FOLLOW US

Παρα...θέσεις

Την περασμένη Τετάρτη, 19/11/2014, συνεδρίασε εκτάκτως η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου (ΠΑ), με θέμα την επεξεργασία ενός διλήμματος που έθεσε ο Υπουργός Παιδείας σχετικά με την ίδρυση «Τμήματος Τουρισμού στη Ρόδο» και μάλιστα σε δύο εκδοχές (ένα ελληνόφωνο για Ευρωπαίους φοιτητές και ένα αγγλόφωνο με δίδακτρα για φοιτητές εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης).

Την περασμένη Τετάρτη, 19/11/2014, συνεδρίασε εκτάκτως η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου (ΠΑ), με θέμα την επεξεργασία ενός διλήμματος που έθεσε ο Υπουργός Παιδείας σχετικά με την ίδρυση «Τμήματος Τουρισμού στη Ρόδο» και μάλιστα σε δύο εκδοχές (ένα ελληνόφωνο για Ευρωπαίους φοιτητές και ένα αγγλόφωνο με δίδακτρα για φοιτητές εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης).

Ήταν μία από τις πλέον οδυνηρές εμπειρίες μου στα 27 χρόνια της παρουσίας μου σ’ αυτό. Δεν θα επεκταθώ εδώ επί θεμάτων εσωτερικών επιλογών, στάσεων και συμπεριφορών: δεν ενδιαφέρουν καθαυτό τον αναγνώστη.

Θλίβουν όμως βαθιά το συγγραφέα. Αντίθετα, αυτό που ίσως τον ενδιαφέρει είναι η κατανόηση και η αξιολόγηση του πώς σχεδιάζεται, εφαρμόζεται και προάγεται η ακαδημαϊκή πολιτική στη χώρα που πλατειάζει λεκτικά ως προς την ανεξαρτησία των ΑΕΙ και την Παιδεία ως «Εθνικό Στόχο», που διασφαλίζει το μέλλον των πολιτών και της οικονομίας.

Εν ολίγοις, το ζήτημα ήταν η απόκριση του ΠΑ στο υπουργικό τελεσίγραφο στην αγγλική «take it or leave it» (δηλαδή, πάρτε το έτσι ή δεν έχει άλλο) σε σχέση με την απόφαση δημιουργίας «κάποιου τμήματος τουρισμού στη Ρόδο»! Η «απειλή» ήταν ότι το «τμήμα» θα δημιουργηθεί ούτως ή άλλως κάπου αλλού και το «δώρο» ήταν ότι θα παρασχεθούν 15 πιστώσεις μελών ΔΕΠ (καθηγητών δηλαδή) μέσα στο 2015!

Η Σύγκλητος αποφάσισε μετά από έντονο προβληματισμό και διαλόγους θετικά, με 12 ψήφους «υπέρ» και 3 «λευκά»: ήμουν ένας από τα τρία «λευκά», με τη δήλωση ότι το χρώμα αυτό -και όχι το αντίθετό του- είναι ένδειξη σεβασμού προς τον Πρύτανη: έχω περάσει δια πυρός και σιδήρου σ’ αυτήν τη θέση για να ξέρω τη σημασία της σημειολογίας!
Από εκεί και πέρα, οφείλω να εκφράσω δημοσίως σειρά ερωτημάτων, προς όλους/ες μας στο ΠΑ, προς τις περιβόητες «τοπικές κοινωνίες», προς τους/τις κ.κ. Βουλευτές Β. Αιγαίου όλων των κομμάτων και πάσας τρέχουσας θέσης: πόσο ανεπαρκείς είμαστε και πόσο χρόνο θα δεχόμεθα ανάλογες στρεβλώσεις;

Θέμα 1ον: Είναι κατανοητό ότι ομιλούμε για επανίδρυση τμήματος που έχει ήδη ιδρυθεί, επί της Πρυτανείας μου με απίστευτο κόπο, από το 2009 με Προεδρικό Διάταγμα; Και το οποίο καταργήθηκε (ή μήπως όχι) με απόφαση Υπουργού της παρούσας Κυβέρνησης;

Το Τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης Τουρισμού, ως αναπόσπαστου μέρους της Σχολής Επιστημών Διοίκησης, στη Χίο, αποτελεί στρατηγικό στόχο του ΠΑ από το 1998, αλλά και ιδρυμένη κατεύθυνση σπουδών στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων από το 1984: ακριβώς διότι -όπως πάντα σε όλα τα πεδία καινοτομίας- το ΠΑ θεωρεί τον Τουρισμό ως αντικείμενο θεμελιώδους και εξειδικευμένης σημασίας για την εθνική οικονομία. Οι φετινές επιδόσεις του κλάδου δεν αποτελούν ευκαιρία να τρέχουμε πίσω από γεγονότα που αρνούμασταν πολιτικά επί δεκαετίες, αλλά στοιχείο επιβράβευσης όσων είχαν το μυαλό να το προβλέψουν. Αποδεικνύεται το αντίθετο!

Θέμα 2ον: Με δεδομένο ότι Τμήμα Οικονομίας Τουρισμού πρέπει να ιδρυθεί στην Ελλάδα -ειδικότερα δε στο ΠΑ που διαθέτει όλες/μοναδικές τις ακαδημαϊκές υποδομές προς τούτο- τι ακριβώς θα πει «κάποιο τμήμα τουρισμού στη Ρόδο»; Κάνω λάθος ή είναι η πρώτη φορά στην ιστορία που ένα τμήμα χαρακτηρίζεται από τον τόπο και όχι από το αντικείμενο σπουδών; Στο πλαίσιο αυτό, πώς θα απαντήσουν οι «εκσυγχρονιστές»/μεταρρυθμιστές στα ζητήματα που γεννώνται από την ίδια τη συλλογιστική τους;

Τι θα πουν έναντι της «μεντιακής» χυδαιότητας «κάθε πόλη κι ΑΕΙ, κάθε χωριό και ΤΕΙ» που τόσο τους αρέσει; Πώς Τμήμα Οικονομίας δε μετέχει Σχολής Επιστημών Διοίκησης (με συνωδά τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Ναυτιλίας και Μηχανικής Οικονομίας/Διοίκησης) αλλά Σχολής Παιδαγωγικής (με συνωδά τμήματα Δημοτικής και Νηπιακής εκπαίδευσης καθώς και Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών);

Θέμα 3ον: Πού και πώς σχεδιάζεται η ακαδημαϊκή στρατηγική; Στα Πανεπιστήμια ή στις συναντήσεις εργασίας κυβερνητικών και τοπικών παραγόντων, ανάλογα με τη συγκυριακή ισχύ αμφοτέρων; Επειδή προφανώς ισχύει το δεύτερο, ένα είναι το αμείλικτο ερώτημα: ποια η πολιτική ισχύς της διακομματικής εκπροσώπησης του Β. Αιγαίου; Προφανώς, ιδιαίτερα χαμηλή! Να το ξέρουμε, όμως...

Θέμα 4ον: Το Υπουργείο Παιδείας, με μακρά σειρά εγγράφων και αποφάσεων του, αρνείται να στηρίξει τα Τμήματα της Σχολής Περιβάλλοντος στη Μυτιλήνη και τη Λήμνο. Για παράδειγμα, αρνείται να αντικαταστήσει τους αφυπηρετήσαντες καθηγητές του Τμήματος Περιβάλλοντος (δηλαδή το 50% του δυναμικού του) και να διορίσει τους εκλεγέντες συναδέλφους στο Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής στη Λήμνο.

Αντιθέτως, μας ζητά να εκφράσουμε γραπτώς την άποψή μας για τη «βιωσιμότητα» της Λήμνου λόγω χαμηλής στελέχωσης που το ίδιο δε διορίζει! Τι ακριβώς να πω υπό την εθελοντική ιδιότητα του Κοσμήτορα της Σχολής; Ίσως μόνον ότι επειδή αδυνατώ εγκεφαλικά να δεχθώ/καταλάβω τη συστροφή της πραγματικότητας, διερωτώμαι απλώς πώς ισχύει το Μνημόνιο για το «Περιβάλλον» ενώ δεν ισχύει για τη «Ρόδο»;

Μία είναι η απάντηση, με ένα απορριπτέο ρεαλισμό: δεν έχουμε ισχυρή τοπική εκπροσώπηση, κυβερνητική και τοπικών κοινωνιών, στα κέντρα λήψης απόφασης! Κι επειδή προτίθενται διάφοροι να εμπλέξουν τον ίδιο τον Πρωθυπουργό σ’ αυτό το σφάλμα, σπεύδω εγκαίρως να προειδοποιήσω: μην κάνετε αυτό το λάθος, ισορροπήστε τα πράγματα.

Και κυρίως, αφήστε τα Πανεπιστήμια να κάνουν τη δουλειά τους: έχουν αποδείξει ότι μπορούν! Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει και το ίδιο να «take it or leave it»: είτε οριζόντιες αποφάσεις για το ΠΑ και τη Σχολή Περιβάλλοντος είτε όποιος εμφανίζεται να μας «υποστηρίζει», θα τα ακούει στο ταπεινό διηνεκές μιας μοναχικής πένας! Ποτέ δε ξέρεις, τη ζημιά που αυτή προκαλεί!

FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top