FOLLOW US
Προβολή άρθρων κατά ημερομηνία: Τρίτη, 03 Απριλίου 2018 - EmprosNet.gr
Κατηγορία Επιμύθιον
- 03|04|2018 13:30

Η αρχαία ελληνική γραμματεία μάς έχει διασώσει σωρεία σοφισμάτων και γενικά ευφυολογημάτων που παρουσιάζουν μεγάλο ιστορικό και φιλολογικό ενδιαφέρον.

Τα σοφίσματα απαιτούν εξαιρετική ευφυΐα και τα συναντάμε κυρίως σε σοφιστές και φιλοσόφους.

Παίζουν με τις αμφισβητούμενες έννοιες των λέξεων, με τη σύνταξή τους, ακόμα και με τη στίξη τους.

Όλες σχεδόν οι απαντήσεις των μαντισσών που χρησμοδοτούσαν στα μαντεία (Πυθίες, Σίβυλλες κ.α.), άσχετα αν κρίνονται σήμερα επιστημονικά ως ιδιότητες του υποσυνειδήτου, όμως ήταν λεκτικά ευφυείς και συνήθως δυσανάγνωστες. Να μνημονεύσουμε τουλάχιστον δύο: την «ήξεις αφήξεις ουκ εν πολέμω θνήξεις» που έπαιζε με τη θέση του κόμματος, και την «Κροίσος Άλυν διαβάς μεγάλην αρχήν καταλύσει», και αντί να καταλύσει ο Κροίσος την Περσική, όπως υπέθεσε, κατελύθη η δική του, η Λυδία.

Τα σοφίσματα απετέλεσαν ίδιο αντικείμενο της λογικής, και ο πρώτος διδάξας ήταν ο Ζήνων ο Ελεάτης.

Ας μνημονεύσουμε δύο από αυτά, τον «Σωρείτη» και τον «Αντιστρέφοντα» (γνωστό και ως «δίκη του Ευάθλου»).

Το σόφισμα του Σωρείτη έχει ως εξής: Από ένα σωρό αν αφαιρέσουμε έναν κόκκο θα παραμείνει σωρός. Έτσι αφαιρώντας διαδοχικά φτάνουμε στους δύο κόκκους, οπότε αφαιρώντας τον ένα, έχουμε ένα σωρό αποτελούμενο από έναν κόκκο!

Το σόφισμα του αντιστρέφοντος έχει ως εξής: Ο Εύαθλος, μαθητής του σοφιστή Πρωταγόρα, πλήρωσε τα μισά δίδακτρα και υποσχέθηκε να πληρώσει τα άλλα μισά μόλις κερδίσει την πρώτη του δίκη. Επειδή όμως ο καιρός πέρναγε και δεν τα έδινε, ο Πρωταγόρας τον πήγε σε δίκη, λέγοντας: «Είτε κερδίσεις, είτε όχι πρέπει να με πληρώσεις. Εάν κερδίσεις, κατά τη συμφωνία μας, εάν όχι, κατά την απόφαση των δικαστών».

Και ο Εύαθλος απαντά: «Είτε κερδίσω είτε όχι, δεν σε πληρώνω. Εάν μεν κερδίσω, κατά την απόφαση των δικαστών, εάν δε χάσω, κατά τη συμφωνία μας»!

Εδώ θα μπορούσαμε να προσθέσουμε και το περιβόητο σόφισμα του Επιμενίδη «περί ψευδομένου», που το μνημονεύει και ο Απόστολος Παύλος στο προς Τίτον: «Όλοι οι Κρήτες είναι ψεύτες και το μαρτυρεί ο προφήτης τους Επιμενίδης». Αφού όμως και ο Επιμενίδης είναι Κρητικός, δεν γνωρίζουμε αν η ρήση είναι αληθής ή ψευδής.

Γενικά υπήρχε σ’ όλη την τότε κοινωνία μια τάση για ευφυολογήματα.

Ο Αριστοτέλης, που του κατέδωσαν ότι πίσω του τον κατηγορούνε απάντησε: «Αν δεν είμαι παρών, τους επιτρέπω και να με μαστιγώσουν».

Κάπως έτσι αντέδρασε και ο κόσμος προς τη σοφιστεία του Κλαζομένιου φιλόσοφου Ερμότιμου (500 π.Χ.). Ελέγετο ότι μπορούσε με θαυματουργικό τρόπο να βγαίνει από το σώμα του, να πετάει, κι όταν επιστρέφει να διηγείται τα οραματισθέντα. Το αστείο είναι, όπως μας διηγείται ο Πλούταρχος, ότι οι εχθροί του, σε μια στιγμή που... είχε βγει από το σώμα του, το έκαψαν!

Το εντυπωσιακότερο όμως σόφισμα, που απεδείχθη και εθνικά χρήσιμο, είναι αυτό του σοφιστή Αναξιμένη του Λαμψακηνού, όπως γλαφυρά μας το περιγράφει ο Παυσανίας στα Ηλειακά Β.

Η Λάμψακος, μια ελληνική πόλη στην ασιατική ακτή του Ελλησπόντου απέναντι από την Καλλίπολη, μήδισε, και μάλιστα τη στιγμή που ο Αλέξανδρος συνένωνε τον ελληνικό χώρο κατά της Περσίας.

Ορκίστηκε λοιπόν να καταστρέψει ολοσχερώς τη Λάμψακο, όπως άλλωστε είχε κάνει και με τη Θήβα. Οι Λαμψακηνοί στέλνουν τότε τον Αναξιμένη να ικετεύσει για τη σωτηρία, προσπαθώντας να τον μεταπείσει.

Μόλις τον είδε ο Αλέξανδρος του λέει: «Ξέρω γιατί ήρθες και έχω ορκιστεί να κάνω ακριβώς το αντίθετο από αυτό που θα μου ζητήσεις».

Και η αυτόματη απάντηση του σοφιστή: «Βασιλιά, σου ζητώ να κατεδαφίσεις τη Λάμψακο και να πουλήσεις σκλάβους γυναίκες και παιδιά».

Ο νεαρός βασιλιάς έμεινε με το στόμα ανοιχτό και αναγκάστηκε, σαν μαλωμένο αγόρι, να ζητήσει συγγνώμη από τους Λαμψακηνούς!

Κατηγορία Μετασχηματισμός
- 03|04|2018 13:28

Στα επόμενα άρθρα θα προσπαθήσουμε να περιγράψουμε όλες τις αμυντικές διεργασίες που μπορεί να υπάρχουν με στόχο την αναγνώριση και κατανόηση αντίστοιχων συναισθημάτων. Οι άμυνες διακρίνονται σε πρωτόγονες και ώριμες. Οι πρωτόγονες άμυνες λειτουργούν με έναν καθολικό και αδιαφοροποίητο τρόπο σε όλα τα επίπεδα, συγχωνεύοντας το αισθητηριακό, το συναισθηματικό, το γνωστικό και το συμπεριφορικό επίπεδο, ενώ οι πιο εξελιγμένες άμυνες δημιουργούν ιδιαίτερους μετασχηματισμούς σκέψης, συναισθήματος, αισθήσεων, συμπεριφοράς ή κάποιο συνδυασμό τους.

«Πρωτόγονες» θεωρούνται οι εξής άμυνες: απόσυρση, άρνηση, παντοδύναμος έλεγχος, πρωτόγονη εξιδανίκευση και υποτίμηση, προβολική και ενδοβλητική ταύτιση, διχοτόμηση του Εγώ και διάσχιση.

Ας προσπαθήσουμε να αναλύσουμε μία - μία τις παραπάνω άμυνες:

ΑΠΟΣΥΡΣΗ

Όταν ένα βρέφος νιώθει υπερβολική διέγερση ή υπερβολικό στρες, συνήθως καταφεύγει στον ύπνο. Οι ενήλικες εκδοχές αυτής της διεργασίας παρατηρούνται σε άτομα που αποχωρούν από κοινωνικές ή διαπροσωπικές περιστάσεις και υποκαθιστούν τις στρεσογόνες γι’ αυτά διεγέρσεις της συναναστροφής τους με τους άλλους με τον εσωτερικό φαντασιακό τους κόσμο. Η τάση ορισμένων ατόμων να κάνουν χρήση χημικών ουσιών για την αλλαγή της συνειδησιακής τους κατάστασης μπορεί επίσης να εκληφθεί ως απόσυρση.

Το προφανές μειονέκτημα της απόσυρσης είναι ότι απομακρύνει το άτομο από την ενεργητική συμμετοχή του στην επίλυση των διαπροσωπικών του προβλημάτων. Τα άτομα με τέτοιους συντρόφους συχνά δεν γνωρίζουν πώς να τους κάνουν να δείξουν κάποιο είδος συναισθηματικής ανταπόκρισης. Ένα συνηθισμένο παράπονο για το σύντροφό τους είναι ότι «παίζει με το χειριστήριο της τηλεόρασης και αρνείται να μου απαντήσει». Τα άτομα που σε μόνιμη βάση απομονώνουν τον εαυτό τους θέτουν σε δοκιμασία την υπομονή εκείνων που τους αγαπούν, προβάλλοντας αντίσταση στη συναισθηματική διαντίδραση μαζί τους.

Το βασικότερο πλεονέκτημα της απόσυρσης, ως αμυντικής στρατηγικής είναι ότι, ενώ πρόκειται για μια διεργασία ψυχολογικής απόδρασης από την πραγματικότητα, απαιτεί σχετικά μικρή παραποίηση αυτής της πραγματικότητας. Οι άνθρωποι που επιστρατεύουν πολύ συχνά την απόσυρση ανακουφίζουν τον εαυτό τους, όχι μέσω της διαστρέβλωσης της πραγματικότητας, αλλά μέσω της φυγής τους από αυτή. Κατά συνέπεια, μπορεί να είναι ασυνήθιστα ευαίσθητοι, συχνά προς μεγάλη έκπληξη αυτών που τους απορρίπτουν επειδή τους θεωρούν αδιάφορους.

Επίσης, παρόλο που ότι από τη φύση τους τα άτομα αυτά δύσκολα εκφράζουν τα συναισθήματά τους, μπορεί να είναι ιδιαίτερα ικανά να αντιλαμβάνονται τα συναισθήματα των άλλων. Στο πιο υγιές επίπεδο αυτής της κατάστασης συναντά κανείς άτομα που διακρίνονται για τη δημιουργικότητά τους: καλλιτέχνες, συγγραφείς, θεωρητικούς επιστήμονες, φιλόσοφους, μυστικιστές και άλλους ιδιαίτερα ταλαντούχους θεατές του κόσμου, η ικανότητα των οποίων να αποτραβιούνται από τη συμβατικότητα της καθημερινής ζωής τούς επιτρέπει να ερμηνεύουν την πραγματικότητα με ιδιαίτερη πρωτοτυπία.

Η απόσυρση έχει λάβει σήμερα έκταση κοινωνικού φαινομένου. Η λέξη Hikikomori είναι μια λέξη ιαπωνικής καταγωγής που ετυμολογικά σημαίνει «τράβηγμα προς τα μέσα, περιορισμός». Το σύνδρομο Hikikomori είναι οξεία κοινωνική απόσυρση και αναφέρεται στο φαινόμενο απομόνωσης εφήβων ή ενήλικων που αποσύρονται από την κοινωνική ζωή και αναζητούν την απομόνωση και τον αυτό-εγκλεισμό. Αυτό το σύνδρομο που άρχισε να εμφανίζεται στην Ιαπωνία, φαίνεται να εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο, αργά και ύπουλα, ήδη περιπτώσεις καταγράφονται στην Ισπανία, την Ιταλία, τη Νότια Κορέα και τη Γαλλία. Απλοί άνθρωποι που επιλέγουν εθελοντικά να κλειστούν στα σπίτια τους, μερικές φορές σε ένα δωμάτιο, και ζουν εκεί εξαρτημένοι από το διαδίκτυο και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αποφεύγουν και αρνούνται την οποιαδήποτε επαφή και οποιαδήποτε προσωπική σχέση ή επικοινωνία συμπεριλαμβανομένων και των ανθρώπων της οικογενείας τους μερικές φορές.

 

Παντελής Παπαδόπουλος

<http://www.papapan.gr/issues/15-defence-mechanisms>

http://www.tokleidi.com/2014/05/syndromo-hikikomori/

Κατηγορία Πρόσφυγες
- 03|04|2018 13:15

Μέχρι και το δεδικασμένο… «Μουζάλα» θυμήθηκαν στον δήμο Λέσβου χθες, προκειμένου να μπει ένα φρένο στην πρόθεση της ΜΚΟ «Refugees 4 Refugees» να ξεκινήσει μία φιλόδοξη επένδυση στα Πάμφιλα με τη λειτουργία μίας μεγάλης αθλητικής και ψυχαγωγικής δραστηριότητας που θα περιλαμβάνει υποδομές μπάσκετ, ποδοσφαίρου, βόλεϊ, χορού, γιόγκα και γυμναστηρίου που θα απευθύνεται στους πρόσφυγες των καμπς της Μόριας και του Καρά Τεπέ. Μετά από διαδοχικές λαϊκές συνελεύσεις που έγιναν στο χωριό ως απόρροια του προβληματισμού για την ενδεχόμενη ύπαρξη μίας τέτοιας δομής στα Πάμφιλα, σημαντική μερίδα των κατοίκων τους που συγκεντρώθηκαν και το περασμένο Σάββατο διατυπώνοντας με υπόμνημά τους προς όλες τις αρμόδιες Αρχές αίτημα ελέγχου και μεσολάβησης, συναντήθηκαν χθες το πρωί και με τον δήμαρχο Λέσβου Σπύρο Γαληνό. Επιχειρηματολογώντας διεξοδικά τους λόγους που δεν πρέπει κατά τη γνώμη τους να γίνει μία τέτοια δομή στην περιοχή τους. Ο δήμαρχος από τη μεριά του, βασιζόμενος και στο «θολό» όπως διαπιστώθηκε στην όλη προεργασία προκειμένου να γίνει αυτή η δομή, απευθύνθηκε απευθείας στον Υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής Δημήτρη Βίτσα, εξασφαλίζοντας σε πρώτη φάση τουλάχιστον το «πάγωμα» των όποιων διαδικασιών. Ενώ την έμμεση αντίθεσή της για την δομή αυτή, εξέφρασε και η Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Χριστιάνα Καλογήρου με επιστολή της στον κ. Βίτσα.

 

Από τις λαϊκές συνελεύσεις κατοίκων των Παμφίλων, έχει προκύψει η πληροφόρηση τελευταία πως η ΜΚΟ επ΄ ονόματι «Refugees 4 Refugees», έχει προβεί σε μίσθωση χώρου στην παραλία Παμφίλων για να λειτουργήσει αθλητική-ψυχαγωγική δραστηριότητα με τίτλο «Habibiland Community Center». Υπεύθυνος για αυτό το εγχείρημα, φέρεται να είναι ο ιδρυτής της εν λόγω ΜΚΟ Omar Alshakal, ο οποίος σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της Λαϊκής Συνέλευσης κατοίκων στα Πάμφιλα, παρά το ότι ενημερώθηκε προσωπικά για την αντίθεση της τοπικής κοινότητας, «δεν έδειξε να κατανοεί τον προβληματισμό».

 

Γιατί «ΟΧΙ»

Η αντίθεση τώρα της τοπικής κοινότητας των Παμφίλων στο ενδεχόμενο να φιλοξενηθεί μία δομή στο χωριό, δεν είναι σημερινή. Είναι γνωστή και από παλαιότερα, όταν φημολογίες έφερναν κατά καιρούς μία δομή στην Σκάλα Παμφίλων. Αυτή τη φορά όμως, αφενός λόγω του ότι το όλο εγχείρημα είναι μεγαλόπνοο και θα απευθύνεται σε μεγάλο αριθμό προσφύγων και μεταναστών, αφετέρου λόγω του ότι δεν έχει διευκρινιστεί κάτω από ποιες συνθήκες και με ποιες εγκρίσεις έχει προχωρήσει το συγκεκριμένο project, η αντίδραση δείχνει να είναι πιο δυναμική από ποτέ. Με την επιτροπή κατοίκων να ζητά ουσιαστικά τον έλεγχο της δράσης της εν λόγω ΜΚΟ και όχι μόνο: αλλά μέσω του Γενικού Γραμματέα και της Επιτροπής Συντονισμού των ΜΚΟ να ελεγχθεί και να αποτιμηθεί η πηγή χρηματοδότησης της επίμαχης, το προσωπικό της, το προφίλ της και γενικά η νομιμότητά της, στην κατεύθυνση διασφάλισης του «δημοσίου, του κοινωνικού και του εθνικού συμφέροντος». Ο προβληματισμός της επιτροπής ακόμη για την προοπτική μιας τέτοιας δομής στο χωριό, εκφράζεται και υπό το πρίσμα της αναμενόμενης γεωγραφικής διασποράς πολλών προσφύγων και μεταναστών στην ευρύτερη περιοχή της παραλίας σε συνάρτηση με την επικινδυνότητα των βιομηχανικών εγκαταστάσεων της παραλίας (αποθήκες καυσίμων BP, αποθήκες υγραερίου ΠΕΤΡΟΓΚΑΖ, πυρηνελαιουργείο-σαπωνοποιείο ΕΑΣΛ).

 

Το τηλέφωνο Γαληνού στον Βίτσα

 

Η επιτροπή κατοίκων όμως, δεν έμεινε μόνο στους προβληματισμούς και τις διαπιστώσεις της τελευταίας Λαϊκής Συνέλευσης. Αλλά χθες επικοινώνησε τον προβληματισμό της στην Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου Χριστιάνα Καλογήρου ενώ συναντήθηκε και με τον δήμαρχο Λέσβου Σπύρο Γαληνό. Με το τελευταίο, αφού νωρίτερα επικοινώνησε και με την Ύπατη Αρμοστεία η οποία αναγνώρισε μεν την δραστηριότητα της επίμαχης ΜΚΟ, αλλά δεν έδειξε να έχει πλήρη γνώση για το κατά πόσο το όλο εγχείρημά της, γίνεται με την πλήρη συνεργασία (και γνώση) των Αρχών, να τηλεφωνεί απευθείας στον Υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής Δημήτρη Βίτσα. Και υπενθυμίζοντάς του τη θέση του δημοτικού συμβουλίου που αντιτίθεται στην δημιουργία οποιασδήποτε νέας δομής, χωρίς την πρότερη ενημέρωσή του και κυρίως χωρίς την έγκριση του Υπουργείου (σ.σ. άτυπη συμφωνία με Μουζάλα), ζήτησε την παρέμβασή του επί του θέματος. Καθώς εγείρονται σοβαρά ζητήματα από τη λειτουργία μίας τέτοιας επένδυσης, εξασφαλίζοντας από τον Υπουργό καταρχήν το «πάγωμα» των όποιων εξελίξεων.

 

Καλογήρου: «Ξανά το ζήτημα των ΜΚΟ στο προσκήνιο…»

Στο  ίδιο μοτίβο ακολούθησε και η Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, η οποία και απέστειλε επιστολή στον αρμόδιο Υπουργό υπογραμμίζοντας τους προβληματισμούς της τοπικής κοινότητας Παμφίλων:

«Το ζήτημα  που εγείρεται από την Κοινότητα Παμφίλων, εξ αντικειμένου, φέρνει για μια ακόμη φορά στο προσκήνιο το ζήτημα των ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στα νησιά μας. Χωρίς διάθεση αμφισβήτησης κάθε συμμετοχής και προσφοράς, δεν μπορεί να παρατείνεται μια κατάσταση ασάφειας και εκκρεμοτήτων, γύρω από τη δράση των συγκεκριμένων οργανώσεων. Η ανησυχία των πολιτών της Κοινότητας Παμφίλων, που σύσσωμη εκφράζει τη βούλησή της να διασφαλίσει τα νόμιμα δικαιώματά της, μας υποχρεώνει να ζητήσουμε την προσοχή σας στο ευρύτερο αυτό ζήτημα. Σημειώνεται ότι δεν είναι νοητό, ούτε ο αριθμός των ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται να μην είναι γνωστός, ούτε ο αριθμός των φιλοξενούμενων τους, υπό συνθήκες που οι ίδιες επιλέγουν και ορίζουν να μην είναι επίσης δημόσιος. Οι συνθήκες αυτές συνολικά οδηγούν σε μια αντικειμενική πραγματικότητα ανεξέλεγκτης δράσης. Προτάσσοντας τις αρχές και τις αξίες που οδηγούν τη δράση μας, σας καλούμε,  ασκώντας τον εποπτικό και ελεγκτικό ρόλο σας, να λάβετε άμεσα όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε κάθε προσπάθεια υποστήριξης προσφύγων και μεταναστών να είναι πρόσφορη και αποτελεσματική όπως απαιτεί το δημόσιο, το κοινωνικό και το εθνικό συμφέρον». 

 

Κατηγορία Πρόσφυγες
- 03|04|2018 12:55

Στο κενό πέφτουν, δυστυχώς, όλες οι προσπάθειες που καταβάλει το προσωπικό του Κέντρου της Μόριας για να βελτιωθεί η κατάσταση και να λειτουργεί ομαλά. Οι βελτιώσεις σε πολλά σημεία του κέντρου είναι ορατές: ξεκίνησαν να λειτουργούν δύο ιατρεία, τοποθετήθηκαν 170 κοντέινερ και φαίνεται ότι υπάρχει πλάνο και γνώση του τι είναι πού και τι συμβαίνει. Όμως, ο υπερπληθυσμός που φιλοξενείται και το αποχετευτικό ζήτημα είναι κομβικά προβλήματα που αναγνωρίζει η διοίκηση. Και αν για το δεύτερο έχει δρομολογηθεί λύση με τη δέσμευση του νέου υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής, με το πρώτο τα πράγματα δείχνουν ολοένα να σκουραίνουν, καθώς κανείς -εκτός ίσως από τη γείτονα- δεν μπορεί να ελέγξει τις αφίξεις. Το «Ε» προχώρησε σε αυτοψία μέσα και έξω από το Κέντρο για να παρουσιάσει την πραγματική εικόνα.

Μια πόλη περίπου 6.000 κατοίκων, προσπαθεί να καταγραφεί και να αναλυθεί, στο γραφείο του Γ. Μπαλπακάκη.

Υπερτριπλάσιες ροές από πέρσι!

Ο διευθυντής του Κέντρου, Γιάννης Μπαλπακάκης δεν θεωρεί ότι το επόμενο διάστημα θα βελτιωθεί η κατάσταση: «Διότι πέρσι την ίδια εποχή είχαμε 2,5 χιλιάδες ανθρώπους και σήμερα, αρχή της άνοιξης ακόμα έχουμε το διπλάσιο αριθμό, οπότε εκτιμώ ότι τα πράγματα δεν θα βελτιωθούν». Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι την Παρασκευή έφτασαν 96, όταν την Τετάρτη είχαν έρθει 330 και το Σάββατο 63. Συνολικά 1.968 πρόσφυγες και μετανάστες έφτασαν στα νησιά του βόρειου Αιγαίου το φετινό Μάρτιο. Από αυτούς 1.369 πέρασαν στη Λέσβο, 541 στη Σάμο και μόλις 58 στη Χίο. Τον Ιανουάριο είχαν περάσει 1.504 άτομα και το Φεβρουάριο 997.

Οι νεοεισερχόμενοι περιμένουν να καταγραφούν με ευθύνη της Frontex.

Αντίστοιχα τον Μάρτιο του 2017 στο βόρειο Αιγαίο πέρασαν 1.407 πρόσφυγες και μετανάστες (335 στη Λέσβο, 824 στη Χίο και 247 στη Σάμο). Ενώ το Μάρτιο του 2016, περίοδο που άρχισε να ισχύει η συμφωνία Ε.Ε.-Τουρκίας, είχαν περάσει 8.604 (3.277 στη Λέσβο, 3.614 στη Χίο και 1.713 στη Σάμο).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τουρκικής Ακτοφυλακής, όπως αυτά δημοσιεύθηκαν στη ιστοσελίδα της, σε όλη τη διάρκεια του φετινού Μαρτίου επιχείρησε 34 φορές μέσα στα τουρκικά χωρικά ύδατα και επαναπροώθησε στις ακτές 1.409 πρόσφυγες και μετανάστες.

Η μεταφορά της ευρωπαϊκής υπηρεσίας ασύλου (EASO) στην Παγανή απελευθέρωσε χώρο για τη δημιουργία ιατρείων

70% οικογένειες πλέον

Το βασικό πρόβλημα του Κέντρου είναι ο υπερπληθυσμός. Ενώ η χωρητικότητα αυξήθηκε από τα 2.000 αρχικά στα 2.200 άτομα στη συνέχεια, και τώρα στα 3.000 άτομα, οι φιλοξενούμενοι είναι διπλάσιοι. «Αυτό δημιουργεί προβλήματα στη διαμονή, και τις συνθήκες υγιεινής, αλλά και μεγάλη καθυστέρηση στις ιατρικές επισκέψεις» εξηγεί ο Γ. Μπαλπακάκης. Αρκετές οικογένειες μένουν σε σκηνές, ωστόσο, εντός αυτών έχουν τοποθετηθεί δάπεδα που απορροφούν την υγρασία, αλλά και θέρμανση. «Οι άνθρωποι αυτοί έρχονται από χώρες με προβλήματα, με πολέμους ή φτώχεια, ενώ έχουν και μεταξύ τους θρησκευτικές έριδες, με αποτέλεσμα να είναι ήδη επιβαρυμένοι και σε ένταση. Το θετικό, ωστόσο, που σημειώνεται το τελευταίο διάστημα είναι ότι το 70% όσων διαμένουν εδώ είναι οικογένειες», προσθέτει και εξηγεί ότι «οι οικογένειες είναι πιο ήρεμες. Οι άντρες που έρχονται μόνοι τους δημιουργούν περισσότερα». Επίσης, τόνισε, ότι το τελευταίο διάστημα οι διαμάχες σημειώνονται μεταξύ τους και όχι εναντίον των αρχών όπως πέρσι. Αυτές δε σχετίζονται με αφορμή μια θρησκευτική έριδα, με κλοπές κινητών ή διαμαρτυρία γιατί κάποιος κοίταξε τη σύζυγο άλλου κ. α..

«Το δικό τους βασικό πρόβλημα είναι η ανησυχία τους να φύγουν από το νησί. Εμείς προσπαθούμε όσο μπορούμε περισσότερο και με τους γιατρούς και με οφθαλμιατρείο και με οδοντιατρείο να τους υποστηρίξουμε, ώστε να αποσυμφορηθεί το Νοσοκομείο της Μυτιλήνης» ανέφερε.

Το 70% του πληθυσμού του Κέντρου αποτελείται πλέον από οικογένειες, στην πτέρυγα των ευάλωτων οικογενειών

 36% Σύροι

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Κέντρου, στο τέλος Μαρτίου βρίσκονταν στον χώρο 5.783 άτομα, εκ των οποίων οι 450 εκτός, δηλαδή στον παράλληλο καταυλισμό, γνωστό ως Olive Grove. Το 36% των «κατοίκων» είναι από τη Συρία και ακολουθούν από το Αφγανιστάν (19%), Ιράκ (17%), «άλλες» (8%), Λαϊκή Δημοκρατία Κονγκό (6%), Καμερούν (4%), Αλγερία και Ιράν (από 2%), και από 1% Αιθιοπία, Κονγκό, Παλαιστίνη, Γκάνα, Σομαλία και Υεμένη.

Με τα τελευταία στοιχεία των 5425 ατόμων που αναλύθηκαν ανά φύλο, το 66% είναι άντρες (3.593), το 34% γυναίκες (1832) και 28% ανήλικα παιδιά (1546). Οι οικογένειες είναι συνολικά 656, οι ανήλικοι ασυνόδευτοι πρόσφυγες 88, ενώ από το σύνολο των ευάλωτων περιπτώσεων που εξετάστηκαν από το ΚΕΕΛΠΝΟ, το 21% είναι γυναίκες σε κύηση, αριθμός μεγάλος! 

 

Ολοένα και επεκτείνεται στα γύρω χωράφια ο παράλληλος με το κέντρο καταυλισμός «Olive Grove», όπου έχουν κατασκηνώσει- τουλάχιστον- 450 άτομα.

Η αυτοψία

Το Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης της Λέσβου, που έχει γίνει γνωστό ως Κέντρο της Μόριας επειδή βρίσκεται στην περιοχή του χωριού είναι ο χώρος όπου το Λιμενικό Σώμα παραδίδει τους πρόσφυγες και μετανάστες που έχει παραλάβει από την ακτή. Οι νεοεισερχόμενοι με την άφιξή τους καταγράφονται από τη Frontex, προχωρούν σε ιατρικό έλεγχο και στην ταυτοποίηση. Το τελευταίο είναι αρκετά δύσκολο, καθώς πολλοί δεν έχουν μαζί τους έγγραφα. Το σημαντικότερο είναι να καταγραφούν οι ηλικίες για να εντοπιστούν οι ανήλικοι ασυνόδευτοι που έχουν διαφορετική νομική μεταχείριση. Θεωρητικά η φιλοξενία κάθε νεοεισερχόμενου είναι προσωρινή και σύντομη, αφού ουσιαστικά πραγματοποιείται μόνο για το χρονικό διάστημα που απαιτείται, ώστε να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αιτημάτων και εξέτασης ασύλου.

Η δομή του Κέντρου

Υπάρχει ένας τομέας για τις ευάλωτες περιπτώσεις. Δύο χώροι για τα ασυνόδευτα ανήλικα, ο ένας άρχισε να λειτουργεί τον Ιανουάριο του 2018 (ασυνόδευτα έως 12 ετών) με τη βοήθεια του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ) και της Ηλιακτίδας. Μία τρίτη πτέρυγα προορίζεται αποκλειστικά για τις γυναίκες που ταξιδεύουν μόνες (single women): «Για παράδειγμα αναφορικά με τον υπερπληθυσμό, η πτέρυγα που προορίζεται γι’ αυτή την κατηγορία είναι για 100 γυναίκες και μέσα υπάρχουν 200 κι αυτό δημιουργεί ανησυχία και ένταση μεταξύ τους»

Το προαναχωρησιακό Κέντρο Κράτησης (ΠΡΟΚΕΚΑ) λειτουργεί με την ευθύνη της ελληνικής αστυνομίας. Εκεί βρίσκονται έγκλειστοι (υπό κράτηση) όσοι έχουν διπλή απορριπτική απόφαση και πρόκειται να επιστραφούν στην Τουρκία, αλλά και όσοι επιστρέφουν εθελούσια στις χώρες τους μέσω του ΔΟΜ.

 

Μέσα και έξω από το Κέντρο της Μόριας

Στη διάρκεια του 2017 τοποθετήθηκαν 170 κοντέινερ για να αντικατασταθούν οι σκηνές. «Σε πολύ τακτική βάση αναφέρουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής και στην Ύπατη Αρμοστεία και στη συνέχεια αυτά μεταβιβάζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το σημαντικότερο που περιμένουμε να λυθεί είναι το αποχετευτικό, και μας το υποσχέθηκε και ο υπουργός κ. Βίτσας ότι θα λυθεί άμεσα. Γιατί όταν έγινε το Κέντρο προορίζονταν για 800 άτομα,» λέει ο διευθυντής, Γιάννης Μπαλπακάκης.

Οδοντιατρείο και Οφθαλμιατρείο που λειτουργούν γιατροί ΜΚΟ και άνοιξε πριν από λίγες εβδομάδες, με στόχο να αποσυμφορηθεί το Νοσοκομείο.

Το αποχετευτικό ζήτημα και ο υπερπληθυσμός είναι από τα σημαντικότερα προβλήματα. Για παράδειγμα εξηγεί ο διοικητής του Κέντρου, ότι έξω από τον καταυλισμό μια ΜΚΟ νοίκιασε ένα χώρο με σκοπό να το μετατρέψει σε χώρο αθλητικών δραστηριοτήτων, μπάσκετ και βόλεϊ. Όμως, όπως εξελίχθηκαν οι ροές, ο χώρος καταλήφθηκε από τις σκηνές.

Με τη βοήθεια των «Γιατρών χωρίς Σύνορα» έχουν τοποθετηθεί, τουαλέτες, βρύσες και κοντέινερ για να εξυπηρετούνται όσοι μένουν εκεί. «Όταν κάποια στιγμή φτάσουμε στους 3.000 οι άνθρωποι αυτοί θα μπουν μέσα στο Κέντρο και θα απελευθερωθεί ο χώρος για τις άλλες δραστηριότητες, αλλά δεν το βλέπουμε σύντομα», προσθέτει. 

 

Βρύσες και χημικές τουαλέτες τοποθέτησαν οι «Γιατροί χωρίς Σύνορα» στον παράλληλο καταυλισμό του Κέντρου, βοηθώντας πολύ την κατάσταση.

«Τι θα μαγειρέψετε σήμερα;» ρωτάμε τους Ιρακινούς. «Κοτόπουλο» μας απαντούν.

 

Κατηγορία Πολιτισμός
- 03|04|2018 11:39

Το Πνευματικό Κέντρο Καλλονής «Λέσχη η Αρίσβη» σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Μύθος, οργανώνουν την παρουσίαση του βιβλίου του Γιάννη Καρατζά «Λέσβος, Φύση & Πολιτισμός. Ο Κόλπος Καλλονής» που κυκλοφορεί σε τέσσερις γλώσσες (Ελληνικά, Αγγλικά, Ρωσικά και Τουρκικά) την Τετάρτη 11 Απριλίου 2018, (Λαμπροτετάρτη) και ώρα 8.00 μ.μ. στο Δημοτικό Θέατρο Καλλονής.

Ομιλητές θα είναι ο Ανδρέας Τρούμπης, Κοσμήτωρ Σχολής Περιβάλλοντος, πρώην Πρύτανης Πανεπιστημίου Αιγαίου, Τριαντάφυλλος Ακριώτης, Επίκουρος Καθηγητής Τομέα Διαχ/σης Οικοσυστημάτων - Σχολή Περιβάλλοντος - Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Γιάννης Καρατζάς Συγγραφέας βιβλίου.

Χαιρετισμός: Άγγελος Μουζάλας - Εκδόσεις Μύθος

Συντονίστρια Παρουσίασης: Ραλλού Κράλλη - Κωνσταντέλλη

Η διοργάνωση είναι υπό την αιγίδα της Δημοτικής Ενότητας Καλλονής του Δήμου Λέσβου.

Ο Γιάννης Καρατζάς σπούδασε πολιτικός μηχανικός, υπηρέτησε το ελληνικό δημόσιο από θέσεις ευθύνης για 35 χρόνια και πάντα ήταν ένας διεισδυτικός και ευαίσθητος παρατηρητής και ανήσυχος μελετητής του φυσικού και του δομημένου περιβάλλοντος του νησιού μας. Το βιβλίο του «Οδοιπορικό σ’ έναν κόσμο που χάνεται» και οι διάφορες μελέτες του δημοσιευμένες στα «Λεσβιακά Ημερολόγια» του Παναγιώτη Σκορδά και αλλού διακρίνονται για την πρωτοτυπία και την πληρότητά τους.

Το τελευταίο του βιβλίο με τον τίτλο «Λέσβος, Φύση & Πολιτισμός. Ο κόλπος Καλλονής», ένας ελκυστικός οδηγός με εκατοντάδες εντυπωσιακές φωτογραφίες κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Μύθος» στα ελληνικά και σε τέσσερις γλώσσες: αγγλικά, γερμανικά, ρωσικά, τουρκικά.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε για το βιβλίο του ο Γ. Καρατζάς στο «Ε» τόνισε: «Μια αλληλουχία σημαντικών και μικρότερων υγροτόπων στολίζει περιμετρικά σαν πολύτιμο περιδέραιο τα παράλια του κόλπου Καλλονής. Στους οικοτόπους αυτούς, φιλοξενείται ένας εκπληκτικός αριθμός ειδών χλωρίδας και πανίδας. Ο πλούτος της φύσης της Λέσβου, των λουλουδιών, αλλά ιδιαίτερα των πουλιών της μπορεί να συγκριθεί με αυτόν των «πολύ δυνατών» περιοχών της βόρειας Ελλάδας. Η μεγάλη ποικιλότητα ενδιαιτημάτων αιτιολογεί την παρουσία ειδών της ηπειρωτικής Ελλάδας στη Λέσβο, που δεν υπάρχουν σε άλλα νησιά. Η περιγραφή αυτών των τύπων οικοτόπων, τα χαρακτηριστικά τοπία, οι Αλυκές και οι φωτογραφίες πουλιών κυρίως, αποτελούν το βασικό περιεχόμενο του βιβλίου.

Όσον αφορά στον αναγνώστη, θα ήθελα να στρέψω την προσοχή του στο γεγονός ότι προφανώς διόλου τυχαία δεν επέλεξαν τη συγκεκριμένη περιοχή ο Αριστοτέλης με το Θεόφραστο για να πραγματοποιήσουν τις βιολογικές τους μελέτες για τη συγγραφή του έργου του Αριστοτέλη «περί τα ζώα Ιστορίαι», που αποτελεί μέχρι και σήμερα το θεμέλιο λίθο της σύγχρονης Βιολογίας».

Σελίδα 2 από 2
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top