Αιωνόβιος πιά Πλάτανος του Σκαλοχωρίου και η Επιτροπή Αγώνα του «Καλλονής-Σιγρίου».

21/02/2021 - 15:37

Στη μικρή, αλλά γραφική πλατεία του Σκαλοχωρίου, του δεύτερου χωριού μου, δεσπόζει στο κέντρο της ο πλάτανος, που το 2014, συμπλήρωσε ζωή ενός αιώνα. Τις θερμές μέρες του καλοκαιριού, ανακουφίζει και ξεκουράζει ντόπιους και ξένους που προστρέχουν στον πλουσιοπάροχο ίσκιο και δροσιά του. Προ ετών, σ’ένα κεραμικό πλακίδιο, τοποθετημένο στο κορμό του, αναφερόταν, πως αυτός μεταφέρθηκε απ’το Χριστόδουλο Μουτάφη και μαζί με κάποιον άλλο(δεν θυμούμαι ποιος) φυτεύθηκε εκεί που αιωνόβιος πιά, «διαφεντεύει» την πλατεία. Το1914, δυο χρόνια μετά την απελευθέρωση, οι τότε προπάτορές μας, χωρίς πιά το φόβο του Τούρκου, έκριναν πως η πλατεία, χρειαζόταν ένα πλάτανο. Προφανώς ο Χρ.Μουτάφης(προπάππους μου, εκ μητρός), ανάλαβε και τον έφερε απ’την εξοχή.

Εφέτος το καλοκαίρι, ένα Σαββατιάτικο πρωινό που με συγγενείς και φίλους κάναμε το ετήσιο μνημόσυνο της εγγονής του, Φωτώς Γ.Μουτάφη, χάρηκα πάλι τον ίσκιο του. Στεναχωρήθηκα όμως, διαπιστώνοντας πως το κεραμικό πλακίδιο, έχει αφαιρεθεί. Ρώτησα, γιατί; Κανείς δεν ήξερε. Οι αφαιρέσαντες αυτό, ασφαλώς ξέρουν. Ας πουν το γιατί, να μάθουμε κι’εμείς.
Ο πλάτανος αυτός, για μένα, έχει μεγάλη συναισθηματική αξία. Πρώτο, επειδή συνδέεται με τον προπάππο μου. Δεύτερο, επειδή κάτω απ’αυτόν, σφυρηλατήθηκε η θέληση μας να διεκδικήσουμε όσο δυναμικά χρειαζόταν και τελικά να επιτύχουμε το για πολλούς ακατόρθωτο. Να κατασκευάζεται σήμερα το μεγαλύτερο δημόσιο έργο, που έγινε ποτέ στο Αιγαιακό αρχιπέλαγος, ο οδικός άξονας Καλλονής-Σιγρίου, μέσω Σκαλοχωρίου(βόρεια χάραξή), κόστους ~60.000.000Ευρώ (εξ αυτών ~12.000.000, για την ανάδειξη των επί του δρόμου αναβρισκομένων απολιθωμένων δένδρων).
Κάτω απ’αυτό τον πλάτανο, ως ο Πρόεδρος της Επιτροπής Αγώνα, συνεπικουρούμενος απ’τα μέλη της, φίλους, Μάκ.Καρέκο και Νίκ.Καρίπη, (Πρόεδρο και Γεν.Γραμματέα των Σκαλοχωριτών Αθήνας, αντίστοιχα), οργανώσαμε τρεις Πανολομέλειες της Επιτροπής. Το 2009, 2010 και 2013. Οι δύο πρώτες, υπήρξαν ενημερωτικές, διαδικαστικές και διεκδικητικές, κατά τα ψηφίσματά μας τα προωθηθέντα στους τότε Πρωθυπουργούς (Καραμανλή, Παπανδρέου). Αυτά οδήγησαν στο να κατασκευάζεται τώρα ο δρόμος μας. Η τρίτη, ήταν πανηγυρική, εν όψει της επικείμενης «πρώτης κασμαδιάς» στο έργο.
Έτσι, τούτος ο πλάτανος, εξ αντικειμένου, έγινε το αρχηγείο της Επιτροπής μας, που επικεφαλής της, ήταν ένας δισέγγονος αυτού που τον φυτεύσε.
Και οι τρείς συνελεύσεις ήταν επιτυχείς. Η πρώτη, με αφορμή την απάντηση του αρμόδιου Υπουργείου, στις δύο προς τον Πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή σχετικές επιστολές μας(2009), που μας πληροφορούσε ότι μέσω της Περιφέρειας, διατίθεντο για τον «Καλλονής-Σιγρίου», 20.000.000 Ευρώ μόνο! Ποσό δηλ. μικρότερο του μισού, απ’ότι απαιτούταν.
Αυτό που ιδιαίτερα μας ανησυχούσε τότε, ήταν η μη ολοκλήρωση των μελετών του έργου, αν και είχαν περάσει τέσσερα χρόνια! αφ’ότου συμβατικά έπρεπε(Άνοιξη2005). Έτσι, καθίστατο αδύνατο να ενταχθεί αυτό στο Γ!Κ.Π.Σ. Ας σημειωθεί, είχαν περάσει 10 χρόνια!, αφ’ότου είχε εξαγγελθεί απ’τον Πρωθυπουργό Κ.Σημίτη(1999).
Η πρώτη(2009), ήταν ιδιαίτερα δυναμική. Παρόντες ήταν, οι εκπρόσωποι της εκκλησίας (Πρωτοσύγκελος Μηθύμνης Νικόδημος, ιερέας Σκαλοχωρίου Ελευθέριος), οι: Δήμαρχοι, Καλλονής Δημ.Φαναραδέλλης, Ερεσού-Αντίσσης Σωτ.Καρδαράς, δημαρχιακοί σύμβουλοι, Πρόεδροι και μέλη των Τ.Σ. των εννιά χωριών της βόρειας χάραξης. Ακόμη, μέλη της επιτροπής, μεγάλος αριθμός ενδιαφερομένων συντοπιτών και παρεπιδημούντες, καταγόμενοι απ’τη Δυτ.Λέσβο.
Αναφέρεται, ότι είχαμε καλέσει όλες τις αρχές του τόπου. Όμως δεν μας τίμησε κανείς τους. Ούτε κάποιος απ’το Υπουργείο Αιγαίου, ούτε ο Γεν.Γραμματέας της Περιφέρειας Βορ.Αιγαίου, ούτε ο Νομάρχης Λέσβου Παυλ.Βογιατζής. Επίσης, κανείς απ’τους τρεις βουλευτές του νομού (Γιάν.Γιανέλλης, Νίκ.Σηφουνάκης, Στ.Σκοπελίτης).
Παρών στη διαδικασία, εκτός των εκπροσώπων της Τ.Α. της Δυτ.Λέσβου, ήταν ο π.Νομάρχης, τότε Ν.Σύμβουλος. Δημ.Βουνάτσος.
Κατ’αυτή, ενημερώσαμε για τις ενέργειες της επιτροπής από της συστάσεως της(2003), ως τη λήψη της προαναφερθείσης επιστολής με τα 20.000.000 Ευρώ. Τελικά, το ξεκάθαρο, περιεκτικό και διεκδικητικό ψήφισμα μας, στο να ολοκληρωθούν οι μελέτες του έργου, να χρηματοδοτηθεί αυτό συνολικά απ’το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου και κυρίως να ενταχθεί στις χρηματοδοτήσεις του Δ!ΚΠΣ, πρωτοκολλήθηκε στα γραφεία των Πρωθυπουργών (αρχικά Καραμανλή, μετά Παπανδρέου).
Την επαύριο(5.8.2009), ο Δ.Βουνατσος έστειλε στο Νομάρχη, επιστολή/ερώτηση όπου αφού αναφερόταν στα «της από το 2003 συσταθείσης και λειτουργούσης, δραστηριότατα, Επιτροπής Αγώνα για τον δρόμο {Καλλονής-Ερεσού-Σιγρίου}, πρόεδρος της οποίας, ως γνωστόν είναι ο κ.Τάκης Ιορδάνης, Δρ.Μεταλλειολόγος», ανέφερε τις ενέργειές της, τις «προς πάσαν αρχήν και εξουσίαν του Κράτους, αρχής γενομένης από τον τότε Πρωθυπουργό κ.Σημίτη και εν συνεχεία τον νυν Πρωθυπουργό, κ.Καραμανλή…». Ακόμη, περιέγραφε όσα έλαβαν χώρα και αποφασίσθηκαν κατά τη διαδικασία. Τέλος, ερωτούσε το Νομάρχη, το:«αν ο ίδιος έχει κάποιες πληροφορίες καθώς και για το σύνολον των δικών του ενεργειών, περί του ως άνω θέματος.»
Εξ αυτών, αλλά και απ’ότι σχετικά αναφέρεται περαιτέρω στο έγγραφο αυτό, φαίνεται ότι επί Νομαρχίας Δ.Βουνάτσου(1998-2002), είχε προδιαγραφεί ο «Καλλονής-Ερεσού-Σιγρίου» δηλ. η νότια, μέσω Άγρας, χάραξη.
Είχε παρέλθει ένας χρόνος και παρ’όλες τις όποιες ενδιάμεσες ενέργειές μας, ατυχώς ουδέν απ’τα του ψηφίσματός μας είχε γίνει. Έτσι, κάναμε τη 2η Πανολομέλεια, τον Αύγουστο του 2010. Γι’αυτή, πέραν των μελών της Επιτροπής μας, είχαμε την ενθάρρυνση και πολλών άλλων, μεταξύ των οποίων και του π.Νομαρχη, Δ.Βουνάτσου. Τούτος σε επιστολή του προς τον γράφοντα το παρόν, αφού εξέφραζε τις ευχαριστίες του για τη σχετική ενημέρωση ως προς τις κατά το διαρρεύσαν δωδεκάμηνο ενέργειες της επιτροπής, μεταξύ άλλων έλεγε: «Εγώ δεν ελπίζω πλέον σε τίποτα...» και συνέχιζε «Επομένως αν πρόκειται κάποιος να ωθήσει τα πράγματα, είναι μόνο η δύναμη της Επιτροπής Αγώνα, της οποίας προεδρεύεις επαξίως».
Τελικά, οι μελέτες ολοκληρώθηκαν και το 2011, το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό 46.500.000 Ευρώ, μέσω του Τομεακού του Υπουργείου Δημοσίων Έργων. Δηλ. οι στόχοι της Επιτροπής μας επιτεύχθηκαν 100%. Μετά τη δημοπρασία και τις άλλες απαιτούμενες διαδικασίες, το έργο ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2013. Παρ’όλες τις δυσμενείς εξελίξεις και καθυστερήσεις εκ διαφόρων προβλημάτων των εργολάβων, τούτο σήμερα συνεχίζεται και προσδοκούμε, σε λίγο καιρό, να ολοκληρωθεί.
Περαίνων, λέγω ότι, ο πλάτανος του Σκαλοχωρίου θα θυμίζει στους επιγενόμενους, ότι αν δεν είχαμε κάνει κάτω απ’το φιλόξενο ίσκιο του τις προαναφερθείσες πανολομέλειες, δεν θα κατασκευαζόταν ο κατά τη διακήρυξή μας «οδικός άξονας Καλλονής-Σιγρίου, μέσω Σκαλοχωρίου». Αντ’αυτού, ο μέσω Άγρας(νότια χάραξη), αν κι’οπότε αυτός γινόταν. Ας μη ξεχνούμε, ο «Καλλονής-Πέτρας» είναι ακόμα στα χαρτιά.

 

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey