η γραμμή θα δρομολογηθεί 100% και θα στηρίζεται κυρίως στη διαμετακόμιση φορτίων και όχι επιβατών. Ούτε σώζεται με επιδοτήσεις αυτή η γραμμή. «Βγαίνει» μόνο με ικανό αριθμό μεταφοράς φορτηγών», εξηγεί στο ίδιο δημοσίευμα ο κ. Τριανταφυλλίδης, μετατοπίζοντας κατά κάποιο τρόπο τις προτεραιότητες της εν λόγω γραμμής, από μεταφοράς επιβατών σε αυτή των φορτηγών.

«Ανησυχία» στη Λέσβο

Αυτό όμως που προκάλεσε ανησυχία και προβληματισμό στη Λέσβο είναι η αναφορά του δημοσιεύματος ότι από τον χάρτη της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Σμύρνης «βγαίνει» η στάση, που είχε εξαγγείλει πρόσφατα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης και είχε επιβεβαιώσει με ανακοίνωσή του και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Βαγ. Μυρσινιάς, με τη Μυτιλήνη ως ενδιάμεσου σταθμού. Και ο λόγος που επικαλείται το δημοσίευμα είναι «διότι το τελωνείο της Μυτιλήνης δεν διαθέτει ζώνη Σέγκεν και δεν μπορεί να υποδέχεται πλοία από τρίτες χώρες που κουβαλούν εμπορεύματα με δελτία TIR γιατί δεν διαθέτει τις απαιτούμενες υποδομές για υγειονομικό έλεγχο ζώων και φυτών, ούτε όμως και σκάνερ για τα εμπορεύματα». Και ότι μέχρι σήμερα, δέχεται μόνο τουρίστες από τα τουρκικά παράλια, όχι όμως και εμπορεύματα. Οι πληροφορίες αυτές, ωστόσο, που επικαλείται το δημοσίευμα του ethnos.gr προκαλούν εύλογες απορίες για την σκοπιμότητά τους, όπως και για τις «βεβαιότητες» που αναφέρει, αφού σε καμιά περίπτωση δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και το μόνο που επιχειρούν να κάνουν είναι να προκαλέσουν σύγχυση παραμονές της δρομολόγησης του πλοίου «Smyrna di Levante» στη γραμμή, από την οποία πολλά προσδοκά και η Μυτιλήνη, ως ενδιάμεσος σταθμός, αφού θα συνδέεται δυο φορές την εβδομάδα, τόσο με την Σμύρνη, αποκτώντας απευθείας πρόσβαση στην μεγαλούπολη της γείτονος χώρας, αλλά και με τη Θεσσαλονίκη, που για μεγάλο διάστημα παραμένει αποκομένη. Σε επικοινωνία που είχε το «Ε» με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Β. Μυρσινιά μας είπε ότι μίλησε με τους εκπροσώπους της εταιρίας οι οποίοι τον διαβεβαίωσαν ότι όλα βαίνουν καλώς σύμφωνα με τον σχεδιασμό και ότι το επόμενο διάστημα , όπως έχει προγραμματιστεί θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια, με το λιμάνι της Μυτιλήνης να παραμένει ενδιάμεσος σταθμός. Ωστόσο και ο ίδιος δεν έκρυψε την ενόχλησή του για το εν λόγω δημοσίευμα, που εκ των πραγμάτων με όσα αναδεικνύει, δεν αποκλείεται να υποκρύπτονται και ανταγωνιστικά επιχειρηματικά συμφέροντα στη γραμμή, κυρίως από την Τουρκία.

Οπως και να έχει πάντως τα όσα γράφονται, ότι δηλαδή το Τελωνείο στο λιμάνι της Μυτιλήνης δεν διαθέτει ζώνη Σένγκεν και ότι δεν έχει τις υποδομές για να υποδεχθεί πλοία από τρίτες χώρες δεν ευσταθεί, από τη στιγμή που το λιμανι της Μυτιλήνης , ως ενδιάμεσος σταθμός μεταξύ Σμύρνης και Θεσσαλονίκης, θα εξυπηρετεί μόνο επιβάτες που θα μπορούν να αποβιβαστούν, περνώντας από την υπάρχουσα πύλη Σένγκεν που λειτουργεί , όπως άλλωστε συμβαίνει και με τα βαποράκια που συνδέουν χρόνια τώρα τη Μυτιλήνη με τα απέναντι παράλια, ενώ σε ό,τι έχει να κάνει με τα φορτηγά δεν προβλέπεται καμιά αποβίβαση στο λιμάνι της Μυτιλήνη, που θα λειτουργεί ως τράνζιτ, αφού ο προορισμός είναι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με προοπτική την προώθηση προς την κεντρική Ευρώπη. Αυτό μας είπε και η προϊσταμένη του Τελωνείου Μυτιλήνης κα Ζαχαριάδη, η οποία μας υπογράμμισε ότι είναι εντελώς αβάσιμα τα όσα αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα, από τη στιγμή που δεν υπάρχει θέμα εκφόρτωση οχημάτων στο λιμάνι της Μυτιλήνης. Μάλιστα μας παρέπεμψε στο τι συνέβαινε πριν μερικά χρόνια με το πλοίο -«παντόφλα» που είχε δρομολογήσει η ΝΕΛ για να συνδέσει το Δικελί με τη Μυτιλήνη , προκειμένου το λιμάνι της Μυτιλήνης να λειτουργεί ως τράνζιτ, μεταφέροντας φορτηγά από την Τουρκία μέσω των πλοίων της ΝΕΛ, προς τον Πειραιά με προορισμό το λιμάνι της Πάτρας και μέσω αυτού την Ιταλία, προκειμένου να ...κόψουν δρόμο προς την κεντρική Ευρώπη , όπως επιχειρείται και με το εν λόγω σύνδεση Σμύρνης-Θεσσαλονίκης.

 

Η ιστορία της γραμμής

Δεν γνωρίζουμε αν με τούτα και άλλα, θα έχουμε νέες καθυστερήσεις στην πολυσυζητημένη αυτή ακτοπλοϊκή σύνδεση , που έχει τη δική της διαδρομή και ...ιστορία. Οι πρώτες προσπάθειες για την σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης ξεκίνησαν το 2016, όταν έγινε η πρώτη συνάντηση μεταξύ αντιπροσωπειών των δύο λιμανιών. Την ίδια χρόνια οι τότε πρωθυπουργοί Ελλάδας και Τουρκίας Αλέξης Τσίπρας και Αχμέτ Νταβούτογλου, που βρέθηκαν μάλιστα στη Σμύρνη, ανακοίνωσαν ότι τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και Σμύρνης θα συνδεθούν ακτοπλοϊκώς, κάτι που επιβεβαιώθηκε και με ανακοίνωση από το Ανώτατο Συμβούλιο Ελλάδας-Τουρκίας. Μάλιστα στα πλαίσια αυτής της διακρατικής συμφωνίας υπήρξε ενδιαφέρον από την ναυτιλιακή εταιρία HSW, πριν συγχωνευτεί με την Blue Star οποία προχώρησε στο «χτίσιμο» του πλοίου «Σάμος» που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει μια τέτοια γραμμή, αλλά τελικά η υπόθεση δεν προχώρησε, υπήρξε εμπλοκή με τα υψηλά τέλη ελλιμενισμού του λιμανιού της Σμύρνης, αλλά και με τις εντάσεις στις ελληνοτουρκικές σχέσεις που επακολούθησαν αυτήν την περίοδο και το μεν «Σάμος» τελικά μπήκε στις εσωτερικές γραμμές και εξυπηρετεί τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, η δε ακτοπλοϊκή σύνδεση Σμύρνης-Θεσσαλονίκης παραπέμφθηκε στις καλένδες. Το θέμα ωστόσο επανήλθε εκ νέου και το 2019 κατά τη διάρκεια συνάντησης Ερντογάν-Τσίπρα στο τουρκικό προεδρικό μέγαρο, με τις δύο πλευρές να συμφωνούν ξανά στην ανάγκη προώθησης της συγκεκριμένης γραμμής. Τρεις μήνες αργότερα αντιπροσωπεία της ελληνικής εταιρίας Levante Ferries συναντήθηκε με παραγωγικούς φορείς της Σμύρνης, τον δήμαρχο του μητροπολιτικού δήμου της Σμύρνης Μουσταφά Τουντς Σογιέρ αλλά και την τότε Ελληνίδα πρόξενο Αργυρώ Παπούλια, συζητώντας τεχνικές λεπτομέρειες του πρότζεκτ. Ομως και πάλι οι προθέσεις και από τις δυο πλευρές έμειναν στα λόγια , μεσολάβησε βέβαια και η πανδημία και το «κλείσιμο» των συνόρων λόγω των περιοριστικών μέτρων, αλλά και η όξυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων και το όλο εγχείρημα για άλλη μια φορά «ναυάγησε»! Τούτη είναι η τρίτη φορά που επανέρχεται στο προσκήνιο και φαίνεται να ξεπερνούνται πολλά από τα προβλήματα που είχαν αναδειχθεί τα προηγούμενα χρόνια και στάθηκαν εμπόδιο για να ...περπατήσει! Και θέλουμε να ελπίζουμε ότι τούτη τη φορά η πολυαναμενόμενη αυτή ακτοπλοϊκή σύνδεση, δεν θα βρει άλλα εμπόδια και το επόμενο διάστημα θα αρχίσει να λειτουργεί μεταφέροντας επιβάτες και οχήματα μεταξύ των δυο χωρών, με κερδισμένη και τη Λέσβο ως ενδιάμεσου σταθμού αφού αποκτά μια επιπλέον σταθερή σύνδεση, για όσο διάστημα θα λειτουργεί αυτή η γραμμή, με τις δυο μεγαλουπόλεις. Επειδή η αρχή είναι το ...ήμισυ του παντός, ας φροντίσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς και αρχές, να ξεκινήσει το όλο εγχείρημα και να μη «βραχυκυκλώσει» για άλλη μια φορά, μπλέκοντας τούτη τη φορά ενδεχομένως σε επιχειρηματικούς ανταγωνισμούς και σε ποικίλα άλλα συμφέροντα, που κάθε καινούργιο εγχείρημα συνήθως μπορεί να προκαλέσει...

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey