Μονόδρομος οι εξαγωγές για τους τυποποιητές ελαιολάδου

Καθίζηση στην εγχώρια αγορά ελαιολάδου

01/04/2017 - 16:31

Σε κατάρρευση οδηγείται η ελληνική αγορά του τυποποιημένου ελαιολάδου. Αυτή είναι η εικόνα που μας μεταφέρουν τυποποιητικές επιχειρήσεις του κλάδου. Η κάμψη αφορά πρώτα απ’ όλα τις μεγάλες συσκευασίες των πέντε λίτρων, όπου η κάμψη των πωλήσεων αγγίζει το 80%. Σε μια προσπάθεια να αντισταθμιστεί αυτή η τάση, οι τυποποιητές ελαιολάδου και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας έχουν προσανατολιστεί στο λανσάρισμα στην αγορά συσκευασιών τεσσάρων, τριών και δύο λίτρων. Πρόκειται για συσκευασίες που υπήρχαν στην αγορά και πριν από τη φετινή χρονιά, ωστόσο ο τζίρος τους ήταν περιορισμένος. Μετά τη μεγάλη κάμψη που καταγράφηκε στις πωλήσεις των πεντόλιτρων τενεκέδων το πρώτο δίμηνο του 2017, οι τυποποιητές έδωσαν έμφαση στις μικρότερες συσκευασίες, ωστόσο δεν καταγράφεται κάποια αξιόλογη αύξηση στις πωλήσεις τους. Αυτή η εξέλιξη τούς οδηγεί στην εκτίμηση πως οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα δεδομένης της δραματικής μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματός τους.

Σίγουρα ένα σημαντικό τμήμα του καταναλωτικού κοινού στρέφεται προς την αγορά του χύμα ελαιολάδου. Πρόκειται για παράλληλη αγορά που είναι άγνωστο το ποσοστό της εγχώριας παραγωγής που απορροφά αυτήν την περίοδο. Όμως είναι βέβαιο ότι οι εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες ελαιοπαραγωγοί με την πώληση χύμα ελαιολάδου αποκομίζουν ένα αξιόλογο εισόδημα. Εκτός από τους ελαιοπαραγωγούς, χύμα λάδι πουλάνε και τα ελαιοτριβεία αλλά και αρκετοί συνεταιρισμοί.

Στατιστικές έρευνες των προηγούμενων ετών έχουν δείξει ότι στα χρόνια της κρίσης έχει μειωθεί σημαντικά η μέση κατά κεφαλή κατανάλωση ελαιολάδου (αυτό έδειξαν τα στοιχεία που δημοσίευσε το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου πριν από έναν χρόνο). Τη φετινή χρονιά η κατάσταση έγινε πιο άσχημη, διότι αυξήθηκαν οι τιμές του ελαιολάδου και παράλληλα μειώθηκε το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

Ειδικά για την πτώση των πωλήσεων σε πεντόλιτρα δοχεία, κρίσιμο ρόλο παίζει ότι η τελική τιμή του προϊόντος φθάνει ως και τα 30 ευρώ στο ράφι, τη στιγμή που η μέση κατά κεφαλή δαπάνη στο σούπερ μάρκετ ανά επίσκεψη έχει πέσει κάτω από 20 ευρώ.

 

Αλλάζουν οι καταναλωτικές συνήθειες

Το ελαιόλαδο για τους Έλληνες, όπως και για όλους τους κατοίκους των ελαιοπαραγωγικών χωρών, είναι βασικό προϊόν της διατροφής τους. Η ανάδειξη των πολύ σημαντικών ιδιοτήτων του για την υγεία του ανθρώπου έχει κάνει το ελαιόλαδο ένα προϊόν με παγκόσμια αναγνώριση που η κατανάλωσή του παρουσιάζει συνεχή αυξητική τάση. Έτσι οι διεθνείς τιμές του ελαιολάδου ακολουθούν ανοδική πορεία. Την ίδια στιγμή, στις ελαιοπαραγωγικές χώρες τα εισοδήματα των λαϊκών στρωμάτων παρουσιάζουν καθίζηση. Το αποτέλεσμα είναι να μειώνεται η κατανάλωση στις ελαιοπαραγωγικές χώρες και να αυξάνεται στις χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, στις ΗΠΑ, στην Ινδία, στην Κίνα και στην Ιαπωνία.

 

 

 

 

Στοχεύουν στις εξαγωγές

 

Οι ελληνικές τυποποιητικές επιχειρήσεις, για να αντισταθμίσουν τις απώλειες τζίρου και κερδών, στρέφονται προς τις διεθνείς αγορές.

Χαρακτηριστική περίπτωση επιχείρησης που κινείται σε αυτό το πλαίσιο είναι η «ΛΕΣΕΛ Α.Ε.». Πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κώστας Κολυβάς μάς έλεγε τις προσπάθειες που κάνει η επιχείρησή του να αυξήσει τις πωλήσεις τυποποιημένου ελαιολάδου στην Ινδία, την Ιαπωνία, την Κορέα, τη Γερμανία και τη Γαλλία. Στους άμεσους στόχους της επιχείρησης είναι η είσοδός της στις αγορές των σκανδιναβικών χωρών.

Η επιχείρηση δεν υποτιμά την ελληνική αγορά, άλλωστε πριν από μερικούς μήνες μπήκε στα σούπερ μάρκετ «ΑΒ Βασιλόπουλος» και τώρα σχεδιάζει τη διεύρυνση της παρουσίας της σε αυτήν την αλυσίδα. Παράλληλα, συζητά τη συνεργασία της και με άλλους ομίλους σούπερ μάρκετ.

Η «ΛΕΣΕΛ» είχε παρουσία στη διεθνή αγορά του ελαιολάδου από την εποχή που τον έλεγχό της είχε η ΕΑΣ Λέσβου. Όμως οι εξαγωγές αποτελούσαν ένα μικρό τμήμα των συνολικών πωλήσεών της. Την τελευταία τριετία η εταιρεία δίνει έμφαση στις διεθνείς αγορές, διότι σε αυτές καταγράφεται συνεχή αύξηση στην κατανάλωση ελαιολάδου. Τον περασμένο Οκτώβρη, η εταιρεία συμμετείχε στη διεθνή έκθεση τροφίμων και ποτών «Sial» και από αυτήν τη συμμετοχή άνοιξαν οι «πόρτες» σε σημαντικές αγορές του εξωτερικού. Ο κ. Κολυβάς είναι ικανοποιημένος και από τα αποτελέσματα των συμμετοχών στις εκθέσεις «Detrop» και «FoodExpo». Τα δύο βασικά «όπλα» της «ΛΕΣΕΛ» είναι το «Lesvos Gold» και το «Lesvos Gold βιολογικό», δύο premium ελαιόλαδα που πωλούνται σε πολύ ελκυστική τιμή για την κατηγορία τους.

Οι πολύ μικρές επιχειρήσεις του κλάδου στρέφονται προς τα καταστήματα delicatessen της εγχώριας και διεθνούς αγοράς, το «Eirini» της οικογένειας Καλαμποκά, το «Γέρας» του Γρηγόρη Γλιγλή, το «Olvia» του Μιχάλη Τζωρτζή είναι ορισμένα από τα ελαιόλαδα της Λέσβου που κάνουν αισθητή την παρουσία τους σε καταστήματα τροφίμων υψηλής ποιότητας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey