Τα πρώτα της «γενέθλια» στην Ελλάδα συμπλήρωσε ο γερμανικός κολοσσός, μετά την ανάληψη της διαχείρισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων

Ένας χρόνος Fraport

16/04/2018 - 13:06 Ενημερώθηκε 16/04/2018 - 13:45

Ήταν Μεγάλη Δευτέρα του 2017, όταν η κοινοπραξία Fraport - Slentel συμφερόντων Κοπελούζου ολοκλήρωνε την παραλαβή των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, καταβάλλοντας στο ΤΑΙΠΕΔ 1,234 δισ. ευρώ. Ήταν το μεγαλύτερο τίμημα παραχώρησης στην ιστορία της χώρας, σε μια συνολική οικονομική συμφωνία, που προβλέπει επιπλέον 22,9 εκ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα για 40 χρόνια και μάλιστα αναπροσαρμοζόμενο ετησίως βάσει του πληθωρισμού, καθώς επίσης και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατ’ έτος στο 28,6% των λειτουργικών κερδών.

Η Fraport Greece πραγματοποίησε την πρώτη της πτήση -υπό το νέο καθεστώς λειτουργίας των αεροδρομίων- από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας στη Σαντορίνη, τις πρώτες πρωινές ώρες της Μεγάλης Τρίτης. Τα περιφερειακά αεροδρόμια που ανέλαβε η γερμανική εταιρεία, περιλαμβάνουν τρεις πύλες στην κύρια χώρα (Θεσσαλονίκη, Άκτιο, Καβάλα) και 11 αεροδρόμια στα νησιά, μεταξύ των οποίων και το «Οδυσσέας Ελύτης» της Μυτιλήνης, μαζί με εκείνα των Χανίων, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Κω, Μυκόνου, Ρόδου, Σάμου, Σαντορίνης, Σκιάθου και Ζακύνθου.

 

Θετικός απολογισμός

Τα πρώτα οικονομικά στοιχεία, ένα χρόνο μετά την παραχώρηση των αεροδρομίων στην εταιρεία, μοιάζουν εντυπωσιακά. Ο αριθμός των επιβατών που εξυπηρετήθηκαν στα αεροδρόμια αυτά αυξήθηκε κατά 10%, φτάνοντας τους 27,6 εκ. ανθρώπους, ενώ ο τζίρος ξεπέρασε τα 235 εκ. ευρώ. Η εταιρεία, που είναι μάλιστα εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, απασχολεί 550 εργαζόμενους, με τις προβλέψεις της να επισημαίνουν ότι ο αριθμός τους θα αυξηθεί σημαντικά μέσα στο 2018.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο επενδυτικό κομμάτι για τον επικεφαλής της Fraport Greece, Αλεξάντερ Τσινέλ και της ομάδας του προγραμματίζεται για το εγγύς μέλλον. Μέχρι το 2021 η εταιρεία αναμένεται να επενδύσει 400 εκ. ευρώ, με τη μερίδα του λέοντος να πηγαίνει στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Μυτιλήνης και Κω. Στο τέλος της επένδυσης, σημειώνεται, πως θα προκύψει αύξηση της έκτασης των τερματικών αεροσταθμών κατά 50%, γεγονός που μεταφράζεται σε 300.000τμ.

 

Ικανοποίηση επιβατών και τουριστικού κλάδου

Παρότι ο απολογισμός έχει θετικό πρόσημο για τη Fraport, δεν έλειψαν οι δυσκολίες σε αυτόν τον πρώτο χρόνο παρουσίας της στην Ελλάδα. Υπήρξαν αναπάντεχα προβλήματα στην αναβάθμιση του διαδρόμου προσγείωσης και απογείωσης του αεροδρομίου «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη, ενώ κύριο χαρακτηριστικό στη διάρκεια της χρονιάς ήταν οι τριβές με τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος τον Σεπτέμβριο του 2017 κατηγόρησε τη Fraport ότι έχει ήδη καθυστερήσει τις εργασίες ανακαίνισης των υπαρχόντων υποδομών και τις επενδύσεις.

Ο πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Fraport AG Στέφαν Σούλτε, μιλώντας ωστόσο στην Deutche Welle, δήλωσε απόλυτα ικανοποιημένος. «Είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος, τα σχέδια έχουν εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες και έχουμε στα χέρια μας και τις πρώτες άδειες για κατασκευές», ανέφερε.

 

Κατάσταση “win-win

Από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησαν οι συζητήσεις για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport - Κοπελούζου, ο όμιλος απέδειξε έμπρακτα ότι πιστεύει με πάθος στις δυνατότητες της Ελλάδας παρά την κρίση. Ειδάλλως δεν θα τολμούσε συνολικές επενδύσεις τέτοιου μεγέθους. «Εμπιστευόμαστε την Ελλάδα 100%, ως προϊόν και ως τουριστικό προορισμό. Νομίζω ότι η Ελλάδα έχει καταφέρει κάτι ιδιαίτερο. Είναι ένα άκρως θελκτικό brand name κι αυτό θέλουμε να ενισχύσουμε και να προωθήσουμε, μαζί με τις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις και μάλιστα μακροπρόθεσμα», προσθέτει ο Στέφαν Σούλτε.

Η Fraport επενδύει, τα αεροδρόμια αναβαθμίζονται, οι προσφερόμενες υπηρεσίες βελτιώνονται και οι επιβάτες εμφανίζονται ικανοποιημένοι. Συνυπολογίζοντας το υψηλό τίμημα που καταβλήθηκε στο Δημόσιο, η κατάσταση μοιάζει “win-win”, αμοιβαίου κέρδους δηλαδή, από την οποία επωφελούνται όλοι.

 

Η αναβάθμιση του «Οδυσσέας Ελύτης»

 

Το master plan της Fraport Greece για τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου Μυτιλήνης «Οδυσσέας Ελύτης» περιλαμβάνει εκτενείς αρχιτεκτονικές και κατασκευαστικές παρεμβάσεις αναβάθμισης και μεγέθυνσης.

Το επενδυτικό πρόγραμμα, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού, αύξηση του συνολικού μεγέθους του αεροδρομίου και μάλιστα κατά 195% (συνολική έκταση 7.185τ.μ.), προσθήκη σημείων check - in (από 7 σε 9), καθώς και των θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών. Επιπρόσθετα, θα εγκατασταθεί και νέα μονάδα επεξεργασίας λυμάτων, όπως και νέος πυροσβεστικός σταθμός.

Η κοινοπραξία θα ανακαινίσει πλήρως τον αεροδιάδρομο προσγείωσης και απογείωσης, ενώ επιπλέον θα προχωρήσει σε ανανέωση της εσωτερικής και εξωτερικής όψης του αεροδρομίου, αναμορφώνοντας το ριζικά.

 

Δυναμική επιστροφή μέσα στο 2017 στις πτήσεις εξωτερικού, όμως η κίνηση στο εσωτερικό έκλεισε ελαφρώς μειωμένη

Αύξηση εκτός, μείωση εντός!

 

Η ανάληψη της διαχείρισης του αεροδρομίου «Οδυσσέας Ελύτης» από τη Fraport συνοδεύτηκε με σημαντικά νούμερα στην κίνηση των επιβατών. Γεγονός φυσιολογικό, κατά μία άποψη, αφού το 2016 είχε καταγραφεί τεράστια μείωση λόγω της κατακόρυφης πτώσης του τουριστικού ρεύματος από το εξωτερικό.

Έτσι λοιπόν, από τον περασμένο Απρίλη ως και σήμερα, η αύξηση στις διεθνείς πτήσεις ήταν σημαντική, αγγίζοντας το 49,32% με τις εκτιμήσεις όσων γνωρίζουν καλά την αγορά να κάνουν λόγο για νέα επικείμενη αύξηση στη διάρκεια της φετινής σεζόν. Συνολικά,  103.887 επιβάτες εξωτερικού διακινήθηκαν μέσω του «Οδυσσέας Ελύτης» από τον Απρίλιο του 2017 έως και τον Μάρτιο του 2018, αριθμός κατά 34.220 επιβάτες μικρότερος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα 2016-2017.

Σε αντίθεση, η κίνηση στο εσωτερικό ήταν ελαφρώς μειωμένη. Το άσχημο ξεκίνημα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017 δεν επέτρεψε στα συνολικά νούμερα να καταγράψουν έστω και οριακή αύξηση στο τέλος του έτους, παρότι στο δεύτερο εξάμηνο η επιβατική κίνηση ήταν αυξημένη, με εξαίρεση μόνο τον Δεκέμβριο. Συνολικά, από τον Απρίλιο του 2017 όταν και ανέλαβε η Fraport, ως και τον Μάρτιο του 2018 διακινήθηκαν 331.666 επιβάτες, αριθμός κατά 1,72% μειωμένος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα 2016-2017. Σε απόλυτα νούμερα, διακινήθηκαν 5.803 λιγότεροι επιβάτες στο αεροδρόμιο της Μυτιλήνης στις πτήσεις εσωτερικού.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey