Τουρισμός κρουαζιέρας - Πολύτιμη ανάσα για την οικονομία

13/03/2013 - 13:29

Διαβάζουμε κατά καιρούς ειδήσεις ότι ο το Επιμελητήριο, ο βουλευτής κ. Τάδε ή ο εκπρόσωπος του φορέα δείνα, έκανε δηλώσεις ή έκανε επαφές ή συμμετείχε σε σύσκεψη για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στα νησιά μας.

Διαβάζουμε κατά καιρούς ειδήσεις ότι ο το Επιμελητήριο, ο βουλευτής κ. Τάδε ή ο εκπρόσωπος του φορέα δείνα, έκανε δηλώσεις ή έκανε επαφές ή συμμετείχε σε σύσκεψη για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στα νησιά μας. Η πρώτη αντίδραση είναι να πούμε «καλά έκανε ο άνθρωπος» και η δεύτερη, «μακάρι κάποια στιγμή και τα λιμάνια μας - η Μυτιλήνη, η Μύρινα, ακόμα και η Πέτρα, ο Μούδρος ή το Πλωμάρι για τους πιο αισιόδοξους - να μπουν στην ατζέντα των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας».

Είναι όμως πράγματι ο τουρισμός κρουαζιέρας τόσο σημαντικός και χρήσιμος, που να αξίζει τον κόπο να επενδύσουμε ως κοινωνίες σε αυτόν ή έστω και σε αυτόν; Ας δούμε κάποιες ενδεικτικές παραμέτρους.

- Τα νησιά μας, Λέσβος και Λήμνος, δεν είναι αυτό που λέμε τυπικοί τουριστικοί προορισμοί. Στα χρόνια της ανάπτυξης του μαζικού τουρισμού δε «βιάστηκαν» να ακολουθήσουν, ίσως για λόγους ιστορικούς, παραγωγικούς, πολιτιστικούς και άλλους. Η υστέρηση αυτή είχε και τα θετικά της. Γιατί, κατά γενική ομολογία, έχουν κρατήσει σε μεγάλο βαθμό την αυθεντικότητά τους και επομένως έχουν το περιθώριο να αναπτυχθούν τουριστικά έστω και τώρα, με ελεγχόμενο όμως τρόπο, επιδιώκοντας έναν τουρισμό που σέβεται τις τοπικές παραδόσεις και πολιτισμό, το ανθρώπινο και φυσικό περιβάλλον, και τελικά υπηρετεί την τοπική κοινωνία και δεν υπηρετείται από αυτήν.

- Επακόλουθο της πραγματικότητας αυτής είναι ότι τα νησιά μας δε διαθέτουν μεγάλες υποδομές τουριστικής φιλοξενίας. Όμως αυτό για την ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας δεν είναι υποχρεωτικά κακό, αφού ανάγκες βασικών υποδομών (διανυκτέρευση, στάθμευση κ.λπ.) καλύπτονται από το ίδιο το κρουαζιερόπλοιο και μένουν άλλες, πιο «ελαφρές» υποδομές (καταστήματα εστίασης, αναψυχής, εμπορικά, επισκέψιμα αξιοθέατα κ.λπ.) να πρέπει να οργανωθούν. Τέτοιες υποδομές στα νησιά μας είναι ήδη αρκετά ανεπτυγμένες και η περαιτέρω ανάπτυξή τους παράλληλα προς μια ευκταία ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας είναι πιο εύκολη, πιο γρήγορη και με σαφώς μικρότερες επενδυτικές ανάγκες.

- Οι συνήθεις πελάτες της κρουαζιέρας είναι κατά κανόνα υψηλότερου εισοδήματος, πράγμα που σε συνδυασμό με το μεγάλο αριθμό επιβατών που διακινούνται, αυξάνει κατά πολύ το διαχεόμενο εισόδημα στην τοπική κοινωνία, και επιπλέον σε μεγάλο σχετικά αριθμό αποδεκτών. Κάποιοι ειδικοί, μάλιστα, στους μεγάλους αριθμούς επισκεπτών μέσω της κρουαζιέρας προσθέτουν, έστω και ως ποσοστό, τους αντίστοιχα μεγάλους αριθμούς πληρωμάτων, που και αυτά αφήνουν εισόδημα στον τόπο επίσκεψης.

- Μπορεί οι χρόνοι επίσκεψης ενός κρουαζιερόπλοιου στον προορισμό να είναι περιορισμένοι (συνήθως από πρωί έως απόγευμα), πλην όμως οι αριθμοί των επισκεπτών είναι δυσανάλογα μεγάλοι και επομένως λειτουργούν πολλαπλασιαστικά. Τα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια μεταφέρουν συνήθως από 2.000 έως και 3.500 επιβάτες, ενώ ανάλογα με την ποιότητά τους έχουν αναλογία πληρώματος προς επιβάτη από 1:3 μέχρι και 1:2, με ό,τι αυτό σημαίνει για τον αριθμό των επισκεπτών.

- Έχει αποδειχθεί εμπειρικά, αλλά και μετρηθεί επιστημονικά, ότι πέρα από τους παραδοσιακούς πελάτες κρουαζιέρας που την επιλέγουν ως κύριο έως αποκλειστικό μέσο τουρισμού, υπάρχει ένα άλλο μεγάλο ποσοστό εκείνων που κάνουν κρουαζιέρα «αναγνωριστικά», παίρνοντας μια πρώτη ιδέα για πιθανούς προορισμούς μελλοντικών διακοπών τους. Επομένως, ο μεγάλος αριθμός επισκεπτών μέσω κρουαζιέρας μπορεί σε πρώτη φάση να αφήνει τα οφέλη μιας σύντομης παραμονής στον προορισμό, μπορεί όμως στο βαθμό που ο επισκέπτης αποκομίζει πρώτες θετικές εντυπώσεις, να λειτουργήσει ως μακροπρόθεσμη επένδυση τεράστιας αξίας.

- Τέλος (γιατί θα μπορούσαμε να πούμε πολλά περισσότερα και ο χώρος δε μας το επιτρέπει), ο τομέας της κρουαζιέρας έχει την ιδιαιτερότητα ότι δεν προσεγγίζεται με κλασσικές μεθόδους μαζικής προβολής. Μπορεί η μαζική προβολή ενός προορισμού να επενεργεί θετικά στο δυνητικό επισκέπτη για την επιλογή μιας κρουαζιέρας που περιλαμβάνει και το συγκεκριμένο προορισμό, με μια βασική όμως προϋπόθεση: Η εταιρεία που οργανώνει τις κρουαζιέρες, να έχει ήδη εντάξει τον προορισμό σε μια ή περισσότερες κρουαζιέρες της! Επομένως, η επιδίωξη να φέρουμε κρουαζιέρα στον τόπο μας αποτελεί μια τυπική περίπτωση μη μαζικής προβολής, αλλά οργανωμένης και στοχευμένης προσπάθειας B2B (business to business), αφού άλλωστε οι εταιρείες που οργανώνουν κρουαζιέρα είναι σχετικά λίγες και πείθονται με ουσιαστικές και πρακτικές προσεγγίσεις και όχι με ωραία λόγια.

Αυτό ακριβώς, όμως, το τελευταίο είναι και το μεγάλο ζητούμενο. Πώς, δηλαδή, μια κοινωνία με τους φορείς της προσεγγίζει τέτοιες εξειδικευμένες επιχειρήσεις, πείθοντάς τες με επιχειρήματα ότι ο τόπος της αποτελεί αμοιβαίως συμφέροντα προορισμό κρουαζιέρας. Αλλά για αυτό το σημαντικό θέμα θα μιλήσουμε την επόμενη Τετάρτη.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey