FOLLOW US

Οικονομία

  • Επιστολή του Συλλόγου Πλωμαρίου «Το Πόλιον» προς το Υπουργείο Πολιτισμού
Κραυγή αγωνίας για τη ναυπηγική μας κληρονομιά

Τον προβληματισμό του για τη ναυτική και ναυπηγική μας κληρονομιά εκφράζει σε επιστολή του προς το Υπουργείο Πολιτισμού ο Σύλλογος Πλωμαρίου «Το Πόλιον», ενώνοντας τη φωνή του με άλλους φορείς και ζητώντας την άμεση τροποποίηση των οδηγιών της Ε.Ε. και τη λήψη μέτρων από την  Κυβέρνηση ώστε να σταματήσουν άμεσα αυτές οι ολέθριες και μη αναστρέψιμες καταστροφές της Ναυπηγικής μας, του Πολιτισμού μας.

Στην επιστολή τους, τα μέλη του Συλλόγου καταγράφουν την ιστορική διάσταση της ναυτικής και ναυπηγικής μας παράδοσης, από την πρώτη γραπτή περιγραφή ναυπήγησης πλοίου στην ανθρώπινη ιστορία, της σχεδίας του Οδυσσέα στο νησί της Καλυψώς, επισημαίνοντας πως στο Αιγαίο χιλιετίες πριν από την εποχή της Οδύσσειας οι νησιώτες του προϊστορικού Αιγαίου κατασκεύασαν τα πρώτα πλωτά μέσα, γεγονός που αποδεικνύεται από τη μεταφορά των εργαλείων του οψιδιανού.

«Στις μέρες μας, μετά από όλη αυτή τη θαυμαστή ιστορία και προϊστορία μας, που ακόμη και σήμερα στην παρούσα δύσκολη οικονομική θέση μας, μπορούμε να καυχιόμαστε για το παρελθόν και να ελπίζουμε στο μέλλον, ζούμε την προσβολή αυτής της ιστορίας και τον αφανισμό του πολιτισμού μας, με την καταστροφή των παραδοσιακών ξύλινων αλιευτικών καΐκιών, αριστουργήματα χειροτεχνίας, έναντι "τριάκοντα αργυρίων"!», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επιστολή του Συλλόγου.

 

Λανθασμένη πολιτική από το 1991

Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, στην προσπάθεια της μείωσης της υπεραλίευσης, εξέδωσε οδηγία από το 1991 για την απόσυρση των καϊκιών και την κατάθεση της άδειας αλίευσης. Την τροποποίησε δε το 2014, οδηγώντας στην πλήρη καταστροφή των καϊκιών. Ουσιαστικά από το 1991 έως το 2017 θρηνήσαμε την καταστροφή 12.500 περίπου αλιευτικών σκαφών, εκ των οποίων το 90 - 95%  ήταν ξύλινα χειροποίητα καΐκια της ελληνικής ξυλοναυπηγικής τέχνης, που κατασκευάστηκαν στα ελληνικά παραδοσιακά ναυπηγεία (καρνάγια). Με καινούργιες αποφάσεις ξεκίνησε μάλιστα η καταστροφή και άλλων 763 αλιευτικών ξύλινων καϊκιών, με αποζημίωση που φθάνει στο ποσό των 46 εκ. ευρώ, αντί αυτό να διατεθεί για τη συντήρηση τους.

                                                                                                                                                 Ζητά τροποποίηση της οδηγίας

  «Το Πόλιον» στηλιτεύει το γεγονός πως η ναυτική - ναυπηγική μας παράδοση εξαφανίζεται με την ολέθρια μείωση των ξύλινων αλιευτικών σκαφών, των παραδοσιακών καρνάγιων, της τέχνης του καραβομαραγκού, που με τα χέρια τους και το μεράκι τους, κατάφεραν να χτίσουν σκαριά όπως τα ξακουστά περάματα, τρεχαντήρια, σακολέβες, τράτες για καραβοκύρηδες απ’ όλο το Αιγαίο. Κι όλα αυτά, μάλιστα, εν έτη 2018 που έχει οριστεί ως έτος ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς. Μια τέχνη, που δυστυχώς σταδιακά χάνεται και μαζί της χάνονται όχι μονάχα αυτά τα σκαριά, αλλά και ολόκληρος ο κόσμος του ταρσανά με τους μαστόρους, τους βαφείς, καλαφάτες, ιστιοράφτες, αρμαδώρους, μηχανικούς, παραγιούς, τα εργαλεία, τη γλώσσα, τους στίχους, τα τραγούδια τους.

Εν κατακλείδι, ο Σύλλογος ζητά την άμεση τροποποίηση των οδηγιών της Ε.Ε. και τη λήψη μέτρων από την Ελληνική Κυβέρνηση, ώστε να σταματήσουν άμεσα αυτές οι ολέθριες και μη αναστρέψιμες καταστροφές της ναυπηγικής και του πολιτισμού μας. Προτείνει μάλιστα, την αλλαγή της χρήσης των καϊκιών, όταν αυτά αποσύρονται, σε τουριστικά ή ιδιωτικά, αντί της καταστροφής τους, κάτι που έχουν καταθέσει και άλλοι φορείς ως μια εύκολη και άμεσα προσεγγίσιμη λύση. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε, πως τα ξύλινα αυτά σκαριά, τα αριστουργήματα ανθρώπινης τέχνης, είναι «ζωντανά μνημεία» και τόσο ο καραβομαραγκός όσο και ο καραβοκύρης έχουν «συναισθηματική σχέση» με αυτά!

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΆΡΘΡΑ
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top