FOLLOW US

Παρα...θέσεις

Όλοι μας, είτε ως παιδιά είτε ως γονείς, γνωρίζουμε τον Πήτερ Παν ως μια από τις κλασσικές φιγούρες της παιδικής λογοτεχνίας. Ο Τζέιμς Μπάρι συνέλαβε την ιδέα της ονειρικής κατάστασης, όπου η Γουέντι και τα αδελφάκια της ακολούθησαν τον ιπτάμενο Πήτερ Παν -που αδιαπραγμάτευτα δεν ήθελε να μεγαλώσει- και την καλή νεράιδα Τίνκερμπελ, στη Χώρα του Ποτέ· κι όλοι μας, έστω και στιγμιαία, αισθανθήκαμε μια κρυφή νοσταλγία γι’ αυτήν την αντισυμβατική μυθοπλασία που ηρνείτο την πραγματικότητα.

Ως μεγάλοι αποφασίσαμε να ζούμε ξύπνιοι στη Χώρα του Μετά. Είναι κι αυτή -παραδόξως- μια ονειρική Χώρα, όπου υπάρχουν καράβια που κινδυνεύουν να βουλιάξουν, πειρατές και καρχαρίες κι ένα ρολόι που κάνει τικ-τακ στα σωθικά μας. Όπως ακριβώς στο παραμύθι. Η Χώρα αυτή, είναι πανέμορφη αλλά και κακοποιημένη -από εμάς. Έχει γεννήσει Ίκαρους αλλά και Άπτερες Νίκες. Ζει μια διαρκή αντίφαση, ικανοποιείται με τη χαλαρότητα του πρόσκαιρου και σπρώχνει το αναγκαίο σε κάποιο άγνωστο μέλλον. Γι’ αυτό επιβραβεύει το «Θα», γι’ αυτό φιλοσοφεί «ό,τι φάμε, ό,τι πιούμε κι ό,τι αρπάξει ο κ...ς μας», γι’ αυτό ελπίζει πάντα ότι «έχει ο Θεός» και τον ελληνοποίησε για σιγουριά. Ίσως γι’ αυτό όταν συνετρίβη ο Μύθος μας, αποφασίσαμε να το ρίξουμε στον ύπνο, ονειρευόμενοι παρελθόντα μεγαλεία και μελλοντικούς εχθρούς.

Το Μετά είναι πανταχού παρόν στη ζωή μας. Ζούμε τη Μετα-πολίτευση, ζοριζόμαστε με τη μετά-νεωτερικότητα και το γλοιώδη σχετικισμό της, στη μετά-κρίση εποχή πλήττονται πρωτίστως η μετα-ποίηση και οι μετα-πράτες, μετ-ερχόμαστε ακροβασιών ώστε να τα βγάλουμε πέρα ως Κράτος και ως άτομα, οι μετα-βολές και οι μετ-αλλάξεις θεωρούνται επικίνδυνες, εξ ου και η δυσπιστία έναντι των μετα-ρρυθμίσεων. Προς αποφυγή όλων αυτών, πειραματιζόμαστε με τη Μετα-αλήθεια στο δημόσιο λόγο. Το μέγιστο ψεύδος ηχεί αληθοφανές, όσον κι αν συστρέφει την πραγματικότητα, αρκεί να κατασκευάζει μιαν ασπρόμαυρη εξιστόρηση των πραγμάτων, με καλούς και κακούς και κυρίως με εξοβελισμένους τους ορθοτομούντες το λόγο και τους αριθμούς.

Στη Χώρα του Μετά, έχει μετα-λαμπαδευθεί στο 70% η πίστη ότι για την κρίση φταίνε οι «άλλοι», που τυχαίνει να είναι και ξένοι κι αχάριστοι, μη αρκούμενοι στη μετ-άγγιση του πολιτισμού μας. Στις μαζώξεις δε, ενός Μετ-όχου ανύπαρκτης Τράπεζας, συρρέουν εκατοντάδες ώστε να ενημερωθούν πώς θα πληρώσει τα δάνεια τους. Παραφράζοντας τον Πιραντέλλο, «έτσι είναι επειδή έτσι νομίζουμε» και φτιάχνουμε βολικές Μετα-πραγματικότητες.

Έτσι, σ’ αυτή τη Χώρα συμβαίνουν παράξενα που σχετίζονται με το Πριν: υπάρχει, π.χ., εξωκοινοβουλευτική Κέντρο-Αριστερά και κοινοβουλευτική Άκρο-Δεξιά, η ριζοσπαστική Αριστερά μετα-τοπίζεται  σε πρακτικές προ 40ετίας, ενώ στο μετα-ρρυθμιστικό Κέντρο τσακώνονται για την πρωτοκαθεδρία το 4,7% με το 1,9%, με φευγαλέες ματιές προς μετα-κίνηση.

Και σχεδόν κανείς δε φαίνεται να θέλει ή δε μπορεί να διατυπώσει ως συλλογικό το αίτημα η Χώρα του Μετά να γίνει η Χώρα του Τώρα. Διότι εάν δεν αντιστραφεί, άμεσα, η δημογραφική κάμψη, εάν δεν δημιουργηθεί και συγκρατηθεί εδώ ανθρώπινο κεφάλαιο επιπέδου και εάν δεν αντιμετωπισθεί η επερχόμενη διαγενεακή σύγκρουση σε επίπεδο εργασίας και ασφάλισης, θα γίνει η Χώρα του Τίποτα. Με μαθηματική βεβαιότητα!

Η Χώρα του Μετά είχε την πολυτέλεια να σπαταλά χρόνο, χρήμα και ανθρώπους αναζητώντας το ακριβές ζύγι στα όρια μεταξύ της Αριστεράς και της Δεξιάς, ως κομματικές πρακτικές. Το ζήτημα είναι πλέον η τομή μεταξύ εκσυγχρονισμού και οπισθοδρόμησης και, δυστυχώς, οπαδοί και των δύο συνωστίζονται ένθεν κακείθεν.

Ακόμα και η Γουέντι ξύπνησε κάποτε από τον ονειρικό κόσμο της. Εμείς;

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Γέφυρες... Θύμησες... »
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top