Στην ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη

Διαρκής η άνοδος στις μεταφορές φορτηγών

16/01/2017 - 16:42

Εντυπωσιακά μεγάλη αύξηση παρουσιάζει η κίνηση οχημάτων το πρώτο εξάμηνο του 2016, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, ενώ αναμένονται αυτά του δεύτερου εξαμήνου σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015 και όλων των προηγούμενων χρόνων στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη.

Εντυπωσιακά μεγάλη αύξηση παρουσιάζει η κίνηση οχημάτων το πρώτο εξάμηνο του 2016, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, ενώ αναμένονται αυτά του δεύτερου εξαμήνου σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015 και όλων των προηγούμενων χρόνων στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη.

Το πρώτο εξάμηνο του 2016 στη γραμμή διακινήθηκαν 80.731 οχήματα, ενώ την αντίστοιχη περίοδο του 2015 τα οχήματα που διακινήθηκαν ήταν 68.698. Το πρώτο εξάμηνο του 2014, δηλαδή πριν από την προσφυγική κρίση, είχαν διακινηθεί στη γραμμή μόλις 42.746 οχήματα. Ακόμη και το μακρινό 2010, κατά το πρώτο εξάμηνο είχαν διακινηθεί στη γραμμή λιγότερα από 50.000 οχήματα (49.470).

Όπως φαίνεται και από το διπλανό πίνακα, το τρίτο εξάμηνο κάθε έτους καταγράφεται κατακόρυφη αύξηση της κίνησης επιβατών και οχημάτων. Την περίοδο αυτήν είναι που καταγράφεται ο κύριος όγκος της τουριστικής κίνησης κι αυτό σημαίνει μεγάλη μετακίνηση Ι.Χ. οχημάτων και δικύκλων. Αντίθετα, τις υπόλοιπες περιόδους του έτους η κίνηση Ι.Χ. αυτοκινήτων και δικύκλων είναι πολύ περιορισμένη. Επιπλέον, την τελευταία τριετία και ο εσωτερικός τουρισμός έχει καταρρεύσει, με αποτέλεσμα και η διακίνηση δικύκλων και Ι.Χ. οχημάτων να έχει δεχθεί πολύ μεγάλη κάμψη.

Άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2015, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014, καταγράφηκε αύξηση 75,1% των οχημάτων που διακινήθηκαν στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, ενώ σε πανελλαδικό επίπεδο καταγράφηκε μείωση 1,6%. Το δεύτερο τρίμηνο του 2016, σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2015, η αύξηση των διακινούμενων οχημάτων στην κύρια ακτοπλοϊκή γραμμή του βορείου Αιγαίου περιορίστηκε στο 7,5%, όταν σε πανελλαδικό επίπεδο καταγράφηκε αύξηση της μεταφοράς οχημάτων κατά 5,7%.

 

Η αύξηση οφείλεται στο προσφυγικό

Κατά συνέπεια, η αύξηση οχημάτων που διακινήθηκαν στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη το 2015 και το 2016 αφορά φορτηγά, δηλαδή οχήματα που μεταφέρουν εμπορεύματα. Η κύρια αιτία της αύξησης είναι οι εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες που πέρασαν από τη Λέσβο και τη Χίο κατά τη διάρκεια του 2015 και οι χιλιάδες που εγκλωβίστηκαν στα δύο νησιά κατά τη διάρκεια του 2016. Στους πρόσφυγες και τους μετανάστες πρέπει να προστεθεί και ένας σημαντικός αριθμός εργαζομένων σε ΜΚΟ και άλλους φορείς που βρίσκονται στη Χίο και τη Λέσβο την τελευταία διετία.

Όλοι αυτοί οι άνθρωποι εκ των πραγμάτων συμβάλλουν στην αύξηση της εμπορικής κίνησης στα δύο νησιά. Αυτή η απρόσμενη και παροδική αύξηση του πληθυσμού του νησιού εξηγεί -σε πολύ μεγάλο βαθμό- την αύξηση του εμπορίου καταναλωτικών προϊόντων στα δύο νησιά. Μόνο που τον κύριο όγκο της αυξημένης εμπορικής κίνησης τον απορροφούν τα μεγάλα σούπερ μάρκετ απ’ όπου ψωνίζουν τα είδη που χρειάζονται οι ΜΚΟ αλλά και οι πρόσφυγες. Επίσης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης, ένα μεγάλο μέρος των εμπορευμάτων που χρησιμοποιούν οι ΜΚΟ αγοράζεται από εμπορικές επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους στην Αθήνα.

 

ΜΚΟ και προμήθειες

Το περασμένο φθινόπωρο, ο Εμπορικός Σύλλογος Μυτιλήνης έκανε μια πρώτη προσπάθεια να προσεγγίσει τις ΜΚΟ, με στόχο ένα μέρος των προμηθειών τους να γίνεται από τις τοπικές επιχειρήσεις. Απ’ όσο γνωρίζουμε, η προσπάθεια αυτή δεν είχε συνέχεια κι επιπλέον εκτιμούμε ότι δεν έφερε ουσιαστικά αποτελέσματα.

Οι αιτίες είναι δύο: α) Απαιτείται πολλή και συστηματική δουλειά για να φέρουν οι ΜΚΟ ένα μέρος του τζίρου τους στις τοπικές επιχειρήσεις, β) οι διοικήσεις των ΜΚΟ που λαμβάνουν τις αποφάσεις για τις προμήθειες βρίσκονται στην Αθήνα ή το εξωτερικό και φυσικά το τελευταίο που τους ενδιαφέρει είναι η στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων.

 

Η επιβατική κίνηση

Το πρώτο εξάμηνο του 2016, στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη διακινήθηκαν 463.643 επιβάτες, την αντίστοιχη περίοδο του 2015 είχαν διακινηθεί 400.160 επιβάτες και το πρώτο εξάμηνο του 2014 268.815. Τα στοιχεία του 2014 απεικονίζουν την επιβατική κίνηση χωρίς πρόσφυγες και μετανάστες. Το 2015 είναι η χρονιά που πέρασε ο κύριος όγκος των προσφύγων και μεταναστών από τη Λέσβο και τη Χίο. Όμως οι αριθμοί των αφίξεων και αναχωρήσεων ως το Μάη του 2015 ήταν σχετικά μικροί. Η μεγάλη αύξηση ήρθε μετά.

Το πρώτο εξάμηνο του 2016 χωρίζεται σε δύο περιόδους, που διαχωρίζονται από τη συμφωνία Ε.Ε. - Τουρκία για το σταμάτημα των προσφυγικών ροών. Η συμφωνία τέθηκε σε ισχύ στις 20 Μαρτίου του 2016. Παρά τη συμφωνία, κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2016 οι αναχωρήσεις προσφύγων από τα νησιά συνέχισαν να είναι αυξημένες, κι αυτό γιατί αναχωρούσαν οι πρόσφυγες που βρίσκονταν στα νησιά πριν από την υπογραφή της συμφωνίας. Ωστόσο, ήδη είχε ξεκινήσει η κάμψη. Είναι χαρακτηριστικό ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2015, σε σχέση με το 2014, καταγράφηκε αύξηση στους επιβάτες που διακινήθηκαν στη γραμμή κατά 55,9%. Σε πανελλαδικό επίπεδο, η επιβατική κίνηση σημείωσε αύξηση 0,6%. Το δεύτερο τρίμηνο του 2016, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015, καταγράφηκε κάμψη 18,1%, ενώ σε πανελλαδικό επίπεδο σημειώθηκε κάμψη 9,5%.

Κίνηση επιβατών - οχημάτων στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη
Περίοδος Επιβάτες Οχήματα 
Α τρίμηνο 2016230.02728.242
Β τρίμηνο 2016 233.61652.489
2016463.64380.731
Α τρίμηνο 2015115.078 19.853
Β τρίμηνο 2015 285.082 48.845
Γ τρίμηνο 2015486.963 72.639
Δ τρίμηνο 2015453.002 37.223
20151.340.125 178.560
Α τρίμηνο 201486.006 14.856
Β τρίμηνο 2014 182.809 27.890
Γ τρίμηνο 2014250.651 50.662
Δ τρίμηνο 2014149.693 27.176
2014669.159 120.584
Α τρίμηνο 2013114.642 20.232
Β τρίμηνο 2013170.884 30.702
Γ τρίμηνο 2013240.660 46.476
Δ τρίμηνο 201392.802 20.305
2013618.988 117.715
Α τρίμηνο 201276.089 13.787
Β τρίμηνο 2012145.732 27.597
Γ τρίμηνο 2012317.380 71.858
Δ τρίμηνο 2012149.648 28.608
2012688.849 141.850
Α τρίμηνο 201196.65815.441
Β τρίμηνο 2011160.97425.409
Γ τρίμηνο 2011300.01661.667
Δ τρίμηνο 201198.72819.072
2011656.376121.589
Α τρίμηνο 2010108.47020.357
Β τρίμηνο 2010173.73729.113
Γ τρίμηνο 2010328.90667.444
Δ τρίμηνο 2010124.62421.662
2010735.737138.576
Πηγή: Ελληνική Στατιστική Αρχή

 

Η επόμενη ημέρα

Όσο ένας σημαντικός αριθμός προσφύγων, μεταναστών και εργαζομένων σε ΜΚΟ θα βρίσκεται στη Λέσβο και τη Χίο, θα υπάρχει αυξημένη ζήτηση καταναλωτικών αγαθών και, κατά συνέπεια, θα υπάρχει αυξημένη διακίνηση φορτηγών από και προς τα νησιά. Κατά συνέπεια, τόσο οι μεταφορικές όσο και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα έχουν έναν πρόσθετο λόγο να δείξουν αυξημένο ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη γραμμή.

Η επιβατική κίνηση δεν αναμένουμε να αυξηθεί από και προς τα δύο νησιά, δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που θα προμηνύει μια θετική εξέλιξη στον τομέα αυτό. Μόνο ένα ενδεχόμενο νέο προσφυγικό κύμα θα μπορούσε να συμβάλλει στην ανατροπή της εκτίμησής μας. Επειδή όμως ο τζίρος των πλοίων της ακτοπλοΐας προέρχεται κυρίως από τα φορτηγά, εκτιμούμε πως θα παγιωθεί η παρουσία στη γραμμή μεγάλων πλοίων όπως είναι το «Νήσος Σάμος», το «Blue Star 1», το «Αριάδνη» κ.λπ.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey