FOLLOW US

Παρα...θέσεις

Με εμμονή που τείνει στη γραφικότητα, έχω κατ’ επανάληψη αναφερθεί στη σημασία των Συμβολισμών. Ιδιαίτερα δε στην προκλητική σύμπτωση ημερομηνιών που συνταυτίζονται στην Ιστορία με μείζονα γεγονότα, που «γύρισαν» την πορεία του Κόσμου.

Με εμμονή που τείνει στη γραφικότητα, έχω κατ’ επανάληψη αναφερθεί στη σημασία των Συμβολισμών. Ιδιαίτερα δε στην προκλητική σύμπτωση ημερομηνιών που συνταυτίζονται στην Ιστορία με μείζονα γεγονότα, που «γύρισαν» την πορεία του Κόσμου.

Αναγκαστικά, ως ιθαγενής-υπήκοος του Υπαρκτού Ελλαδισμού, οφείλω να θυμηθώ τώρα τη 18η Ιουνίου. Καθότι, εάν κρίνω από τα non-papers του Μαξίμου και την «ενημέρωση» από τα κανάλια, η 18η Ιουνίου καταγράφεται στην Ιστορία ως η Ημέρα του Βατερλώ! Και είναι η ημέρα που θα συνέλθει το Eurogroup για να επικυρώσει (;) τη «Συμφωνία» (;) του Α. Τσίπρα (;) με τους «Θεσμούς»!

Ο «Έλλην» Ναπολέων Βοναπάρτης -ή Ν. Καλόμερος, υπάρχουν πολλοί γύρω μας που πιστεύουν τη νεο-ελληνική ψεκασμένη Μυθ-ιστορία - κουρελής πλέον «αυτοκράτωρ», ένας κοντός τύπος από το Νότο, ένα παραπροϊόν της Γαλλικής Επανάστασης, που θεωρούσε ότι θα άλλαζε την Ευρώπη, συνετρίβη στρατιωτικά στην πεδιάδα του Βατερλώ! Πρώσοι και Εγγλέζοι τού υπέδειξαν τη σκληρή πραγματικότητα των αριθμών και του ορθού χρονισμού: η μάχη χάθηκε στις λεπτομέρειες, αλλά ήταν χαμένη πριν καν ξεκινήσει!

Ο «Καλόμερος» ήταν ήδη «εξόριστος» στη νήσο Έλβα, έχοντας τεθεί στο περιθώριο μετά από την κατάρρευση των αυτοκρατορικών του ψευδαισθήσεων. Απέδρασε όμως, συνέγειρε πλήθη στη Γαλλία που τον ακολούθησαν αναζητώντας επιστροφή στο παρελθόν, διαμορφώθηκε το δεύτερο Ναπολεόντειο καθεστώς των «100 Ημερών» που έσβησε στο Βατερλώ! Ήταν μια κορυφαία στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ιστορία, όπου οι φαντασιακές υποθέσεις περί πεπρωμένου, περί ανατροπής, περί αξιοπρέπειας, περί ό,τι θέλετε..., κατέληξε σε μια περικυκλωμένη Παλαιά Φρουρά πιστών, την περιβόητη Δημοκρατική Φρουρά και το Στρατηγό Pierre Cambronne να ανακράζει το περιβόητο «merdes» (σκατά, δηλαδή) ή το «η Φρουρά πεθαίνει, δεν παραδίδεται».

Και η μεν Φρουρά εσφάγη, ο δε Cambronne αιχμαλωτίσθηκε, αλλά η Γαλλική Επανάσταση μετέπεσε από ενεργός πολιτική διεργασία σε ιστορικό πολιτισμικό απόθεμα. Το γαλλικό «Κούγκι» διαμόρφωσε την Ευρώπη, σε τέτοιο βαθμό, που 200 χρόνια μετά, ευρισκόμεθα με άλυτα προβλήματα. Ήταν 18 Ιουνίου 1815!

Ο Ναπολέων Βοναπάρτης δεν ήταν τυχαίος: ήταν ιδιοφυής στρατηγός, ήταν παραγωγός κρατικών θεσμών που διατηρούνται μέχρι σήμερα, από το Δίκαιο έως την οργάνωση της Παιδείας και της Κεντρικής Διοίκησης... Ήταν όμως ατομικά αδύναμος μπροστά στις φαντασιώσεις του επαρχιωτισμού του. Αυτο-στέφθηκε αυτοκράτωρ! Και καταστράφηκε κι αυτός, κι η χώρα του!

Είναι ενδιαφέρον να θυμηθούμε ότι είχε ορίσει τη λεγόμενη «Υψηλή Πολιτική» ως την εφαρμογή της «κοινής λογικής» στα μεγάλα πράγματα! Είναι αλήθεια ότι οι Γάλλοι το ’χουν το κουσούρι με την έννοια «Υψηλή»: Υψηλή Ραπτική (haute couture), Υψηλή Γαστρονομία (haute cuisine), Υψηλή Κομμωτική (haute coiffure)... Είναι επίσης αλήθεια ότι τους «βγαίνει» όλος αυτός ο «μύθος» του Υψηλού: στα προϊόντα και το εμπόριο, το «Υψηλό» αποδίδει τεράστιο πλεονέκτημα και σημαντικά μερίδια του ΑΕΠ της Γαλλίας.

Μια παρατήρηση όμως: το «Υψηλό» εφαρμόζεται αποτελεσματικά στα προϊόντα πολυτελείας ή στις εξεζητημένες επιλογές. Όταν το «Υψηλό» εφαρμόζεται στην εξωτερική πολιτική της Γαλλίας, π.χ., μάλλον σε συστηματική αποτυχία καταλήγει, τουλάχιστον σε βάθος χρόνου. Ο επόμενος Μεγάλος Πολιτικός της Γαλλίας ήταν ο Στρατηγός De Gaulle: πήρε την ηττημένη χώρα και την εκάθησε ομοτίμως στο τραπέζι των Νικητών του Πολέμου. Κατασκεύασε το πολίτευμα της χώρας -την Ε' Γαλλική Δημοκρατία, χειρίστηκε την απο-αποικιοκρατία, πολέμους δεξιά κι αριστερά αλλά και τον Ψυχρό Πόλεμο, την κατέστησε πυρηνική δύναμη... κι ανετράπη εντέλει.

Είχε πει: «Δε διοικείται μια χώρα που έχει παραπάνω τυριά από τις ημέρες του έτους»! Κόλλησε κι αυτός στη διαφορά μεταξύ «Υψηλής Πολιτικής» και «Υψηλής Μαγειρικής»!
Προσωπικώς, η πλαδαρή αναφορά περί της ανάγκης να διδασκόμαστε από την Ιστορία ώστε να σχεδιάζουμε καλύτερα το μέλλον, μου είναι απολύτως βαρετή! Για 2-3 λόγους. Πρώτον, διότι είμαστε ανιστόρητοι γενικώς! Δεύτερον, διότι όταν λέμε «Ιστορία», εννοούμε «Ιστορία Μας», δηλαδή το πλέγμα των βολικών εθνικών μύθων.

Που εδραιώνει θεωρίες περί «καλύτερου οικοπέδου του Κόσμου», «περιούσιου λαού» και βεβαίως την απεχθή και γελοία συνωμοσιολογία.

Διακόσια χρόνια, μέρα τη μέρα, από το Βατερλώ, μήπως είναι αναγκαίο να επεξεργασθούμε κάποιες συμβολικές αντιστοιχίες; Πόσο κρίσιμος μπορεί να είναι ο «επαρχιωτισμός» ως νοοτροπία όταν επικαλείσαι ευρέα σχέδια κοσμοπολίτικου χαρακτήρα; Πόσο επικίνδυνη μπορεί να γίνει η επίκληση της «αξιοπρέπειας» όταν ταυτίζεται με την «επιθετική επαιτεία»; Πόσο προφητική μπορεί να είναι η ερμηνεία του De Gaulle για τα πολλά «τυριά», όταν εν τοις πράγμασι αναφέρεται σε κατακερματισμένο πολιτικό και κοινωνικό σκηνικό -λέγε με «συνιστώσες» π.χ.;
Στο Βατερλώ εκρίθησαν πολλά: από την έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των τμημάτων του γαλλικού στρατού, από λάθη κρίσης και Ηγεσίας· ήταν μάχη αμφίρροπη κατά την οποία οι Βρετανοί του Ουέλινγκτον απέκρουσαν πλείονες επιθέσεις των Γάλλων. Και κρίθηκε όταν ο Γερμανός Μπλύχερ πρόλαβε το Γάλλο Γκρουσύ και το ιππικό του, αλλάζοντας την αριθμητική στο κεντρικό πεδίο της μάχης. Το Βατερλώ κρίθηκε ως θέμα χρονισμού κινήσεων και ως ζήτημα εσφαλμένης τακτικής κινήσεων.
Στις πρόδρομες ημέρες του Βατερλώ, περί άλλα τύρβαζαν κι αλλιώς έβλεπαν τον κόσμο οι στρατηγοί του Ναπολέοντα.

Πώς λέμε «πού θα κάνουν τσίσα τους οι αστυνομικοί της Βουλής -και κυρίως τι θα φορούν» (Ζ. Κωνσταντοπούλου); Πώς λέμε «ο Ομπάμα είναι σε πανικό» (Π. Κουρουμπλής); Πώς λέμε «τρισάγιο στην ΕΡΤ» (Ρ. Μακρή)!; Πώς λέμε «κινηματικό δημοψήφισμα» (Γ. Βαρουφάκης); Πώς λέμε...;
Μια υπενθύμιση μόνο:

Το Βατερλώ έκλεισε την παρένθεση των 100 ημερών του Ναπολέοντα, του «Καλόμερου» καθ’ Ημάς!

Το Βατερλώ γεωγραφικά βρίσκεται στο δρόμο για τις Βρυξέλλες!
Και τη Μαρξική διαπίστωση ότι η Ιστορία επαναλαμβάνεται μόνον ως φάρσα ή ως τραγωδία!

FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top