Τουρισμός κρουαζιέρας: Πολύτιμος, αλλά απαιτεί οργανωμένη προσπάθεια

20/03/2013 - 14:38

Την προηγούμενη Τετάρτη είχαμε εξηγήσει με συγκεκριμένα επιχειρήματα γιατί ο τουρισμός κρουαζιέρας μπορεί να είναι πολύτιμος για τα νησιά μας. Και είχαμε τονίσει ότι μια βασική ιδιαιτερότητά του είναι ότι δεν προσεγγίζεται με τους συνηθισμένους τρόπους μαζικής προβολής του δυνητικού προορισμού, αλλά απαιτεί εξειδικευμένη προβολή.

Την προηγούμενη Τετάρτη είχαμε εξηγήσει με συγκεκριμένα επιχειρήματα γιατί ο τουρισμός κρουαζιέρας μπορεί να είναι πολύτιμος για τα νησιά μας. Και είχαμε τονίσει ότι μια βασική ιδιαιτερότητά του είναι ότι δεν προσεγγίζεται με τους συνηθισμένους τρόπους μαζικής προβολής του δυνητικού προορισμού, αλλά απαιτεί εξειδικευμένη προβολή που απευθύνεται στοχευμένα στις - πολύ λίγες σχετικά - επιχειρήσεις που ασχολούνται παγκοσμίως με την οργανωμένη κρουαζιέρα.

Τα στοιχεία που αναζητούν οι εταιρείες αυτές, είναι πολύ συγκεκριμένα και διαφέρουν ασφαλώς από τα συνηθισμένα στερεότυπα τα οποία ακολουθούνται κατά κανόνα για τη μαζική προβολή ενός τόπου. Ας καταγράψουμε μερικά εντελώς ενδεικτικά.

- Ασφαλής και οικονομικά συμφέρων ελλιμενισμός. Το πρώτο που ζητείται. Ιδανικό είναι να υπάρχει μεγάλο και ασφαλές λιμάνι για να δένει το κρουαζιερόπλοιο, αλλά με δεδομένο ότι κάτι τέτοιο είναι σχετικά δύσκολο για μεγάλου μεγέθους πλοία, ζητείται εναλλακτικά η δυνατότητα ασφαλούς προσέγγισης αρόδο και με σχετικά εύκολη μεταφορά των επιβατών στη στεριά.

- Ικανοποιητική απόσταση από προηγούμενο ή επόμενο προορισμό. Με δεδομένο ότι τα κρουαζιερόπλοια ταξιδεύουν κατά κανόνα νύχτα, παραχωρώντας στους επιβάτες τους τη δυνατότητα περιήγησης σε κάθε προορισμό την ημέρα, αναζητούνται εταιρείες κρουαζιέρας που ήδη έχουν εντάξει στο πρόγραμμά τους δημοφιλείς προορισμούς γειτονικούς προς τους δικούς μας, που να δίνουν αποστάσεις που καλύπτονται σε ένα βραδινό ταξίδι. Ενδεικτικά τέτοιοι προορισμοί θα μπορούσαν να είναι ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, η Μύκονος, ο Βόλος, η Καβάλα, το Κουσάντασι κ.λπ.. Η ενδεικτική παράθεση τέτοιων προορισμών ανοίγει δρόμο και για ενδεχόμενες συμμαχίες στην εξειδικευμένη προβολή που απαιτείται προς τις εταιρείες κρουαζιέρας.

- Αυτοτελώς ελκυστικό όνομα του προορισμού. Εννοούμε ο προορισμός να έχει ήδη γνωστό και καταξιωμένο όνομα, που να αποτελεί από μόνος του λόγο για επιλογή της συγκεκριμένης κρουαζιέρας από τους πελάτες. Παρά το γεγονός ότι αυτό ένας προορισμός ή το έχει ή δεν το έχει, εδώ είναι που παίζει ρόλο ο συνδυασμός της μαζικής προβολής και μάλιστα με τονισμό «εύκολα» αφομοιώσιμων ελκυστικών στοιχείων (π.χ. Λέσβος, Νησί της ελιάς/του ούζου/του απολιθωμένου δάσους, ή Λήμνος, Το νησί του αρχαιότερου βουλευτηρίου ή της βάσης για τη Μάχη της Καλλίπολης στο εξειδικευμένο κοινό που σχετίζεται με τη συγκεκριμένη ιστορία κ.λπ.)

- Ελκυστικές εκδρομές σε ανεκτές αποστάσεις από τον προορισμό. Πράγματι, οι εταιρείες κρουαζιέρας εξασφαλίζουν σημαντικά έσοδα από οδικές εκδρομές με αφετηρία τον αρχικό προορισμό. Οι εκδρομές αυτές πρέπει αφενός να έχουν κάτι συγκεκριμένο να «πουλήσουν» και αφετέρου να απαιτούν κατά μέγιστο μιάμιση ώρα οδικής διαδρομής. Για μεν τη Λήμνο, οι οδικές αποστάσεις είναι εξ αντικειμένου μικρές και υπάρχουν ταυτόχρονα εξαιρετικές επιλογές (Πολιόχνη, Χορταρόλιμνη, αμοθίνες), ενώ για τη Λέσβο εκδρομή στο Πλωμάρι (πατρίδα του ούζου με σχετικό μουσείο) ή στο Μόλυβο ή σε βασικά μοναστήρια (Ταξιάρχης, Άγιος Ραφαήλ) είναι βολικές επιλογές, ενώ μια εκδρομή στο Σίγρι για το απολιθωμένο δάσος ή το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας καλύπτεται από πλευράς χρόνου οριακά.

Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και άλλα στοιχεία που καθιστούν έναν προορισμό ελκυστικό για τις εταιρείες κρουαζιέρας, όμως και η πρώτη αυτή παράθεση είναι αρκετή, πιστεύουμε, για να δείξει ότι η εξειδικευμένη προβολή των προορισμών μας προς τις εταιρείες κρουαζιέρας έχει μεν ικανοποιητικά επιχειρήματα στο «οπλοστάσιό» μας, πλην όμως απαιτεί συστηματική δουλειά. Χρειάζεται «φάκελο υποψηφιότητας» που θα φτιαχτεί από ειδικούς και προγραμματισμένη παρουσία στα κέντρα διανομής κρουαζιέρας, με επαφές σε υψηλό επαγγελματικό επίπεδο.

Παράλληλα, η πολιτική ηγεσία της τοπικής κοινωνίας, στηριγμένη σε αυτόν το φάκελο υποψηφιότητας, έχει σημαντικά πράγματα να κάνει ή να διεκδικήσει (π.χ. βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων ή του οδικού δικτύου) για να αυξήσει τις πιθανότητες προσέλκυσης των ενδιαφερομένων.

Τούτων όλων δοθέντων, αν τουλάχιστον στη Λήμνο φαίνεται να αναλαμβάνονται κάποιες οργανωμένες πρωτοβουλίες που κινούνται σε σωστή κατεύθυνση με επίκεντρο το Δήμο, στη Λέσβο οι τοπικοί φορείς μέχρι σήμερα κινούνται μεταξύ αδιαφορίας έως ερασιτεχνισμού και καλοπροαίρετων πλην αποσπασματικών κινήσεων. Και έτσι βέβαια, (και) στο συγκεκριμένο τομέα δύσκολα θα έρθουν ευνοϊκά αποτελέσματα.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey