FOLLOW US

Πολιτισμός

  • Η γνωστή Πετριανή ζωγράφος μιλά στο «Ε» με την ευκαιρία της νέας της έκθεσης
Νίκη Ελευθεριάδη: Η παραστατική ζωγραφική ήταν πάντα η αδυναμία μου

Τις μέρες αυτές και μέχρι τις 27 Μαΐου η γκαλερί «Περιτεχνών» της Όλγας Καρτέρη «μυρίζει» έντονα Λέσβο.

Τις μέρες αυτές και μέχρι τις 27 Μαΐου η γκαλερί «Περιτεχνών» της Όλγας Καρτέρη «μυρίζει» έντονα Λέσβο.

Στους τοίχους της εκτίθενται μια σειρά από πίνακες της πολύ γνωστής Πετριανής ζωγράφου, Νίκης Ελευθεριάδη.

Η ζωγράφος γεννήθηκε στην Πέτρα της Λέσβου το 1954. Σπούδασε γραφικές τέχνες και διακόσμηση εσωτερικού χώρου στην Αθήνα και Πλαστικές Τέχνες στο Παρίσι. Από το 1977 μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιήσει πάνω από 40 ατομικές εκθέσεις στη Μυτιλήνη, την Αθήνα και σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, στην Κύπρο και στο εξωτερικό και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές. Έργα της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές και σε μουσεία.

Έχει εικονογραφήσει το βιβλίο της Φωτεινής Φραγκούλη «Το ταίρι της αταίριαστης».


Έργα της Νίκης Ελευθεριάδη από τη νέα της έκθεση

Για την έκθεση της που έχει τίτλο «Μικρά τοπία» ο Χ. Γ. Λάζος, κριτικός-συγγραφέας, ανάμεσα σε άλλα γράφει στον εξαιρετικό κατάλογο: «Έχω τη γνώμη ότι τα τοπία της Νίκης, αυτής της «ασπούδαχτα σπουδασμένης» όπως σωστά παρατηρεί ο Χ. Μπότσογλου, έχουν την ίδια υφή και την ίδια εκφραστική δύναμη.

Τα μοτίβα, το χρώμα, το σχέδιο και το νόημα της εικόνας συνθέτουν μια ενότητα πειστική και συνεπή που συνιστά το προσωπικό ύφος της. Μέσα σε αυτό παίρνουν μορφή και υπόσταση τα στοιχεία της λαϊκής και προσωπικής μυθολογίας -τα λαγήνια και τα αγκάθια που παραπέμπουν στη ζωγραφική του πατέρα της, Τάκη Ελευθεριάδη-, η αγάπη της για τη θάλασσα και τα δέντρα, η αισθησιακή σχέση της με τον τόπο και τα πράγματα που διατηρεί τη θερμότητα της άμεσης σωματικής επαφής».

Με την ευκαιρία της νέας δουλειάς και της έκθεσης είχαμε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τη ζωγράφο.

Nέα έκθεση, νέα δουλειά, νέοι πίνακες. Τι καινούργιο υπάρχει σε σχέση με τις προηγούμενες εκθέσεις;
«Υπάρχει μια διαφορετική αντιμετώπιση του τοπίου κατ’ αρχήν, καθώς και των χρωμάτων. Ήθελα τις έντονες αντιπαραθέσεις του μπλε με το κίτρινο. Ήθελα ο ουρανός να έχει την αντάρα της καταιγίδας λίγο πριν αυτή ξεσπάσει. Ασχολήθηκα με τα ξωκλήσια και τα “κτίσματα του Θεού” που συναντάμε στη Λέσβο και σχεδόν σ’ όλα τα νησιά μας. Και σ’ αυτήν την ενότητα οι άνθρωποι και κυρίως οι γυναίκες που περιφέρονταν στο παρελθόν μέσα στα τοπία μου δεν υπάρχουν. Υποδηλώνεται η ανθρώπινη παρουσία χωρίς να τη βλέπουμε».

Γιατί το ανθρώπινο στοιχείο έχει περιορισμένη θέση στους πίνακες σας;
«Γιατί οι άνθρωποι που έζησα και μεγάλωσα μαζί τους έφυγαν κι είναι ένας τρόπος να αποδεχτώ την απουσία τους και να συνεχίσω. Όταν συμφιλιωθώ με το γεγονός δεν αποκλείω να τους συναντήσω μέσα στα τοπία της ζωγραφικής μου».

Στους πίνακές σας διακρίνουμε έναν υπέροχο συνδυασμό του ρεαλιστικού και του φανταστικού στοιχείου με το δεύτερο να υπερτερεί. Η εκκίνηση ποια είναι: ένα πραγματικό τοπίο που σας κεντρίζει τις αισθήσεις και μπολιάζεται με στοιχεία της φαντασίας ή μπορεί απλά η φαντασία σας να αναζητήσει και κάποια ίχνη στη γη;
«Πάντα ξεκινώ από ένα πραγματικό τοπίο, το οποίο το διαφοροποιώ ανάλογα με την ψυχική μου κατάσταση. Αρκετές φορές χρησιμοποιώ στοιχεία υπαρκτά, τα οποία ενώνω και δημιουργώ ένα τοπίο, που στην πραγματικότητα δεν υπάρχει».

Τοπία και αναπαράσταση…

Όταν δείτε ένα ωραίο τοπίο που σας προκαλεί την προσοχή στήνετε καβαλέτο, το φωτογραφίζετε ή το κρατάτε στη μνήμη σας και η δουλειά συνεχίζεται στο εργαστήριο;
«Μόλις ανακαλύψω ένα τοπίο που θα ήθελα να ζωγραφίσω, το επισκέπτομαι αρκετές φορές και σε διαφορετικές ώρες. Κάθομαι, μαζεύω λουλούδια, ξαπλώνω στα χορτάρια, ακούω και μυρίζω. Φωτογραφίζω ξανά και ξανά. Αργότερα στο ατελιέ κοιτώ τις φωτογραφίες, ξετυλίγω τη μνήμη, τις μυρωδιές και στήνω το έργο».

Δουλεύετε το λάδι στο ξύλο, στον καμβά, στην πέτρα. Γιατί προτιμάτε αυτό το υλικό και γιατί δεν βλέπουμε έργα σε ακουαρέλα;
«Τα έργα αυτής της έκθεσης στην πλειοψηφία τους είναι δουλεμένα πάνω στο ξύλο, μερικά σε πλάκες από γρανίτη και ελάχιστα σε μουσαμά. Κι αυτό γιατί μ’ αρέσει να ανακαλύπτω πώς συμπεριφέρονται τα χρώματα πάνω σε επιφάνειες διαφορετικές από τον καμβά. Η απορροφητικότητα του ξύλου κάνει τα χρώματα να συμπεριφέρονται μ’ ένα πιο ενδιαφέροντα τρόπο. Το αποτέλεσμα που ψάχνω δεν το βρίσκω, όταν επιχειρώ να ζωγραφίσω με χρώματα ακουαρέλας. Είναι μια τεχνική που θέλει ειδική γνώση και ευχέρεια».

Πόσο καθοριστικό στάθηκε για την καλλιτεχνική σας πορεία και εξέλιξη το οικογενειακό σας περιβάλλον αλλά και η γενέθλια γη της Πέτρας;
«Νομίζω ότι τα ερεθίσματα που παίρνουμε ως παιδιά μέσα στην οικογένεια που μεγαλώνουμε και ο τρόπος που ζούμε παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο σ’ αυτό που γινόμαστε. Δε θυμάμαι τον πατέρα μου τον Τάκη Ελευθεριάδη να ζωγραφίζει. Όμως η τέχνη ήταν παρούσα μέσα στο σπίτι μας. Ζωγραφική και κεραμικά παντού. Η θάλασσα, οι ελιές και τα πεύκα γύρω μου. Άρα λοιπόν σίγουρα το περιβάλλον έπαιξε καθοριστικό ρόλο».



Η τέχνη την εποχή της κρίσης…

Η άποψη σας για την αφηρημένη ζωγραφική ποια είναι;
«Η παραστατική ζωγραφική ήταν πάντα η αδυναμία μου. Παραστατικός ζωγράφος ο Τάκης Ελευθεριάδης, ο Κανέλλης, ο Γουναρόπουλος και ο Θεόφιλος. Έργα τους υπήρχαν σ’ όλους τους τοίχους του σπιτιού μας. Έτσι έμαθα να ταξιδεύω μέσα από τέτοια έργα.
Δε μ’ αφήνει αδιάφορη η αφηρημένη τέχνη, κυρίως χρωματικά, αλλά δεν ενθουσιάζομαι ούτε θα ήθελα να αποκτήσω ένα τέτοιο έργο».

Η τέχνη την εποχή αυτή της πολύμορφης κρίσης πώς μπορεί να βοηθήσει τον ίδιο τον καλλιτέχνη αλλά και το κοινωνικό σύνολο;
«Ο καλλιτέχνης κάθε φορά που δημιουργεί και ολοκληρώνει ένα έργο, είτε αυτό είναι ζωγραφική, γλυπτική, κεραμική τέχνη, ή ένα βιβλίο, νιώθει μια πληρότητα. Κάνει ένα ταξίδι με αρχή και τέλος. Νιώθει το χρόνο διαφορετικά. Αντιμετωπίζει τα προβλήματα της καθημερινότητας με άλλη διάθεση, στωικότητα ίσως και εκτονώνει το άγχος του μέσω της δημιουργίας. Υπάρχουν καλλιτέχνες που η δουλειά τους κάνει τους ανθρώπους να προβληματίζονται κι άλλοι που όταν βλέπεις τα έργα τους ηρεμείς, αισιοδοξείς και ταξιδεύεις».

ΣΗΜ: Η έκθεση είναι ανοιχτή Τρίτη-Πέμπτη-Παρασκευή 11:00-20:00 και Τετάρτη-Σάββατο 11:00-14:30, μέχρι τις 27 Μαΐου στη Γκαλερί Περιτεχνών - Καρτέρης, Ηροδότου 5, Κολωνάκι, τηλ. 2108239465.

FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top