FOLLOW US

Ναυτιλιακά

  • Στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη
Λιγότεροι οι επιβάτες, περισσότερα τα οχήματα

 Αντιφατική εικόνα δίνουν τα στοιχεία της κίνησης επιβατών και οχημάτων στην κύρια ακτοπλοϊκή γραμμή του βορείου Αιγαίου (Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη) για το 2016. Στο σύνολο του έτους, καταγράφηκε κάμψη στην μεταφορά επιβατών και ρεκόρ στην μεταφορά οχημάτων. Η εικόνα αυτή εξηγεί γιατί οι ακτοπλοϊκές εταιρείες δίνουν όλο και μεγαλύτερο βάρος στην εξυπηρέτηση των μεταφορικών εταιρειών, που γεμίζουν τα γκαράζ των πλοίων με φορτηγά, μιας και αυτές είναι οι βασικοί πελάτες από τους δίνουν το κύριο όγκο των εσόδων τους.

Η θεαματική κάμψη που εμφανίζει η επιβατική κίνηση, οφείλεται στην παύση των προσφυγικών ροών, κι όχι στην μείωση των επιβατών της γραμμής. Μάλιστα θα ήταν μεγαλύτερη αν το πρώτο τρίμηνο του 2016 δεν συνεχιζόταν η μεταφορά προσφύγων από τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου προς την ηπειρωτική Ελλάδα. Όμως η εξέλιξη της επιβατικής κίνησης απαιτεί πιο προσεκτική ανάγνωση. Διότι το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο του 2016, καταγράφεται αύξηση σε σχέση με τις αντίστοιχες περιόδους του 2014 (χρονιά που υπήρχαν περιορισμένες προσφυγικές ροές). Το τέταρτο τρίμηνο του 2016 καταγράφηκε κάθετη πτώση καθώς οι επιβάτες ήταν 90.250 όταν το τέταρτο τρίμηνο του 2014 ήταν 149.639.

Κίνηση επιβατών - οχημάτων στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη
Περίοδος  Επιβάτες  Οχήματα 
Α τρίμηνο 2016 230.027 28.242
Β τρίμηνο 2016  233.616 52.489
Γ τρίμηνο 2016 363.322 85.309
Δ τρίμηνο 2016 90.250 21.363
2016 917.215 187.403
Α τρίμηνο 2015 115.078  19.853
Β τρίμηνο 2015  285.082  48.845
Γ τρίμηνο 2015 486.963  72.639
Δ τρίμηνο 2015 453.002  37.223
2015 1.340.125  178.560
Α τρίμηνο 2014 86.006  14.856
Β τρίμηνο 2014  182.809  27.890
Γ τρίμηνο 2014 250.651  50.662
Δ τρίμηνο 2014 149.693  27.176
2014 669.159  120.584
Α τρίμηνο 2013 114.642  20.232
Β τρίμηνο 2013 170.884  30.702
Γ τρίμηνο 2013 240.660  46.476
Δ τρίμηνο 2013 92.802  20.305
2013 618.988  117.715
Α τρίμηνο 2012 76.089  13.787
Β τρίμηνο 2012 145.732  27.597
Γ τρίμηνο 2012 317.380  71.858
Δ τρίμηνο 2012 149.648  28.608
2012 688.849  141.850
Α τρίμηνο 2011 96.658 15.441
Β τρίμηνο 2011 160.974 25.409
Γ τρίμηνο 2011 300.016 61.667
Δ τρίμηνο 2011 98.728 19.072
2011 656.376 121.589
Α τρίμηνο 2010 108.470 20.357
Β τρίμηνο 2010 173.737 29.113
Γ τρίμηνο 2010 328.906 67.444
Δ τρίμηνο 2010 124.624 21.662
2010 735.737 138.576
Πηγή: Ελληνική Στατιστική Αρχή
 

 

Επιβατική κίνηση στην ακτοπλοία
  2012 2013 2014 2015 2016
Σύνολο της χώρας 13.607.689 13.601.930 14.463.293 14.277.698 15.642.370
 Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη 688.849 618.988 669.159 1.340.125 917.215

Αν από τον αριθμό των επιβατών που μεταφέρθηκαν το 2017, αφαιρεθούν οι πρόσφυγες, περίπου 140.000 το πρώτο τρίμηνο του 2016, τότε ο αριθμός των επιβατών του 2016, διαμορφώνεται στους 777.000. Αυτό σημαίνει ότι οι επιβάτες του 2016 σε κάθε περίπτωση (με συνυπολογισμό ή όχι των προσφύγων που μεταφέρθηκαν) ήταν περισσότεροι από όσους καταγράφηκαν το 2014. Η επιβατική κίνηση του 2016 ήταν η δεύτερη καλύτερη από το 2010 και μετά. Το απόλυτο ρεκόρ καταγράφηκε το 2015 (1,34 εκατ. επιβάτες) και πιθανότατα θα χρειαστεί να περάσουν πολλά χρόνια για να καταρριφθεί.

Προβληματίζει όμως η κάθετη πτώση της επιβατικής κίνησης το τέταρτο τρίμηνο του 2016, την ίδια περίοδο που καταγράφηκε πτώση της επιβατικής κίνησης στην μεταφορά επιβατών με αεροσκάφη από και προς την Λέσβο. Αυτά τα δύο στοιχεία δείχνουν ένταση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στην οικονομία του νησιού το τελευταίο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.

Αν η δυναμική που καταγράφηκε στο τέταρτο τρίμηνο του έτους, συνεχιστεί και το 2017, θα πρέπει να αναμένουμε κατάρρευση της επιβατικής κίνησης στην γραμμή για το τρέχον έτος. Αν έχουμε μπροστά μας ένα φαινόμενο συρρίκνωσης της επιβατικής κίνησης, τότε θα πρέπει να περιμένουμε μείωση της επιβατικής κίνησης το πρώτο τρίμηνο του 2017 και αύξηση της επιβατικής κίνησης το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο του έτους. Στην δεύτερη εκδοχή συμβάλουν και οι εμπορικοί σχεδιασμοί των ακτοπλοϊκών εταιρειών καθώς μειώνουν τα δρομολόγια των πλοίων τους χειμερινούς μήνες και τα αυξάνουν την θερινή περίοδο.

Δυστυχώς, η μεγάλη καθυστέρηση με την οποία δημοσιοποιεί τα στοιχεία η Ελληνική Στατιστική Αρχή, δεν επιτρέπει την έγκαιρη εξαγωγή συμπερασμάτων για τις εξελίξεις στον ακτοπλοϊκό κλάδο.

 

 

 

Ρεκόρ στη μεταφορά οχημάτων

 

Σε αντίθεση με τις αυξομειώσεις που καταγράφονται στην επιβατική κίνηση της γραμμής κατά το 2016, η κίνηση των οχημάτων ακολουθεί σταθερά ανοδική πορεία.

Συνολικά 187.403 οχήματα κινήθηκαν στην γραμμή κατά την διάρκεια του 2016 όταν το προηγούμενο χρόνο είχαν κινηθεί 178.560 οχήματα. Το 2014, πριν την προσφυγική κρίση, τα οχήματα που μεταφέρθηκαν από τα πλοία που εξυπηρετούν την γραμμή, ήταν μόλις 120.584. Συνεπώς η προσφυγική κρίση είχε εξαιρετικά θετική επίδραση στον συγκεκριμένο τομέα των θαλάσσιων μεταφορών. Το 2010, πρώτη χρονιά της οικονομικής κρίσης, στην γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, είχε καταγραφεί μεταφορά 138.576 οχημάτων. Το 2013 τα οχήματα που διακινήθηκαν, περιορίστηκαν σε μόλις 117.715.

Κρίσιμο ρόλο στην αύξηση των μετακινούμενων οχημάτων, έχει παίξει η αύξηση των πλοίων που δραστηριοποιούνται στην γραμμή, η είσοδος των πλοίων Ro - Ro και ο ανταγωνισμός που έχει αναπτυχθεί μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Η μεταφορά οχημάτων, όπως και η μεταφορά επιβατών, παρουσιάζει έντονη εποχικότητα, διότι στην κατηγορία αυτή αθροίζονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, τα δίκυκλα και τα φορτηγά. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες γνωρίζουν πολύ καλά ότι η μεταφορά των φορτηγών είναι ίσως η σημαντικότερη πηγή εσόδων τους και γι’ αυτό κάνουν ό,τι μπορούν για να διατηρούν καλή συνεργασία με τις μεταφορικές εταιρίες. Από την εξέλιξη της μεταφοράς οχημάτων το 2016, διαπιστώνουμε ότι το τέταρτο τρίμηνο του έτους καταγράφηκε κάμψη σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Εδώ διαπιστώνουμε ότι η κάμψη της μεταφοράς οχημάτων ακολούθησε την κάμψη της επιβατικής κίνησης.

 

 

 

15,6 εκατ. οι επιβάτες του 2016

 

Τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής δείχνουν ότι η επιβατική κίνηση στις γραμμές εσωτερικού διαμορφώθηκε στα 15,64 εκατ. επιβάτες. Ένα χρόνο πριν, το 2015 είχαν καταγραφεί 14,27 εκατ. επιβάτες και το 2012 13,6 εκατ. επιβάτες. Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η επιβατική κίνηση στις γραμμές εσωτερικού ανακάμπτει.

Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και στις γραμμές της Αδριατικής όπου η κάμψη συνεχίζεται. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι «Μινωικές Γραμμές» μετά από πολλές δεκαετίες παρουσίας στις συγκεκριμένες γραμμές, αποφάσισαν στα τέλη του 2016 την αποχώρηση τους. Πλέον στις γραμμές της Αδριατικής ο όμιλος δραστηριοποιείται μόνο με τα σήματα της μητρικής επιχείρησης «Grimaldi Group».

Για το 2017 δεν θα πρέπει να αναμένονται θεαματικές αλλαγές στον κλάδο. Μόνο μικρή ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης αναμένεται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιχειρήσεων του κλάδου. Κι αυτή εκτιμάται ότι θα περιοριστεί στις γραμμές των Κυκλάδων και της Κρήτης.

Η βελτίωση της πληρότητας των πλοίων είναι μια σημαντική θετική εξέλιξη, ωστόσο δεν αρκεί για να καλύψει τις επιπτώσεις από την αύξηση των τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων, του σημαντικότερου συντελεστή στην διαμόρφωση του κόστους λειτουργίας των πλοίων της ακτοπλοΐας. Οι ακτοπλόοι αναφέρουν πως την φετινή χρονιά διπλασιάστηκε το κόστος των καυσίμων. Οι επιπτώσεις ήδη εμφανίστηκαν στις οικονομικές καταστάσεις που δημοσίευσαν για το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι εταιρείες του κλάδου.

 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΆΡΘΡΑ
Τελευταία τροποποίηση Σάββατο, 24 Ιουνίου 2017 10:44
Ετικέτες
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top