Έλεγχος σχολικής ετοιμότητας

01/07/2012 - 05:56
Με την ολοκλήρωση της προσχολικής αγωγής, κάθε παιδί έχει αναπτύξει βασικές δεξιότητες υποδομής, καθώς και την ικανότητα συντονισμού τους, για να μπορεί ν’ ανταποκριθεί με επάρκεια στη σχολική απαίτηση της πρώτης ανάγνωσης και γραφής.
Με την ολοκλήρωση της προσχολικής αγωγής, κάθε παιδί έχει αναπτύξει βασικές δεξιότητες υποδομής, καθώς και την ικανότητα συντονισμού τους, για να μπορεί ν’ ανταποκριθεί με επάρκεια στη σχολική απαίτηση της πρώτης ανάγνωσης και γραφής.
Οι βασικότεροι γνωστικοί τομείς που θα πρέπει να στηρίζουν οι γονείς για ένα καλό ξεκίνημα, είναι οι ακόλουθοι:
α) Κατανόηση και χρήση του προφορικού λόγου
β) Λεπτή κινητικότητα και οπτικο-κινητικός συντονισμός
γ) Προσανατολισμός στο χώρο και στο χρόνο
δ) Σύνθεση απλών συλλαβών και λέξεων
ε) Βασικές προ-μαθηματικές και μαθηματικές έννοιες και δεξιότητες. Ωστόσο, κάθε παιδί αναπτύσσεται και ωριμάζει με διαφορετικό ρυθμό. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο κρίνεται απαραίτητος ο έλεγχος της σχολικής ετοιμότητας.

Τι σημαίνει ο όρος «σχολική ετοιμότητα»; Ο ορισμός που δίνουν οι ειδικοί είναι σαφής: Τι πρέπει να ξέρει και τι μπορεί να κάνει το παιδί προκειμένου να αρχίσει καλά και να φοιτήσει ομαλά στο σχολείο; Επιπλέον, πόσο έτοιμο είναι να δεχτεί τις νέες γνώσεις σε συγκεκριμένο πλαίσιο - αυτό της σχολικής τάξης και στους ρυθμούς που αυτό επιβάλλει; Όσο για τη σημασία τού να είναι έτοιμο το παιδί να περάσει το κατώφλι του σχολείου, αυτή προκύπτει αν ρίξουμε μια ματιά στις περιπέτειες που βιώνει το ανέτοιμο παιδί. Χαμηλή αυτοπεποίθηση, αρνητική στάση απέναντι στο σχολείο και τη μάθηση γενικότερα, διαταραχές στη συμπεριφορά είναι μερικά από τα συμπτώματα που πιθανόν να προκύψουν.
Την απάντηση, λοιπόν, στην ανάγκη να ελεγχθεί η σχολική ετοιμότητα του παιδιού δίνει το Α ΤΕΣΤ, το πρώτο ελληνικό τεστ ανίχνευσης της σχολικής ετοιμότητας. Πρόκειται για ένα απλό, εύχρηστο και σύντομο προληπτικό τεστ, που απευθύνεται μόνο σε φυσιολογικά παιδιά και απαντά αντικειμενικά στο ερώτημα: «Είναι το παιδί έτοιμο να φοιτήσει στο σχολείο;» Ο προληπτικός ανιχνευτικός έλεγχος σχολικής ετοιμότητας είναι απαραίτητος και πρέπει να γίνεται σε όλα τα παιδιά. Γίνεται σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες και θα πρέπει να αρχίσει να γίνεται συστηματικά και στη δική μας. Με τον προληπτικό έλεγχο της σχολικής ετοιμότητας εντοπίζονται εγκαίρως τα παιδιά που δεν είναι ακόμη έτοιμα και αναπτυξιακώς ώριμα να αρχίσουν το σχολείο. Το Α ΤΕΣΤ τούς δίνει την ευκαιρία να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους και να προληφθούν μελλοντικές μαθησιακές δυσκολίες και σχολική αποτυχία, με όλες τις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις που αυτές συνεπάγονται.

Ποια είναι τα οφέλη για τα παιδιά και τους γονείς
Τα παιδιά που κάνουν το Α ΤΕΣΤ, ωφελούνται διότι η μετάβαση από το περιβάλλον του νηπιαγωγείου στο περιβάλλον του σχολείου γίνεται πιο ομαλά. Είναι καλύτερα προετοιμασμένα για την έναρξη της φοίτησης στην Α΄ δημοτικού και νιώθουν συναισθηματική σιγουριά και ασφάλεια για να αντιμετωπίσουν τη νέα σχολική ύλη. Νιώθουν περισσότερο εξοικειωμένα με το σχολικό περιβάλλον, ενώ όσα έχουν κάποια μικρή δυσκολία την αποκαθιστούν εγκαίρως. Οι γονείς των παιδιών που έκαναν το Α ΤΕΣΤ βεβαιώθηκαν ότι τα παιδιά τους ήταν πραγματικά έτοιμα να αρχίσουν το σχολείο. Αρχικά ένιωσαν ασφάλεια και σιγουριά για τις ικανότητες των παιδιών τους, ενώ τους βοήθησε και για τη σωστή επιλογή του κατάλληλου σχολείου. Εξοικείωσαν τα παιδιά τους με τις σχολικές δραστηριότητες και τους έδωσε τη δυνατότητα να τα βοηθήσουν αποτελεσματικά αν είχαν κάποια δυσκολία. Επιπλέον, μέσω του Α ΤΕΣΤ οι γονείς ενημερώθηκαν ότι υπάρχει και στη χώρα μας αντικειμενικός τρόπος ανίχνευσης πιθανών μαθησιακών δυσκολιών πριν από την έναρξη του σχολείου.

* Η Μαρία Βερβέρη είναι ψυχολόγος απόφοιτη Α.Π.Θ., M.Sc. Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων University of Leiden, Netherlands.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey