Γραφειοκρατία εναντίον ανάπτυξης

01/07/2012 - 05:56
Μικρά και μεγάλα κρουαζιερόπλοια έρχονται όλο το καλοκαίρι στο λιμάνι της Μυτιλήνης. Παρά την οικονομική κρίση, φαίνεται να υπάρχει ικανοποιητική κινητικότητα και φέτος, με τουρίστες υψηλού εισοδήματος, από χώρες του εξωτερικού.
Μικρά και μεγάλα κρουαζιερόπλοια έρχονται όλο το καλοκαίρι στο λιμάνι της Μυτιλήνης. Παρά την οικονομική κρίση, φαίνεται να υπάρχει ικανοποιητική κινητικότητα και φέτος, με τουρίστες υψηλού εισοδήματος, από χώρες του εξωτερικού. Φέτος, για πρώτη φορά έρχεται στο λιμάνι της Μυτιλήνης το «Ocean Village II», που μεταφέρει τους περισσότερους επιβάτες από οποιοδήποτε άλλο κρουαζιερόπλοιο που έχει έρθει ποτέ στο νησί. Ωστόσο, υπάρχει το ενδεχόμενο να σταματήσει τις επισκέψεις του, λόγω της έντονης δυσαρέσκειας που έχει προκληθεί στον πλοίαρχο και στους επιβαίνοντες από την απαίτηση του Τμήματος Ελέγχου Διαβατηρίων να ελέγχονται τα διαβατήρια όλων των επιβατών, τα οποία μπορεί να αγγίζουν τις 2.000.

«Η κρουαζιέρα συνιστά προτεραιότητα της τουριστικής μας πολιτικής», τόνιζε σε σχετικό συνέδριο, πέρυσι το καλοκαίρι, ο πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), κ. Αθανάσιος Οικονόμου, καθώς διαφαινόταν ότι ο κλάδος των κρουαζιερόπλοιων έχει τεράστια περιθώρια ανάπτυξης στη χώρα μας. Άλλωστε, στα τέλη της δεκαετίας του ‘70 η Ελλάδα αποτελούσε παγκόσμιο πρωτοπόρο για κρουαζιέρες, με το σημερινό ποσοστό της να έχει πέσει στο 3%, αφού το ενδιαφέρον του κοινού έχει στραφεί προς τη Βαρκελώνη και την Κωνσταντινούπολη.
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος», τα μέχρι στιγμής στοιχεία δείχνουν ότι φέτος οι κρατήσεις για τα μικρά κρουαζιερόπλοια μειώθηκαν κατά περίπου 10%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για μεγάλα κρουαζιερόπλοια φθάνει το 20%.

Τι ισχύει στη Μυτιλήνη;

Σύμφωνα με τον κ. Ηλία Πίκουλο, διευθυντή του γραφείου γενικού τουρισμού Λέσβου «Picolo Travel», στη Μυτιλήνη κατέφθασαν φέτος συνολικά περίπου 30 κρουαζιερόπλοια, τα 28 από τα οποία ήρθαν μέσω του γραφείου του.
«Φέτος τα πράγματα είναι λίγο δύσκολα λόγω της οικονομικής κρίσης, ωστόσο υπάρχει ικανοποιητική κινητικότητα στον τομέα των κρουαζιερόπλοιων», λέει ο κ. Πίκουλος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, στις κρουαζιέρες αυτές επιβαίνουν τουρίστες «υψηλού επιπέδου» και VIPs, προερχόμενοι κυρίως από την Αμερική και την Αγγλία, αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ πολλοί είναι και οι επισκέπτες που έρχονται από το νησί της Κύπρου για θρησκευτικό τουρισμό, αφού ο συγκεκριμένος τομέας είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένος στο νησί της Λέσβου.
Τα κρουαζιερόπλοια δένουν στο λιμάνι και παραμένουν συνήθως για κάποιες ώρες της ημέρας, ενώ οι επιβαίνοντες είναι ελεύθεροι να κινηθούν αυτόνομα, είτε με τα πόδια, είτε με λεωφορείο, είτε με ταξί, προκειμένου να περιηγηθούν στους προορισμούς που τους ενδιαφέρουν. Έτσι, τονώνεται κατά πολύ η τοπική αγορά, έστω και για λίγες ώρες. Να σημειωθεί ότι λόγω της Συνθήκης Σέγκεν, τα κρουαζιερόπλοια δεν μπορούν να προσεγγίσουν κανένα άλλο λιμάνι της Λέσβου - Μόλυβο, Πλωμάρι, Ερεσό - αφού ως λιμάνι εισόδου θεωρείται μόνο αυτό της Μυτιλήνης.
Η περίοδος κίνησης για τα κρουαζιερόπλοια, σύμφωνα με τον κ. Πίκουλο, διαρκεί από Μάιο μέχρι Οκτώβριο, με πιο έντονους τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ τα σχόλια που ακούγονται από τους επισκέπτες για το νησί της Λέσβου και την πόλη της Μυτιλήνης είναι εξαιρετικά θετικά.

Και το «Ocean Village II»
Τον τελευταίο καιρό, χάρη στις προσπάθειες που έγιναν τα τελευταία τρία χρόνια από το «Picolo Travel», προκειμένου να έρθουν στο νησί μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια έρχεται πλέον στη Μυτιλήνη, κάθε δύο Κυριακές, το αγγλικό κρουαζιερόπλοιο «Ocean Village II».
Πρόκειται για το κρουαζιερόπλοιο με το μεγαλύτερο αριθμό τουριστών που έχει φθάσει ποτέ στη Λέσβο, αφού είναι ένα σκάφος πολύ μεγάλης χωρητικότητας. Έχει έρθει ήδη πέντε φορές μέχρι τώρα και αναμένεται να έρθει άλλες οκτώ, μέχρι το τέλος της τουριστικής περιόδου.
Οι 2.000 περίπου επιβάτες του, στη συντριπτική πλειοψηφία τους Άγγλοι, φτάνουν με πτήσεις charter στο Ηράκλειο και από εκεί επιβιβάζονται στο κρουαζιερόπλοιο, το οποίο σταματά και σε άλλα λιμάνια, όπως η Ρόδος, ο Πειραιάς ή η Κωνσταντινούπολη. Λόγω της μεγάλης του χωρητικότητας, το «Ocean Village II» παραμένει εκτός του λιμένα της Μυτιλήνης, ενώ οι επιβάτες του βγαίνουν στο λιμάνι με τις λάντζες του πλοίου.
Να τονιστεί ότι με δική του πρωτοβουλία και χωρίς καμμία επιβάρυνση των ΟΤΑ, το πρακτορείο «Picolo Travel» έχει κάνει δύο καταχωρήσεις σχετικά με τη Λέσβο - για τη Μυτιλήνη και το Μόλυβο - στο διαφημιστικό έντυπο του «Ocean Village II».



… μπορεί και να μην ξαναέρθει
Ωστόσο, έντονο πρόβλημα έχει δημιουργηθεί και τις πέντε φορές που ήρθε το «Ocean Village II» στη Μυτιλήνη, όσον αφορά στον έλεγχο των διαβατηρίων των επιβαινόντων.
«Στα πέντε πρώτα ταξίδια είχαμε πρόβλημα», λέει ο κ. Πίκουλος. «Το Τμήμα Ελέγχου Διαβατηρίων, με την αιτιολογία πως “έτσι λέει ο Νόμος”, απαίτησε να κατεβαίνουν στα γραφεία του για έλεγχο τα διαβατήρια όλων των επιβατών - 2.000 στο σύνολό τους. Όπως είναι προφανές, κάτι τέτοιο δημιουργεί μεγάλη δυσκολία στην εταιρεία, αφού τις πρώτες φορές καταφέραμε να χειριστούμε το ζήτημα, μετά όμως, τόσο ο πλοίαρχος όσο και οι επιβάτες, άρχισαν να δυσανασχετούν.»
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο πλοίαρχος του «Ocean Village II», εκφράζοντας παράπονα, αναρωτιέται γιατί να συμβαίνει κάτι τέτοιο στη Μυτιλήνη, αφού σε κανένα άλλο λιμάνι του Αιγαίου δεν έχει συναντήσει παρόμοιο πρόβλημα.
«Πάντα γινόταν ένας δειγματοληπτικός έλεγχος όταν οι επιβάτες ήταν πολλοί», λέει ο κ. Πίκουλος. «Δεν μπορούν να πηγαίνουν για έλεγχο 2.000 διαβατήρια, πόσο μάλλον όταν το πρακτορείο μας παραδίδει, 24 ώρες πριν την άφιξη οποιουδήποτε κρουαζιερόπλοιου, τη λίστα με όλα τα στοιχεία των επιβατών, χάριν του ελέγχου», συμπληρώνει, τονίζοντας ότι είναι η μοναδική περίπτωση όπου δημιουργείται πρόβλημα, αφού σε όλα τα άλλα κρουαζιερόπλοια ο αριθμός των επιβατών κυμαίνεται περίπου στους 100.
Σύμφωνα με τον ίδιο, για τους ελάχιστους επιβάτες του κρουαζιερόπλοιου που προέρχονται από τρίτες χώρες, εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, ισχύει το ότι παραδίδονται όλα τα διαβατήριά τους για έλεγχο.
«Το βασικότερο στον τουρισμό είναι να υπάρχει εξυπηρέτηση σε όλες τις υπηρεσίες», επιμένει ο κ. Πίκουλος. «Αυτό που συμβαίνει, δεν μπορεί να συνεχιστεί. Το πλοίο δε θα ξαναρθεί, κινδυνεύει να χαθεί η συγκεκριμένη κρουαζιέρα από το νησί μας.»
Σύμφωνα με την Αστυνομία, πάντως, ο έλεγχος πραγματοποιείται ακολουθώντας το «γράμμα του Νόμου», βάσει εγκεκριμένων διαταγών που έχουν εκδοθεί σχετικά.

«… δειγματοληπτικός έλεγχος»
«Θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε, προκειμένου να μη δημιουργούμε δυσαρέσκεια στους επισκέπτες του νησιού μας», είχε τονίσει πριν λίγες μέρες σχετικά ο νομάρχης Λέσβου, κ. Παύλος Βογιατζής.
Κατόπιν των διαμαρτυριών του κ. Πίκουλου προς τον ίδιο και τις αστυνομικές αρχές της Μυτιλήνης, πραγματοποιήθηκε, προχθές Δευτέρα, σύσκεψη από κοινού στη νομαρχία, με παρουσία και της Αστυνομικής Διεύθυνσης Μυτιλήνης, σχετικά με το ζήτημα του «Ocean Village II».
Κατόπιν της σύσκεψης και μετά από αρχική τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με το αρχηγείο της Αστυνομίας της Αθήνας ο κ. Βογιατζής, πραγματοποίησε με γραπτή επιστολή του προς το τελευταίο, παρέμβαση για το ζήτημα των διαβατηρίων. Το αίτημα που εκφράζει είναι το να επιτραπεί να γίνεται ένας απλός έλεγχος διαβατηρίων στους τουρίστες που ταξιδεύουν με το συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο.
Συγκεκριμένα, ο κ. Βογιατζής προτείνει, με την επιστολή του, να πραγματοποιείται δειγματοληπτικός έλεγχος της τάξης του 5 - 10% για όσους επιβάτες προέρχονται από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με βάση τη λίστα επιβατών που δίνεται στην Αστυνομία από το πρακτορείο «Picolo Travel», ενώ για τους υπόλοιπους επιβάτες χωρών εκτός Ε.Ε. - περίπου 10 έως 20% του συνόλου των επιβατών - να πραγματοποιείται κανονικός έλεγχος, σε όλα τα διαβατήρια.
«Πιστεύω ότι το αίτημά μας θα γίνει δεκτό», δηλώνει ο νομάρχης. Σύμφωνα με τον ίδιο, πάντως, δε θα υπήρχε πρόβλημα εάν το κρουαζιερόπλοιο ερχόταν στη Μυτιλήνη απ’ ευθείας από το λιμάνι του Ηρακλείου, από όπου και ξεκινά. Ωστόσο, η ανάγκη ελέγχου όλων των διαβατηρίων προκύπτει από το γεγονός ότι το «Ocean Village II» πηγαίνει πρώτα στο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης.
«Γραφειοκρατία που μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα» χαρακτήρισε, πάντως, την όλη διαδικασία ο κ. Ηλίας Πίκουλος, από το πρακτορείο «Picolo Travel», δεδομένου ότι την ερχόμενη Κυριακή το «Ocean Village II» πρόκειται να καταφθάσει για έκτη φορά στη Μυτιλήνη και ενδέχεται, εάν δεν έχει υπάρξει κάποια απάντηση από την Αθήνα, να δημιουργηθεί και πάλι το ίδιο πρόβλημα στους επιβάτες του.


 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey