FOLLOW US

Άρθρα

Τα τελευταία χρόνια, ένεκα και της κρίσης, αλλά κυρίως της αύξησης της τιμής των καυσίμων, η κατάσταση στην ακτοπλοΐα είναι τραγική, με ό,τι αυτό σημαίνει για μια χώρα όπως η Ελλάδα, με τέτοια πολυνησία.

Τα τελευταία χρόνια, ένεκα και της κρίσης, αλλά κυρίως της αύξησης της τιμής των καυσίμων, η κατάσταση στην ακτοπλοΐα είναι τραγική, με ό,τι αυτό σημαίνει για μια χώρα όπως η Ελλάδα, με τέτοια πολυνησία. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μετρούν μόνο ζημίες και με δεδομένο ότι η πίτα δε μεγαλώνει, ο ανταγωνισμός μεταξύ τους έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις.

Σ’ αυτό το σκηνικό που διαμορφώνεται, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου καλείται να παίξει τον εξισορροπητικό του ρόλο, παρεμβαίνοντας όχι υπέρ της μιας ή της άλλης εταιρείας, αλλά υπέρ των χρηστών των υπηρεσιών των ακτοπλοϊκών εταιρειών, που είναι οι νησιώτες και οι επισκέπτες των δεκάδων νησιών μας.

Το ρόλο του αυτό, όμως, δε φαίνεται να τον παίζει το αρμόδιο Υπουργείο με τη σοβαρότητα και την ευθύνη που πρέπει, και κυρίως με τη συνέπεια και συνέχεια που υπαγορεύει η πράγματι δύσκολη θέση του να διαχειρίζεται εν μέσω σύγκρουσης ιδιωτικών συμφερόντων το δημόσιο συμφέρον, που είναι οι ασφαλείς και σταθερές θαλάσσιες μεταφορές.

Στο βόρειο Αιγαίο, όλα αυτά που περιγράφουμε παραπάνω, αποτυπώνονται με τον πιο έντονο τρόπο.

Ο ανταγωνισμός που εκδηλώθηκε στις γραμμές του βορείου Αιγαίου, είχε ως πρώτο αποτέλεσμα τον εκτοπισμό τής ΝΕΛ απ’ τη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, που παραδοσιακά, εδώ και δεκαετίες εξυπηρετούσε, αφού ανταγωνίστριες εταιρείες εμφανίστηκαν στη γραμμή με νεότευκτα πλοία, το «Νήσος Χίος» στην αρχή και το «Blue Star Patmos» στη συνέχεια, γεγονός που αναβάθμισε τις παρεχόμενες υπηρεσίες, αν και δεν έκανε πιο σύντομο το ταξίδι.

Το δεύτερο επεισόδιο της ναυμαχίας στο βόρειο Αιγαίο το βιώνουμε τον τελευταίο καιρό με τις εξελίξεις στις άγονες γραμμές προς τη βόρειο Ελλάδα, με την κήρυξη της ΝΕΛ ως έκπτωτης από το Υπουργείο και την απευθείας ανάθεση στο «Νήσος Μύκονος» της HSW.

Η εξέλιξη αυτή με την παρέμβαση του Υπουργείου, ασφαλώς και αλλάζει άρδην το τοπίο, αφού εκτοπίζει απ’ τις γραμμές του βορείου Αιγαίου τη ΝΕΛ συνολικά, εξέλιξη για την οποία δεν είναι άμοιρη ευθυνών και η ίδια, αφού για μεγάλο χρονικό διάστημα, με τις ακυρώσεις δρομολογίων και τις συνεχείς βλάβες πλοίων της, ταλαιπώρησε το επιβατικό κοινό, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις, κυρίως στη Λήμνο, αφού κλόνισε την εμπιστοσύνη όσων από τη βόρειο Ελλάδα σκόπευαν να επισκεφθούν τα νησιά μας.

Το «δυστύχημα» είναι ότι η ναυμαχία στα νερά του βορείου Αιγαίου μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών που έχουν δρομολογήσει πλοία τους, φαίνεται να έχει συνέχεια, αλλά θέλουμε να ελπίζουμε ότι θύματα σ’ αυτήν τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει, δε θα είναι οι νησιώτες και οι επισκέπτες των νησιών μας, απεναντίας, ευχής έργον θα είναι αυτός ο ανταγωνισμός να φέρει καλύτερες υπηρεσίες και, γιατί όχι, καλύτερα πλοία και περισσότερες συνδέσεις.

Αν και κάτι τέτοιο δε φαίνεται στον ορίζοντα, δεδομένης της κάθετης πτώσης του εσωτερικού τουρισμού, στον οποίο χρόνια τώρα, πολλά στήριζαν τα νησιά μας.

Το ζητούμενο και το μείζον για τα νησιά μας είναι να υπάρχουν όσο το δυνατόν καλύτερα πλοία που να εξυπηρετούν τις ακτοπλοϊκές γραμμές, ενώ σχεδόν αδιάφορο για την κοινή γνώμη είναι το ποιες εταιρείες θα βρίσκονται στις γραμμές.

Δε χωρά καμμιά αμφιβολία ότι ο ανταγωνισμός εκ των πραγμάτων μπορεί να αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες και στην ακτοπλοΐα. Γι’ αυτό θεωρούμε ότι δεν είναι προς το συμφέρον των νησιωτών, μακροπρόθεσμα, η απόσυρση ή στη χειρότερη περίπτωση η πτώχευση μιας εταιρείας.

Αυτή η εξέλιξη μπορεί να συμφέρει τις ανταγωνίστριες εταιρείες και να το εύχονται ή να το επιδιώκουν, δεν μπορεί αυτό όμως να αποτελεί και επιθυμία των νησιωτικών κοινωνιών.

Γιατί τότε η ώρα των προβληματικών συνδέσεων με πλοία και υπηρεσίες κακές δε θα είναι πολύ μακριά. Και αυτό σε καμμιά περίπτωση δεν πρέπει να το βιώσουμε στα νησιά μας. Αυτό, όμως, που μπορεί να αναβαθμίσει όλο το νησιωτικό μας χώρο είναι η αναζήτηση νέων συνδέσεων, προς και από τα νησιά μας, αξιοποιώντας π.χ. την αγορά της γειτονικής Τουρκίας που επιθυμεί την ακτοπλοϊκή σύνδεση (χρόνια συζητείται το θέμα) με τη Θεσσαλονίκη, και γιατί όχι και με τον Πειραιά.

Ή ακόμη, έστω και εποχικά, η αναζήτηση νέων συνδέσεων με την ηπειρωτική Ελλάδα και όχι μόνο, που θα μπορούσαν να καταστήσουν τα νησιά μας τουριστικούς προορισμούς.

Είναι διαχείριση της μιζέριας που οδηγεί σε αδιέξοδα τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, η προοπτική να μοιράζονται όλο και μικρότερη πίτα.

Η αναζήτηση νέων προορισμών που θα στοχεύει στην αύξηση της πίτας, μπορεί εκ του ασφαλούς να συμβάλλει και στην εν γένει αναβάθμιση των νησιών μας, που νομίζουμε ότι πρέπει να αποτελεί το μείζονα στόχο όλων των εμπλεκόμενων φορέων και των επιχειρήσεων του τόπου μας.

Μια τέτοια συζήτηση προς αναζήτηση διεξόδων και προοπτικών για τα νησιά μας θα πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα αν θέλουμε να πάμε μπροστά, αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τη στρατηγική θέση των νησιών μας. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν μπορεί να συμβεί χωρίς αναβαθμισμένες και σύγχρονες ακτοπλοϊκές συνδέσεις, που να φέρνουν πιο κοντά τα νησιά μας με την υπόλοιπη Ελλάδα.

Διαφορετικά, θα διαπιστώνουμε ότι κάθε πέρσι και καλύτερα!

Αν αυτό θέλουμε, ας αφήσουμε τα πράγματα στην τύχη τους και ας συνεχίσουμε να παρακολουθούμε την... ναυμαχία στην περιοχή μας σαν απλοί θεατές που δε μας αφορά!

FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top