Το φιλί της ζωής για τη ΝΕΛ είναι η δρομολόγηση των πλοίων της στις άγονες γραμμές. Αυτό λίγο ως πολύ ήταν γνωστό, γι’ αυτό άλλωστε η εταιρεία έχει στρέψει προς τα εκεί το ενδιαφέρον της. Ωστόσο το περιοδικό «Εφοπλιστής» έδωσε εξαιρετικά ενδιαφέροντα οικονομικά στοιχεία για τον τζίρο της ΝΕΛ από τις άγονες γραμμές.
Τα οικονομικά στοιχεία της ΝΕΛ για το πρώτο τρίμηνο του χρόνου δείχνουν τζίρο 4,65 εκατ. ευρώ και ζημιές 5,44 εκατ. ευρώ. Τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας έχουν περιοριστεί στα 35,59 εκατομμύρια και ο συνολικός δανεισμός της ανήλθε στα 124,90 εκατομμύρια. Το χρέος της ανήλθε στα 123,66 εκατ. ευρώ.
Τι εισπράττει…
Οι εισπράξεις της ΝΕΛ σε ετήσια βάση από τις επιδοτούμενες γραμμές του «Αίολος Κεντέρης Ι», «Αίολος Κεντέρης ΙΙ» και του «Θεόφιλος» θα ανέλθουν σε 17.428.276 ευρώ. Επειδή όμως πρόκειται για συμβάσεις 12ετίας, η ΝΕΛ έχει τη δυνατότητα να εισπράξει συνολικά 209.141.712 ευρώ σε τρέχουσες τιμές.
Τα έσοδα αυτά έρχονται να προστεθούν στον τζίρο που κάνουν τα άλλα πλοία της ΝΕΛ («Μυτιλήνη», «Ταξιάρχης», «Red Sea I») και της C Link. Επιπλέον ο δημοσιογράφος του «Εφοπλιστή» Φώτης Μαρτίνος σημειώνει: «Τα έσοδα αυτά προέρχονται από τα πλοία “Αίολος Κεντέρης Ι” και “Αίολος Κεντέρης ΙΙ”, για τα οποία είναι γνωστό ότι σε συνθήκες κανονικού ανταγωνισμού δεν είναι εκμεταλλεύσιμα, και από το “Θεόφιλος”, το οποίο την εποχή της προκήρυξης του διαγωνισμού ήταν όχι μόνο μη εκμεταλλεύσιμο, αλλά και αναξιόπλοο.»
Παρ’ όλα αυτά ο δημοσιογράφος αποφεύγει να πει με βεβαιότητα ότι τα έσοδα αυτά αρκούν για να διασωθεί η ΝΕΛ, αν και θα το θεωρούσε ευχάριστη εξέλιξη.
Πιθανότερο θεωρεί ότι η προίκα των 12ετών συμβάσεων θα χρησιμοποιηθεί σε χρηματιστηριακά παιχνίδια και σε διαπραγματεύσεις για τη συγχώνευση ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ανακοινωθούν τα αποτελέσματα εξαμήνου της ΝΕΛ, οπότε αναμένουμε να δούμε τις πρώτες λογιστικές επιπτώσεις από τη δραστηριοποίηση της εταιρείας στις άγονες γραμμές. Όμως σαφή εικόνα θα αποκτήσουμε στο κλείσιμο του χρόνου.
Τι συμβαίνει στις άγονες
Η μάχη των άγονων γραμμών δεν έχει λήξει. Οι κόντρες μεταξύ των εταιρειών δεν έχουν τέλος και κατά κύριο λόγο πρόκειται για κόντρες που παίζονται στο παρασκήνιο και όχι στο προσκήνιο.
Το περιοδικό «Εφοπλιστής» στην εκτενή ανάλυση του διαγωνισμού της 9ης Ιανουαρίου 2009, περιγράφει με ιδιαίτερα γλαφυρό τρόπο τα όσα συμβαίνουν στο σκοτεινό κόσμο των άγονων γραμμών.
Δε θα μπούμε στον πειρασμό να αναπαράγουμε όλα αυτά τα στοιχεία που αφορούν το διαγωνισμό. Θα σταθούμε μόνο στα πιο ενδιαφέροντα σημεία.
Το πρώτο από όλα είναι ότι πολλά από τα κριτήρια που πρέπει να πληροί μια εταιρεία και τα πλοία της βεβαιώνονται με υπεύθυνες δηλώσεις κι όχι με έγγραφα δημόσιων υπηρεσιών. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του αν μια εταιρεία έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές σε φόρους και τέλη. Αρκεί μια υπεύθυνη δήλωση για να κλείσει το θέμα.
Επίσης, ελάχιστη έως μηδαμινή σημασία παίζουν οι ταχύτητες με τις οποίες κινούνται τα πλοία. Αλλά και το κατά πόσο μπορούν να προσεγγίζουν με άνεση και ασφάλεια τα λιμάνια των προορισμών τους.
Καραμπινάτη περίπτωση υποκρισίας είναι και το ότι η ΑΝΕΚ πήρε διαγωνισμό με το πλοίο «Highspeed 1» αλλά τη γραμμή εξυπηρετεί το πλοίο «Άρτεμις», που σε καμμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί εφάμιλλο του πρώτου.
Το συμπέρασμα το οποίο βγαίνει αβίαστα είναι πως η όλη διαδικασία με την οποία έχουν στηθεί οι διαγωνισμοί, μόνο τα συμφέροντα των νησιωτών δεν εξυπηρετούν. Για την ακρίβεια, οι διαγωνισμοί είναι ένα απίστευτα μεγάλο παζάρι για το μοίρασμα 100 εκατ. ευρώ περίπου κάθε χρόνο μεταξύ των ακτοπλόων εφοπλιστών. Όσον αφορά στους νησιώτες και τις μεταφορικές τους ανάγκες, αυτοί πρέπει να βολευτούν με ό,τι τους προσφέρεται κάθε φορά.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.