Ταξίδεψε στη Λέσβο με την έκθεση: «Η ελληνική εμπορική ναυτιλία στα νησιά τον 19ο & 20ο αιώνα»

Το Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης με «καπετάνιο» τον Γεώργιο Μαρκογιάννη [Vid & Pics]

28/11/2022 - 10:00

Αν το Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης ήταν πλοίο τότε αναμφισβήτητα ο Γενικός Διευθυντής του, Γεώργιος Μαρκογιάννης θα ήταν ο καλύτερος καπετάνιος που θα μπορούσε να έχει. 

O Γενικός Διευθυντής του Μουσείου Ναυτικής Παράδοσης, Γεώργιος Μαρκογιάννης

Η αίθουσα της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, από τις 10 έως τις 25 Νοεμβρίου, ήταν γεμάτη από εκθέματα του Μουσείου αυτού που ταξίδεψε στη Λέσβο. Εκείνα φέρουν όλη εκείνη την πληροφορία που παραπέμπει στην ιστορία της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας στα νησιά τον 19ο και 20ο αιώνα. Όλα αυτά τα εκθέματα ζωντάνεψαν όταν ο κ. Μαρκογιάννης άρχισε να μιλάει με ακατάπαυστο πάθος γι’ αυτά μεταδίδοντας την πληροφορία με τέτοιο στόμφο και δύναμη που είναι αδύνατο να διαγραφεί από την μνήμη. 

Οι έλληνες καραβοκύρηδες που μετέτρεψαν τα εμπορικά τους πλοία σε πολεμικά, που πούλησαν την περιουσία τους για να αγοράσουν όπλα για τον αγώνα. Οι μπουρλοτιέρηδες που με τα κατορθώματά τους στον αγώνα κατά του Οθωμανικού ζυγού κατάφεραν να μνημονεύονται για πάντα από τα στόματα των ελλήνων και όχι μόνον. Ανδρών επιφανών πάσα γη τάφος. Και μετά πλοία, ιστιοφόρα, ατμόπλοια, μηχανοκίνητα, εμπορικά, πολεμικά, καθένα από αυτά με την δική του πορεία στον χρόνο και στην θάλασσα. Κασέλες πλοίων, πίνακες, έργα τέχνης, πιάτα που απεικονίζουν πλοία «κεντημένα» με χρυσό για να επιβεβαιώσουν την αξία που είχε το πλοίο, στις μεταφορές, στο εμπόριο, στην οικονομία, στους έλληνες. Τα όργανα που αποτελούσαν αχώριστους συμβούλους καπεταναίων στα ταξίδια τους. Πηδάλια και φανάρια, βιβλία για την μετάδοση της γνώσης, μάρτυρες μιας ιστορίας που βάλθηκαν να μην λησμονηθεί. 

Μια γωνιά ήταν αφιερωμένη σε εκείνους τους ανθρώπους που ίδρυσαν το Μουσείο. Από τους ιδρυτές του Μουσείου ήταν οι εφοπλιστικές οικογένειες Τυπάλδου, Ποταμιανού και Κωνσταντακόπουλου, όπου μάλιστα ο αείμνηστος Ανδρέας Ποταμιανός ήταν και ο πρώτος πρόεδρος του Μουσείου. Στη συνέχεια τη σκυτάλη πήρε ο κ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας. 

Στα εκθέματα του Μουσείου, όπως σημειώνεται στο σχετικό ενημερωτικό φυλλάδιο που αφορά στη συγκεκριμένη έκθεση, ξεχωριστή θέση κατέχει η Αθηναϊκή Τρίηρης, «Αθηνά», η οποία είναι σε κλίμακα (1 προς 3) όπου κατασκευάστηκε από το Μουσείο με Έλληνες καραβομαραγκούς σε συνεργασία με ξένα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας όπου κάθε χρόνο πραγματοποιείται σχετική Επιστημονική Ημερίδα υπό την αιγίδα του Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το Πολεμικό Ναυτικό, τον Δήμο Σαλαμίνας και πολλούς άλλους φορείς. Εκτός από τις συλλογές του και την σπουδαία βιβλιοθήκη του, το Μουσείο έχει ερευνητική αλλά και εκδοτική δραστηριότητα, σε θέματα ναυτικής παράδοσης, με αποτέλεσμα ένα πλήθος επιστημονικών μελετών να έχουν δημοσιευθεί, μέσω εκδόσεων ή ειδικών διαλέξεων που διοργανώνει το Μουσείο με άλλους φορείς. 

Το Μουσείο ταξιδεύει 

Στο Πέραμα στον Πειραιά βρίσκεται το Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης που ιδρύθηκε το 1992, από ανθρώπους , που όπως αναφέρει ο κ . Μαρκογιάννης είχαν μεράκι και αγάπη για την θάλασσα και την ελληνική ναυτοσύνη & είχαν βασικό σκοπό την συλλογή, συντήρηση, φύλαξης και έκθεση πάσης φύσεως κειμηλίων και λοιπών αντικειμένων που σχετίζονται με την ναυτική παράδοση των Ελλήνων. 

Το Μουσείο όμως δεν μένει κλεισμένο στους φιλόξενους χώρους του. Βγαίνει και έξω από αυτούς. Πηγαίνει εκεί όπου κάποιοι άνθρωποι θέλουν να μάθουν, να δουν και να θαυμάσουν την ελληνική ναυτική παράδοση και δεν μπορούν ή δεν την ξέρουν. Έτσι το Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης είχε την τύχη να πάρει μέρος, με τα εκθέματά του, σε δεκάδες διεθνείς εκθέσεις (ΗΠΑ, Πορτογαλλία, Ισπανία, Ιταλία) αλλά και ελληνικές εκθέσεις και εκδηλώσεις. Τόσο στο εσωτερικό όσο και στον εξωτερικό χώρο του μουσείου έχουν πραγματοποιηθεί κορυφαίες εκδηλώσεις διεθνούς χαρακτήρα (θεατρικές παραστάσεις, διεθνή συνέδρια, εκθέσεις, βιβλιοπαρουσιάσεις, εορτασμός της Ναυτικής Εβδομάδας, Απονομή Βραβείων «Καββαδία», Εκδηλώσεις για την Ολυμπιάδα του 2004, Δεξιώσεις των Υπουργών Ναυτιλίας προς τιμή των προσωπικοτήτων που συμμετείχαν στις Διεθνείς Εκθέσεις των Ποσειδωνίων). Και για να γίνουν όλα αυτά τα ταξίδια η ψυχή του μουσείου, οι άνθρωποί του δουλεύουν ακατάπαυστα ώρες μέρες, διαλέγοντας, συσκευάζοντας προσεκτικά, τα κομμάτια εκείνα που αναλογούν σε κάθε θεματική και μετά θα ταξιδέψουν μέρες πριν το τόπο προορισμού που θα φιλοξενήσει την έκθεση για να οργανώσουν το χώρο, να ξεπακετάρουν τα εκθέματα και να τα τοποθετήσουν με τέτοιο τρόπο για να αναδειχθούν. 

Η ιστορία της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας 

«Μετά την εξασθένιση και την πτώση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, το 1453, η Κωνσταντινούπολη έπεσε στα χέρια των Οθωμανών και τους επόμενους αιώνες ολοκληρώθηκε η κατάκτηση του ελλαδικού χώρου και των νησιών του Αιγαίου. Παρά την Οθωμανική κυριαρχία, οι Έλληνες ούτε και τότε σταμάτησαν να ασχολούνται με το θαλάσσιο εμπόριο. Στα νησιά του Αιγαίου υπήρχαν ιδιαίτερα διοικητικά και οικονομικά προνόμια και σχετική αυτονομία.Το 19ο αιώνα, οι Έλληνες αποκόμισαν πλούτη, ναυτική και πολεμική πείρα. Η εποχή αυτή αποδείχθηκε «χρυσή εποχή» για το εμπόριο και την ναυτιλία των Ελλήνων. Ίδρυσαν εμπορικούς οίκους σε όλα τα παράλια της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου. Η δραστηριότητά τους αυτή δημιούργησε την ανάγκη ναυπήγησης μεγαλύτερων και πολυδάπανων πλοίων. Έτσι δημιουργήθηκαν οι συνέταιροι και οι συμπλοιοκτήτες. 

Η Επανάσταση του 1821, βρήκε τους Έλληνες ναυτικούς των νησιών να είναι προετοιμασμένοι και να χρησιμοποιούν τα εμπορικά τους πλοία για τον Αγώνα και να τα εξοπλίζουν με κανόνια. Οι Έλληνες πα’ όλο που μειονεκτούσαν αριθμητικά σε πλοία και σε ανθρώπινο δυναμικό, δεν δείλιασαν μπροστά στη δύναμη του αντιπάλου και διατηρούσαν την πρωτοβουλία του αιφνιδιασμού στις ναυτικές πολεμικές επιχειρήσεις.Το τέλος του Αγώνα βρήκε το στόλο των νησιών με ελάχιστα γερασμένα και καταπονημένα ιστιοφόρα. Μέσα σε μία εικοσαετία από το τέλος του Αγώνα, οι Έλληνες των νησιών κατόρθωσαν να επανακτήσουν το στόλο και τη χωρητικότητα των πλοίων τους και να δημιουργήσουν σημαντική ναυτική παράδοση. 

Το 1857 ιδρύθηκε η «Ελληνική Ατμοπλοΐα» με έδρα την Ερμούπολη της Σύρου και συνέδεε τα νησιά με την ηπειρωτική χώρα. Με την έναρξη του 20ου αιώνα, πραγματοποιείται το άλμα στην ελληνική επιβατική ατμοπλοΐα, για υπερατλαντικά δρομολόγια. Χιλιάδες μεταναστών έφυγαν με τα υπερωκεάνια πλοία από την Ελλάδα, αναζητώντας καλύτερη τύχη σε Αμερική και Αυστραλία. Η εποχή των υπερωκεάνιων που ταυτίστηκε με τις ελπίδες και τα όνειρα χιλιάδων Ελλήνων για μια καλύτερη ζωή, έκλεισε οριστικά το 1970.  

Μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, οι Έλληνες νησιώτες εφοπλιστές προσπάθησαν να ξανακτίσουν την σχεδόν κατεστραμμένη Εμπορική Ναυτιλία. Το 1947 αγόρασαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες εφτά δεξαμενόπλοια και εκατό φορτηγά πλοία «Liberty» ξηρού φορτίου. Αυτά αποτέλεσαν τον πυρήνα του μεταπολεμικού ελληνόκτητου εμπορικού στόλου. Το 1960 ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος διπλασίασε τη χωρητικότητά του και το 1969 κατέκτησε την πρώτη θέση στον κόσμο και παραμένει μέχρι τις ημέρες μας» σημειώνει ό Γενικός Διευθυντής του Μουσείου Ναυτικής Παράδοσης, Γεώργιος Μαρκογιάννης. 

Κουτουλάκης: «Η έκθεση ιχνηλατεί την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας» 

Η έκθεση «Η ελληνική εμπορική ναυτιλία στα νησιά τον 19ο & 20ο αιώνα» είναι υπό τη σκέπη του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής καθώς και της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. 

Στον χαιρετισμό του ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής αναφέρει: «Η έκθεση ιχνηλατεί την πορεία της εμπορικής ναυτιλίας του 19ου και 20ου αιώνα, στην Ελλάδα, ενώ «ταξιδεύει» τον επισκέπτη με ελληνικά πολεμικά σκάφη, περιηγείται ανάμεσα σε ξυλόγλυπτα, ναυτικές εκδόσεις, όργανα ναυσιπλοΐας, θαλασσογραφίες, προσωπογραφίες. Σκάφη εξιστορούν την παγκόσμια ναυτιλία, της οποίας οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι πρωτοπόροι. «Πώς οδηγηθήκαμε από το ιστίο στον ατμό; Ποιος ο ρόλος των Ελλήνων ναυτικών στη νικηφόρα έκβαση της Ελληνικής Επανάστασης και στη δημιουργία του Νεότερου Ελληνικού Κράτους.; Πώς αναπαρίστανται σκηνές από τη ζωή των Ελλήνων ναυτικών και μιας θαλασσοκράτειρας χώρας στη λαϊκή τέχνη της χώρας;» Όλα αυτά αποτυπώνονται στα εκθέματα που παρουσιάζονται και σημάδεψαν τη «ρότα» της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας τα τελευταία 200 χρόνια. Στόχος της έκθεσης είναι η ανάδειξη της πολιτισμικής κληρονομιάς και καταγραφή της ελληνικής και παγκόσμιας ιστορίας της ναυτιλίας καθώς και της ναυτικής παράδοσης της Ελλάδας, μέσω της έκθεσης που επιμελείται η ομάδα του Μουσείου Ναυτικής Παράδοσης». 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey