FOLLOW US

Παρα...θέσεις

Ανελεύθερα μυαλά σε φιλελεύθερη δημοκρατία…

Ζούμε αυτές τις ημέρες σ’ ένα παράλληλο σύμπαν, μαχόμενοι υπέρ «βωμών και εστιών» αφ’ ενός και «ανθρωπίνων δικαιωμάτων» αφ’ ετέρου. Μόνον που ο δημόσιος λόγος και διαμάχη είναι τόσον ατελείς που μοιάζουν να φλερτάρουν με το απαράμιλλο του γελοίου, σε μιαν προσπάθεια ο ένας να παγιδεύσει τον άλλον σε θέμα που δεν αντέχει κριτικής ή υποκρισίας. Και το μπούμερανγκ στριφογυρνά στον αέρα, με το ζήτημα να είναι ποιος εντέλει το «έφαγε» στην κεφάλα του. Στη διελκυστίνδα ενεπλάκησαν όλοι, από την Ιεραρχία στον Β. Τσάρτα και τους 20 συγκεντρωμένους ακτιβιστές της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας, μπροστά στον Άγνωστο Στρατιώτη και τη Βουλή· από τη μεγαλοστομία της μικρο-τακτικής των κομμάτων μέχρι το ελάχιστον των αριθμών, από την προσφυγή στο θετικό επιστημονικό λόγο στο θεολογικό δόγμα, μια ταγκισμένη ταραμοσαλάτα. Πράγματι, η ρήση του Τσώρτσιλ ότι η Βαλκανική παράγει τόση ιστορία που δεν μπορεί να την καταναλώσει, επανέρχεται καθημερινά. Κι’ ίσως για μια φορά, ο ναρκισσιστικός λόγος του Βαρουφάκη -σε μετάφραση- να έχει νόημα: «Ανίκητοι Ηττημένοι» είναι η ελληνική μετάφραση του προσφάτου βιβλίου του, με την προφανή παραπομπή στο «Inglorious Basterds/Άδοξοι μπάσταρδη» του Ταραντίνο. Ταιριάζει κουτί στη συζήτηση με πρόσχημα τα διεμφυλικά δικαιώματα.

Σε συντακτικό επίπεδο, τα πράγματα έχουν εγκαθιδρυθεί πλήρως μετα-πολεμικά: η διασφάλιση των δικαιωμάτων δεν υπόκειται στις αντιλήψεις ή διαθέσεις της κοινής γνώμης την οποία ο νομοθέτης καλείται να «άγει», κωφεύοντας στις ενδεχόμενες αντιδράσεις ή φόβους της. Οφείλει όμως παράλληλα να πείθει, να διδάσκει. Η καταφυγή στο στιγματισμό της όποιας δημόσιας αμφιβολίας, μέσω μιας επιχειρηματολογίας που το μόνο που επικαλείται είναι η πολιτική ορθότητα του «δικαιωματισμού», αποκαλύπτει τη ρηχότητα θέσεων, επιχειρημάτων και κινήτρων.

Σε επιστημονικό επίπεδο, η επίκληση δεδομένων και η εγκυρότητα των τοποθετήσεων και επιχειρημάτων δεν είναι -δεν μπορεί να είναι- κατά το δοκούν, κατά το καλόν και συμφέρον. Εάν η επιστήμη καλείται να διαχωρίσει το Φύσει από το Παρά-Φύσει στο ζωικό βασίλειο, τότε τα μαθήματα έρχονται από παντού: στην κυρίαρχη αγγλο-σαξωνική γλώσσα, τη γλώσσα της επιστημονικής θεωρίας της Εξέλιξης, υπάρχουν δύο όροι αναφοράς για το φύλο -το sex και το gender- που ουσιαστικά σηματοδοτούν τη διάκριση μεταξύ βιολογικού/γενετικά προσδιοριζόμενου φύλου και του κοινωνικού φύλου στον Άνθρωπο. Το ότι η διαφορά δεν επεκτείνεται στα λοιπά είδη οφείλεται στην ύπαρξη της νόησης και του πολιτισμού σ’ εμάς.

Σε φιλοσοφικό επίπεδο, όπου ίσως όφειλε να εστιασθεί ο πυρήνας της συζήτησης, η προφανής απουσία ενός κομβικού κλάδου της, της Θεολογίας -ας μη ξεχνάμε ότι στην ευρωπαϊκή παράδοση η Θεολογία ταυτιζόταν με τη Φιλοσοφία σε θέματα Ηθικής παγίως- οδηγεί σε συντριβή της έναντι της φυσικής επιστήμης. Αντιθέτως, είναι η φυσική επιστήμη που μέσω της ανάδειξης της Βιο-Ηθικής επιχειρεί να καλύψει το μέγα κενό, στα μεγάλα ζητήματα των καιρών μας.

Με αυτά τα χαίνοντα κενά ανά χείρας, καταλήγουμε να συζητάμε κρίσιμα ζητήματα της νεωτερικότητας, με όρους πολιτικής αντρίλας, διανθισμένα με εκφράσεις ως οι «ντιγκιντάνγκες» ή «στα τέσσερα»… Και ξεχνούμε τη λεπτή διάκριση που μας χάρισε ο Ν. Κούνδουρος για το Μ. Χατζηδάκι, «αυτός ο ομοφυλόφιλος, ήταν το μέγα αρσενικό»… κι όποιος κατάλαβε.

Ο Ελληνικός Πολιτισμός, τον οποίο διεκδικούμε ως δήθεν κληρονόμοι ευθείας γενιάς, είχε ένα θεμελιώδες γνώρισμα: την αναζήτηση της κλίμακας, της αναλογίας των διαστάσεων, εξ ού και ο Παρθενών ή το Απολλώνιο πρόβλημα. Όλα τα άλλα ήταν/είναι πολιτισμικές κατασκευές προς επίλυση κοινωνικών προβλημάτων. Αν σήμερα είμαστε πολιτισμός σε παρακμή τούτο οφείλεται στο ότι αγνοούμε ή δεν μπορούμε να χειρισθούμε προβλήματα κλίμακας, διαστάσεων και σοβαρών νοητικών και αξιακών κατασκευών.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΆΡΘΡΑ
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top