To ΣΙΓΡΙ, ως πολιτεία στο μέλλον

17/09/2019 - 17:29

Η έλλειψη φροντίδας της Αθηνοκεντρικής Πολιτείας προς το νησί μας στον ένα αιώνα του ελεύθερου βίου του, είχε ως αποτέλεσμα τούτο να βρίσκεται σε μόνιμη μιζέρια και υπανάπτυξη. Επακόλουθο, να φεύγουν οι νέοι μας στο εξωτερικό και στα αστικά μας κέντρα και σήμερα ο πληθυσμός του (απογραφή 2011) είναι ~85.000 άτομα (~5.000 αλλοδαποί), χάνοντας περίπου το ~ 40%, απ’ το ‘60. Τη μεγάλη αυτή απώλεια, υπέστη κυρίως η Λεσβιακή ύπαιθρος.

Τούτο οφείλεται στο ότι δεν έγιναν έργα αναπτυξιακά, κλίμακος που θα μπορούσαν ως ιμάντες κινήσεως να γυρίσουν τα γρανάζια της τοπικής οικονομίας. Το μόνο τέτοιο έργο, ήταν το Λιμάνι της Μυτιλήνης, που έγινε πίσω στο ‘50. Το δεύτερο λιμάνι του νησιού, του Σιγρίου, η Δυτική Πύλη, ξεκίνησε να κατασκευάζεται με υστέρηση 70 κοντά χρόνων.

Tο μικρό, ειδυλλιακό ψαροχώρι Σίγρι, το απομονωμένο και λιτό αλλά πάντα γραφικό, και φιλόξενο που όταν το επισκέφθηκε τη δεκαετία του ‘50 και ερωτεύτηκε ο φιλόσοφος και ανθρωπιστής Αλμπέρ Καμύ, ελάχιστα άλλαξε για μισό αιώνα.

Η εκφρασθείσα επιθυμία του Γάλλου αυτού Νομπελίστα: «… Εδώ θέλω να ‘ρθω να ζήσω και να εργαστώ, να, εκεί, πάνω στη θάλασσα, σ’ αυτό το απόμερο σπιτάκι», και σήμερα ακόμη, θα μπορούσε να αποτελεί μύχια επιθυμία του όποιου απ’ την αστική ζωή κεκορεσμένου ανθρώπου.

Αφ’ ότου άρχισα ασχολούμενος με το για το κοινό καλό εξαιρετικής σημασίας αυτό έργο, το προέβαλα διεκδικώντας από πάντα αρμόδιο, να αξιοποιηθεί επί τέλους το συγκριτικό πλεονέκτημα της Δυτ. Λέσβου, το φυσικό λιμάνι Σιγρίου. Βέβαια, ας μη διαφεύγει, η προσπάθειά μου αυτή αποτέλεσε μία εκ των πολλών συνιστωσών στην καθολικά συνισταμένη προσπάθεια.

Στη δεκαετία του ‘90, εδέησε να γίνει η ανάθεση των μελετών του έργου. Εκ πολλαπλών γραφειοκρατικών δυσκολιών, ειδικότερα απ’ την αρχαιολογία, ατυχώς αυτές δεν ολοκληρώθηκαν εντός λογικών χρονικών ορίων. Τούτο έγινε τελικά, το 2009.

Χειρισμοί και παρεμβάσεις ανορθολογικές, έκαναν τούτο να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2006-2013, τέσσερις μόνο μέρες! προ της εκπνοής του και μόνο μετά από τιτάνιες προσπάθειες της Επιτροπής Αγώνα. Η αναπόφευκτη απένταξη του απ’ αυτό, είχε ως συνέπεια η Επιτροπή μας (αυξανόμενη συνεχώς κατ’ αριθμό μελών, ξεπέρασε τα 4.000), να μπει σε νέο κύκλο της διεκδικητικής της δραστηριότητας με συνεχή κατάθεση στον Πρωθυπουργό της διακήρυξης μας με τις εκάστοτε υπογραφές νέων μελών της.

Το Μάιο του 2016, μετά το mail του αρμοδίου Γεν. Γραμματέα του Υπουργείου, με το οποίο με πληροφορούσε το ευχάριστο νέο της εντάξεως του έργου μας στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, έγγραφα προς τα μέλη της Επιτροπής Αγώνα:

«Θεωρώ υποχρέωσή μου αλλά και κυρίως ανθρώπινο, πριν απευθυνθώ σε οποιονδήποτε άλλο, να αρχίσω από εσάς που μου δώσατε την εμπιστοσύνη σας υπογράφοντας τη Διακήρυξή μας για το έργο μας, το ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΣΙΓΡΙΟΥ, πράγμα που με όπλισε με το σθένος και τη δύναμη αυτή που απαιτείται σε τέτοιες περιπτώσεις, να μπορώ να διεκδικώ σχετικώς, απευθυνόμενος σ’ όλα τα επίπεδα της Πολιτείας, ως πάνω τον εκάστοτε Πρωθυπουργό της χώρας (ο αριθμός των 23 επιστολών μας προς αυτόν σηματοδοτεί τα του αγώνα μας εχέγγυα).

Λέγω δε αυτά για να σας ανακοινώσω, ότι τα  κ α τ α φ έ ρ α μ ε».

Μετά την ολοκλήρωση των απαραιτήτων διαδικασιών, υπεγράφη τελικά η απαιτούμενη σύμβαση κατασκευής του έργου το Σεπτέμβριο του 2017, οπότε και άρχισαν οι εργασίες του.

Προ μηνός, που ήμουν στο νησί και έφευγα με το καράβι απ’ το Σίγρι, προγραμμάτισα να πάω εκεί νωρίς το απόγευμα. Σκοπός μου να ιδώ «ιδίοις όμασι» την εξέλιξη του μεγάλου αυτού έργου. Να ιδώ το πως η προσπάθεια που κάναμε για χρόνια, η Επιτροπή Αγώνα και προσωπικά ο ίδιος, επί τέλους τελεσφορεί.

Διαπίστωσα ότι το όνειρο γενεών Λεσβίων, η ΔΥΤΙΚΗ ΠΥΛΗ του νησιού μας, το ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΣΙΓΡΙΟΥ σιγά-σιγά πραγματώνεται. Μέχρι το Μάρτη του 2020 ολοκληρώνεται η α΄ φάση του έργου «Επιβατικός και Εμπορικός Λιμένας Σιγρίου» κατά τα συμβατικώς προβλεπόμενα. Η δεύτερη φάση που θα ακολουθήσει θα παραδώσει το έργο πλήρως ολοκληρωμένο. Έτσι θα αρχίσει να λειτουργεί το σύγχρονο Λιμάνι Σιγρίου.

Τότε, το όμορφο και αξιαγάπητο αυτό χωριό, εξ αντικειμένου θα είναι η ΔΥΤΙΚΗ ΠΥΛΗ του νησιού. Τότε, το εμπορικό/επιβατηγό λιμάνι σε συνεργασία με τον οδικό άξονα «Καλλονής-Σιγρίου», θα αποτελέσουν δυναμικό δίπολο ανάπτυξης της περιοχής μας και κατ’ επέκταση όλης της Λέσβου.

Μεγάλη είναι η ικανοποίηση μου και η χαρά δημιουργίας για τα δύο αυτά σωσίβια έργα της Δυτικής Λέσβου.

Τούτα, ως ζεύγος, αρμονικά συζευγμένα θα αποτελέσουν εχέγγυο ανάπτυξης του Σιγρίου, που σιγά-σιγά θα μεγεθυνθεί σε πολιτεία, κάποιων χιλιάδων κατοίκων. Τούτο, δεν λέγεται αυθαίρετα. Είναι ιστορικό δεδομένο, αφού όπου δημιουργείται λιμάνι που «δένου» μεγάλα πλοία, διακινούνται άνθρωποι, εμπορεύματα/αγαθά, οχήματα, κ.λπ., εγκαθίστανται γύρω απ’ αυτό σιγά-σιγά οι απαραίτητες δορυφορικές υπηρεσίες (πρακτορεία, τελωνείο, λιμενικό ταμείο, τράπεζες, κ.α.), δημιουργώντας τοιουτοτρόπως μία πολιτεία.

Έτσι το ως τώρα γραφικό και ήρεμο ψαροχώρι, Σίγρι, σε προοπτική μέλλοντος θα πρέπει να το δούμε ως μία ευημερούσα μεγάλη οικιστική ενότητα. Μια πολιτεία.

Μέσα στο βιολογικό μου κύκλο, ασφαλώς και δεν θα προλάβω τούτο. Πιστεύω όμως ακράδαντα ότι οι επιγενόμενες γενεές θα το βιώσουν.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey