FOLLOW US

Δήμος

  • - Έντονη κινητικότητα γύρω από τις κομβικές υποθέσεις ανάπλασης της προκυμαίας, του ιστορικού κέντρου αλλά και του λιμανιού - Ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Λέσβου Στρατής Φρατζέσκος μιλά στο «Ε» και βοηθά στη «χαρτογράφηση» εκείνων που δρομολογούνται για τη «νέα Μυτιλήνη»
Το masterplan της Μυτιλήνης πρέπει να «ανοίξει»

Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων παρακολουθεί διακριτικά τις… «κοσμογονικές» για τη λειτουργία της πόλης της Μυτιλήνης εξελίξεις που δύνανται να δρομολογηθούν με αφορμή την περίφημη Βιώσιμη Αστική Ανάπλαση (προκυμαία, Λαδάδικα, Τσαμάκια) και το masterplan του λιμανιού.

Έτσι, την ερχόμενη Πέμπτη αναμένεται να συνεδριάσει για να διατυπώσει αρχικά τις παρατηρήσεις του επί της πρότασης του διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα-γλύπτη Κώστα Βαρώτσου για την πλατεία Σαπφούς. Με δεδομένο όμως ότι τους τελευταίους μήνες υπάρχει μια έντονη κινητικότητα για υποθέσεις που συζητιούνται για χρόνια σε θεωρητικό επίπεδο για το μέλλον της πόλης, χωρίς όμως να υπάρχει και επαρκής σχετική ενημέρωση και κυρίως διαβούλευση, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, μέσω του προέδρου του Στρατή Φρατζέσκου, διατυπώνει κάποιες καίριες παρατηρήσεις.

Το «Ε» συμβάλλει στο να ανοίξει η υπόθεση που αφορά το νέο master plan για το λιμάνι (σ.σ. το οποίο αλλάζει άρδην όλα όσα είχαμε ως δεδομένα για την προοπτική του στη λειτουργία της πόλης) και συνεισφέρει στην υιοθέτηση μιας πιο εξωστρεφούς στάσης εκ μέρους της δημοτικής αρχής για ό,τι έχει να κάνει με τη χάραξη της νέας Μυτιλήνης. Ο κ. Φρατζέσκος μεταξύ άλλων επισημαίνει την αναγκαιότητα δημιουργίας ενός νέου σχεδίου πόλης για το βόρειο κομμάτι της ως αρχή των… πάντων, αλλά και την υιοθέτηση των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών για την καλύτερη δυνατή πρόταση.

 

Αναγκαία η διαβούλευση

Οι τρεις υποθέσεις που συζητιούνται για χρόνια, αλλά «καίνε» συγκυριακά τη σημερινή δημοτική αρχή, αφού επί των ημερών της άνοιξε η κάνουλα της χρηματοδότησης μέσω της Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης (περίπου 12 εκ. ευρώ) αλλά και μέσω της προοπτικής που δίνει το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα για τα νησιά είναι οι εξής: ανάπλαση προκυμαίας και ιστορικού κέντρου, μέσα φυσικά στο πλαίσιο που θα ορίζει το νέο master plan του λιμένα. Η χρηματοδότηση που εμφανίστηκε κίνησε μάλιστα ειδικά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο τις διαδικασίες εκ μέρους της δημοτικής αρχής να αναθέσει τις μελέτες που θα δώσουν το έναυσμα για να αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά η αλλαγή που απαιτείται στην εγκλωβισμένη στο παρελθόν της με σύγχρονες ανάγκες πόλη της Μυτιλήνης.

Η δικαιολογία του χρόνου, που πιέζει στο να δρομολογηθούν σχέδια και μελέτες που κανονικά έπρεπε να ήταν έτοιμα και… συμφωνημένα εδώ και χρόνια, αναπόφευκτα μετέτρεψε μια υπόθεση που παντού αποτελεί αφορμή διαβούλευσης και σύνθεσης απόψεων σε κάτι που αφορά την πραγματικότητα τρία με τέσσερα άτομα, με ότι καλό ενδεχομένως σε… χρόνο (σ.σ. όπως εκτιμά η δημοτική αρχή) να συνεπάγεται αυτό και ότι καταστροφικό μπορεί να αποδειχθεί για τη λειτουργικότητα της πόλης στο εγγύς μέλλον.

Το να ασκηθεί βέβαια κριτική για την επιλογή αυτή, που εγείρει φυσικά και ζήτημα διαφάνειας, ειδικά όταν μπαίνει ο παράγοντας τού «απευθείας» στην ανάθεση μελετών, είναι στην παρούσα φάση το λιγότερο, όταν το διακύβευμα είναι τόσο μεγάλο που θα δεσμεύσει το μέλλον της πόλης για τα επόμενα τουλάχιστον 50 χρόνια.

 

«Πρέπει να γίνονται αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί»

«Με αφορμή τη μελέτη Βαρώτσου για την πλατεία Σαπφούς, όπως μας ζητήθηκε θα κληθούμε οι αρχιτέκτονες να διατυπώσουμε τις παρατηρήσεις μας. Εμείς ωστόσο -και αυτό δεν το λέμε για να έρθουμε σε αντιπαράθεση με κανέναν- επιμένουμε και θα επιμείνουμε ότι πρέπει να γίνονται αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί, ειδικά για τόσο σημαντικές υποθέσεις που αφορούν την ανάπλαση της πόλης. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη επιχειρηματολογία επ’ αυτού. Είναι αλλιώς να ζητάς 20 προτάσεις για να πάρεις την καλύτερη και διαφορετικό να έχεις εξαρχής μόνο μία», είπε ο κ. Φρατζέσκος στο «Ε» και συνέχισε:

«Υπάρχουν αρκετοί προβληματισμοί μας με αφορμή τουλάχιστον την πλατεία Σαπφούς που προσκληθήκαμε για να έχουμε άποψη. Θα μπορούσα να σας πω σε πρώτη φάση -και το βάζω σε γενικότερο πλαίσιο που αφορά την προκυμαία- πως δεν λαμβάνονται υπόψη καθόλου τα Λαδάδικα που τα τελευταία χρόνια πασχίζουν από μόνα τους να πάρουν τη θέση που τους αξίζουν στην πόλη, αλλά και η αρχιτεκτονική που πρέπει να οριστεί για τα καταστήματα της Κουντουριώτη. Όταν φτάνουμε στο αμήν, δυστυχώς βλέπουμε τέτοιες βασικές υποθέσεις», προσέθεσε ο πρόεδρος των αρχιτεκτόνων της Λέσβου.

 

«Καινούριο σχέδιο πόλης»

Εξέφρασε μάλιστα σε γενικό επίπεδο προς το παρόν (σ.σ. από τα όσα έχουν διαρρεύσει ως σήμερα για το νέο master plan του λιμένα με κύριο το ότι υπαναχωρεί από τη θέση μεταφοράς των οχλουσών δραστηριοτήτων προς τον Καρά Τεπέ και τη διατήρηση του εμπορικού λιμένα μέσα στον ιστό της πόλης) πως είναι πολύ βασικό να εξεταστούν όλες οι παράμετροι και να εξασφαλιστεί η συμβουλευτική τόσο των αρχιτεκτόνων της Λέσβου όσο και του Τεχνικού Επιμελητηρίου, που έχει ακριβώς αυτόν το ρόλο. Εξάλλου, υπάρχουν πολλές ιδιαιτερότητες, αστάθμητοι παράγοντες αλλά και γνωστά απροσπέλαστα προβλήματα (σ.σ. όπως για παράδειγμα στο Φανάρι και το γνωστό «stop» της Εφορείας Αρχαιοτήτων) που μπορούν να τινάξουν στον αέρα κάθε μελέτη. Καταλήγοντας, κατά την άποψή του, είναι βασικό σε όλη τη συζήτηση και προεργασία που γίνεται για την προκυμαία, το ιστορικό κέντρο και το λιμάνι να δημιουργηθεί ένα καινούριο σχέδιο πόλης, ειδικά για το βόρειο κομμάτι της, το «παραδοσιακό».

 

Παρουσίαση του masterplan του λιμανιού

 

Την επόμενη Τετάρτη 12 Απριλίου -που είναι και Μεγάλη Τετάρτη- στις 11 το πρωί και στην αίθουσα εκδηλώσεων της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, στη Μυτιλήνη, θα πραγματοποιηθεί η παρουσίαση του masterplan (σχέδιο αξιοποίησης) εσωτερικού - εξωτερικού λιμένα Μυτιλήνης για την αξιοποίηση και τον ελλιμενισμό σκαφών κρουαζιέρας και γιοτ καθώς και η παρουσίαση της αναδιάταξης και αξιοποίησης του περιβάλλοντος χώρου.

Η παρουσίαση του master plan θα πραγματοποιηθεί από τη μελετήτρια του έργου Μαριλένα Φράγκου και τους συνεργάτες της και από τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Λιμενικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Θεόδωρο Τσουκαλά και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την οδοποιία, τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, τις κτηριακές υποδομές, την προτεινόμενη χρήση τους καθώς και την ανάπλαση των χώρων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΆΡΘΡΑ
Τελευταία τροποποίηση Τετάρτη, 05 Απριλίου 2017 10:29
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Με βολές κατά Σκουρλέτη »
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top