Καμιά απάντηση μέχρι στιγμής από το Υπουργείο Πολιτισμού

Από τα έργα που εκτίθενται σήμερα στο Μουσείο Θεοφίλου Από τα έργα που εκτίθενται σήμερα στο Μουσείο Θεοφίλου

Να επιστρέψουν οι πίνακες του Θεόφιλου

11/04/2017 - 16:05

Δύο μήνες έχουν περάσει από την επιστολή του δημάρχου Σπύρου Γαληνού προς την υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου με αίτημα την επιστροφή των έργων του Θεόφιλου «κορνιζαρισμένων» με έξοδα του Υπουργείου και καμία απάντηση δεν έχει λάβει ακόμη ο Δήμος.

Το ίδιο αίτημα είχε υποβάλει προ μηνών και ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Κώστας Αστυρακάκης, χωρίς να έχει αποκριθεί το ΥΠΠΟ. Μάλιστα, επειδή το εμπόδιο που επικαλείται το Υπουργείο είναι το υπέρογκο ποσό των 110.000 ευρώ για να κορνιζωθούν οι 46 εναπομείναντες πίνακες και για το οποίο πετά το μπαλάκι στο Δήμο Λέσβου, ο αντιδήμαρχος επισημαίνει: «Να επιστρέψουν οι πίνακες εδώ και να αναλάβει ο Δήμος με χαμηλότερο κόστος το κορνίζωμα».

 

Το ερώτημα που παραμένει, ωστόσο, είναι γιατί η υπουργός Πολιτισμού δεν απαντά στις εκκλήσεις του Δήμου. Εκτός αν ο εν λόγω χειρισμός γίνεται από άλλους παράγοντες -που πάντως δεν φέρνουν απτό αποτέλεσμα. Ένα είναι σίγουρο, ότι δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος για να μην επιστρέψουν τα έργα του Θεόφιλου στη γενέτειρά του και στο Μουσείο που κληροδότησε στη Λέσβο ο μεγάλος τεχνοκρίτης και ευεργέτηςΣτρατής Ελευθεριάδης-Τεριάντ. Ο επικεφαλής των συντηρητών τέχνης του ΥΠΠΟ κ. Μίνωας επί δημαρχίαςΒουνάτσου είχε επισκεφτεί το Μουσείο και είχε διαπιστώσει ότι ο χώρος στέγασης των έργων δεν έχει τις κατάλληλες προδιαγραφές. Η υπόθεση όμως δεν έμεινε εκεί. Άμεσα, με ενέργειες της τότε δημοτικής αρχής, με πρωτοβουλία Αστυρακάκη, ανέλαβε τη μουσειολογική μελέτη ο Μιχάλης Καλδής και σε έναν χρόνο, μέσω χρηματοδότησης ύψους 170.000 ευρώ από ευρωπαϊκό πρόγραμμα, έγιναν οι απαιτούμενες επισκευές και παρεμβάσεις και πλέον υπάρχει ο κατάλληλος φωτισμός και η θέρμανση για να μη φθείρονται τα έργα. Συνεπώς, δεν υπάρχει κανένας λόγος για να μην επιστρέψουν τα 46 έργα, ενώ ήδη το πρώτο μέρος των πινάκων που στάλθηκαν για συντήρηση, οι 17, επέστρεψαν.

 

Οι 17 εκτίθενται

Θυμίζουμε εδώ ότι, επίσης με πρόταση Αστυρακάκη αλλά και του τότε δημοτικού συμβούλουΓιώργου Πάλλη που υιοθέτησε το Δημοτικό Συμβούλιο, οι πίνακες που είχαν αλλοιωθεί και έπρεπε να συντηρηθούν εστάλησαν για τον ίδιο λόγο τμηματικά σε δύο δόσεις, ώστε οποιαδήποτε τάση διεκδίκησης να κάμπτονταν. Έτσι η συντήρησή τους ολοκληρώθηκε μαζί με το κορνίζωμα, τα έξοδα των οποίων ανέλαβε το ΥΠΠΟ. Μάλιστα οι 17 πίνακες εκτίθενται ήδη στο ανακαινισμένο Μουσείο Θεοφίλου. Η δεύτερη σειρά πινάκων έχει «κολλήσει» λόγω κορνιζώματος. Ο κ. Γαληνός, με επιστολή του στην υπουργό Λυδία Κονιόρδου στις 10 Φεβρουαρίου, ξεκαθάριζε ότι ο Δήμος Λέσβου αδυνατεί να καταβάλει το ανωτέρω υπέρογκο ποσό για την ολοκλήρωση του έργου, το οποίο είχε αρχικά αναλάβει να καλύψει το Υπουργείο.

«Στην παρούσα συγκυρία και έπειτα από το τεράστιο βάρος που σήκωσε και συνεχίζει να σηκώνει ο Δήμος Λέσβου αναφορικά με το μεταναστευτικό ζήτημα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να καλύψει ένα τέτοιο ποσό, το οποίο προκύπτει αιφνίδια χωρίς να έχει προϋπολογιστεί, καθώς το σύνολο της συντήρησης είχε αναλάβει να το καλύψει η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού», επισημαίνει. Η εκκρεμότητα αυτή πάντως και η σιωπή του Υπουργείου Πολιτισμού στην επιστολή του δημάρχου δημιουργεί ανησυχία για την τύχη αυτού του πολιτιστικού «θησαυρού». Το γεγονός δε ότι το ΥΠΠΟ αποποιείται την αρχική του δέσμευση να αναλάβει πέρα από τη συντήρηση των πινάκων και το κόστος του κορνιζαρίσματός τους, όπως άλλωστε έκανε και με τους πρώτους 17 πίνακες, μεταθέτοντας αυτό το κόστος στο δήμο, δείχνει εκτός των άλλων ότι η κεντρική διοίκηση, παρά τις κατά καιρούς μεγαλοστομίες της για στήριξη της Λέσβου που επλήγη από το προσφυγικό, όταν θα πρέπει να επιβεβαιώσει αυτήν τη στήριξη και στην πράξη, «σηκώνει τα χέρια»! Έτσι όμως, με δεδομένη την αδυναμία του δήμου να αναλάβει ένα τέτοιο κόστος, οι πίνακες παραμένουν στα εργαστήρια του ΥΠΠΟ και όχι στο φυσικό τους χώρο, που είναι το ομώνυμο Μουσείο στη Μυτιλήνη.

 

Άσχημες μνήμες

Εκτός και αν το θέμα με το πολυσυζητημένο κορνίζωμα να είναι «επιχείρημα» για να μην επιστρέψουν, παραπέμποντας και ξυπνώντας τις άσχημες μνήμες με την υπόθεση της Συλλογής Κουτλίδη, που λόγω ακαταλληλότητας χώρων στέγασης στη Λέσβο, όπως ήθελε στη διαθήκη του ο μεγάλος Λέσβιος συλλέκτης έργων τέχνης, η συλλογή δεσμεύτηκε από την Εθνική Πινακοθήκη -και είναι ένα ζήτημα το τι απέγινε δεδομένου ότι παραμένει εδώ και χρόνια κλειστή, ενώ ένα μέρος της εκτίθεται στην Κέρκυρα, ενώ στη γενέτειρά του δεν έγινε καμιά προσπάθεια για κάτι τέτοιο!

«Να πάρει θέση η υπουργός» για τους πίνακες του Θεόφιλου ζητούν, τέλος, δήμαρχος και αντιδήμαρχος Πολιτισμού, γιατί η εκκρεμότητα αυτή δεν μπορεί να τραβήξει επί μακρόν και μάλιστα κρατώντας σε... ομηρία τους ίδιους τους πίνακες!

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey