FOLLOW US

Παρα...θέσεις

Η «Αυγή», στο φύλλο της 20ής/07/2014, δημοσίευσε ένα σημαντικό άρθρο του Κώστα Γαβρόγλου, καθηγητή Ιστορίας των Επιστημών, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπό τον τίτλο «Μια σοβαρή ήττα της Αριστεράς στα πανεπιστήμια».

Η «Αυγή», στο φύλλο της 20ής/07/2014, δημοσίευσε ένα σημαντικό άρθρο του Κώστα Γαβρόγλου, καθηγητή Ιστορίας των Επιστημών, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπό τον τίτλο «Μια σοβαρή ήττα της Αριστεράς στα πανεπιστήμια».

Με διπλή «βαρεία» παιδεία θεωρητικού φυσικού και ιστορικού, αλλά και την προσωπική του επιστημονική και πολιτική διαδρομή, ο Γαβρόγλου είναι από τις πλέον στιβαρές και σεβαστές μορφές του ελληνικού πανεπιστημίου, σήμερα. Για το λόγο αυτόν, οι δημόσιες τοποθετήσεις και η θεματολογία του μόνον αδιάφορες δεν είναι. Αντίθετα, προκαλούν σκέψη και προσκαλούν απαντήσεις.

Γράφει λοιπόν ο Γαβρόγλου: «Τελείωσαν οι πρυτανικές εκλογές. Τελειώνει και η ακαδημαϊκή χρονιά. Τελειώνουν όμως, όλα αυτά, και με ένα τεράστιο ερωτηματικό: Γιατί άραγε η Αριστερά δεν κατάφερε να παίξει έναν, έστω και δευτερεύοντα, ρόλο στις εξελίξεις της χρονιάς;

Γιατί αυτό που καταγράφεται στην κεντρική πολιτική σκηνή, δηλαδή η άνοδος της Αριστεράς, δεν αποτυπώνεται ούτε οργανωτικά ούτε πολιτικά ούτε ιδεολογικά στα πανεπιστήμια; Με δεδομένες ορισμένες εξαιρέσεις, πώς εξηγείται η απουσία - ή, έστω, η αναποτελεσματικότητα - της Αριστεράς στα πανεπιστήμια;».

Το άρθρο του απαιτεί από τον αναγνώστη πολλαπλές επαναφορές, καθότι η πρώτη ανάγνωση - για εμέναν τουλάχιστον - οδηγεί σε αδιέξοδα. Αξίζει έπαινος στο συγγραφέα για την τόλμη και την ευθυκρισία των ερωτημάτων αυτών. Ίσως η εμβέλεια της ηθικής παρουσίας του να επιτρέπει την ανωτέρω ρηξικέλευθη δημόσια διερώτηση. Όμως, οι ελλειπτικές και αόριστες απαντήσεις που προσφέρει στο υπόλοιπο κείμενό του, αναφέρονται πρωτευόντως σε θέματα τακτικής ή χειρισμών συνδικαλιστικού επιπέδου ή σε παλινδρομήσεις θέσεων (π.χ. και δε θέλαμε την αξιολόγηση και συμμετείχαμε, «ευτυχώς», σε αυτήν,... λέει).

Θεωρώ ότι το κείμενο αυτό αναδεικνύει μια μη στάση έναντι των μεγάλων στρατηγικών διχοτομιών στο ελληνικό πανεπιστήμιο, γεγονός που κατ' εμέ εξηγεί απολύτως την «ήττα της Αριστεράς» στην οποία αναφέρεται.
Ζήτημα πρώτον: γιατί άραγε τίθεται καθαυτό το ερώτημα της «ήττας της Αριστεράς» στα πανεπιστήμια; «Αριστερές», «φιλελεύθερες», «συντηρητικές» κ.ο.κ. αφετηρίες σκέψης και ανάλυσης επιστημόνων σαφέστατα υπάρχουν έναντι των προβλημάτων του Κόσμου, της κοινωνίας και της οικονομίας. Η σύγκρουση μεταξύ τους, στα αμφιθέατρα, στα βιβλία, στα συνέδρια... γεννά και προάγει τη σκέψη μας ή έστω τις πολλαπλές αλήθειες μας.

«Αριστερά» ως κομματικό προέκταμα συντονισμένης λειτουργίας στελεχών, που κερδίζουν ή χάνουν πρυτανικές εκλογές π.χ., υπάρχει άραγε στο Cambridge, το Imperial, το Harvard, το ΜΙΤ, ιδρύματα κύρους όπου λειτούργησε απολύτως παραγωγικά ο Γαβρόγλου; Απάντηση;

Ζήτημα δεύτερον: γιατί άραγε η «άνοδος της Αριστεράς», στη Β΄ Αθηνών π.χ., δεν αποτυπώνεται στα πανεπιστήμια, αναρωτιέται ο Γαβρόγλου; Ευτυχώς, θα έλεγα! Για φανταστείτε, κατ' αναλογική εφαρμογή κάποιου αυτοματισμού, τα πανεπιστήμια με ποσοστά τής ΧΑ ανάλογα με αυτά της εκλογικής επιρροής της στο γενικό εκλογικό σώμα. Θα το ήθελε; Ίσως, επειδή οι ακαδημαϊκές κοινότητες δεν είναι ένα απλό τυχαίο στατιστικό δείγμα του γενικού πληθυσμού, όπου η ελλιποβαρής αντι-μνημονιακή «κουβέντα» αλιεύει συγκυριακά. Ίσως για αυτό κι ο ίδιος είναι καθηγητής! Θα μου πείτε, υπάρχει κι ο κ. Κατρούγκαλος κι ο κ. Μαρηάς, π.χ., αλλά τι να κάνουμε, οι οπισθογραφούντες κομματικές συναλλαγματικές αφθονούν...

Ζήτημα τρίτον: ποια είναι η θεμελιώδης θέση της «Αριστεράς», όχι οι συγκυριακές κραυγές, για το ελληνικό πανεπιστήμιο ως στρατηγικό ζητούμενο για τη χώρα; Είκοσι έξι χρόνια στο πανεπιστήμιο ποτέ δεν κατάλαβα τι λέει η «Αριστερά» ενώπιον των κορυφαίων ζητημάτων: πώς τοποθετείται στο πρόβλημα της μαζικοποίησης των σπουδών: είναι ακαδημαϊκό πρόταγμα ή πολιτικαντισμός έναντι των αχαλίνωτων μικρο-αστικών παθών για ένα πτυχίο;

Πώς τοποθετείται έναντι της ακαδημαϊκής πολιτικής: είναι θέμα παραγωγής πτυχιούχων γενικώς ή θέμα παίδευσης νέων ανθρώπων υψηλής κατάρτισης που θα πάνε τη χώρα μπροστά; Πώς τοποθετείται έναντι του περιφερειακού πανεπιστημίου; Είναι θέμα απαλλαγής από τις διαδρομές εξουσίας που τυπικά δρουν στο πανεπιστήμιο του κ. Γαβρόγλου, επί παραδείγματι, ή άλλο μοντέλο σπουδής, άλλης σχέσης διδάσκοντος - διδασκομένου;
Ζήτημα τέταρτον: πώς τοποθετείται η «Αριστερά» απέναντι στην τσάμπα Βία στον ασύδοτο χώρο των ΑΕΙ; Ακόμα κι αν παρακάμψουμε τα προηγούμενα, θα επικρέμαται έναντι των ερωτημάτων του Γαβρόγλου, προς απάντηση, το σύνθημα στους τοίχους της ταπεινής Μυτιλήνης «Αντισταθείτε στην επίθεση της Δημοκρατίας», με το λογότυπο των καταλήψεων από κάτω!

Επειδή δεν απάντησε η Αριστερά, σ' όλα αυτά τα ερωτήματα, ηττήθηκε! Και γι' άλλα πολύ βαθύτερα, που αποφεύγω εδώ, όπως η αγραμματοσύνη φοιτητών, αλλά και... συναδέλφων, σιωπώ αιδημόνως. Διότι το πανεπιστήμιο από λειτούργημα έγινε εργασία... κι ο καθηγητής, δημόσιος υπάλληλος που παλεύει να αποκαλείται «δημόσιος λειτουργός» με ειδικό μισθολόγιο.

Γι' αυτό, ηττήθηκε η Αριστερά, κ. Γαβρόγλου.

FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top