FOLLOW US

Παιδείας ο λόγος

Με την ανατολή του 20ου αι., η παιδεία είχε στραφεί στην προσπάθεια διαμόρφωσης της προσωπικότητας των παιδιών και είχε λάβει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Η κίνηση αυτή είχε γεννήσει ευφορία στην ψυχή και στη συνείδηση του ανθρώπου, συναισθήματα ευφροσύνης και προσμονής για ένα ευοίωνο μέλλον της ανθρωπότητας, για μια καθολική πρόοδο, για ένα ελπιδοφόρο αύριο.

Ο αιώνας αυτός, δυστυχώς, αντίθετα με κάθε προσδοκία, μας άφησε μια πικρή γεύση απογοήτευσης, μια κυρίαρχη αίσθηση θανάτου και απανθρωπιάς. Μπροστά μας διανοίχτηκε ένας νέος ορίζοντας, ο κόσμος του αύριο, ένας κόσμος σκοτεινός, απροσδιόριστος, ασαφής, του οποίου οι δομές και οι διαστάσεις χάνονται μέσα σε μια ομίχλη μυστηρίου και αβεβαιότητας.

Παρόλα αυτά η ελπίδα εξακολουθεί να υπάρχει και μια προσδοκία είναι και σήμερα ζωντανή. Και αυτή την ελπίδα και προσδοκία εναποθέτει ο άνθρωπος στην παιδεία, που καλείται να παίξει ένα ρόλο καταλυτικό και να εφοδιάσει τους μαθητές με τα απαραίτητα σωματικά και ψυχικά εφόδια, που θα τους βοηθήσουν να διεξαγάγουν με επιτυχία και αισιοδοξία ένα φοβερό αγώνα ενάντια στην αβεβαιότητα του σήμερα και του αύριο, δηλαδή ενάντια στα προβλήματα της σημερινής και της μελλοντικής κοινωνίας.

Στην παθογένεια του προσώπου όχι μόνο της ελληνικής αλλά και της ευρωπαϊκής κοινωνίας, καλείται να απαντήσει το σχολείο, ο βασικός αυτός παράγοντας αγωγής, με τον ανανεωμένο και δυναμικό ρόλο που διαδραματίζει, όπως αυτός εκφράζεται μέσα από προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αγωγής υγείας, αγωγής σταδιοδρομίας και πολιτιστικών.

Με την υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών επιτυγχάνεται η πνευματική ανάπτυξη των μαθητών, η αισθητικής τους καλλιέργεια, η δημιουργική έκφραση, η ευαισθητοποίηση και η κινητοποίηση τους σε θέματα που αφορούν το στενότερο και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον και η ενδυνάμωση της διάθεσής τους να αγωνιστούν για συγκεκριμένα προβλήματα που σχετίζονται με τον πολιτισμό και την ειρήνη, την υγεία και το περιβάλλον, με τη διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης ζωής.

Οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές διαδικασίες που ακολουθούνται στη σύλληψη, την οργάνωση και την υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων, δίνουν τη δυνατότητα τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς να συνεργαστούν μεταξύ τους, να αναπτύξουν πρωτοβουλίες, να διερευνήσουν διαθεματικά και διεπιστημονικά ένα θέμα, να αυτενεργήσουν και να αναπτύξουν το πνεύμα της άμιλλας.

Να δημιουργήσουν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με το στενότερο και ευρύτερο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, να αποκτήσουν ποικιλία και πλούτο εμπειριών σχετικών με αυτό, να ευαισθητοποιηθούν πάνω σε μείζονα προβλήματα που απειλούν την ποιότητα της ζωής μας, να αναπτύξουν τις νοητικές, θυμικές και ψυχοκινητικές ικανότητες και δεξιότητες , να εξοικειωθούν με την έρευνα , την οργάνωση και τη δυναμική αξιοποίηση της γνώσης και, ακόμη, να αναλάβουν πρωτοβουλίες για τη βελτίωση και την αναβάθμιση της ποιότητας των συνθηκών της ζωής.

Αν ρίξει κανείς μια ματιά στα προγράμματα που επεξεργάζονται και υλοποιούν τα σχολεία, θα διαπιστώσει πως οι μαθητές πέρα από την αγωγή και την παιδεία που τους προσφέρουν οι άλλοι, λαμβάνουν και μια άλλη αγωγή και παιδεία, ανώτερη και καλύτερη, αυτή που οι ίδιοι δίνουν στον εαυτό τους.

Μέσα στα πλαίσια της συνεχούς συνεργασίας και μέσα στο πνεύμα που δημιουργεί το πνεύμα του ευγενούς συναγωνισμού, αυτού του ευγενικού πάθους που αξίζει κάθε εκτίμηση και αποτελεί κτήμα πολυτιμότατο και κίνητρο για δράση ανεκτίμητο, οι μαθητές νιώθουν, είμαι βέβαιος, εκείνη τη δημιουργική θλίψη που γεννά η υπεροχή του ανταγωνιστή, ανάμεικτη πάντα με την ελπίδα πως θα τον ξεπεράσουν την κατάλληλη στιγμή με τις ικανότητές τους. Αισθάνονται την αληθινή, τη γνήσια χαρά, αυτή που πηγάζει από τη δημιουργία, και μπαίνοντας μέσα στη δράση και την ίδια τη ζωή αποφεύγουν τη μελαγχολία, το μαρασμό και την απελπισία που δημιουργεί η παθητικότητα, η αδράνεια και η νωθρότητα.

Βέβαια τα προγράμματα αυτά δεν θα ήταν δυνατό να υλοποιηθούν χωρίς την εθελοντική συμμετοχή και συμβολή των εκπαιδευτικών. Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί παίζοντας το ρόλο του καθοδηγητή που υποδεικνύει, προτρέπει, πληροφορεί, αποτρέπει, προλαβαίνει λανθασμένους χειρισμούς, διορθώνει και ενθαρρύνει τις προσπάθειες των μαθητών, χωρίς να καταπνίγει την αυτενέργεια και την ελευθερία τους ή την ανάληψη πρωτοβουλιών, δείχνουν πως υπάρχουν προοδευτικοί και φιλοπρόοδοι εκπαιδευτικοί που προσπαθούν, αγωνίζονται και εργάζονται για την πρόοδο και την εξέλιξη, πασχίζουν και νοιάζονται για το νέο, το διαφορετικό, το καλύτερο, το τελειότερο, και επιθυμούν να συμβάλουν στην πρόοδο της κοινωνίας, της επιστήμης και της παιδείας, που προσπαθούν να βρουν νέους δρόμους, νέες μεθόδους, νέες τεχνικές και να διανοίξουν νέες προοπτικές και σαν εμπνευσμένοι και φωτισμένοι παιδαγωγοί να δώσουν στο παιδί ό,τι το ευχαριστεί, ό,τι το ωφελεί και γενικότερα ό,τι του ταιριάζει και του αξίζει.

Με μία προϋπόθεση: να αφεθεί το σχολείο, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, να το αφήσουν οι πολιτικοί και οι συν αυτοίς συνδικαλιστές δηλαδή, να παίξει το ρόλο του όπως αυτό ξέρει και να μη γίνεται αντικείμενο μικροπολιτικής εκμετάλλευσης από τις εκάστοτε κυβερνήσεις.

Γιατί είναι ωφελιμότερο ένα πρόγραμμα χειρότερο αλλά σταθερό από ένα καλύτερο που αλλάζει και «μεταρρυθμίζεται» συνέχεια, όπως γίνεται στη χώρα μας. Εκείνο που δεν μπορούμε πια να κατέχουμε, δηλαδή τη ζωντάνια και τη δημιουργική δύναμη της νεανικής ηλικίας, ας το αφήσουμε να διοχετευθεί από τη δική τους ζωή στη δική μας και ας μας εμπνέει διαρκώς.

Ας συνειδητοποιήσουμε πως δεν υπάρχει ευγενέστερη συγγένεια και επαφή μεταξύ των ανθρωπίνων πνευμάτων από αυτή κατά την οποία ο ένας εργάζεται και ξοδεύεται, για να καταστήσει τον άλλο ακμαιότερο και σοφότερο για ένα κοινό σκοπό, την ευτυχία του συνόλου. Ας παραδοθούμε στα χέρια των παιδιών, ας παρακολουθήσουμε την πορεία και τα έργα τους και θα γίνουμε πιο σοφοί, πιο αισιόδοξοι και πιο ευτυχισμένοι.

 

*Ο κ. Αθανάσιος Φραγκούλης είναι Δρ. Κλασικής Φιλολογίας, Επίτ. Σχολικός Σύμβουλος.

FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top