Ανακοίνωση περί παραλογισμού της απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χ. Σπίρτζη με αναλυτικά στοιχεία

Οι εξεταστές υποψηφίων οδηγών για ανανεώσεις άνω των 74 ετών

16/11/2018 - 15:41

 

Με την Α3/64720/6117/18 (ΦΕΚ 4158/Β/21-09-2018) απόφαση του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χ. Σπίρτζης επέβαλε νέες διατάξεις και διαδικασίες κατά την ανανέωση των αδειών οδήγησης οδηγών, άνω των 74 ετών. Συγκεκριμένα, μετά τις 30 Αυγούστου 2018, οι  πολίτες άνω των 74 ετών που ενδιαφέρονται να ανανεώσουν το δίπλωμά τους, οποιασδήποτε κατηγορίας (αυτοκινήτου, μοτοποδηλάτου, μοτοσικλέτας κ.λπ.), δίνουν  ξανά πρακτικές εξετάσεις.

Πρόκειται για μια παράλογη διάταξη, η οποία, μόνα αποτελέσματα που θα έχει, είναι: α) Μεγάλη και άσκοπη ταλαιπωρία για τους ενδιαφερόμενους, β) Οικονομική επιβάρυνση των πολιτών, γ) Δημιουργία χωρίς λόγο δυσαρέσκειας των ενδιαφερομένων και προβλήματα στις Υπηρεσίες

Υπενθυμίζουμε όσα έλεγε, μεταξύ πολλών άλλων, προ αρκετά χρόνια ο Άρης Σταθάκης στην Εθνική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας και στην Διακομματική Επιτροπή της Βουλής: 

 «…Να συγκροτηθούν ειδικές επιτροπές γιατρών (και με ψυχολόγο/ψυχίατρο). Κανένας δεν ενδιαφέρεται αν βλέπουμε καλά, αν τα αντανακλαστικά μας έγιναν υπερβολικά αργά, αν είμαστε αρτιμελείς, αλκοολικοί, τοξικομανείς ή αν έχουμε τρελαθεί τελείως. Είναι σαφές ότι η ικανότητα οδήγησης εξαρτάται από την κατάσταση της υγείας μας και όχι από την ηλικία μας. Οι επιστήμονες λένε ότι δεν πρέπει να αφαιρούμε τα διπλώματα των οδηγών σε κάποια ηλικία, αλλά μικροί και μεγάλοι να περνάμε από αυστηρές ιατρικές εξετάσεις. Τονίζουν (αν και υπάρχουν εξαιρέσεις) ότι οι ηλικιωμένοι είναι πιο επικίνδυνοι από τους νεότερους κυρίως γιατί έχουν προβλήματα όρασης (μειώνεται η οπτική γωνία) και μεγάλες διαφορές στο χρόνο αντίδρασης…»

Ζητούμενο λοιπόν δεν είναι να εξετασθεί ο άνω των 74 ετών πολίτης, εάν ξέρει να οδηγεί. Αυτό δεν το ξέχασε ούτε θα το ξεχάσει, όπως συμβαίνει και με πολλές άλλες δραστηριότητές του. Ζητούμενο είναι εάν από ιατρικής άποψης, έχει την δυνατότητα να συνεχίσει να το κάνει. Αυτό όμως μπορούν να το διαπιστώσουν οι κατάλληλοι, κατά περίπτωση, γιατροί και όχι οι εξεταστές.  

Πολύ απλά και παραστατικά θα τονίσουμε ότι σε μια απλή βόλτα μέσα στην πόλη κατά την διάρκεια της επιβαλλόμενης αυτής εξέτασης, που θα κάνει παρκάρισμα, οπισθογωνία και άλλες δοκιμασίες των υποψηφίων οδηγών, δεν είναι δυνατόν να ελεγχθούν τα αντανακλαστικά του. Κατά κανόνα στις συνθήκες αυτές, δεν είναι αναμενόμενες ιδιαίτερα δύσκολες καταστάσεις.  Εάν όμως δημιουργηθεί μια επικίνδυνη κατάσταση, αυτός που δεν έχει γρήγορα αντανακλαστικά, είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα μπορέσει να αντιδράσει σωστά. Θα διαπιστωθεί τότε η ανεπάρκειά του. Θα είναι όμως αργά. Γιατί χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή (δάσκαλου οδήγησης), μπορεί να υπάρξουν ακόμα και σ’ αυτή την τυπική διαδικασία ζημιές, τραυματισμοί, θύματα, που καμιά ασφαλιστική εταιρεία δεν θα καλύψει.

Ο υπουργός είναι αλήθεια με καταπληκτική ταχύτητα – σε αντίθεση με άλλες νομοθετήσεις - για να προσαρμόσει και επιβάλλει την διάταξη αυτή στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, προέβη στην τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Αναιρεί έτσι την ισχύ των αδειών οδήγησης, αφού δίνει το δικαίωμα της οδήγησης σε πρόσωπα των οποίων η άδεια οδήγησης έχει λήξει, αλλά  εκπαιδεύονται ή εξετάζονται προκειμένου να αποκτήσουν ή ανανεώσουν συγκεκριμένης κατηγορίας άδεια οδήγησης, εφόσον είναι εφοδιασμένα με τα κατά νόμο προβλεπόμενα έγγραφα για τον σκοπό αυτό. Θα μπορεί λοιπόν κάποιος εφοδιασμένος με τα κατά νόμο προβλεπόμενα έγγραφα – την εξέτασή του δηλαδή - να οδηγεί το όχημά του, για τρία χρόνια (όσο ισχύουν αυτά τα έγγραφα) και σε κάθε τροχονομικό έλεγχο, να ισχυρίζεται και να αποδεικνύει ότι εκπαιδεύεται για να δώσει εξετάσεις!

Στα διαγράμματα που παρατίθενται στη συνέχεια αποδεικνύεται ότι:  Η εμπλοκή ατόμων – οδηγών, ηλικίας άνω των 74 ετών σε τροχαία ατυχήματα (στοιχεία νομού Λέσβου) είναι πολύ μικρή. Αυτό γιατί, οδηγούν λιγότερο, πιο σιγά, συνετά. Αντιθέτως η εμπλοκή των νέων σε ηλικίες 18 ως 31 ετών είναι τεράστια. Το ίδιο ισχύει και για τις ηλικίες των θυμάτων.

Θα περίμενε κανείς λοιπόν από τον κ. Υπουργό, να δείξει αυτή τη σπουδή για τα νέα παιδιά μας που καθημερινά χάνονται ή τραυματίζονται σε τροχαία ατυχήματα  και αναδεικνύουν την σημερινή και διαχρονική τραγική ελληνική κατάσταση. Να λάβει μέτρα, να νομοθετήσει για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων σε αυτές τις ηλικίες. Να θεσμοθετηθεί η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία, να γίνουν πίστες κατάλληλες για να δοκιμάζουν με ασφάλεια τα όρια τους οι νέοι. Να θεσπίσει προδιαγραφές κατασκευής των δρόμων, με συγχωρητικό οδικό περιβάλλον, για τα αναμενόμενα ανθρώπινα λάθη κατά την οδήγηση. Πολλά θα περίμενε κανείς από τον αρμόδιο κ. Υπουργό, να κάνει για την οδική ασφάλεια. Όχι όμως αυτό.

Να ταλαιπωρείται άσκοπα μια μεγάλη μερίδα πολιτών, για μερικούς - ίσως και αρκετούς- ηλικιωμένους, που πραγματικά δεν μπορούν να οδηγήσουν  για ιατρικούς αποκλειστικά λόγους -  όταν εύκολα διαπιστώνεται αυτό, με αντικειμενική ιατρική εξέταση.

Η εξέταση αυτή γινόταν παλιά, από τις Δευτεροβάθμιες Ιατρικές Επιτροπές στα Νοσοκομεία, που δυστυχώς καταργήθηκαν. Ο κ. υπουργός δεν θέλει να πληρώσει ικανοποιητικά τους ιατρούς. Τους δίνει ψίχουλα. Αντιθέτως εισπράττει το κράτος μεγάλα ποσά, από τα διπλώματα και με τα μέτρα αυτά που επιβάλλει απλώς τα αυξάνει. Δεν επιτυγχάνει τίποτα άλλο θετικό. 

Οι πολίτες και οι υπάλληλοι εξεταστές εκτίθενται σε κίνδυνο αναφορικά με τη σωματική τους ακεραιότητα και η ασφαλιστική κάλυψη του οδηγού και των επιβαινόντων εξεταστών τίθεται εν αμφιβόλω,. αφού οι εξετάσεις θα γίνονται χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή και με όχημα του ηλικιωμένου ή κάποιου άλλου ιδιοκτήτη. Με την μη ύπαρξη εκπαιδευτή και δεύτερων ποδόπληκτρων πως θα αποτραπεί ενδεχόμενο ατύχημα;.

Παρά την εγκύκλιο, διατηρούνται ασάφειες και οι εξεταστές καλούνται να παραστήσουν τους τεχνικούς οχημάτων αλλά ταυτόχρονα και τους ψυχολόγους και ιατρούς και ενίοτε και τους μάντεις αφού με την διατύπωση της εγκυκλίου, η οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αναπληρώσει τα κενά του νόμου ορίζεται ότι: «Σε περίπτωση που η επιτροπή έχει βάσιμες ενδείξεις για πιθανούς περιορισμούς για την ικανότητα οδήγησης του ενδιαφερομένου, δεν διενεργείται ή διακόπτεται η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς.

Σημαντικό θέμα τίθεται, επίσης όσον αφορά την ασφάλιση οδηγού και οχήματος καθώς σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, οι ασφαλιστικές εταιρείες απαλλάσσονται της υποχρέωσης τους για ασφάλιση εφόσον διαπιστωθεί ότι το όχημα χρησιμοποιείται με διαφορετικό τρόπο από αυτό που καθορίζεται στο συμβόλαιο. Από τη στιγμή λοιπόν που ένα όχημα χρησιμοποιείται ως εξεταστικό, σε περίπτωση ατυχήματος η ασφαλιστική δεν θα παρέχει κάλυψη.

Οι ενώσεις, σωματεία και σύλλογοι των συνταξιούχων, πρέπει και να ενημερώσουν τα μέλη τους και να αντιδράσουν, με όποιο τρόπο έχουν διαθέσιμο.

Τέλος η αποχή των εξεταστών που ξεκίνησε στις αρχές Οκτωβρίου και συνεχίζεται πανελλαδικά, οφείλεται στο γεγονός ότι εδώ και 3 χρόνια ο Υπουργός θέλει να αλλάξει το σύστημα, αλλά δεν το κάνει. Δεν το κάνει γιατί θέλει να εφαρμόσει  «πρωτοποριακά» συστήματα, αλλά χωρίς κόστος. Το κόστος θα το επωμισθούν πάλι οι υποψήφιοι, νέοι και ηλικιωμένοι, οι δάσκαλοι οδήγησης και οι εξεταστές, μάλλον δε και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης.  Κόστος τόσο οικονομικό, όσο  και σε ώρες εργασίας αλλά και ψυχολογικό ή  σωματικό για τους εμπλεκόμενους.

Αντίθετα, από τον Μάιο του 2018, οι εξεταστές της χώρας, με καλή πίστη και στηριζόμενοι σε ψεύτικες υποσχέσεις του Υπουργείου, όπως αποδείχθηκε, έκαναν εξετάσεις επί 5 μήνες χωρίς να αμείβονται για την πρόσθετη αυτή εργασία.

Για όλα τα παραπάνω και επειδή:

Με τη στάση του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, παρά τα όσα αναφέρει, αρνείται κάθε διάλογο για το σχεδιασμό και την εφαρμογή συστήματος εξέτασης προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών, που να αντιμετωπίζει υπαρκτά προβλήματα, να διασφαλίζει τον δημόσιο χαρακτήρα και να υπηρετεί την οδική ασφάλεια, με αξιοπιστία και διαφάνεια, χωρίς να συγκαλύπτει έκνομες ενέργειες, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της ΟΣΥΑΠΕ,

Επειδή αφήνει έκθετους τους υπαλλήλους, που εργάζονται με συνέπεια και ευσυνειδησία, εκθέτοντας και διασύροντας συνεχώς αυτούς σε τηλεοπτικά κανάλια και ραδιοφωνικούς σταθμούς, συνεχίζεται η αποχή και ζητάμε την κατανόηση των συμπολιτών μας.

 

Παρέμβαση Καλογήρου για τα προβλήματα που δημιουργούν οι νέες ρυθμίσεις για τις άδειες οδήγησης

Η Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Χριστιάνα Καλογήρου έκανε παρέμβαση στον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη για τα θέματα που αφορούν στις εξετάσεις υποψηφίων οδηγών, καθώς και στην ανανέωση των αδειών οδήγησης κατόχων ηλικίας άνω των 74 ετών.

Συγκεκριμένα, η Περιφερειάρχης επεσήμανε τα κοινωνικά προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί, καθόσον από την 1η Οκτωβρίου δεν διενεργούνται εξετάσεις για απόκτηση άδειας οδήγησης.

Τέθηκαν, επίσης, τα προβλήματα που προκαλούνται από το γεγονός ότι με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση οι κάτοχοι άδειας οδήγησης άνω των 74 ετών, για την ανανέωση της άδειας οδήγησης υποχρεούνται να περνούν ξανά τη διαδικασία των πρακτικών εξετάσεων όπως οι νέοι οδηγοί.

Η κα. Καλογήρου στη σχετική επιστολή της υπογράμμισε τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις που επιφέρουν οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις στους πολίτες και ιδίως στον κλάδο των εκπαιδευτών και ζήτησε την άμεση παρέμβαση του αρμόδιου Υπουργού για την επίλυση του θέματος.

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey