Έκθεση του Κώστα Χαραλαμπίδη στο Χαλήμ Μπέη

«Ζωγραφική, Οφθαλμαπάτη, Πραγματικότητα»

25/07/2014 - 21:22

«Δεξιοτέχνη της οπτικής απάτης» τον απεκάλεσε ο Γιάννης Τσαρούχης και «μεγάλη ελπίδα για το μέλλον της ελληνικής ζωγραφικής» ο Teriade. Ο Κώστας Χαραλαμπίδης εγκαινίασε χτες στη δημοτική Πινακοθήκη Μυτιλήνης, Χαλήμ Μπέη, την έκθεσή του με τίτλο «Ξεκληρίζοντας και την πολιτιστική μας κληρονομιά», που θα διαρκέσει έως την Κυριακή 10 Αυγούστου.

«Δεξιοτέχνη της οπτικής απάτης» τον απεκάλεσε ο Γιάννης Τσαρούχης και «μεγάλη ελπίδα για το μέλλον της ελληνικής ζωγραφικής» ο Teriade. Ο Κώστας Χαραλαμπίδης εγκαινίασε χτες στη δημοτική Πινακοθήκη Μυτιλήνης, Χαλήμ Μπέη, την έκθεσή του με τίτλο «Ξεκληρίζοντας και την πολιτιστική μας κληρονομιά», που θα διαρκέσει έως την Κυριακή 10 Αυγούστου.

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή από Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 8.30 το πρωί έως τις 3 το μεσημέρι και από τις 6 το απόγευμα έως τις 9 το βράδυ και το Σάββατο από τις 10 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι. 

Ο Χαραλαμπίδης ανήκει στους ζωγράφους εκείνους που έχουν ως χαρακτηριστικό τους γνώρισμα μια τεχνική η οποία εκτιμάται ιδιαίτερα στη Γαλλία, την «οπτική απάτη» (στα γαλλικά «trompe l'oeil», που κυριολεκτικά μεταφράζεται από τα γαλλικά για να σημαίνει «ξεγελά το μάτι»). Το κομμάτι τέχνης που δημιουργείται με την τεχνική αυτή είναι δύσκολο να ζωγραφιστεί.

Απαιτεί σχολαστική προσοχή στη λεπτομέρεια από την πλευρά του καλλιτέχνη. Η κατάλληλη ταξινόμηση, η κάθε λεπτομέρεια, η απόχρωση του φωτός και η χρωματική διαβάθμιση πρέπει να ενσωματωθούν με δεξιοτεχνία, ώστε να κάνουν το δύο διαστάσεων έργο να φαίνεται ότι είναι τρισδιάστατο. 

Οφθαλμαπάτη

Η οφθαλμαπάτη έχει τις ρίζες της στην αρχαιότητα, στον 5ο αιώνα π.Χ., όταν ο περίφημος Ζεύξης απέδωσε με τόση πειστικότητα τα σταφύλια που ξεγέλασε τα πουλιά. Πίνακες αυτού του είδους υπάρχουν από τότε, αν και έπεσαν σε αχρηστία κατά τη διάρκεια των «σκοτεινών αιώνων».

Μέχρι που οι Ιταλοί ανακάλυψαν εκ νέου τη γραμμική προοπτική κατά τη διάρκεια της Αναγέννησης και η τεχνική «trompe l 'oeil» έγινε δημοφιλής για τις συντηρήσεις. Στον 21ο αιώνα, ο όρος «Φωτο-ρεαλισμός» θα εφαρμόζεται εξίσου για αυτό το είδος της ζωγραφικής.  

Διεθνής αναγνώριση

Η ζωγραφική του Χαραλαμπίδη αναγνωρίστηκε διεθνώς, καλείται συχνά σε επίσημες ομαδικές εκθέσεις του εξωτερικού, ιδιαίτερα στο Grand Palais του Παρισιού. Μπήκε σε μουσεία και ιδρύματα και περιλαμβάνεται στη σημαντική έκδοση τέχνης του Μαρτίν Μονεστιέ «Η σύγχρονη οφθαλμαπάτη», που εκδόθηκε το 1993 (Martin Monestier, «Le trompe l'oeil contemporain»)

Ο ίδιος, νόμιμος κληρονόμος του Τεριάντ, αναγνωρίζεται σήμερα ως ένας από τους σημαντικούς εκπροσώπους του είδους σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η ζωγραφική του ξεχωρίζει, γιατί πρώτα ο ίδιος ετοιμάζει τα υλικά για τα χρώματα, τεχνική που έμαθε με υπομονή κι επιμονή στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι, όπου δουλεύανε όλοι οι μεγάλοι κλασικοί του 18ου - 19ου αιώνα, όπως ο Delacroix και άλλοι, ώστε τα χρώματα να μένουν αναλλοίωτα στο πέρασμα του χρόνου. Εξάλλου ο Γιάννης Τσαρούχης τον αποκάλεσε δεξιοτέχνη της «οπτικής απάτης». 

Τι έχει πει ο ίδιος

«Στα έργα μου προσπαθώ να ξεγελάσω το θεατή πως αυτά που βλέπει είναι αληθινά, συγχρόνως όμως να δώσω και μηνύματα, να παρουσιάσω την πραγματικότητα και να εκφράσω, διαμέσου του Τύπου (εφημερίδων και περιοδικών) και αντικειμένων, αυτά που αισθάνομαι, βλέπω, ακούω και πιστεύω. Αυτά δηλαδή που συμβαίνουν καθημερινά γύρω μας, γεγονότα και βιώματα της αλλόκοτης και ανεξέλεγκτης ζωής μας» λέει ο ίδιος.

«Όταν πρωτοάρχισα να αντιγράφω στο Λούβρο τους μεγάλους κλασικούς δεξιοτέχνες, σκοπό είχα και διψούσα γι’ αυτό να μάθω να χρησιμοποιώ καταρχάς όσο το δυνατόν λιγότερα χρώματα στην παλέτα μου, μα το κυριότερο την ικανότητα της τέχνης και μαστοριάς για δυνατή σύνθεση προσώπων και αντικειμένων σε ένα πίνακα που να “μιλά” και να καταλαβαίνεται καθώς και τη σύλληψη (το κατά δύναμιν) χρωμάτων, φωτός - σκιάς - σχεδίου, ώστε να είναι περισσότερο προσιτή στον κάθε θεατή, γνώστη ή όχι των πραγμάτων, και να υπάρχει διάλογος.

Τον ίδιο καιρό οι σπουδές μου στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι μού έδωσαν καινούριες γνώσεις πάνω στην τεχνική της προετοιμασίας του μουσαμά καθώς και πάνω στην τελειωτική κατασκευή του χρώματος, που ο ίδιος πάντα ετοιμάζω, την τεχνική της κόλλας (τέμπερα, γκουάς, ακουαρέλα) του κεριού και το σπουδαιότερο την τεχνική του λαδιού, που είναι ανάμεικτη με Medium και Emulsion, τα αχώριστα υλικά μου» αναφέρει το εισαγωγικό σημείωμα της έκθεσης.

 

Έκθεση Ζωγραφικής

Το Αρχοντικό Γεωργιάδη φιλοξενεί από σήμερα έκθεση ζωγραφικής των Θανάση Τασιά, Γιάννη Καλάργαλη και Κωνσταντίνου Παυλιδέλη. Η έκθεση θα παραμείνει έως τις 11 Αυγούστου.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey