FOLLOW US

Παρα...θέσεις

Φίλος, νουνεχής, με προειδοποίησε: «πού μπλέκεις, Ανδρέα, θα σε φάνε οι εκπαιδευτικοί και οι φεμινίστριες…», μ’ αυτά που έγραψα στο προηγούμενο άρθρο περί Δικαίωσης της Ημιμάθειας.

Φίλος, νουνεχής, με προειδοποίησε: «πού μπλέκεις, Ανδρέα, θα σε φάνε οι εκπαιδευτικοί και οι φεμινίστριες…», μ’ αυτά που έγραψα στο προηγούμενο άρθρο περί Δικαίωσης της Ημιμάθειας. Μέσα μου ήξερα ότι δίκιο έχει στην πρόβλεψή του, άλλωστε βετεράνος πολύπειρος εκπαιδευτικός είναι κι ο ίδιος. Πλην όμως, γηράσκω επαρκώς ώστε να καταλαβαίνω και να αναλαμβάνω τόσον το βάρος της ευθύνης του λόγου μου, αλλά και τη συνέπεια του ότι η αλήθεια στενοχωρεί μεν… αλλά δεν βλάπτει καθαυτό!

Το στιγμιότυπο της «Μητέρας» στο προηγούμενο άρθρο στόχευε στην ανάδειξη μιας Αρχής: το εποικοδόμημα, καλό ή κακό, της Εκπαίδευσης εδράζεται στο σύστημα Αξιών που εμπεδώνεται μέσα στην οικογένεια, όπου βεβαίως ο ρόλος της Μάνας είναι πρωτεύων και καθοριστικός! Γνωρίζω πολλούς ανεκπαίδευτους με στιβαρή Παιδεία και πολλούς πολυ-πτυχιούχους απολύτως «βαρβάρους»! Εις επίρρωσιν αυτής της θέσης, δύο ακόμα στιγμιότυπα:
1. Δημοσιεύθηκε προ ημερών στο κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό του Κόσμου «Nature», μια σημαντική έρευνα επιστημόνων της Συμπεριφορικής Γενετικής, της Οξφόρδης και του Λονδίνου. Μέσα από ένα εξαιρετικά σύνθετο πείραμα, με ιδιαιτέρως δύσκολη ανάλυση των δεδομένων, απεδείχθη ότι τα γονίδια που εμπλέκονται στις εγκεφαλικές λειτουργίες επίδοσης στην ανάγνωση/γλώσσα, είναι κοινά με αυτά που προσδιορίζουν την επίδοση στη χρήση των αριθμών και τη μαθηματική σκέψη.

Το ενδιαφέρον στα συμπεράσματα της μελέτης είναι: «Η επεξεργασία των στοιχείων έδειξε ότι από το 10% έως το 50% των γονιδίων που παίζουν ρόλο στην ανάγνωση, παίζουν ρόλο επίσης και στις επιδόσεις των παιδιών στα μαθηματικά. Οι παραλλαγές στα κοινά αυτά γονίδια επηρεάζουν το επίπεδο των σχολικών επιδόσεων. Η μελέτη εκτός από το κοινό γενετικό υπόβαθρο μαθηματικών και ανάγνωσης, δείχνει επίσης ότι το σχολείο και η βοήθεια από τους γονείς, δηλαδή γενικότερα το περιβάλλον, παίζουν καθοριστικό ρόλο στο κατά πόσο ένα παιδί τα καταφέρνει με τους αριθμούς και τις λέξεις…

Είναι εξίσου σαφές πόσο σημαντικές είναι οι εμπειρίες της ζωής στο να μας κάνουν καλύτερους στο ένα ή στο άλλο πράγμα. Είναι αυτή η πολύπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ φύσης και ανατροφής, καθώς μεγαλώνουμε, που διαμορφώνει το ποιοι είμαστε»!

Είμαστε προϊόν αλληλεπίδρασης φύσης και ανατροφής… άρα…
Και κάτι ακόμα. Διαβάζοντας αυτήν την επιστημονική ανακοίνωση, θυμήθηκα πολλά. Θυμήθηκα πρωτίστως ένα γεγονός που για εμένα υπήρξε καθοριστικό στον τρόπο αντίληψης του Κόσμου. Κατά τη δεύτερη Προεδρία Φρανσουά Μιττεράν στη Γαλλία, ο τότε Πρωθυπουργός Λιονέλ Ζοσπέν επεχείρησε μια «μεταρρύθμιση» στο σχολικό πρόγραμμα: περιόρισε ή κατήργησε - κατά περίπτωση - τη διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής στα Λύκεια, ώστε να δοθεί χρόνος στη διδασκαλία «ζωντανών γλωσσών», κυρίως γερμανικών, για τους Γάλλους μαθητές, στην προοπτική της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Απέναντι σ’ αυτήν τη σοβαρή προσέγγιση, με επικεφαλής τους την ακαδημαϊκό Ζακελίν ντε Ρομιγύ, εξηγέρθησαν οι φιλόλογοι…

Ο Ζοσπέν εν τέλει απέσυρε το Νόμο του όταν εναντιώθηκαν σ’ αυτόν οι μαθηματικοί (!) με το επιχείρημα ότι δε νοείται μαθηματική εκπαίδευση χωρίς Αρχαία Ελληνικά! «Ευκλείδης και Θουκυδίδης είναι ταυτόσημοι στη γεωμετρική σκέψη», είπαν! Ίσως, από αυτό το γεγονός μού έχει μείνει η εμμονή με την αναζήτηση της λογικής της γλώσσας και της γλώσσας των αριθμών, περί της οποίας έχω κατ’ επανάληψη γράψει!
2. Το δεύτερο στιγμιότυπο δεν είναι «στιγμιότυπο», είναι παγιωμένη πλέον αθλία κατάσταση! Εσείς Γονείς, δικαίως υπερήφανοι για τα επιτεύγματα των παιδιών σας, έχετε επισκεφθεί τα «ιστορικότερα», «κεντρικότερα», «μεγαλύτερα» κ.ο.κ. ιδρύματα, κατά τη στερεοτυπική μυθολογία, ώστε να έχετε άποψη για το τι θα πει «χωματερή», κατά λέξη και κατά παρομοίωση (π.χ. ΕΚΠΑ, ΕΜΠ, Α.Π.Θ.); Εδώ είναι που χρειάζεται σοβαρότητα και ενδελέχεια στην ανάλυση. Εδώ είναι που χρειάζεται συστολή και προσήλωση στην ακριβοδίκαια θεώρηση των γεγονότων. Εκφεύγω από τα «ιστορικά» ιδρύματα της κομματοκρατικής βαρονίας, όπου εύκολα κρύβεται η πραγματικότητα πίσω από βολικά ψεύδη περί αναποτελεσματικότητας της Διοίκησης, του Κράτους και της γραφειοκρατίας, καθότι αλλού είναι το πρόβλημα. Θα επιμείνω για την κατάσταση ευπρέπειας των κοινών χώρων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, που θεωρείται ως πρότυπο ευταξίας και λειτουργικότητας μεταξύ των ΑΕΙ.

Στη Σχολή Περιβάλλοντος, στο Λόφο, όπου εκ της ειδίκευσής της και μόνον αναμένονται σημαντικές θετικές στάσεις των νέων, ας μην πάει κανείς τα βράδια στους κοινόχρηστους χώρους! Χάος και βρόμα! Πού; Ανάμεσα στα τραπεζάκια των κομματικών νεολαιών, όπου ενδημούν οι πληθωρικοί υποστηρικτές των δικαιωμάτων των «καθαριστριών»! Όλοι/-ες αυτοί/-ές που βγάζουν πύρινους λόγους για τα εργασιακά τους δικαιώματα, που ανατέμνουν καθημερινώς το δραματικό/εγκληματικό γεγονός τής κ. Κούνεβα, που πολεμούν εν πληθωρισμώ λόγου κάθε θετική ενέργεια της Διοίκησης υπέρ των Κυριών αυτών, αφήνουν τα πολύφερνα και μυρωδάτα «σκατ..» τους να τα καθαρίσουν οι «Μάνες» τους, που από τις 4 τα χαράματα παλεύουν για ένα κομμάτι ψωμί και για να πληρώσουν φροντιστήρια για τα παιδιά τους, ώστε να γίνουν κάποτε αδιάφοροι πολιτικάντηδες σαν κι αυτούς!
Παιδεία, ποια Παιδεία;

Καθρέπτης μας είναι η κατάστασή μας… Δε μας αρέσει; Ας τον σπάσουμε καλύτερα, αντί να διορθωθούμε… Πόσο λάθος είχα για τη «Μητέρα»/Παιδεία του προηγούμενου άρθρου, άραγε;

FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top