Τα προσφυγόπουλα αναμένεται να μπουν στις τάξεις, χωρίς όμως την απαραίτητη μέχρι στιγμής προετοιμασία

Για να μη γίνει η Λέσβος… «Ωραιόκαστρο»

15/09/2016 - 13:53

Την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας που θα ορίσει τον τρόπο με τον οποίο θα μπουν τα παιδιά των προσφύγων που έχουν εγκλωβιστεί στο νησί στις σχολικές τάξεις της Λέσβου, αναμένει η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου, με τον προϊστάμενό της, Αριστείδη Καλάργαλη, να προσδιορίζει την ημερομηνία στις 20 Σεπτεμβρίου.

Την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας που θα ορίσει τον τρόπο με τον οποίο θα μπουν τα παιδιά των προσφύγων που έχουν εγκλωβιστεί στο νησί στις σχολικές τάξεις της Λέσβου, αναμένει η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου, με τον προϊστάμενό της, Αριστείδη Καλάργαλη, να προσδιορίζει την ημερομηνία στις 20 Σεπτεμβρίου.

Μετά τα όσα όμως συνέβησαν στο Ωραιόκαστρο με τον τοπικό Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων να καλεί ακόμα και σε κατάληψη του σχολείου σε περίπτωση που προσφυγόπουλα μπουν στο κτήριο, και με τις ακροδεξιές ή φασίζουσες φωνές να καραδοκούν, επιβάλλεται στη Λέσβο, όπου βρίσκονται εκατοντάδες προσφυγόπουλα, η ένταξή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία να γίνει ομαλά.

Αυτό σημαίνει ομαλή ένταξη, αλλά και ομαλή αποδοχή και προϋποθέτει συνεννόηση των αρμοδίων της εκπαίδευσης και της αυτοδιοίκησης με την τοπική κοινωνία.

Δεν είναι στην αρμοδιότητα των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων να αποφασίζουν τις ώρες διδασκαλίας ή τα Τμήματα Ένταξης. Όμως φωνές αντίδρασης και ξεσηκωμού -έστω και μερίδας γονέων- απέναντι στην άμεση νέα πραγματικότητα των σχολείων που θα φιλοξενήσουν πρόσφυγες μαθητές, θα αποτελούν παραφωνία, μόνο αφού έχει προηγηθεί η κατάλληλη προετοιμασία.

Αυτή μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει και ενώ έχει εξαγγελθεί ότι τέλος Σεπτεμβρίου τα παιδιά των προσφύγων ξεκινούν μαθήματα. Από την πλευρά του, ο κ. Καλάργαλης εξηγεί ότι όλο το προηγούμενο διάστημα πραγματοποιήθηκε αγώνας δρόμου για να μην υπάρχουν κενά στα σχολεία και αυτές τις ημέρες ολοκληρώνεται και η τοποθέτηση αναπληρωτών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Και βέβαια το παραπάνω είναι κατανοητό, όμως οι μέρες περνούν και δεν έχει ανακοινωθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

 

«Όλα τα παιδιά στο σχολείο»

Η θητεία της διοίκησης της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων όλων των σχολείων της Λέσβου έχει λήξει και αναμένονται να γίνουν εκλογές. Ο απερχόμενος πρόεδρος της Ένωσης, όμως, Απόστολος Τζαννής, ερωτηθείς από την εφημερίδα μας για ενδεχόμενες αντιδράσεις με την ένταξη των παιδιών των προσφύγων στις σχολικές τάξεις, ήταν πολύ θετικός.

Συγκεκριμένα δήλωσε: «Δεν έχουμε την πολυτέλεια να χωρίζουμε τα παιδιά σε μαύρα ή σε άσπρα. Ακόμα περισσότερο, ως γονείς που αγαπάμε τα παιδιά μας, σημαίνει ότι αγαπάμε όλα τα παιδιά και επιθυμούμε το καλύτερο για όλα. Φυσικά και προσφυγόπουλα πρέπει να έχουν πρόσβαση στη μόρφωση, αυτό είναι το πιο σωστό και το πιο καλό για την κοινωνία στην οποία βρίσκονται. Η μόρφωση πρέπει να είναι προσβάσιμη σε όλους ανεξαρτήτως τάξης, θρησκεύματος ή εθνικότητας».

 

Λήγει σήμερα η προθεσμία για τις ΜΚΟ

Οι Διεθνείς Οργανισμοί και οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις μπορούν να δραστηριοποιηθούν στον τομέα της μη τυπικής εκπαίδευσης σε ώρες και μέρες που δεν θα συμπίπτουν με το ωρολόγιο πρόγραμμα των νηπιαγωγείων και των τάξεων υποδοχής, αφού λάβουν σχετική πιστοποίηση από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) μέσω συγκεκριμένης φόρμας. Η εν λόγω φόρμα θα πρέπει να σταλεί στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. έως σήμερα Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου.

Σήμερα επίσης εκπνέει η προθεσμία ώστε οι Διεθνείς Οργανισμοί και οι ΜΚΟ να αποστείλουν τον κατάλογο των κέντρων φιλοξενίας στα οποία επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στην Ομάδα Διαχείρισης, Συντονισμού και Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης Προσφύγων του Υπουργείου, ώστε το Υπουργείο να καταλήξει στην κατανομή.

Η Επιστημονική Επιτροπή για την αντιμετώπιση του ζητήματος της εκπαίδευσης των προσφυγοπούλων, είναι ο εγγυητής του ΥΠΕΠΘ για μια άρτια παιδαγωγική παρέμβαση με στόχο την ψυχοκοινωνική στήριξη και την εκπαίδευση των παιδιών, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα, όπου και αν ζήσουν, και βέβαια όσων απ’ αυτά θα παραμείνουν στην Ελλάδα.

 

Κατανομή ρόλων

Όλα τα παραπάνω προκύπτουν από τη συνάντηση της 25ης Αυγούστου του γενικού γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, Γιάννη Παντή, με Διεθνείς Οργανισμούς και ΜΚΟ. Οι εκπαιδευτικοί που θα αναλάβουν καθήκοντα στις Τάξεις Υποδοχής (TΥ) και στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων (ΔΥΕΠ), προβλέπεται ότι θα επιμορφωθούν.

Η γενική εποπτεία στα κέντρα φιλοξενίας είναι αρμοδιότητα του/της Συντονιστή/Συντονίστριας Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΣΕΠ). Μέσα στις υποχρεώσεις των ΣΕΠ είναι η ενημέρωση του Υπουργείου σε τακτικά διαστήματα για τις εκπαιδευτικές δράσεις ΜΚΟ και αλληλέγγυων, εντός και εκτός των κέντρων φιλοξενίας, ώστε να καταγράφονται όλες οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις στα προσφυγόπουλα.

 

Και τεστ

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), ο θεσμικός επιστημονικός φορέας του Υπουργείου για θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, είναι αρμόδιο για τα διαγνωστικά «τεστ», με τα οποία τα παιδιά θα εισαχθούν σε τάξεις υποδοχής ανάλογα με α) την ηλικία τους, β) τις πρότερες γνώσεις τους (αν παρακολούθησαν ή όχι σχολείο στη χώρα τους και για πόσο διάστημα), γ) τη γνώση της ελληνικής που ενδεχομένως έχουν, δ) άλλες ιδιαιτερότητες.

Επίσης, θα καταρτίσει το ωρολόγιο πρόγραμμα, την κάρτα μαθητή/μαθήτριας που θα τον/την συνοδεύει σε περίπτωση μετακίνησης, την επιλογή των σχολικών εγχειριδίων και το συντονισμό της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που θα υπηρετήσουν είτε στις ΤΥ ή στις ΔΥΕΠ.

Τα μαθήματα στις ΔΥΕΠ που βρίσκονται κοντά στα κέντρα φιλοξενίας, θα γίνονται καθημερινά απογευματινές ώρες (14.00 με 18.00) και για τη σχολική χρονιά 2016-2017 θα αφορούν εντατική εκμάθηση ελληνικής και αγγλικής γλώσσας, μαθηματικών και ηλεκτρονικών υπολογιστών.

 

Έμφαση στην υποχρεωτική εκπαίδευση

Στην πρώτη φάση υλοποίησης του προγράμματος, θα δοθεί έμφαση στις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης -από το νηπιαγωγείο μέχρι και το γυμνάσιο.

Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός του Υπουργείου διαφοροποιείται ανάλογα με την ηλικία των παιδιών:

- για τις ηλικίες 4 έως 7 θα ιδρυθούν παραρτήματα νηπιαγωγείων εντός των κέντρων φιλοξενίας,

- τα παιδιά ηλικίας 7 έως 15 ετών θα ενταχθούν σε τάξεις υποδοχής των γειτονικών δημόσιων σχολείων προκειμένου να μάθουν να μιλούν τα ελληνικά,

- όσον αφορά τα ασυνόδευτα παιδιά ηλικίας 14-18, το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ μαζί με τη Διεύθυνση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και άλλους φορείς θα εκπονήσουν το σχέδιο ένταξής τους, εφόσον αυτά το θέλουν, στην τεχνική εκπαίδευση.

 

Χρηματοδότηση

Ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΔΟΜ) έχει σχεδιάσει πρόγραμμα μετακίνησης των παιδιών από τους καταυλισμούς στις τάξεις υποδοχής των κοντινών σχολείων. Προβλέπεται να δοθούν μέχρι το τέλος του χρόνου 2,8 εκατομμύρια ευρώ (από το σύνολο των 9,5 εκατομμυρίων που απαιτούνται για τη μεταφορά των παιδιών στο σχολείο, τους συνοδούς και για την καθαριότητα των σχολείων).

Το Υπουργείο και ο ΔΟΜ επεξεργάζονται σενάριο επέκτασης της χρηματοδότησης από το ΔΟΜ, για την κάλυψη και άλλων αναγκών, όπως είναι η θέρμανση, η καθαριότητα, οι βελτιώσεις σχολείων κ.λπ.. Προς το τέλος Σεπτεμβρίου αναμένεται να μπουν τα πρώτα παιδιά σε ΤΥ και ΔΥΕΠ. Θα ακολουθήσει σταδιακό άνοιγμα και των υπολοίπων.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey