
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Το ΣΑΣ θα αποφασίσει για την άγονη του βορείου Αιγαίου
Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα θα είναι και η επόμενη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, καθώς πρόκειται να διαμορφώσει το πλαίσιο για το διεθνή διαγωνισμό που θα διενεργηθεί για την άγονη γραμμή του βορείου Αιγαίου, δηλαδή τη γραμμή Βαθύ Σάμου - Χίος - Μυτιλήνη - Λήμνος - Καβάλα.
Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα θα είναι και η επόμενη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, καθώς πρόκειται να διαμορφώσει το πλαίσιο για το διεθνή διαγωνισμό που θα διενεργηθεί για την άγονη γραμμή του βορείου Αιγαίου, δηλαδή τη γραμμή Βαθύ Σάμου - Χίος - Μυτιλήνη - Λήμνος - Καβάλα.
Μετά την κήρυξη ως έκπτωτης της ΝΕΛ, η γραμμή εντάσσεται στο πλαίσιο των ετήσιων προκηρύξεων για τις άγονες γραμμές που κάνει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου για όλη τη χώρα.
Στην ίδια συνεδρίαση θα εξεταστεί το αίτημα της ΝΕΛ για ελεύθερη δρομολόγηση του «Μυτιλήνη» στη συγκεκριμένη γραμμή και το αίτημα της εταιρείας «Αειναύτης Ν.Ε.» για ετήσια δρομολόγηση του οχηματαγωγού «Πελαγίτης» στη γραμμή Μυτιλήνη - Λήμνος - Καβάλα κάθε δεύτερο Σάββατο.
Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, η συνεδρίαση πρόκειται να γίνει στις 22 Οκτωβρίου, ενώ άλλες αναφέρουν ότι θα πραγματοποιηθεί το Δεκέμβριο.
Πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου αναφέρουν ότι το αίτημα της ΝΕΛ για ελεύθερη δρομολόγηση του «Μυτιλήνη» συνεχίζει να βρίσκεται υπό εξέταση από τη Νομική Υπηρεσία του Υπουργείου, πράγμα που σημαίνει πως δεν έχει απορριφθεί, αλλά ούτε εγκριθεί.
Εφόσον δεν αλλάξουν τα παραπάνω δεδομένα έως την προσεχή συνεδρίαση του ΣΑΣ (θα μπορούσε, για παράδειγμα, να υπάρξει απόσυρση του ενδιαφέροντος από τη ΝΕΛ), θα έχουμε δύο εταιρείες που ενδιαφέρονται να εκτελούν δρομολόγια προς τη βόρεια Ελλάδα με ελεύθερη δρομολόγηση, την ίδια στιγμή που το Ελληνικό Δημόσιο θα προχωράει τις διαδικασίες για διεθνή διαγωνισμό προκειμένου να επιδοτήσει την εκτέλεση δρομολογίων σε αυτή την ίδια γραμμή.
Είναι μόλις η δεύτερη φορά την τελευταία 20ετία που ζητείται η ελεύθερη δρομολόγηση επιβατηγού πλοίου σε γραμμή για την οποία μέχρι τώρα δίνεται επιδότηση. Η προηγούμενη φορά που τέθηκε αυτό το ζήτημα, ήταν και πάλι από τη ΝΕΛ, για τη γραμμή Ικαρίας - Σάμου. Τότε η Ναυτιλιακή είχε πάρει τη γραμμή και σήμερα την εξυπηρετεί με το «European Express».
Η όλη υπόθεση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο από τη στιγμή που η «Αειναύτης Ν.Ε.» θέλει ετήσια δρομολόγηση στη γραμμή Μυτιλήνη - Λήμνος - Καβάλα.
Στην περίπτωση που γίνει ο διαγωνισμός για την άγονη γραμμή και παράλληλα εγκριθεί η συνέχιση των δρομολογίων τού «Πελαγίτης», θα έχουμε το οξύμωρο φαινόμενο σε ένα τμήμα της γραμμής ένα πλοίο να εκτελεί δρομολόγια με επιδότηση και ένα άλλο να εκτελεί δρομολόγια χωρίς επιδότηση.
Ερωτήματα
Στην περίπτωση του αιτήματος της ΝΕΛ, δικαιολογημένα το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου θα θέσει το ερώτημα κατά πόσο μπορεί η εταιρεία να εξυπηρετήσει αυτό το δρομολόγιο χωρίς επιδότηση, όταν δεν μπορούσε να το εξυπηρετήσει με αυτήν.
Η απάντηση της ΝΕΛ θα είναι πως η ελεύθερη δρομολόγηση σημαίνει ότι τα έσοδα θα μπαίνουν απ’ ευθείας στο ταμείο της εταιρείας και κατά συνέπεια δε θα υπάρχουν οι μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνταν στις πληρωμές των μισθωμάτων από το Δημόσιο.
Έτσι, οι τιμές των εισιτηρίων επιβατών και οχημάτων θα διαμορφώνονται με βάση το πραγματικό κόστος μεταφοράς. Επίσης το «Μυτιλήνη» δε θα εκτελεί το δρομολόγιο προς Θεσσαλονίκη, που ήταν ζημιογόνο και είχε ζητηθεί η κατάργησή του.
Από την άλλη πλευρά, εάν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την άγονη γραμμή, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου θα πρέπει να εξηγήσει γιατί επιμένει στην επιδότηση με αρκετά εκατομμύρια ευρώ ενός ακτοπλοϊκού δρομολογίου την ώρα που είναι επιτακτική ανάγκη η μείωση των δημόσιων δαπανών.