Δεν γνωρίζουμε πώς σκέπτονται να αντιμετωπίσουν την τραγική εικόνα που παρουσιάζει η τουριστική κίνηση στη Λέσβο από ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία και η Αυστρία οι τουριστικοί φορείς του νησιού, τη στιγμή που από τις ίδιες χώρες σε άλλους προορισμούς της Ελλάδας προβλέπεται κοσμοσυρροή. Το ανησυχητικό είναι ότι η κατάσταση, μετά το... μπαμ με το προσφυγικό, αντί να βελτιωθεί -δεδομένου ότι η εικόνα του νησιού δεν έχει καμιά σχέση με αυτή του 2015- σε μερικές τουριστικές αγορές έχει... τερματίσει!

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ότι από τη μεν Αυστρία αναμένεται στη Λέσβο ένα τσάρτερ την εβδομάδα, ενώ από τη Γερμανία κανένα. Και η... κατάντια αυτή δεν δικαιολογείται μόνο με το προσφυγικό, γιατί παρόμοιες καταστάσεις αντιμετωπίζουν και άλλα νησιά, όπως η Κως και η Σάμος, αλλά οι απώλειες σ’ αυτά δεν καταγράφουν... ελεύθερη πτώση. Προφανώς, οι εκεί εμπλεκόμενοι με τον τουρισμό έκαναν το κάτι παραπάνω απ’ αυτά που πραγματοποιούσαν στο παρελθόν για να ελαχιστοποιήσουν τις όποιες απώλειες. Εδώ στο νησί μας, προφανώς, μείναμε με τη διαπίστωση ότι το προσφυγικό πλήττει την εικόνα μας ως τουριστικού προορισμού και επαναπαυτήκαμε άλλοι να ενεργήσουν για να επανακάμψουν οι τουρίστες, περιοριζόμενοι σε μια συνεχή γκρίνια και μετάθεση ευθυνών στην κεντρική διοίκηση, χωρίς τις ενδεδειγμένες και στοχευμένες κινήσεις από τους τοπικούς κατεξοχήν τουριστικούς παράγοντες.

Όχι ότι η κεντρική διοίκηση -κυβέρνηση, Υπουργείο Τουρισμού, υπηρεσιακοί παράγοντες- δεν έχει ευθύνες, γιατί παρά τις διαβεβαιώσεις για ειδική προβολή των νησιών, έκανε τα ελάχιστα, αλλά γιατί οι τοπικοί παράγοντες του τουρισμού θα έπρεπε συντονισμένα και με σχέδιο να κάνουν τις κινήσεις τους ώστε το νησί να ξαναμπεί στον τουριστικό χάρτη και των ευρωπαϊκών τουριστικών αγορών που έχασε. Όταν, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των καθ’ ύλην αρμόδιων παραγόντων της τουριστικής αγοράς, για τους Αυστριακούς τουρίστες η Ελλάδα είναι πρώτος τουριστικός προορισμός και για τους Γερμανούς μεταξύ των πρώτων επιλογών, η αποστροφή στη Λέσβο αποτελεί «ήττα» που πρέπει να προβληματίσει όλους -αυτοδιοίκηση, φορείς και επαγγελματίες του τουρισμού- για το τι μέλλει γενέσθαι για να ανατραπεί αυτή η εικόνα.

Για τη φετινή τουριστική σεζόν λίγες διορθωτικές κινήσεις μπορούν να γίνουν, αλλά με δεδομένη την πρόσφατη εξαγγελία Χαρίτση ότι δεσμεύτηκαν 8 εκ. ευρώ για την τουριστική προβολή των νησιών που επλήγησαν από το προσφυγικό, ας σχεδιαστούν από τώρα οι δράσεις που ενδείκνυνται για να ξαναμπεί το νησί στον τουριστικό χάρτη των Ευρωπαίων τουριστών και να μην είναι ο «φτωχός συγγενής» για τα... ψίχουλα της τεράστιας αυτής αγοράς. Αν δεν συνειδητοποιήσουμε τα λάθη και τις παραλείψεις μας ως τόπος και δεν σχεδιάσουμε στοχευμένα τις κινήσεις μας σε αυτόν τον έντονα ανταγωνιστικό χώρο, τότε θα είμαστε άξιοι της μοίρας μας και δεν θα φταίει κανείς άλλος πέρα από εμάς τους ίδιους! Ο «από μηχανής θεός» δεν υπάρχει αν δεν κάνουμε κάτι και εμείς!

«Ε»