FOLLOW US

Αιολίας Λόγος

Θα προλάβει να ολοκληρωθεί ο «Καλλονής - Σιγρίου», εντός του νέου ΕΣΠΑ;

Σεπτέμβριος 2013 ήταν που «έπεσε η πρώτη κασμαδιά» για το δρόμο μας. Η επί τέλους ένταξή του στο ΕΣΠΑ 2006 - 2013 το καλοκαίρι του 2011 (δώδεκα χρόνια μετά την εξαγγελία του απ’ τον τότε Πρωθυπουργό Κ. Σημίτη) μας έδινε τη βεβαιότητα ότι η ελπίδα γενεών Λεσβίων στο να αποκτήσει το νησί μας ένα «οδικό άξονα» συγχρόνων προδιαγραφών οδοποιίας, θα γινόταν πραγματικότητα. Αυτόν που θα αντικαθιστούσε ύστερα από ~150 χρόνια, τον καρόδρομο που μας κατέλειπε η «μεγαλοθυμία» του Αβδούλ Χαμήτ του αιμοσταγούς,.

Το οδικό αυτό έργο, το μεγαλύτερο που έγινε ποτέ στον Αιγαιακό χώρο, πράγματι ξεκίνησε με σχετικά καλούς οιωνούς, με τις δύο εκ των τριών εταιρειών της κοινοπραξίας εργολάβων του, «Τοξότης Α.Ε.» και «Ελληνική Υδροκατασκευή Α.Ε.» να ξεκινούν δυναμικά, στα οδικά τμήματα που ανέλαβε η καθεμία τους. Για λόγους άγνωστους, η δεύτερη εξ αυτών απεχώρησε κάποια στιγμή και τελικά το όλο έργο εκτελείτο απ’ την πρώτη εταιρεία.

Επειδή τούτο δεν μπορούσε να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2015 που έληγε το ΕΣΠΑ 2006 - 2013, απεντάχθηκε απ’ αυτό το Δεκέμβριο 2014. Το ποσοστό του έργου που είχε εκτελεστεί ως τότε, ήταν μικρότερο του 15%.

Η επανένταξή του στο νέο ΕΣΠΑ 2014 - 2020 με ποσό 41,50 εκατ. ευρώ, έγινε αρχές του 2016. Οι εργασίες όμως, δεν προχώρησαν όπως ευελπιστούσαμε. Ουσιαστικά για τρία χρόνια (2015-2017) το έργο καρκινοβατούσε.

Ακόμη, αρχές του χρόνου υπογράφηκε η συμπληρωματική σύμβαση 12,80 εκατ. ευρώ που παρέχουν τη δυνατότητα το έργο να ολοκληρωθεί.

Στην προσπάθειά μας ως επιτροπή αγώνα, να διερευνήσουμε το πώς τούτο θα προχωρούσε, επισκεφθήκαμε τον αρμόδιο διευθυντή του Υπουργείου, που μεταξύ πολλών άλλων πανελληνίως, έχει υπό την αρμοδιότητά του και το δρόμο μας. Μας πληροφόρησε, ότι η προσπάθεια της υπηρεσίας ήταν να έχουν υπερκεραστεί ως το τέλος του 2017 τα όποια εμπόδια, ώστε το έργο ξαναξεκινώντας να προχωρήσει χωρίς προβλήματα και εν τέλει να ολοκληρωθεί. Τελικά επέτυχαν τους στόχους τους, εκ των οποίων ως είπε οι βασικοί ήταν δύο:

α) Το θέμα των απαλλοτριώσεων, ώστε οι εργολάβοι να μπορούν να αφοσιωθούν στο έργο τους χωρίς προβλήματα νομικής φύσεως, αντιδράσεις ιδιοκτητών, κ.λπ. και

β) Η συμπληρωματική σύμβαση των 12,8 εκατομμυρίων ευρώ να υπογραφεί. Τούτο, ήταν άκρως απαραίτητο ώστε να καλυφθούν τα όποια σχετικώς απαιτούμενα, αλλά και γίνουν σεβαστά τα έναντι των ΑΠΟΛΙΘΩΜΕΝΩΝ εκ μέρους όλων μας οφειλόμενα. Είναι χαρακτηριστικό να λεχθεί ότι η μελέτη του έργου προέβλεπε την εύρεση μιας δεκάδας απολιθωμάτων, έναντι των περίπου δύο χιλιάδων που ανευρέθηκαν.

Τούτοι, είναι πράγματι κεφαλαιώδους σημασίας στόχοι για την επανεκκίνηση και επί τέλους ολοκλήρωση του έργου μας. Προς τούτο εγγύηση αποτελούν προδήλως, τα κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ. Βέβαια, βασική προϋπόθεση είναι η ολοκλήρωση αυτού εντός της ισχύος του προγράμματος.

Είμαστε ήδη αρχές καλοκαιριού 2018 και το έργο ουσιαστικά είναι σταματημένο.

Έχουμε την πείρα, την από το ίδιο το έργο που ενώ θα έπρεπε να τελειώσει ως τέλος του 2015, σήμερα πέντε χρόνια αφ’ ότου άρχισε, εκ διαφόρων προβλημάτων της «Τοξότης Α.Ε.», προχώρησε με ρυθμούς χελώνας μένοντας ανεκτέλεστο ακόμη το ~85 % αυτού.

Προ μηνός, κατά τη σχετική ανάρτηση στη «Διαύγεια», έγινε η υποκατάσταση ουσιαστικά της εταιρείας αυτής, για οικονομικούς κ.α. λόγους, από την «ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.». Τούτο, μας ανακούφισε αφού η παρουσία της διασφαλίζει τελικά να μη χαθεί το έργο μας, λαμβανομένων υπ’ όψη των δυνατοτήτων και της σχετικής ιστορίας της μεγάλης αυτής εργολαβικής εταιρείας.

Προσπαθώντας να μάθουμε περισσότερα, καλά πληροφορημένες πηγές έλεγαν ότι για να αναλάβει ο νέος εργολάβος πρέπει να επιλυθούν διάφορα γραφειοκρατικά προβλήματα. Ας ελπίσουμε ότι η γραφειοκρατία, τελικά δεν θα φάει την ουσία.

Με τούτα και με κείνα, άραγε υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος να τελειώσει ο «Καλλονής - Σιγρίου» εντός των χρονοδιαγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014 - 2020; Άλλως μένοντας ημιτελής, το τελείωμά του θα πάει στις «Ελληνικές καλένδες». Οψόμεθα!

 

Ο κ. Τάκης Χαραλ. Ιορδάνης (Ph.D.)  είναι Πρόεδρος του Συνδέσμου Προβληματισμού & Παρέμβασης για την Ανάπτυξη της Λέσβου «ΠΙΤΤΑΚΟΣ Ο ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ», τ. Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικής Βιομηχανίας Όπλων, τ. Πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλ. Μεταλλειολόγων Μηχανικών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΆΡΘΡΑ
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top