Οι εξ ανατολών... γείτονες

11/06/2013 - 15:07

Η Αγία Τριάδα στην Πόλη είναι ο μεγαλύτερος και πιο επιβλητικός ενοριακός ναός, όπου εκκλησιάζεται η ομογένεια και γενικά η ορθόδοξη κοινότητα της Κωνσταντινούπολης.

Εκκλησία της Αγίας Τριάδας στην Πόλη
Στην επικαιρότητα λόγω κρίσης…

Η Αγία Τριάδα στην Πόλη είναι ο μεγαλύτερος και πιο επιβλητικός ενοριακός ναός, όπου εκκλησιάζεται η ομογένεια και γενικά η ορθόδοξη κοινότητα της Κωνσταντινούπολης. Χτίστηκε το τέλος του 19ου αιώνα (εγκαινιάστηκε το 1880) σε περίοδο μεγάλης οικονομικής άνθησης της ομογένειας. Υπέστη μεγάλες καταστροφές στα Σεπτεμβριανά (1955) και αργότερα με τη συνδρομή της οικογένειας των Αγγελόπουλων επισκευάστηκε και λειτούργησε πάλι ως ενοριακός ναός απ’ το 2003.

Όταν κτίστηκε, κυριολεκτικά με τον όγκο και την αισθητική της δέσποζε στην Πλατεία Ταξίμ ή Σταυροδρομίου κατά τους Ρωμιούς. Μπροστά απ’ την εκκλησία υπήρχαν κάποια χαμηλά κτίσματα, που ανήκαν σε ομογενειακό ίδρυμα (βακούφι). Στα νεώτερα χρόνια, τα κτίσματα αυτά επεκτάθηκαν πρόχειρα και σήμερα γύρω απ’ την εκκλησία υπάρχουν 25 παραγκοειδή μικρομάγαζα (κυρίως κεμπαπτζίδικα), σε πολλά απ’ τα οποία μάλιστα δόθηκε και άδεια ορόφου, που έκρυψαν την εκκλησία απ’ την Πλατεία Ταξίμ. Το ομογενειακό ίδρυμα «Φιλανθρωπικά Καταστήματα Μπαλουκλί», που εισπράττει τα νοίκια απ’ τα μαγαζιά αυτά, είναι αυτό που διαχειρίζεται και λειτουργεί το ρωμαίικο Νοσοκομείο τού Μπαλουκλί στην Πόλη.

Τώρα με τον ξεσηκωμό και τις συνεχείς διαδηλώσεις στην πλατεία, «στριμωγμένος» ο Ερντογάν, θυμήθηκε την Αγία Τριάδα για να αιτιολογήσει την απόφασή του να κτισθεί τζαμί στο Πάρκο Γκεζί, η σχεδιαζόμενη ανάπλαση του οποίου στάθηκε η αφορμή για το ξεκίνημα της γενικευμένης διαμαρτυρίας ενάντια στην κυβέρνησή του.

Μάλιστα, ο κ. Ερντογάν εξέφρασε τη βούλησή του να απαλλοτριωθούν τα καταστήματα που βρίσκονται στην εξωτερική περιφέρεια της αυλής του ναού, όπως είπε για να «ανοίξει η όψη της εκκλησίας και να φαίνεται καλύτερα από την πλατεία»! Έτσι «αμβλύνεται» η πρόθεσή του για ανέγερση του τζαμιού, αφού (κατά τον Ερντογάν) η Πλατεία Ταξίμ με την Αγία Τριάδα απ’ τη μια και το τζαμί απ’ την άλλη θα επιβεβαιώνει την πολυπολιτισμικότητα της Πόλης!

Βέβαια η όλη συζήτηση έχει επιφέρει αναστάτωση στην ομογένεια, αφού το ενδεχόμενο να στερηθεί το ομογενειακό ίδρυμα τα έσοδα απ’ τα ενοίκια των μαγαζιών που θα απαλλοτριωθούν, θέτει σε κίνδυνο τη συνέχιση της λειτουργίας του Νοσοκομείου τού Μπαλουκλί. Το ίδρυμα αυτό, η διοίκηση του οποίου παραμένει χωρίς να κάνει εκλογές απ’ το 1991, βάλλεται από πολλούς ομογενείς, εμμέσως και απ’ το Οικουμενικό Πατριαρχείο, για την «προθυμία» του να συμμορφωθεί με τη βούληση του Ερντογάν. Θα δούμε τις εξελίξεις…

 

Οι «Καφέ Αμάν» απ’ την Πόλη, στη Μυτιλήνη

Την ερχόμενη Δευτέρα 17 Ιουνίου, στο πλαίσιο της έκθεσης «Expo-Aegean», που θα γίνει αυτές τις μέρες στη μαρίνα Μυτιλήνης, θα εμφανιστεί και το μουσικό συγκρότημα «Καφέ Αμάν», που προσκλήθηκε ειδικά για το σκοπό αυτό από την Πόλη.

Οι «Καφέ Αμάν Ισταμπούλ» είναι μία σύγχρονη πολυμελής μουσική ομάδα με αναφορές στο μικρασιάτικο και ρεμπέτικο τραγούδι, που συγκροτήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 2009 από τονΣτέλιο Μπέρμπερη και την Πελίν Σουέρ.

Ο Στέλιος Μπέρμπερης γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1974 σε μια οικογένεια Ελλήνων από την Ίμβρο, απ’ το ίδιο χωριό με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Μικρός έψελνε σε εκκλησιαστικές χορωδίες. Αν και σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Πειραιά, η μουσική ήταν πάντα στο μυαλό του. Έζησε επτά χρόνια στην Αθήνα και διδάχτηκε πολλά για την ελληνική μουσική και λαογραφία πλάι στη Δόμνα Σαμίου, με την οποία συνεργάστηκε στη δισκογραφία και σε ζωντανές εμφανίσεις.

Κατόπιν της προτροπής του Παναγιώτη Κουνάδη, ανέβηκε στα ρεμπέτικα πάλκα μαζί με τους Στέλιο Βαμβακάρη, Γιώργο Ξηντάρη, Μπάμπη Τσέρτο κ.ά.. Όταν τελείωσε τις σπουδές και επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη, συνάντησε τον ακορντεονίστα Μουαμέρ Κετεντζόγλου και εντάχτηκε στην ομάδα του. Κατά τη διάρκεια μιας συναυλίας τους, το 1999, είδε να χορεύει ένα κορίτσι. Τ’ όνομά του ήταν Πελίν κι έμελλε να γίνει η σύντροφος της ζωής του. Παντρεύτηκαν το 2006.

Οι «Καφέ Αμάν Ισταμπούλ» είναι σπόρος αυτής της ελληνοτουρκικής ένωσης που σχηματοποιείται στη φράση «δυο κουλτούρες, μια αγάπη». Αποτελούνται από Τούρκους και Έλληνες μουσικούς και κατά κύριο λόγο αναβιώνουν τη μουσική ατμόσφαιρα των «Καφέ Αμάν» της Σμύρνης και της Πόλης, ανοίγοντας στο ρεμπέτικο και φτάνοντας μέχρι τα λαϊκά της δεκαετίας τού 1960. Προμηνύεται να περάσουμε καλά!

 

Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Με διαμαρτυρίες στο Αϊβαλί

Με διαμαρτυρίες των μελών οικολογικών οργανώσεων του Αϊβαλιού και του Μοσχονησιού, γιορτάστηκε την περασμένη βδομάδα, μπροστά απ’ το δικαστήριο της πόλης, η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος. Την επομένη 6 Ιουνίου θα δικαζόταν η προσφυγή των οικολογικών οργανώσεων κατά της Σουζάνας Σαμπαντζή (της γνωστής ζάπλουτης οικογένειας) για τις αυθαίρετες παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν στο μοναστήρι του Άι-Δημήτρη στα Σέλινα και στη γύρω αγροτική περιοχή. Ως γνωστόν, η οικογένεια Σαμπαντζή αγόρασε το μοναστήρι από τον ιδιώτη που του ανήκε και το αναστήλωσε για να το χρησιμοποιεί ως ιδιωτικό μουσείο και κέντρο αναψυχής.

Από τότε που, τόσο το μοναστήρι όσο και η μεγάλη κτηματική περιοχή που το περιβάλλει, περιήλθε στη οικογένεια Σαμπαντζή, σε κανέναν δεν επιτρέπεται χωρίς πρόσκληση να το επισκεφθεί. Τα μέλη των οικολογικών οργανώσεων διαμαρτύρονται και για τον αποκλεισμό τους απ’ τη φύση και την ιστορική κληρονομιά του τόπου τους.


Απ’ το Κουσάντασι

- «Έρχονται οι Ρώσοι...» Θεαματική αύξηση παρουσιάζουν φέτος οι αφίξεις Ρώσων τουριστών στο Κουσάντασι. Η κίνηση είχε ξεκινήσει δειλά - δειλά πέρυσι και φέτος αναμένεται να ξεπεράσουν τις 4.000. Ήδη έχουν ξεκινήσει εβδομαδιαίες πτήσεις charters απ’ την Αγία Πετρούπολη, που θα κρατήσουν ως προσεχή Οκτώβριο. Η Τουρκία δεν απαιτεί βίζα απ’ τους Ρώσους επισκέπτες. Εμείς, μολονότι έχουμε ζήτηση, λόγω Συνθήκης Σένγκεν είμαστε υποχρεωμένοι να εκδίδουμε.

Πάντως φέτος τα ελληνικά προξενεία στη Ρωσία κατακλύζονται από αιτήματα Ρώσων πολιτών που ζητούν βίζα. Μόνο στο προξενείο της Μόσχας τα αιτήματα αυξήθηκαν κατά 123% στο πρώτο τετράμηνο του ’13.

- Η πρωτοβουλία της δημοτικής αρχής τού Κουσάντασι να κοσμήσει την πόλη με την τοποθέτηση, στην Πλατεία Ισμέτ Ινονού μάλιστα, του αγάλματος του αρχαίου Έλληνα θεού Ποσειδώνα, δίχασε την κοινή γνώμη. Άλλοι, που αποβλέπουν στην περαιτέρω τουριστική προβολή της πόλης και το κοσμοπολίτικο πρόσωπό της, επιβραβεύουν. Άλλοι πάλι, διαμαρτύρονται και επικρίνουν το Δήμο, που τοποθετεί το άγαλμα ενός «ξένου» θεού, άσχετου με την ιστορία τους, ενώ αφήνει να ρημάζει απ’ τη φθορά του χρόνου και τα λογής - λογής γκράφιτι το άγαλμα του Κεμάλ Ατατούρκ!

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey