Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Προ των πυλών η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών του Βορείου Αιγαίου με τα γειτονικά παράλια
Προ των πυλών η έναρξη της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Τουρκία. Το πάγωμα στην επικοινωνία μεταξύ των νησιών του Βορείου Αιγαίου με τα απέναντι τουρκικά παραλία, ήρθε ως απόρροια των επιπτώσεων της πανδημίας. Ως εκ τούτου οι εμπλεκόμενοι αναμένουν τη δημοσίευση του ΦΕΚ το οποίο θα εμπεριέχει και θα διευκρινίζει το καθεστώς της ακτοπλοϊκής σύνδεσης. Η επαναφορά των συνδέσεων σύμφωνα με την εκτιμήσεις σηματοδοτεί αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων, ωστόσο ξεκάθαρη εικόνα θα σχηματιστεί με την δημοσίευση του ΦΕΚ, όπως εξηγεί στο ΕΜΠΡΟΣ, ο πρόεδρος της Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Λέσβου, Παναγιώτης Χατζηκυριάκος, μεταξύ άλλων στη συνέντευξη που μας παραχώρησε .
Ποιες είναι οι τελευταίες εξελίξεις σε ότι έχει να κάνει με τη σύνδεση των νησιών του ανατολικού Αιγαίο με την Τουρκία;
Πάμε για άνοιγμα πλέον, περιμένουμε το ΦΕΚ που θα διευκρινίζει πως θα είναι η όλη διαδικασία εισόδου - εξόδου. Ήδη την Τρίτη 15 Φεβρουαρίου η «Τουργιόλ» έκανε ένα δοκιμαστικό από Τσεσμέ προς Χίο πιο πολύ για να δούμε τη διαδικασία και να διαμορφωθεί μία άποψη. Αυτό που μας ενδιαφέρει όμως είναι να δημοσιευθεί το τελευταίο ΦΕΚ πιθανώς 21 Φεβρουαρίου 2022. Αυτό που γνωρίζουμε γενικά είναι ότι θα μπορούν να έρχονται εμβολιασμένοι και μη εμβολιασμένοι με πιστοποιητικό PCR test 72 ωρών ή RAPID test 24 ωρών. Θα είναι υποχρεωτικό για όλους και για τους Τούρκους επισκέπτες που έρχονται και για τους Έλληνες που θα πηγαίνουν και θα γυρνάνε πίσω θα κάνουν το γνωστό PLF είναι η πλατφόρμα μπαίνεις στο gov.gr που θα ελέγχεται από τον ΕΟΔΥ καθώς θα είναι και κλιμάκιο στις πύλες. Κατά συνέπεια θα αυξηθεί και ο χρόνος που απαιτείται για την διενέργεια του ελέγχου και ενδεχομένως μπούνε κάποια χρονικά όρια ως προς την επιβίβαση. Θα δούμε τώρα τι ζητάει η Τουρκία για τους επισκέπτες που θα πηγαίνουν από την Ελλάδα προς Τουρκία.
Θα διαφοροποιηθούν οι τιμές σε ότι έχει να κάνει με τα εισιτήρια;
Όλα αυτά αυξάνουν το κόστος. Ήδη έχουμε θέμα με τα καύσιμα. Άρα να περιμένουμε αύξηση της τιμής του εισιτηρίου. Δεν περιμένουμε να είναι στα ίδια επίπεδα με εκείνα του 2019 όταν και λειτουργούσε η γραμμή. Οι εταιρείες περιμένουν να δουν τις προϋποθέσεις που θα ζητηθούν για τα δρομολόγια και από εκεί και πέρα θα γίνουν κι άλλες ανακοινώσεις. Για κάποιες εταιρείες ενδεχομένως να είναι ασύμφορο να ξεκινήσουν άμεσα. Αν τα πρωτόκολλα θέλουν το 50% των επιβατών να επιβιβάζονται πιθανώς να μην τους συμφέρει.
Το ότι θα απαιτείται αρκετός χρόνος για τον έλεγχο ενδεχομένως να σημάνει και μείωση της ροής.
Πόσο σημαντική είναι η σύνδεση αυτή για την οικονομία της Λέσβου;
Τα τελευταία χρόνια όπως όλοι γνωρίζουμε η Λέσβος νομίζω έχει κερδίσει από την ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Τουρκία. Για την περίοδο 2014-2017 είχαμε 30.000 - 45.000 επισκέπτες στο νησί ετησίως. Ακόμα και το χειμώνα να είχαμε μία επισκεψιμότητα και ειδικά τώρα μας έλειψε που δυστυχώς είμαστε πάρα πολύ χαμηλά σε επίπεδο τουρισμού στη Λέσβο. Άρα το κοινό της Τουρκίας μας έλειψε.
Βεβαίως υπάρχουν κάποιες ανησυχίες, ότι λόγω της πτώσης λίρας ότι θα υπάρξει μία μετακίνηση από δω πως στην Τουρκία για αγορές. Αυτό θα το δούμε, εμάς μας ενδιαφέρει σαν τουριστικούς πράκτορες αλλά και τις εταιρείες είναι να φέρουμε κόσμο προς τα εδώ και να δουλέψουν τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια κλπ. Αυτός είναι ο σκοπός μας. Από εκεί και πέρα αν θα δημιουργηθεί ρεύμα από εκείνους που θα πηγαίνουν για ψώνια είναι ένα θέμα το οποίο θα συζητηθεί. Θα δούμε τι πλαφόν θα βάλει η ελληνική κυβέρνηση στα τελωνεία για το ύψος των αγορών που θα μπορούν να κάνουν αυτοί που θα πηγαίνουν.
Θα αξιοποιηθούν όλες οι πύλες Σένγκεν της Λέσβου για την ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Τουρκία;
Οι πληροφορίες που έχουμε -και που είναι και το σωστό - είναι να αξιοποιηθούν όλες οι πύλες Σένγκεν που έχουμε. Άρα μιλάμε για τις υπάρχουσες πύλες Μυτιλήνης και Πέτρας. Εάν προλάβουμε και ετοιμάσουμε το Πλωμάρι ακόμα καλύτερα.
Σε ότι έχει να κάνει με την ροή από Τουρκία ποια είναι η επισκεψιμότητα που αναμένεται;
Δεν περιμένουμε να έρθει ο όγκος που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια πριν την πανδημία. Πρώτον γιατί και τα μέτρα δεν θα βοηθήσουν, από ότι καταλαβαίνουμε και εμείς, αλλά ίσως σημαντικότερος παράγοντας να είναι τα οικονομικά κριτήρια. Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα σοβαρό οικονομικό θέμα στην Τουρκία. Βέβαια η Τουρκία έχει ένα καλό, δηλαδή ότι έχει ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων που είναι ευκατάστατοι και έχουν τα πράσινα διαβατήρια τα οποία δεν χρειάζονται θεώρηση βίζας. Πάντα ήταν μια καλή επιλογή γι’ αυτούς τους ανθρώπους να πηγαίνουν στα ελληνικά τα νησιά καθώς υπάρχει αυτή η αμεσότητα με τα καραβάκια. Αυτή τη κατηγορία πολιτών θέλουμε να τραβήξουμε. Δεν θα έχουμε αυτόν τον όγκο που είχαμε κάποτε. Αν τα πράγματα πάνε ρεαλιστικά εκτιμώ ότι θα έχουμε 10.000-20.000 Τούρκους επισκέπτες ετησίως. Ωστόσο αυτό που γνωρίζουμε και θα πρέπει να πούμε είναι ότι υπάρχει ενδιαφέρον από τα γειτονικά παράλια για επίσκεψη στα νησιά μας.
Αυτό που χρειάζεται να αλλάξει είναι η εικόνα του νησιού προς τα έξω διότι πάρα πολύς κόσμος δεν έχει την σωστή εικόνα για το τι επικρατεί στη Λέσβο σε ότι έχει να κάνει με το μεταναστευτικό. Εκεί θέλει πολύ δουλειά γιατί αρκετός κόσμος δεν έχει πειστεί και οι εταιρείες είναι αρκετά διστακτικές. Πρέπει λοιπόν να εστιάσουμε στην εικόνα της Λέσβου και είναι κάτι που απαιτεί χρόνο, χρήματα και σωστούς ανθρώπους που θα δουλέψουν πάνω σε αυτό το αντικείμενο.
Η συνάντηση με Περιφερειάρχη
Ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Κωνσταντίνος Μουτζούρης, συναντήθηκε την Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου 2022 με τον Πρόεδρο της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Λέσβου Παναγιώτη Χατζηκυριάκο και τον τουριστικό πράκτορα Γιώργο Σιταρά. Ο Περιφερειάρχης τους ενημέρωσε για την πρόσφατη σύσκεψη στην οποία συμμετείχε στην Αθήνα με τον Υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια και τα ζητήματα που έθεσε και ενημερώθηκε για τις διαδικασίες που απομένουν ώστε να ξεκινήσει άμεσα η σύνδεση με την Τουρκία. Παράλληλα συζητήθηκαν ζητήματα που έχουν να κάνουν και με την σύνδεση της Λέσβου με άλλα νησιά και περιοχές, είτε μέσω του λιμάνι Σιγρίου είτε μέσω των νέων πυλών Σένγκεν που θα λειτουργήσουν σε Πέτρα και Πλωμάρι.