Οδοιπορικό στα Απέναντι 54   Αϊβαλί - Τένεδος - Πέργαμος 54

Το Τζαμί του Σιντριβανιού στην Πέργαμο

29/11/2017 - 13:51

 

 

Οι μιναρέδες σπαθίζουν τον φόντο της πόλης! Ένα μνημείο, σε μια πλατεία, είναι και το Τζαμί του Σιντριβανιού (Sadirvanli Camil), ένα τετράφωνο κτίσμα, 12,5Χ12,5 μ. με μολυβένιο τρούλο, στηριγμένο σε οκταγωνική βάση -κοινός τρόπος κατασκευής των τζαμιών της εποχής. Στην ανατολική πλευρά, προστέθηκε εξωνάρθηκας, 4Χ12 μ., με τρεις μικρούς τρούλους, στηριγμένους σε τέσσερις αρράβδωτους κίονες και υπέροχα οξύληκτα τόξα, όλα από τον ανδεσίτη της Περγάμου. Η κεντρική πύλη, με μαρμάρινο θύρωμα, και τόξο με δίχρωμους θολίτες, φέρει την επιγραφή που αναφέρει ότι ο Haci Hasan, γιος του Osman, έχτισε το τζαμί το1550 (957). Όταν απομακρύνθηκε το νεκροταφείο από την αυλή, βρέθηκε μια επιτύμβια στήλη από τον Haci Hasan, γιο του Haci Osman (951), ο οποίος έχτισε το τζαμί 6 χρόνια μετά τον θάνατο του πατέρα του. Στη ΒΑ γωνία υψώνεται ο πανύψηλος μιναρές, κτίσμα του 1952, 33 μέτρων, από λαξευμένο ανδεσίτη, χωρίς ιδιαίτερη λιθογλυπτική. Το τζαμί έχει απλό σχετικά εσωτερικό, με διακόσμηση στο Μιχράμπ, στον άμβωνα, τον ωραία διακοσμημένο θόλο. Έξω και μέσα επικρατεί το πράσινο της οθωμανικής θρησκείας. Το ωραίο σιντριβάνι της αυλής, σκεπασμένο με ξύλινο κιόσκι και μαρμάρινη κρήνη με θόλο, έδωσε το όνομα στην πλατεία και στο τζαμί, έργο του Abdullah Αγά, του 1824.

Εδώ όμως δίπλα υπάρχει ένας ορφανός μιναρές, έργο του 14ου - 15ου αι., ο Seljuk minaret του τζαμιού Arab Camii, το οποίο γκρεμίστηκε το 1930. Θεωρείται μνημείο και στηρίζεται σε μαρμάρινη ορθογώνια, βάση που συνεχίζεται με τμήμα από λαξευμένο πωρόλιθο. Το σώμα είναι κατασκευασμένο περίτεχνα από τούβλα, ανάμεσα στα οποία παρεμβάλλονται άλλα τουρκουάζ και πράσινα. Υπέροχη είναι και η λιθογλυπτική διακόσμηση της βάσης του εξώστη, με γιρλάντες και των κιγκλιδωμάτων, όλα από καφετί ανδεσίτη.

Εδώ στην πλατεία, με τα απαραίτητα πλατάνια, το στέγαστρο ενός καφενείου στηρίζεται σε δύο αρράβδωτους μαρμάρινους κίονες, με κορινθιακά κιονόκρανα! Παντού η αρχαία πόλη, μαζί με το τσάι ή και τον καφέ, αν τον ζητήσεις. Στο τζαμί σε ένα ράφι υπάρχουν τα τσόκαρα και οι πλαστικές παντόφλες που φορούν για να πλυθούν στο «σιντριβάνι» και να μπουν στο τζαμί. Ένας με ένα κομπολόγι, απ’ αυτούς που είναι «εσώκλειστοι» στα ιερά της κάθε θρησκείας και κρατούν το «ίσο», μη μπορώντας να χωνέψουν την αδηφάγο βουλιμία των «τουριστών» να βάζουν τον φακό τους παντού, προσπαθούσε να με αποτρέψει να αποθανατίζω ό,τι υπήρχε στο Τζαμί του Σιντριβανιού! Αυτήν την πλάκα που τοποθετούν τον νεκρό, αυτούς που πλένανε τα πόδια τους στην κρήνη, τον ίδιο σαν παγωμένη εικόνα της μιας στιγμής! «Απαγορεύεται, κύριε, η φωτογράφιση του εσωτερικού στην Καπνικαρέα»! Γιατί αλήθεια; Τα μνημεία ανήκουν στον κόσμο! Αν κάτι τα πειράζει, είναι η αποκλειστικότητα της αυθεντίας!

 

Το Τζαμί του Σιντριβανιού…

 

…παμπάλαιο τετράγωνο κτήριο…

 

…του 1550…

 

…με ωραίους θόλους…

 

…και την κρήνη, το «σιντριβάνι».

 

Ο πιστός με τα τσόκαρα και ο επιστάτης του ιερού…

 

…και δίπλα ο Seljuk minaret χωρίς τζαμί…

 

…με πολύχρωμα τούβλα…

 

…και υπέροχο εξώστη…

 

…στο καφενείο με τις αρχαίες κολόνες.

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey