FOLLOW US

Χρονογράφημα

  • Νήσος Αιολίς Λέσβος, η δε χώρα Λεσβία
Ώ Καλλονή, ώ χαριτωμένη!

Ερατώ μου, την Παρασκευή της Ζωοδόχου Πηγής στις 13 Απριλίου 2018 και λίγο πριν από την ομιλία μου, που θα αρχίσει στις 7 μ.μ. στο Δημοτικό Θέατρο της Καλλονής με θέμα «Ιστορική περιήγηση γύρω από τον Κόλπο της Καλλονής», σε εκδήλωση του Πνευματικού Κέντρου της Λέσχης «Η Αρίσβη», θα περιηγηθούμε στο «Ιερό εις το Μέσσον» όπως καταγράφεται σε επιγραφή της Δήλου που αφορά τη συνθήκη μεταξύ όλων των Λεσβιακών πόλεων που συμφωνήθηκε μεταξύ 200-167 π.Χ. (IG XII, Suppl. 136: εν τω ίρω τω εμ Μέσσω).

Εκεί όπου λίγο αργότερα, σύμφωνα με επιγραφή της Μιλήτου, οι Μηθυμναίοι και οι Ερέσιοι τίμησαν τους δικαστές της Μιλήτου οι οποίοι «ερχόμενοι εις το Μέσσον δίκασαν την μεταξύ της Μήθυμνας και Ερεσού δίκη ορθώς και δικαίως σύμφωνα με τη συνθήκη που υπήρχε». (IG XII, Suppl. 139: Παραγενόμενοι εις Μέσσον ταις μεν εδίκασσαν ταν δίκαν όρθως και δικαίως κατά τε ταν συνθήκαν).

Επιπλέον σε επιγραφή της Εφέσου καταγράφονται οι «Καλληνείς» και οι «Μυτιληναίοι» μεταξύ εθνοτήτων της Ρωμαϊκής διοικήσεως της Περγάμου της Φλαβιανής περιόδου 70-89 μ.Χ. για την οποία ο καθηγητής Guy Labarre του Πανεπιστημίου Lumiere της Λυόν έγραψε ότι: «Το όνομα Καλληνείς χαρακτηρίζει τις πόλεις της Λέσβου πλην Μυτιλήνης, που συνεδρίαζαν στο ναό των Μέσσων, κοντά στη σημερινή Καλλονή. Ο όρος Καλληνείς είναι δηλαδή πρόγονος του σημερινού τοπωνυμίου Καλλονή. Καλληνείς ήταν πιθανά συλλογικός όρος που περιελάμβανε τις πόλεις του νησιού με την εξαίρεση της μεγαλύτερης και τυπικά ελεύθερης Μυτιλήνης. Σύμφωνα με τη Φλαβιανή καταγραφή οι Καλληνείς χώρισαν από τη διαφορετική περιφέρεια του κράτους της Μυτιλήνης για να ξανασυνδεθούν στην περιφέρεια του Αδραμυττίου». (Επιγραφή: McCabe, Ephesos 600 και Guy Labarre: Les cites de Lesbos aux epoques hellenistique et imperiale. Vol. 1 Paris 1996, σ. 393).

Καλληνέα μου, στο Ιερό του Μέσσου θα ακολουθήσεις τις αρχαίες Λεσβίδες, που στροβιλίζοντας τα λεπτά βήματά τους έστηναν τον όμορφο κυκλικό χορό, εκεί όπου εξόριστη «η Σαπφώ θα σας καθοδηγεί με τη χρυσή λύρα στο χέρι και εσείς χορεύοντας χαρούμενες θα φαίνεται να ακούτε το γλυκόλαλο ύμνο από την ίδια την Καλλιόπη». (Παλατινή Ανθολογία 9,189).

Εκεί στα ετήσια Καλλιστεία όπου κατά τον επίσης εξόριστο Αλκαίο, «οι Λεσβίδες διαγωνιζόμενες στην ομορφιά οι μακρύπεπλες περπατούν, και γύρω αντηχεί η θεσπέσια ηχώ της ετήσιας ιερής ολολυγής των γυναικών», για να τιμήσουν όπως ο ίδιος τονίζει την «Αιολίδα ένδοξη θεά, όλων γεννήτρα», (Αιολήιαν κυδαλίμαν θέον πάντων γενέθλαν), που δεν είναι άλλη από την Αφροδίτη - Καλλονή από την οποία πήρε το όνομά του ο Κόλπος της Καλλονής.

Τη θεά που τίμησαν οι Πυρραίοι με το εικονιζόμενο μπρούτζινο νόμισμα του 4ου π.Χ. αιώνα, στην πρόσθια όψη του οποίου φαίνεται η Αφροδίτη - Καλλονή που φορεί σφενδόνη, σκουλαρίκια και περιδέραιο και στην πίσω πλευρά ο κερασφόρος τράγος και τα αρχικά ΠΥΡ.

Καλλονή μου, ανάμεσα στους κίονες του Ιερού του Μέσσου κρατώντας υάκινθους, με αραχνοΰφαντο πέπλο θα χορέψεις το χορό των Ερώτων ακολουθώντας την Σαπφώ που συνόδευε τις Λεσβίδες καλλονές τραγουδώντας με τη λύρα πίσω από το άρμα της Αφροδίτης όταν «κοσμούσε τα φτερά και τους βοστρύχους των Ερώτων με χρυσό, ενθαρρύνοντάς τους να σπεύσουν με πομπή μπροστά από το άρμα σείοντας πυρσούς στον αέρα». (Ιμέριου λόγοι 9,4).

Τότε θα σου απαγγείλω το επιθαλάμιο «Ώ κάλ', ώ χαρίεσσα», της Σαπφούς όπως το παραφράζει τον 4ο αιώνα μ.Χ. ο σοφιστής Ιμέριος: «Ώ καλλονή, ώ χαριτωμένη, // σ’ εσένα πρέπουν τα εγκώμια της Λεσβίδας ποιήτριας // μ' εσένα αξίζει να παίζη η χρυσή Αφροδίτη και οι Χάριτες // με τους τριανταφυλλένιους αστραγάλους». (Ιμέριου λόγοι. Επιθαλάμιος εις Σεβήρον 9,19).

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΆΡΘΡΑ
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top