Η ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκη - Σμύρνη πριν καν ξεκινήσει, σταματά προσωρινά...

Ήταν ασύμφορη και ανεστάλη...

04/12/2022 - 10:00 Ενημερώθηκε 05/12/2022 - 10:06

Η πολυδιαφημισμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ Σμύρνης και Θεσσαλονίκης, η οποία ξεκίνησε στις 10 Οκτωβρίου, δεν φαίνεται να πήγε καλά το διάστημα αυτό που λειτουργεί και έτσι με απόφαση της ελληνικής ακτοπλοϊκής εταιρίας που πλοίου της κάνει τη γραμμή, αποφάσισε την αναστολή της έως τις 31 Μαρτίου, λόγω χαμηλής ζήτησης από επιβατικές και μεταφορικές εταιρείες. Αυτό σημειώνει το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu της Τουρκίας, που αποκάλυψε αυτήν την εξέλιξη. 

Ο πρόεδρος του παραρτήματος του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου στη Σμύρνη, Γιουσούφ Οζτκούρκ, όπως σημειώνει το Anadolu, δήλωσε ότι για την ελληνική εταιρεία είναι ασύμφορη αυτή η θαλάσσια γραμμή. Ο ίδιος εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για την αναστολή της σύνδεσης Σμύρνης- Θεσσαλονίκης, λέγοντας ότι «Η απόφαση αναστολής δεν είναι αποδεκτή από εμάς. Εχουν πραγματοποιηθεί μελέτες σ’ αυτή τη γραμμή για σχεδόν 8 χρόνια. Είχε ως στόχο να φέρει ταχύτερα τα εξαγωγικά φορτία της Τουρκίας στην Ευρώπη». Και πρόσθεσε ότι «Ο κύριος λόγος για την απόφαση αναστολής είναι η έλλειψη υποστήριξης. Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν υπάρχει υποστήριξη. Οι εταιρείες που ασχολούνται με τις διεθνείς χερσαίες μεταφορές θα έπρεπε να έχουν στηρίξει αυτή τη γραμμή». 

Δεν είχαν αρκετή ζήτηση 

Στελέχη της εταιρείας Levante, που πλοίο της εκτελεί τα δρομολόγια στη συγκεκριμένη γραμμή, είπαν στον ανταποκριτή του πρακτορείου Anadolu ότι τα ταξίδια δεν είχαν αρκετή ζήτηση τους χειμερινούς μήνες και σταματούν μέχρι τις 31 Μαρτίου και πως το πλοίο που θα φτάσει στη Σμύρνη το Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου, θα επιστρέψει την Κυριακή 4 Δεκεμβρίου στη Θεσσαλονίκη, ολοκληρώνοντας το τελευταίο ταξίδι του σε αυτήν την πρώτη φάση. Η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Σμύρνη πραγματοποιείτο με πλοίο τύπου RoPax, μεταφοράς επιβατών, φορτηγών και φορτίου, το οποίο αναχωρούσε από Θεσσαλονίκη για Σμύρνη κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή και από Σμύρνη για Θεσσαλονίκη κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Κυριακή, για ένα ταξίδι που διαρκούσε έως 14 ώρες. Από τα παραπάνω είναι φανερό ότι αν και η ακτοπλοϊκή αυτή γραμμή δημιούργησε πολλές προσδοκίες, συνδέοντας απευθείας την τουρκική μεγαλούπολη της Σμύρνης με τη Θεσσαλονίκη, ανοίγοντας έτσι έναν πιο σύντομο δρόμο σε ό,τι αφορά τις μεταφορές προϊόντων, προς την κεντρική Ευρώπη, πέρα από την μετακίνηση επιβατών, τελικά δεν βρήκε την αναγκαία υποστήριξη κυρίως από τις εταιρείες που ασχολούνται με τις διεθνείς χερσαίες μεταφορές, που αναμενόταν να είναι οι κύριοι πελάτες και χρήστες της ακτοπλοϊκής αυτής γραμμής. Αλλωστε πάνω σε αυτό το στοιχείο στηρίχθηκε κατά μεγάλο ποσοστό η βιωσιμότητα της εν λόγω γραμμής και όχι τόσο στη μεταφορά επιβατών. Αυτός άλλωστε ήταν και ο κύριος λόγος που τελικά, παρά τις αρχικές κυβερνητικές υποσχέσεις, παραλήφθηκε από τη γραμμή ως ενδιάμεσος σταθμός το λιμάνι της Μυτιλήνης, προκειμένου να συντομευθεί όσο το δυνατόν περισσότερο χρονικά το ταξίδι μεταξύ των δυο λιμανιών. 

Οι «ζημιογόνοι» παράγοντες 

Όπως αναφέρουν πάντως οι πληροφορίες, επιπλέον παράγοντες που κατέστησαν το δρομολόγιο ιδιαίτερα ζημιογόνο, σε αυτή τη χρονική περίοδο, ήταν η πτωτική τάση στην επιβατική κίνηση λόγω της χειμερινής περιόδου, η χαμηλή τιμή του πετρελαίου κίνησης των φορτηγών στην Τουρκία, λόγω κυβερνητικών επιδοτήσεων, που μειώνει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της θαλάσσιας μεταφοράς και ο ελάχιστος αριθμός αδειών διμερούς διέλευσης καθώς φτάνουμε στο τέλος της χρονιάς. Πάντως έστω και κάτω από αυτές τι συνθήκες το πλοίο «έπιασε» κάποια στιγμή και τους 90 επιβάτες, όπως επίσης και τα 36 φορτηγά οχήματα. Η πλειοψηφία των επιβατών ήταν τούρκοι ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι VIP καμπίνες ήταν «πιασμένες» σε κάθε ταξίδι.Είναι αλήθεια ότι η εν λόγω ακτοπλοϊκή σύνδεση ήταν στην ατζέντα όλων των ελληνοτουρκικών συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν σε ανώτατο επίπεδο τα τελευταία χρόνια και επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης και με την σημερινή, αλλά κάθε φορά κάτι συνέβαινε μετά από αυτές στις σχέσεις των δυο χωρών και «πάγωναν» οι περαιτέρω διαδικασίες για το εγχείρημα αυτό, πλην την τελευταία φορά που φαίνεται να ήταν πιο «ώριμη» η υπόθεση και δεν υπήρχε πλέον και το εμπόδιο με τους περιορισμούς λόγω της πανδημίας. Ομως για να προχωρήσει ένα τέτοιο εγχείρημα, όπως είναι η ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ των δυο χωρών, που για πρώτη φορά επιχειρείται με τη σύνδεση της Σμύρνης με τη Θεσσαλονίκη, γιατί οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις των ελληνικών νησιών με τις απέναντι ακτές είναι άλλης τάξης και αφορούν μικρά πλοία που μεταφέρουν κυρίως επιβάτες εκατέρωθεν, χρειάζεται η μέγιστη δυνατή υποστήριξη από τους κύριους χρήστες της γραμμής που είναι οι μεταφορικές εταιρείες της Τουρκίας και οι οποίες μπορούν να την καταστήσουν βιώσιμη και συμφέρουσα για την ακτοπλοϊκή εταιρεία που ναυλώνει το πλοίο της. Χωρίς αυτόν τον παράγοντα δύσκολα μπορεί να σταθεί η γραμμή και να μακροημερεύσει, προς όφελος όλων των μερών. Είναι προφανές ότι πέρα από τη λύση των «τυπικών» ζητημάτων που υπήρξαν πριν την ενεργοποίηση της γραμμής, χρειάζονται πολύ περισσότερα να γίνουν για να στηριχθεί, κυρίως με τις μεταφορικές εταιρείες της γείτονος. 

Χρήσιμο «crash test»  

Και το διάστημα μέχρι την επανέναρξη της γραμμής από τον προσεχή Απρίλιο, ή όποτε κριθεί ότι ευνοεί η συγκυρία, θα πρέπει να γίνουν οι αναγκαίες κινήσεις και ενδεχομένως και συμφωνίες που να δώσουν άλλη δυναμική στη γραμμή. Οπως και να το κάνουμε η ακτοπλοϊκή αυτή σύνδεση φέρνει πιο κοντά δυο μεγαλουπόλεις και διευκολύνει τα μέγιστα την μετακίνηση επισκεπτών από τις δυο χώρες. Είναι δεδομένο ότι κάθε αρχή είναι δύσκολη, όπως και ότι για να περπατήσει και να καθιερωθεί χρειάζεται και την υποστήριξη όλων των παραγόντων των δυο μερών και ασφαλώς και τις καλύτερες δυνατές διακρατικές σχέσεις, που αυτήν την περίοδο , όπως και να το κάνουμε δεν διάγουν τις καλύτερες μέρες τους. Είναι ένας πολύ σοβαρός παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά και δυσκολεύει τα πράγματα. Ωστόσο όπως αφήνουν να εννοηθεί στελέχη της ναυτιλιακής εταιρείας Levante, αυτή η δίμηνη εξυπηρέτηση της γραμμής αποτελεί χρήσιμη παρακαταθήκη για την εύκολη και γρήγορη επανεκκίνηση των δρομολογίων εν όψει της καλοκαιρινής σεζόν 2023. Στελέχη της εταιρείας κάνουν λόγο όπως προαναφέρθηκε για ένα πολύ χρήσιμο «crash test», η εμπειρία του οποίου θα αξιοποιηθεί πλήρως στην επαναξιολόγηση της προσπάθειας από την προσεχή Άνοιξη. 

 

Η ακτοπλοϊκή σύνδεση Σμύρνης-Θεσσαλονίκη και η Μυτιλήνη 

Επιδίωξη η απευθείας σύνδεση της Λέσβου με τη Σμύρνη  

Σε ότι αφορά τώρα την εμπλοκή της Λέσβου με την συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή γραμμή, που δημιούργησε προσδοκίες ότι θα συνδεθεί ακτοπλοϊκά η Μυτιλήνη με τις δυο μεγαλουπόλεις, δεν ξέρω αν ήταν «όνειρο» που χάθηκε, το βέβαιο είναι ότι αν δεν ορθοποδίσει, ενδεχομένως με τις αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις όταν θα επανεκκινήσει, δεν φαίνεται στον ορίζοντα η προοπτική το λιμάνι της Μυτιλήνης να αποτελέσει τον ενδιάμεσο σταθμό μεταξύ των δυο πόλεων. Ωστόσο αν τα πράγματα πάνε καλά όλα είναι ανοιχτά και για τη Μυτιλήνη, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη σύνδεση με την τουρκική μεγαλούπολη. Το θέμα άλλωστε της απευθείας σύνδεσης του νησιού με την Σμύρνη θα πρέπει να απασχολήσει πολύ σοβαρά τους εμπλεκόμενους φορείς και τις τοπικές αρχές, εν όψει της νέας τουριστικής σεζόν. Θα πρέπει να γίνουν οι αναγκαίες επαφές και συνεργασίες μεταξύ των δυο πλευρών, ώστε το εγχείρημα που ξεκίνησε πρόχειρα και βιαστικά φέτος να έχει καλύτερα αποτελέσματα προς όφελος του τουρισμού του νησιού μας, που πολλά μπορεί να κερδίσει από την προσέλκυση επισκεπτών από την ευρύτερη περιοχή της Σμύρνης. Και αν η ακτοπλοϊκή γραμμή Σμύρνης-Θεσσαλονίκης έχει δυσκολίες για να πιάσει και τη Μυτιλήνη, η απευθείας σύνδεση με πλοίο καταμαράν είναι ευκολότερη και μπορεί να γίνει και αποδοτικότερη αν υπάρξει καλύτερη διαφήμιση της γραμμής και οι δέουσες συνεργασίες και από τα δυο μέρη. Αξίζει τον κόπο να γίνει μεθοδικά και στοχευμένα η προσέλκυση επισκεπτών από την περιοχή της Σμύρνης στο νησί έγκαιρα, ώστε να αναμένεται και το αντίστοιχο αποτέλεσμα. Αυτή είναι η μεγάλη τουριστική αγορά και εκεί θα πρέπει να στοχεύσει και η Λέσβος, έχοντας επενδύσει και με τη δημιουργία της πύλης Σέγκεν στο Πλωμάρι, να φέρει πιο κοντά τις απέναντι ακτές με το νησί. Χωρίς πάντως δράση και πρωτοβουλίες το νησί δεν μπορεί να προσδοκά σε αύξηση των τουριστικών αφίξεων , ειδικά από την περιοχή της Σμύρνης των τεσσάρων και πλέον εκατομμυρίων ανθρώπων. Αναμένουμε λοιπόν...  

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey