Η άρνηση της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας να προχωρήσει στην υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας έχει ως συνέπεια τη συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων από την πλευρά της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ). (Υπάρχει σχετικό βίντεο)
Η άρνηση της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας να προχωρήσει στην υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας έχει ως συνέπεια τη συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων από την πλευρά της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ). Σε δήλωσή της, η υφυπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Ελπίδα Τσουρή, δήλωσε ότι το Υπουργείο προσπάθησε να φέρει σε συμφωνία τις δύο πλευρές, χωρίς όμως να τα καταφέρει. Οι προσπάθειες αυτές θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα. Σε ερώτηση αν η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο επιστράτευσης των ναυτικών, απάντησε ότι δεν είναι στους σχεδιασμούς της η χρήση αυτού του μέτρου, προσθέτοντας χαρακτηριστικά: «Θέλω να πιστεύω ότι θα πρυτανεύσει και στις δύο πλευρές η κοινή λογική και η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος».
Η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας, που εκπροσωπεί τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, σε ανακοίνωση της καταγγέλλει ότι αυτοί που απεργούν δεν είναι οι ναυτικοί αλλά οι εργατοπατέρες τής ΠΝΟ, κάνοντας λόγο για κατάληψη σε πλοία. Με έγγραφό της προς τις νομαρχίες και τους δήμους των νησιών υποδεικνύει την ΠΝΟ ως υπεύθυνη για τη διακοπή των συνδέσεων των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα. Επίσης σημειώνει όπως τα αιτήματα που θέτουν οι ακτοπλόοι αφορούν στη μείωση του κόστους λειτουργίας των πλοίων, αλλά και του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου του επιβάτη, φορτηγού και Ι.Χ. αυτοκινήτου, ώστε οι νησιώτικες κοινωνίες και η επιχειρηματικότητα των νησιών να ανασάνουν. Παράλληλα αναφέρει: «Αγωνιζόμαστε ώστε μέσω του φτηνότερου εισιτηρίου να αυξηθεί η κίνηση και να επιτευχθεί η επιβίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Αν πτωχεύσουν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνιακές μας επιχειρήσεις, το κράτος θα τις επιδοτήσει με χρήματα που θα πληρώσουν τελικά οι Έλληνες φορολογούμενοι από το σημερινό τους υστέρημα. Ενώ τα αιτήματά μας στοχεύουν στη μείωση του κοστολογίου λειτουργίας των επιβατηγών πλοίων μας με παράλληλη προσπάθεια να γίνει φτηνό το ακτοπλοϊκό εισιτήριο, η ΠΝΟ απροσχημάτιστα, με θράσος και υποκρισία ζητά μόνο αυξήσεις μισθών, επιδομάτων και δώρων, στρεφόμενη κατά της συλλογικής προσπάθειας του ελληνικού κράτους να φύγουμε όλοι από την εθνική οικονομική κρίση και την πτώχευση, κρυπτόμενοι πίσω από τα δήθεν δικαιώματα που τους παρέχει το «κλειστό τους επάγγελμα».
Αλλαγές
Λόγω της νέας 48ωρης απεργίας τής ΠΝΟ, που πραγματοποιείται χθες και σήμερα, έγινε νέα τροποποίηση στα δρομολόγια των πλοίων τής ΝΕΛ. Ειδικότερα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι τα δρομολόγια της Τρίτης και της Τετάρτης των πλοίων «Μυτιλήνη» και «European Express» έμειναν ανεκτέλεστα. Τα δρομολόγια της Πέμπτης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή με ώρα αναχώρησης στις 6 το πρωί, μετά τη λήξη της απεργίας. Αντίστοιχα τα δρομολόγια της Παρασκευής θα πραγματοποιηθούν στις 9 το βράδυ.
Αναλυτικά οι ώρες αναχώρησης και άφιξης των πλοίων τής ΝΕΛ στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη διαμορφώνονται ως εξής:
«Μυτιλήνη»: Παρασκευή 26 Νοεμβρίου: Αναχώρηση από Μυτιλήνη στις 6:00 το πρωί, άφιξη στη Χίο στις 9:00 το πρωί και αναχώρηση για Πειραιά στις 10:00 το πρωί. Άφιξη στον Πειραιά στις 6:15 το απόγευμα. Αναχώρηση από Πειραιά για Μυτιλήνη στις 9:00 το βράδυ. Το Σάββατο στις 5:30 το πρωί το πλοίο θα φθάσει στη Χίο και θα αναχωρήσει μισή ώρα αργότερα για τη Μυτιλήνη, όπου θα φθάσει στις 9 το βράδυ.
«European Express»: Παρασκευή 26 Νοεμβρίου: Αναχώρηση από Πειραιά στις 6 το πρωί και άφιξη στη Χίο στις 2:00 το απόγευμα. Μισή ώρα αργότερα θα αναχωρήσει από τη Χίο για Μυτιλήνη, όπου θα φθάσει στις 5:15 το απόγευμα. Στις 9 το βράδυ της Παρασκευής το πλοίο θα αναχωρήσει για τη Χίο, όπου θα φθάσει τα μεσάνυχτα. Από εκεί πρόκειται να αναχωρήσει στη 1 το πρωί του Σαββάτου για τον Πειραιά, όπου θα φθάσει στις 9:15.
Από το Σάββατο τα πλοία επιστρέφουν στα τακτικά τους δρομολόγια, εφόσον δε συνεχιστεί η απεργία τής ΠΝΟ ή δεν εκδοθούν απαγορευτικά απόπλου λόγω ισχυρών ανέμων.
Αλλοδαποί καπετάνιοι στα πλοία
Κι ενώ στην Ελλάδα βρίσκεται σε εξέλιξη η απεργία τής ΠΝΟ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι θα ζητήσει από τη χώρα μας τη συμμόρφωσή της με τις διατάξεις της κοινοτικής νομοθεσίας αναφορικά με την πρόσβαση ατόμων από τρίτες χώρες στη θέση του πλοιάρχου ή υποπλοιάρχου σε σκάφη που φέρουν την ελληνική σημαία.
Το αίτημα υποβλήθηκε μέσω «προειδοποιητικής επιστολής», βάσει του άρθρου 260 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ). Αν η Ελλάδα δε συμμορφωθεί με την εν λόγω απόφαση, η Επιτροπή θα παραπέμψει την Ελλάδα εκ νέου στο δικαστήριο και θα ζητήσει από αυτό την επιβολή οικονομικών κυρώσεων.
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φέρνει ένα βήμα πιο κοντά την πλήρη απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Ωστόσο, η συγκεκριμένη απόφαση αφορά τόσο στα πλοία της ακτοπλοΐας, όσο και στα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας.