Αρμένης, Συσσοβίτης, Καρυστινός, Στεφόπουλος

Η «Νεκρή Ζώνη» στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης

05/03/2018 - 17:48

Η «Νεκρή Ζώνη» ή «No Man’s Land» όπως είναι πιο γνωστό, ένα από τα μεγαλύτερα έργα του Χάρολντ Πίντερ, έρχεται τη Δευτέρα στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης για μία παράσταση στις 9 το βράδυ. Με τέσσερις άντρες στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, επιχειρεί μια βουτιά σε μια μετέωρη στιγμή ανάμεσα στην ύπαρξη και στην ανυπαρξία, το γνωστό και το άγνωστο, σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου.

Βασισμένο στην καινούργια μετάφραση του Αντώνη Πέρη, η οποία παρεμπιπτόντως, χαρακτηρίζεται από ένα άρτιο και καλοδουλεμένο λεξιλογικώς κείμενο, και στο λιτό σκηνικό της Όλγας Μπρούμα, το οποίο ενισχύει το αίσθημα του παραλόγου και του ψυχρού κλίματος που επικρατεί στο έργο, μυεί τον θεατή στη φιλοσοφία του συγγραφέα, αποδεσμεύοντάς τον από τα συμβεβηκότα κι επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον του μονάχα στην ουσία.

 

Ο Πίντερ

Ο Χάρολντ Πίντερ θεωρείται σημαντικός εκπρόσωπος του Θεάτρου του Παραλόγου στη Βρετανία και το 2005 τιμήθηκε με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας.

Με έντονο το στοιχείο του υπαρξισμού, ο συγγραφέας προσπαθεί να δημιουργήσει ερωτήματα σχετιζόμενα με τη ζωή, τις επιλογές του ανθρώπου, καθώς και το αποτέλεσμα αυτών, την κοινωνία, την τέχνη και τη μνήμη ως καταλυτικό παράγοντα των προαναφερθέντων. Η «Νεκρή ζώνη», αποτελεί έναν λαβύρινθο καλά ριζωμένο στο ασυνείδητο, όπου δεν υπάρχει κανένας μίτος για να βρεις την έξοδο. Είναι το σημείο, όπου «…τίποτα δεν κινείται, τίποτα δεν αλλάζει, τίποτα δεν γερνάει. Όλα παραμένουν για πάντα παγωμένα και σιωπηλά…».

Οι ήρωες του έργου, το ίδιο πολύσημοι, όπως και τα λεγόμενά τους, έχουν κάτι το παγωμένο κι αινιγματικό. Μοιάζουν με σκοροφαγωμένες αναμνήσεις-αναθυμιάσεις ενός ένδοξου παρελθόντος. Θυμούνται και δεν ελπίζουν. Ο κεντρικός ήρωας του έργου είναι ένας ποιητής, ο Χιρστ (Γιώργος Αρμένης), ο οποίος βρίσκει καταφύγιο στο αλκοόλ, προσπαθώντας να υπομείνει την ατέρμονη μοναξιά και τις σκέψεις που τον ταλανίζουν. Έχει διανύσει το ταξίδι και νιώθει να καταρρέει μπροστά στη θέαση του προορισμού.

 

Οι τρεις ήρωες

Οι υπόλοιποι τρεις ήρωες, πιθανόν είναι αποκυήματα της φαντασίας του, μέσω των οποίων συνδιαλέγεται και ξεδιπλώνει τους προβληματισμούς του, και αποτελούν την ενσάρκωση των τριών πτυχών του ανθρώπινου ψυχισμού, κατά τον Φρόυντ  (Εκείνο, Εγώ, Υπερεγώ), ή με άλλα λόγια, των τριών μερών της ψυχής, κατά τον Πλάτωνα (Λογιστικό, Θυμικό, Επιθυμητικό). Πιο συγκεκριμένα, ο οικονόμος-γραμματέας του κεντρικού ήρωα, Φόστερ (Αντώνης Καρυστινός), παρουσιάζεται ως ο πιο ατίθασος, περιπετειώδης και τολμηρός εκ των υπολοίπων. Οι κινήσεις του κι ο επιτονισμός της φωνής του, συνθέτουν με μεγάλη επιτυχία το προφίλ του ήρωα. Θα μπορούσε να ειπωθεί πως αποτελεί την ορμέμφυτη πτυχή του Χιρστ, η οποία υποκινείται μονάχα από τα ένστικτα και θέλει να καλύψει τις βιολογικές του ανάγκες με οποιονδήποτε τρόπο (Εκείνο/Επιθυμητικό).

Στενός φίλος του Φόστερ αλλά και υπηρέτης-σωματοφύλακας του Χιρστ, είναι ο Μπριγκς (Γιάννης Στεφόπουλος). Γκροτέσκος κι έντονα εκφραστικός, πιστός στο καθήκον του και περιποιητικός με το αφεντικό του, βρίσκεται πάντοτε σε εγρήγορση να εκπληρώσει κάθε επιθυμία του, πριν καν προλάβει να γίνει επιθυμία του (Υπερεγώ/Θυμικό).

Τέλος, επισκέπτης και φίλος του Χιρστ, με μείζονα ρόλο στην εξέλιξη του έργου, παρουσιάζεται ο Σπούνερ (Αλέκος Συσσοβίτης). Ποιητής κι αυτός, όχι και τόσο επιτυχημένος, αποτελεί τον πιο ομιλητικό ήρωα του έργου καθώς, ενσαρκώνει τη φωνή της λογικής και του ορθού τρόπου σκέψης, ο οποίος δεν επηρεάζεται από εξωγενείς παράγοντες. Εκτιμά τις διάφορες καταστάσεις, ελέγχει την πραγματικότητα και βοηθά τον Χιρστ να ξεχωρίσει τις σκέψεις του και να τις κατανοήσει (Εγώ/Λογιστικό).

Παρεμβάλλεται ανάμεσα στις ενορμήσεις του Φόστερ και τις απαγορεύσεις ή προσταγές του Μπριγκς, προσπαθώντας να εναρμονίσει τις συγκρούσεις που απορρέουν. Όλα αυτά, δένουν αρμονικώς με την ερμηνεία του Αλέκου Συσσοβίτη, ο οποίος χρησιμοποιεί μία άρτια κινησιολογία κι έναν εύστοχο επιτονισμό που εκφράζουν σταθερότητα, πυγμή και σιγουριά.

Αναμφίβολα, η «Νεκρή Ζώνη», εγείρει προβληματισμούς κι ερωτήματα σχετικά με την ατομική υποκειμενικότητα του ανθρώπου και με το πώς ο ίδιος καθορίζεται από τις επιλογές του. Κι όπως, πολύ σωστά είπε ο κυριότερος εκπρόσωπος του υπαρξισμού, Ζαν-Πoλ Σαρτρ: «Ο άνθρωπος είναι καταδικασμένος να είναι ελεύθερος. Καταδικασμένος, γιατί δεν εδημιούργησε, δεν έπλασε μόνος του τον εαυτό του κι ωστόσο ταυτόχρονα ελεύθερος, γιατί από τη στιγμή που πετάχτηκε στον κόσμο, είναι υπεύθυνος για ό,τι κάνει».

 

Συντελεστές

Μετάφραση: Αντώνης Πέρης, Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου, Συν-σκηνοθεσία: Γιώτα Σερεμέτη, Σκηνικά - κοστούμια: Όλγα Μπρούμα, Βοηθός σκηνογράφου: Σίλια Κόη, Επιμέλεια κίνησης: Κατερίνα Φωτιάδη, Μουσική επιλογή - Ηχητικός σχεδιασμός: Γιάννης Σορώτος, Φωτογραφίες: Νίκος Πανταζάρας, Video: Ηλίας Μόσχοβας, Πάνος Οικονόμου, Art direction: Όλγα Μπρούμα, Υπεύθυνη επικοινωνίας: Ειρήνη Λαγουρού, Παραγωγή: FAUST / Μανόλης Σάρδης-PRO4.

Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 15 ευρώ γενική είσοδος και 13 ευρώ μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων). Η προπώληση τους θα γίνεται στο Ταμείο Δημοτικού Θεάτρου, ενώ για πληροφορίες - κρατήσεις, μπορείτε  να απευθύνεστε στα τηλ. 22510 37394, 6934-115555.

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey