Ο πλοίαρχος Γιώργος Αρβανίτης μιλάει στο «Ε»

Από το «Παναγία Ψαριανή» στο «Νήσος Σάμος»

14/10/2016 - 23:33

Στο πλαίσιο της επίσκεψής μας στο «Νήσος Σάμος», ο καπετάνιος του πλοίου Γιώργος Αρβανίτης μάς παραχώρησε μια σύντομη συνέντευξη. Η συζήτησή μας περιστράφηκε γύρω από το νέο πλοίο που μπήκε στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη αλλά και τη δική του θητεία ως πλοίαρχου στα πλοία της ακτοπλοΐας.

Καπετάνιε, πόσα χρόνια έχετε στη θάλασσα και ιδιαίτερα εδώ, στο βόρειο Αιγαίο;

«Είμαι πάρα πολλά χρόνια πλοίαρχος, έχω ξεκινήσει από τα καραβάκια του Μινιώτη που έρχονταν κι εδώ στη Λέσβο και έκαναν τη γραμμή Μυτιλήνη - Αϊβαλί. Ίσως να θυμάστε εκείνα τα καραβάκια, το “Χιόνη”, τo “Ψαρά”, το “Καπετάν Σταμάτης”. Έχω ξεκινήσει από πολύ παλιά, από το 1989.

Αργότερα έφυγα και πήγα στο “Παναγία Ψαριανή”, που έκανε τη γραμμή Χίος - Ψαρά, μετά στο “Παναγία Τήνου” του Βεντούρη, στο “Αρσινόη” του Μανούση, στο “Θεσσαλονίκη” (σ.σ. το Ro - Ro του Μανούση), στο “Σαμοθράκη”. Αργότερα πήγα στα πλοία της ΝΕΛ, στο “Ταξιάρχης”, στο “Μυτιλήνη”, στο “Θεόφιλος”, στο “European Express”, πήγα σε όλα τα “Κεντέρης” της ΝΕΛ και τελευταία στο “Μυτιλήνη”, το τελευταίο πλοίο της ΝΕΛ που δούλευε.

Στη Μυτιλήνη έρχομαι ως καπετάνιος από το 2000. Έχω πολλούς φίλους εδώ στη Μυτιλήνη και μπορώ να σας πω ότι τη Λέσβο την ξέρω καλύτερα από την πατρίδα μου, τη Χίο».

 

Πότε ξεκίνησε η συνεργασία σας με την «HellenicSeaways»;

«Στην “Hellenic Seaways” είμαι από το Φεβρουάριο του 2015, αρχικά στο “Νήσος Μύκονος”, στη συνέχεια στο “Αριάδνη”. Λίγο πριν δέσει το “Αριάδνη”, ήρθα στο “Νήσος Σάμος”».

 

Κατά συνέπεια, τις γραμμές του βορείου Αιγαίου τις γνωρίζετε σαν την παλάμη σας. Το Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, το Μυτιλήνη - Λήμνος - Θεσσαλονίκη, το Μυτιλήνη - Λήμνος - Καβάλα κ.λπ. Θα τις χαρακτηρίζατε δύσκολες γραμμές;

«Το Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη είναι καλή γραμμή. Δεν μπορώ να πω ότι είναι δύσκολη. Όμως τώρα τα πλοία είναι μεγάλα και αυτό δημιουργεί κάποιες δυσκολίες. Με τα άλλα πλοία έχουμε πάει Λήμνο, Καβάλα και με το “Νήσος Σάμος” έχουμε πάει και στη Θεσσαλονίκη».

 

Από τα λιμάνια που προαναφέρατε ποια είναι τα πιο δύσκολα;

«Το λιμάνι της Χίου και της Λήμνου είναι πιο δύσκολα. Λόγω του μεγάλου μήκους των πλοίων, υπάρχουν δυσκολίες στο λιμάνι της Χίου. Το λιμάνι της Λήμνου είναι επίσης σχετικά μικρό για τα μεγάλα πλοία και υπάρχει ιδιαίτερη δυσκολία πρόσδεσης σε ορισμένες δύσκολες καιρικές συνθήκες».

 

Μέχρι πριν από μερικά χρόνια οι ναυτικοί έλεγαν ότι δεν μπορούν να μπουν μεγάλα πλοία στο λιμάνι της Χίου. Πολλοί υποστήριζαν ότι το μεγαλύτερο πλοίο που μπορούσε να μπει μέσα στο λιμάνι αυτό ήταν το «Θεόφιλος» της ΝΕΛ, το οποίο έχει ολικό μήκος 150 μέτρα. Εσείς αποδείξατε ότι στο λιμάνι της Χίου μπορούν να μπουν πολύ μεγαλύτερα πλοία όπως είναι το «Αριάδνη» και το «Νήσος Σάμος». Το πρώτο έχει ολικό μήκος 196 μέτρα και το δεύτερο 193 μέτρα. Πώς τα καταφέρνετε κάθε φορά, είτε είναι καλός ο καιρός είτε όχι;

«Πράγματι, υπήρχε μια νοοτροπία ότι στο λιμάνι της Χίου μπορούν να μπουν πλοία μήκους μέχρι 150 μέτρα. Τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει κι έχουν μπει αρκετά πλοία πολύ μεγαλύτερα από τα 150 μέτρα. Σε αυτά τα μεγέθη που αναφέρατε. Όχι ότι είναι εύκολο, απλά είναι θέμα εμπειρίας. Υπάρχουν καπετάνιοι που μπορούν να βάλουν τα πλοία μέσα σε λιμάνια όπως της Χίου και άλλοι που δεν μπορούν. Δεν είναι εγωιστικό αυτό που λέω, είναι απλά η αλήθεια. Άλλωστε βλέπετε ότι στο λιμάνι της Χίου μπαίνουν και πλοία όπως το “Νήσος Ρόδος” (ολικό μήκος 192,5 μέτρα) και το “Blue Star 1” (ολικό μήκος 176 μέτρα)».

 

Το «Νήσος Σάμος» αποκτήθηκε από την «HSW» το 2015 για να δρομολογηθεί στο βόρειο Αιγαίο, η εταιρεία επένδυσε στην ανακατασκευή του πλοίου πολλά εκατομμύρια ευρώ. Λέγεται ότι η συνολική δαπάνη ανήλθε στα 15 εκατ. ευρώ. Με τα δρομολόγια που έχει πάρει το πλοίο μπορεί να αποσβεστεί αυτή η επένδυση;

«Όπως έχετε δει κι εσείς, το πλοίο είναι πάρα πολύ όμορφο. Ο ξενοδοχειακός του εξοπλισμός είναι υπέροχος. Γενικά όλα τα συστήματα του πλοίου είναι σε πολύ καλό επίπεδο. Διότι εκτός από τον ξενοδοχειακό εξοπλισμό έγινε πολύ καλή δουλειά και στο μηχανοστάσιο του καραβιού όταν μπήκε στο ναυπηγείο. Η επιτυχία του θα εξαρτηθεί από το αν θα το προτιμήσει ο κόσμος ή όχι. Ήδη το επιβατικό κοινό το νησιών μας έχει δείξει την προτίμησή του στο πλοίο και πιστεύω πως πολύ σύντομα θα γίνει ένα από τα αγαπημένα πλοία για τους νησιώτες μας.

Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε σε ποια εποχή ζούμε και τις μειωμένες οικονομικές δυνατότητες που έχουν οι επιβάτες. Είναι κι αυτό ένα στοιχείο που πρέπει να συνεκτιμηθεί. Η εταιρεία έχει βάλει το πλοίο στη γραμμή και, όπως είπατε, πρόκειται για μια σημαντική επένδυση που αναβαθμίζει την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρονται στο επιβατικό κοινό. Πιστεύω ότι σε βάθος χρόνου θα γίνει η απόσβεση της επένδυσης που έχει γίνει στο πλοίο».

 

Το «Νήσος Σάμος» θα μείνει στη γραμμή;

«Δεν γνωρίζω ακριβώς τις προθέσεις της εταιρείας, αλλά εμείς εργαζόμαστε με στόχο το πλοίο να καθιερωθεί στη γραμμή. Παρά τις δυσκολίες που εμφανίζονται από τις καιρικές συνθήκες. Πρέπει να σας πω ότι, επειδή το πλοίο είναι μονοτίμονο, είναι πιο δύσκολος ο χειρισμός του σε άσχημες καιρικές συνθήκες. Δεν έχει σχέση (σ.σ. εννοεί στο χειρισμό του) με τα άλλα πλοία που κινούνται στη γραμμή. Μοιάζει αρκετά μόνο στο “Μυτιλήνη”, το οποίο επίσης είναι μονοτίμονο».

 

Τι σημαίνει ότι είναι μονοτίμονο ένα πλοίο και τι δυσκολίες δημιουργούνται κατά την πρόσδεσή του στα λιμάνια;

«Το “Νήσος Σάμος” είναι μονοτίμονο και εξωστρεφές. Αυτό σημαίνει ότι το πλοίο έχει ένα τιμόνι και δεν είναι τόσο ευέλικτο όσο τα πλοία που έχουν δύο τιμόνια. Ένα πλοίο που είναι εσωστρεφές δουλεύει πιο “ορθόδοξα” στις κινήσεις όταν κάνουμε πρόσω ή ανάποδα, ενώ όταν ένα πλοίο είναι εξωστρεφές το κάνει κι αυτό, αλλά πιο δύσκολα. Κυρίως όμως ένα εξωστρεφές πλοίο το δουλεύεις με τη μία μηχανή (αυτή που είναι από την πλευρά της προβλήτας) και με τα πλαϊνά προπελάκια του. Πρέπει να γνωρίζει ο καπετάνιος τους τεχνικούς χειρισμούς που πρέπει να γίνουν για να χειριστεί σωστά το πλοίο κατά την πρόσδεσή του στο λιμάνι».

 

Αρχικά το πλοίο είχε προγραμματισθεί να μπει στη γραμμή Σμύρνη - Μυτιλήνη - Θεσσαλονίκη. Μέχρι τώρα αυτός ο σχεδιασμός δεν έχει προχωρήσει. Γνωρίζουμε ότι η «HSW» συνεχίζει τις προσπάθειες για να ανοίξει η γραμμή. Τι γνωρίζετε γι’ αυτήν την προσπάθεια;

«Κοιτάξτε, το πρόβλημα που δεν έχει προχωρήσει η συγκεκριμένη γραμμή είναι το κόστος ελλιμενισμού. Δεν υπάρχει άλλο θέμα. Το κόστος ελλιμενισμού στην Ελλάδα είναι πολύ μικρότερο από την Τουρκία. Στην περίπτωσή μας έχουμε ένα πολύ μεγάλο καράβι και κατά συνέπεια και το κόστος ελλιμενισμού στο λιμάνι της Σμύρνης θα είναι πολύ μεγάλο. Αν λυθεί αυτό το πρόβλημα, το δρομολόγιο θα γίνει κι αυτό θα είναι πολύ καλό, διότι θα φέρει κοντά τη Σμύρνη και τη Θεσσαλονίκη και φυσικά τη Λέσβο. Το πλοίο μας έχει πολύ μεγάλο γκαράζ και μπορεί να εξυπηρετήσει πολύ μεγάλο αριθμό φορτηγών που κατευθύνονται από την περιοχή της Σμύρνης προς την Ελλάδα και την Ευρώπη. Η εταιρεία έχει κάνει τις προσπάθειες, περιμένει να υπάρξει μια θετική ανταπόκριση από την τουρκική πλευρά».

 

Ευχαριστούμε για τη συνέντευξη.

«Κι εγώ σας ευχαριστώ».

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey