FOLLOW US

Επιμύθιον

Μπορεί η ηλεκτρονική ανάπτυξη να έχει βάλει τη ζωή μας σε μεγάλα «γκάζια», ωστόσο άρχισαν να φαίνονται κάποια σημάδια εκδικητικής αισιοδοξίας.

Μπορεί η ηλεκτρονική ανάπτυξη να έχει βάλει τη ζωή μας σε μεγάλα «γκάζια», ωστόσο άρχισαν να φαίνονται κάποια σημάδια εκδικητικής αισιοδοξίας. Το παραδοσιακό έντυπο βιβλίο, το υλικό χρήμα και τα παραδοσιακά επιτραπέζια παιχνίδια (για να αναφερθούμε σε τρία από αυτά) βλέπουμε να ανακάμπτουν μετά από μια εικοσαετή περίπου άμυνά τους απέναντι σε μια σκληρή και σαγηνευτική ψηφιακή τεχνολογία.

Κι ας τα πάρουμε με τη σειρά.
Η ανάγκη του λόγου, της ομιλίας και της συναναστροφής (απ’ όπου προήλθε η έννοια της πρώτης), της συνεύρεσης, ακόμα και της διένεξης επαναφέρουν στο προσκήνιο υλικά ομαδικά επιτραπέζια παιχνίδια, όχι σε άυλη μορφή, αλλά στο τραπέζι και στην τσόχα. Υπάρχει ευτυχώς γι’ αυτά μια τεράστια «βιβλιοθήκη», από παιχνίδια της απλής τύχης (αγκάθια, ζάρια, τρίλιζες, τριανταμία κ.λπ.), μέχρι της απόλυτης ευφυςιας και στρατηγικής (πρέφα, μπριτζ, σκάκι κ.τ.τ.), παιχνίδια που χωρίς να χρησιμοποιούν φανταστικές προσομοιώσεις και πολυδιάστατες απεικονίσεις, δίνουν τη χαρά της νίκης που βασίζεται στην τακτική και στους κανόνες.

Η ιστορία αυτών των παιχνιδιών πάει πολύ βαθιά. Η «πέσσεια» ή «πέττεια» λ.χ. ήταν ένα αρχαίο ελληνικό παιχνίδι που παιζόταν από δύο παίκτες, κατά πάσαν πιθανότητα με δέκα πεσσούς (πούλια ή πέτρες) πάνω σε ένα γραμμογραφημένο αβάκιο τριάντα έξι τετραγωνιδίων (6 επί 6) ή με τριάντα δύο πεσσούς σε ένα αβάκιο εξήντα τεσσάρων τετραγώνων (8 επί 8) -όπως η σημερινή «ντάμα»- και σ’ αυτή τη δεύτερη περίπτωση λεγόταν «πόλις».

Την επινόησε ο οξυδερκέστατος εφευρέτης Παλαμήδης στο περιθώριο του Τρωικού Πολέμου. Την έπαιζαν ο Αχιλλέας με τον εξάδελφό του Αίαντα τον Τελαμώνιο (όπως παριστάνεται στον περίφημο αμφορέα του Εξηκία Στ΄ π.Χ.) και ήταν και οι δυο τόσο απορροφημένοι από το παιχνίδι, όπως μας λέει ο Όμηρος, που θα χάνανε τη μάχη αν δεν τους ειδοποιούσε η θεά Αθηνά!

Το σκάκι ή ζατρίκιο έχει λέξεις περσικές (σαχ = βασιλιάς) αλλά κατά πάσαν πιθανότητα επινοήθηκε στην αρχαία Ινδία. Το δημιούργησε ένας βραχμάνος για λογαριασμό ενός νεαρού βασιλιά. Με το παιχνίδι αυτό ο βραχμάνος έδειξε «εν παικτοίς» στον βασιλιά του ότι ένας βασιλέας μόνος του χωρίς τη βοήθεια υπασπιστών, πύργων, ίππων και στρατού δεν μπορεί να καταφέρει τίποτε.

Ο βασιλιάς ενθουσιάστηκε και πρότεινε στον βραχμάνο να ορίσει ο ίδιος την αμοιβή του. Αυτός τότε ζήτησε ένα κόκκο σταριού στο πρώτο τετραγωνίδιο και να διπλασιάζεται στο κάθε επόμενο.

Ο νεαρός βασιλιάς γέλασε με ανακούφιση, αλλά πήρε πολύ σκληρό μάθημα όταν με τους μαθηματικούς υπολογισμούς της γεωμετρικής προόδου (2 εις την 64η δύναμη - 1) αποκαλύφθηκε ότι για να πληρωθεί ο βραχμάνος, έπρεπε να σπέρνονται όλοι οι σιτοβολώνες της Γης επί 76 χρόνια!

Ένα άλλο υλικό αγαθό που αντιστέκεται ακόμα στη χώρα μας, είναι το υλικό χρήμα. Το χρήμα όπως το γνώρισε μέχρι σήμερα η ιστορία, είναι κρίμα να παραγκωνίζεται από το άυλο για πολλούς λόγους. Δεν είναι μόνο η απτή αίσθηση της αυτάρκειας και ο κοινωνικός έλεγχος του πλούτου. Είναι το ότι το ίδιο το νόμισμα είναι μνημείο τέχνης και ιστορίας, πράγμα ξένο για την άυλη μορφή.

Πόσα και πόσα δεν μάθαμε για τα σύμβολα και για την ιστορική μας διαδρομή μέσα από διασωθέντα νομίσματα! Για παράδειγμα, την αρχαία «σάμαινα» τη γνωρίζουμε μόνο μέσα από αρχαία νομίσματα. Αλλά και τι συλλεκτική αξία τους προσέδωσε ο χρόνος! Ένα ασημένιο νόμισμα των Συρακουσών του 5ου π.Χ. αιώνα αξίζει σήμερα μια τεράστια περιουσία.

Τέλος, το έντυπο βιβλίο, που βάλλεται αλλά ευτυχώς αμύνεται σθεναρά, είναι κτητική ανάγκη, είναι φυσική συνύπαρξη, περιπέτεια, χρηματιστηριακή και καλλιτεχνική αξία και πάνω απ’ όλα ένας παντοτινός, πιστός φίλος, έτοιμος να ανοίξει και να κλείσει μ’ ένα χάδι.

Σήμερα δίνεται μεγάλη σημασία στην «έντυπη» ανάγνωση ιδιαίτερα των νέων, κι αυτό είναι πολύ αισιόδοξο, γιατί αναγνωρίζεται επιτέλους ότι η ύλη δεν έχει χάσει τη δύναμη και τη σαγήνη της και ότι το βιβλίο είναι το εξυπνότερο και πολυτιμότερο φετίχ του πνεύματος.

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Industria Τα μαγαζάκια της κεντρικής οδού »
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top