Δέκα μήνες μετά τη δημοπράτησή της, ανατέθηκε η μελέτη για τα έργα ύδρευσης απ’ το φράγμα Τσικνιά

Για να μη διψάσει η Λέσβος…

27/02/2013 - 15:32

Ακόμη ένα βήμα στην προσπάθεια αξιοποίησης των νερών του Τσικνιά για την ύδρευση όλου του νησιού και πιο συγκεκριμένα της Μυτιλήνης, έγινε τη Δευτέρα με την ανάθεση της μελέτης για τα απαραίτητα έργα ύδρευσης.

Ακόμη ένα βήμα στην προσπάθεια αξιοποίησης των νερών του Τσικνιά για την ύδρευση όλου του νησιού και πιο συγκεκριμένα της Μυτιλήνης, έγινε τη Δευτέρα με την ανάθεση της μελέτης για τα απαραίτητα έργα ύδρευσης.

Μελέτη που συζητιέται ήδη απ’ το 2007, όταν και υπήρξε η πολιτική απόφαση το φράγμα στον Τσικνιά να λειτουργήσει ως κατ’ εξοχήν υδρευτικό κι όχι ως αρδευτικό έργο. Για τα επόμενα τρία χρόνια η μελέτη θα εκπονείται και αν δεν υπάρξουν προβλήματα με τις περιβαλλοντικές εγκρίσεις (αυτά που στην πράξη ματαίωσαν εδώ και χρόνια την κατασκευή του έργου για αρδευτικούς σκοπούς), το 2016 θα μπορεί να δρομολογηθεί το έργο που θα αντιμετωπίσει τις υδρευτικές ανάγκες της Λέσβου, τουλάχιστον έως το 2048.

Εν τάχει, θυμίζουμε πως κατόπιν αιτήματος της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Λέσβου και φορέων του νησιού, το 2007, το ΥΠΕΧΩΔΕ χρηματοδότησε την Ειδική Διαχειριστική Μελέτη για την αξιοποίηση των υδατικών πόρων της Λέσβου. Η μελέτη αυτή που ολοκληρώθηκε το 2010, ανέδειξε ως προτεραιότητα για την αντιμετώπιση του υδρευτικού ζητήματος του νησιού την κατασκευή του φράγματος Τσικνιά, απ’ το οποίο θα υδρεύονται κατ’ αρχάς η Αγία Παρασκευή, η Μυτιλήνη και η Καλλονή και σε δεύτερη φάση ο Μόλυβος και η Πέτρα, αλλά και όποιο άλλο τμήμα της Λέσβου έχει πρόβλημα λειψυδρίας.

Το Δεκέμβριο του 2011 υπήρξε θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Δημόσιων Έργων - Μελετών του Υπουργείου Υποδομών για την προκήρυξη της οριστικής μελέτης του φράγματος Τσικνιά, ενώ ένα μήνα αργότερα, τον Ιανουάριο του 2012, ο τότε υπουργός Υποδομών Μάκης Βορίδης ενέταξε τη χρηματοδότηση της μελέτης στο Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων με τέσσερα εκατομμύρια ευρώ.

Ακολούθησε η διαδικασία για την ανάθεσή της, με διαγωνισμό που έγινε στις 28 Απριλίου 2012, με τη συμμετοχή όπως είχε γράψει τότε το «Ε» 10 συνολικά κοινοπραξιών μελετητικών γραφείων.

58% έκπτωση
Τη Δευτέρα, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Σταύρος Καλογιάννης, ανακοίνωσε ότι υπέγραψε την απόφαση ανάθεσης εκπόνησης της μελέτης «Κατασκευή έργων ύδρευσης νήσου Λέσβου (Φράγμα Τσικνιά) - Προμελέτες και οριστικές μελέτες υδραυλικών και λοιπών έργων, υποστηρικτικές μελέτες (περιβαλλοντική, τοπογραφική, γεωλογική, γεωτεχνικές έρευνες κ.λπ.) και τεύχη δημοπράτησης», προϋπολογισμού 3,3 εκατ. ευρώ.

Ο διαγωνισμός ανατέθηκε σε 10 συμπράττοντα γραφεία μελετών που κατέθεσαν προσφορά ύψους 1.376.310, που αντιστοιχεί σε έκπτωση 58,36%. Η μελέτη προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε 36 μήνες και σύμφωνα με δήλωση του κ. Καλογιάννη, αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στην αντιμετώπιση των οξυμμένων υδατικών αναγκών ολόκληρου του νησιού της Λέσβου, σε βάθος χρόνου, δεδομένου ότι θα ληφθούν παράλληλα μέτρα εξοικονόμησης και περιορισμού των απωλειών νερού σε όλες τις χρήσεις.

Με δήλωσή του, ο βουλευτής Παύλος Βογιατζής, που ενημερώθηκε απ’ τον αναπληρωτή υπουργό για την εξέλιξη, επεσήμανε ότι τα έργα για την ύδρευση της Λέσβου έχουν οριστεί με Απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ το 2007 ως έργα εθνικού επιπέδου και ιδιαίτερα σημαντικά, ενώ ευχαρίστησε τον κ. Καλογιάννη «για την έμπρακτη ανταπόκρισή του σε ένα από τα καίρια αναπτυξιακά έργα υποδομής για τη Λέσβο που τέθηκαν στις συνεχείς επαφές μας».

«Ευελπιστώ πως σύντομα θα δρομολογηθούν και τα υπόλοιπα. Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω τα στελέχη της αρμόδιας Διεύθυνσης Δ6 της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων για την εξαιρετική προσπάθεια τους, χωρίς την οποία δε θα είχε προχωρήσει μέχρι σήμερα η μελέτη αυτή», συμπλήρωσε ο κ. Βογιατζής.


Φράγμα Τσικνιά
Το μεγαλύτερο του Αιγαίου

Μιλώντας στο «Ε», πέρυσι, ο προϊστάμενος της Δ6 Διεύθυνσης Έργων Ύδρευσης και Αποχέτευσης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων, Αντώνης Κοτσώνης, είχε αναφερθεί στα δεδομένα τού προς μελέτη έργου. Σύμφωνα με τον κ. Κοτσώνη, η μελέτη του φράγματος Τσικνιά και των έργων επεξεργασίας και μεταφοράς νερού για την ύδρευση της πόλης της Μυτιλήνης και των περιοχών Καλλονής και Αγίας Παρασκευής περιλαμβάνει το χωμάτινο με αργιλικό πυρήνα φράγμα ύψους 38 μέτρων, το οποίο θα κατασκευαστεί σε κατάλληλη θέση-στένωμα επί του χειμάρρου Τσικνιά. Ο ωφέλιμος όγκος του ταμιευτήρα που θα δημιουργηθεί με το φράγμα, είναι 12,5 εκατ. κυβικά μέτρα και η έκταση της λεκάνης κατάκλισης του ταμιευτήρα θα φτάνει τα 84 τετραγωνικά χιλιόμετρα.

Ακόμη, η μελέτη αφορά στα συνοδά έργα του φράγματος, καθώς και στην κατασκευή αγωγού μεταφοράς αδιύλιστου νερού στις εγκαταστάσεις επεξεργασίας νερού (ΕΕΝ), την κατασκευή των ΕΕΝ του ταμιευτήρα Τσικνιά μέσης ημερήσιας παροχής 40.000 κυβικών μέτρων ανά ημέρα, αγωγό μεταφοράς επεξεργασμένου νερού από τις ΕΕΝ προς την πόλη της Μυτιλήνης συνολικού μήκους περίπου 41,7 χιλιομέτρων, αγωγό μεταφοράς επεξεργασμένου νερού από τις ΕΕΝ προς την Καλλονή μήκους περίπου 3,7 χιλιομέτρων, αγωγό μεταφοράς επεξεργασμένου νερού από τις ΕΕΝ προς την Αγία Παρασκευή μήκους περίπου 8,5 χιλιομέτρων, καθώς και σε τέσσερις δεξαμενές, όγκου 300, 500, 3.000 και 3.500 κυβικών μέτρων αντίστοιχα, όπως και δύο αντλιοστάσια παροχής νερού.

Το φράγμα, που ο αντιδήμαρχος και πρώην δήμαρχος Αγίας Παρασκευής, Γιώργος Κυριαζής, είχε χαρακτηρίσει με τη δημοπράτηση της μελέτης ως το μεγαλύτερο φράγμα του Αιγαίου, θα καλύψει τις υδρευτικές ανάγκες Μυτιλήνης, Καλλονής και Αγίας Παρασκευής, αλλά και πολλών ακόμη περιοχών του νησιού, τουλάχιστον έως και το 2048.

 

Αντίθετοι οι Οικολόγοι Πράσινοι

Την αντίθεση των Οικολόγων Πράσινων στο έργο επανέλαβε με αφορμή την ανάθεση της μελέτης ο συντονιστής της πολιτικής κίνησης Λέσβου, Μιχάλης Μπάκας, υποστηρίζοντας πως «πρόκειται για κλασσική περίπτωση κατασπατάλησης πολύτιμων οικονομικών πόρων της πατρίδας μας προς οφελών μελετητών, κατασκευαστικών εταιρειών, μεσαζόντων, αλλά και πολιτικών “περασμένης εποχής”, που “ωφελούνται” δημαγωγώντας τους πολίτες».

Η πρώτη ένσταση του κ. Μπάκα αφορά στο ότι ανακοινώθηκε η μελέτη ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο διαχείρισης των υδατικών πόρων της Λέσβου, και - όπως λέει - «το πιο πιθανό είναι να μη συνάδει με αυτό». Τονίζοντας την ανάγκη να δοθεί βάρος στην αντικατάσταση του απαρχαιωμένου δικτύου ύδρευσης της πόλης της Μυτιλήνης, αλλά και των χωριών, καθώς εκεί χάνεται το 50% των αποθεμάτων ύδρευσης, ο εκπρόσωπος των Οικολόγων Πράσινων αναφέρει πως για να λυθεί το πραγματικό πρόβλημα (εάν πραγματικά υπάρχει) της διαθεσιμότητας υδάτων στο νησί, είναι αναγκαία η εξοικονόμηση του νερού στις καλλιέργειες και η προστασία, συντήρηση και κατασκευή των ξερολιθιών και αναβαθμίδων, ως τεχνικής συγκράτησης του νερού και αποτροπής της διάβρωσης και της ερημοποίησης.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey